Söz ilə sazın vəhdətində
Yusif Nəğməkar-70
Ötən əsrin 70-ci illər APİ-sində, yəni
indiki N.Tusi adına Pedaqoji Universitetdə oxuduğum dövrdə
ədəbiyyata, xüsusən də şeirə güclü
axın var idi. Mərhum pedaqoq-alim, professor Xeyrulla Məmmədov
demişkən, filologiya fakültəsində hər yüz nəfərdən
70-80-i şeir yazırdı. Hələ başqa ixtisaslar
üzrə təhsil alanları qoyaq bir kənara.
Sözsüz, bu yazarlar üç qismə
bölünürdü: Sıravi həvəskarlar, ortabab,
şair və naşirlər, ciddi surətdə sözün
sehrinə düşənlər, ədəbiyyatı qayəsinə,
məqsədinə çevirənlər, daha doğrusu, ədəbiyyat
yaradanlar.
Əlbəttə, "Su axar çuxurun tapar" -
deyiblər. Heç kəsi qınamaq olmaz. O yazarları zaman ələyindən
keçirdi, sıravilər, ortabablar tamamilə meydandan
sıxışdırıldı, yaxşılar da
arıtlandı və indiki zəmanəmizəcən 3-4-ü
özündə güc-qüvvət tapıb qaldı. Mən
o qalanların cərgəsində Yusif Mədəti də
görürəm. Yurdumuzun aran bölgəsində doğulan
tələbə yoldaşım Yusif "Mədət"
soyadını Nəğməkarla əvəzləyib dəyişsə
də, bədii sözə inamını, etibarını,
etiqadını qətiyyən dəyişmədi. Elə bu
sabitqədəmliyi onu çağdaş şeirimizin
istedadlı bir nümayəndəsinə çevirdi.
Yusif Nəğməkar şair kimi bu gün cəmiyyətimizdə
xeyli populyardır. Onu həmişə məclislərdə,
el şənliklərində, yubiley tədbirlərində,
yaradıcılıq gecələrində başda
görürəm. Gənclik çağlarından sazın,
xüsusən də aşıq ədəbiyyatımıza
yaxşı bələddir. O, klassik
aşıqlarımızdan bayatı, təcnis söyləməkdən
doymur. Ancaq bu vurğunluq, kortəbii deyil və qətiyyən
mənfi mənada Yusifin yaradıcılığına təsir
etməyib. Əksinə, şifahi xalq ədəbiyyatından
yerindəcə, lazımınca bəhrələnməyi
şeirlərinin də dilini rəvan edib, onların şəhdi-şirəsini
artırıb, şirinliyini çoxaldıb.
Yusif Nəğməkarın folklorumuza
bağlılığından, sonsuz meylindən
danışarkən belə çıxmasın ki, o, ancaq
qoşma və gəraylı yazır. Xeyr, bu, belə deyil.
Yusif ana dili şeirimizin heca və sərbəst vəznlərində
ustalıqla qələm çalır və gözəl əsərlər
yaradır. Mən hələ ta erkən gənclik
çağlarında Azərbaycanın Xalq şairi, zəmanəsinin
görkəmli novator-reformatoru Rəsul Rzanın Yusifin
şeirlərini oxuyub bəyəndiyini, hətta "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetində 1977-ci ildə
ona "uğurlu yol" yazdığını da
xatırlayıram. Etiraf edək ki, Rəsul Rza hər yoldan
ötən şeir yazana mətbuatda uğur diləməzdi,
mütləq distansiya, ölçü-biçi gözləyərdi...
Bu mənada Yusif Xalq şairini yerindən oynatmır, ümidlərini
doğrultmurdu.
Təbiilik və səmimilik hər yaradıcı
insana əsas cəhət deyil. Yusif Nəğməkarın
özü də təbii və səmimidir, şeiri də. Mən
indiyəcən bu insanın bir nəfər barədə belə
nəsə pis, ötəri danışdığını
eşitməmişəm. Çünki peyğəmbərin
adaşı şair dostumuz ən qaba adamda belə
yaxşı cəhətlər axtarıb-arayır, üzə
çıxarır. Bu, böyüklük və
müdriklikdir. Alicənablıq, saflıq isə onun iç
qatında, zatındadır, kökündədir bu
şairimizin...
Yusif Nəğməkar çağdaş
poeziyamızı yaxşı mənimsəyib, əzbər
bilir, sinədəftərdi. Elə görkəmli söz
ustası yoxdur ki, yaradıcılıq laboratoriyasına bələdçiliyi
olmasın. Mən onun Xalq şairi, əvəzsiz Bəxtiyar
Vahabzadə ilə saatlarla ədəbi söhbətlərinə,
hətta bəzən mübahisələrinə heyranlıqla
qulaq asmışam. Bəxtiyar müəllimin təvazökarcasına
bir sıra şeirlərində işlətdiyi sözlərə
görə oxucusundan üzr istəməsi, gənc həmkarına
"oğlum, Yusif, sən yaxşı redaktorsan, daha dəqiq
ifadə edirsən, haqq sözə nə hacət, o ifadələr
həqiqətən yerində deyil söyləməsi,
"mütləq onları işarələ, mənə
göstər, düzəlt, sənə inanıram"
cavabı adi hadisə, ötəri dialoq deyil. Bu səmimiyyəti
və inamı ustad-şəyird münasibətlərinin
doğmalığı şərtləndirir. Yoxsa Xalq
şairi, akademik Bəxtiyar Vahabzadəyə nə gəlmişdi,
poeziyada yenicə qədəmləri bərkiyən birinci gənclə
söz mücadiləsinə girişsin, yeri gəlmişkən,
etirafla zövqünə haqq qazandırsın, tərəfini
saxlasın.
İndiyəcən Yusif Nəğməkarın on-on
iki kitabını sakitcə oxumuş, şeirlərini
saf-çürük etmiş, daha çox bəyəndiklərindən
misralar, bəndlər yadımda saxlamışam. Lap bu
yaxınlarda çap olunan "Ələsgər zirvəsi"
poeması (lirik roman da adlandırmaq mümkündür). Bəlkə
də müəllifin özünün də ucalmaq istədiyi
zirvə nöqtəsidir. Əlbəttə, hər
yaxşı şairin bir belə yetişdiyi an mövcuddur və
ona doğru can atmağı təbii haldır. Bu həqiqət
ustad sənətkarın ünvanına birbaşa söylənən
bir bənd şeir parçasında gözəl ifadəsini
tapıb və mən deyərdim ki, Yusif Nəğməkarın
poemasının leytmotividir.
Salam, kəlam-ədəb, könül risaləm,
Hər an eşitdiyim ustad səsidir.
Duyub seyr etdiyim bu sirli aləm,
Ələsgər şeirinin əfsanəsidir.
"Ələsgər zirvəsi" milli şeirimizdə
möhtəşəm hadisədir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Natəvan klubunda kitabın
müzakirəsi keçirilərkən sıravi oxucu-dinləyici,
şair-yazıçı, tənqidçi-ədəbiyyatşünas
axınının sıxlığını görən bir
çox hörmətli qələm adamları bu qələbəliyi
Yusif Nəğməkarın yaradıcılığına
oxucu marağı, yaxşı mənada insanların şairə
münasibəti, rəğbəti ilə əlaqələndirirdilər.
Böyük rezonans və əks-səda doğuran
"Ələsgər zirvəsi" poemasını yazarkən
yaxşı mənada Yusif Nəğməkar içini
oxuya-oxuya zəhmətə qatlaşıb. O, Ələsgərin
dillər əzbəri yaradıcılığını, əfsanəyə
çönmüş həyatını bir də dərindən
oxuyub, öyrənib. XX əsrin əvvəllərinəcən
Göyçə mahalında yaşamış ustad ozanın
həm sələflərini, həm də istedadlı xələflərini
xatırlayır. Ələsgər bulağının hardan
çağladığını, mənbə
götürdüyünü göstərir:
"Çalmalı" səmtindən Ağlıkəsənin,
Səsini dinləyər qaya, daş bulaq.
Kəlbəcər yönündə o Ağkilsənin
"Axund təpəsi"ndə qaynar
"Döşbulaq".
Bu da nişan yerləri, bəlli ünvanlar,
çağlar bulaq adları, diri ruhlar ocağı...
Böyük təbiətlər yaranmış nədən?
Tarixi vərəqlə, dürüst bilgi al.
Aşıq sənətinin banilərindən
Biri Ozan Heydər, birisi Abdal.
Dirili Qurbanidən, mürşidi Şah İsmayıl
Xətaidən, Misgin Abdaldan, ozan Musadan, Divarqanlı
(Tufarqanlı) Abbasdan, Aşıq Alıdan, Xəstə
Qasımdan, Nəcəfdən soraq tutur Yusif Nəğməkar.
Müəllifin ustalıqla seçdiyi misallar təkcə mətnin
məna çalarlarına açar salmır,
sözönü kimi dərin mahiyyət daşıyır.
Vaxtilə sovet təbliğatının, "savadsız"
damğası vurduğu Dədə Ələsgər əslində
"Quran"ı oxumuş, ərəb əlifbasını
mükəmməl bilmiş, şeirlərində müqəddəs
kitabın ayə və surələrindən bəhrələndiyini
dönə-dönə etiraf etmişdir: "Əlif"dən
dərs aldım, əbsəd oxudum və ya "Dərs
almışam, oxumuşam hər aya". Eyni zamanda "oxudum,
yetişdim mən bu hesaba". Belə işarələr
Ələsgərin şeirlərində gen-boldur və Yusif Nəğməkar
ehtiyatla təsirlənmənin səbəblərini
xırdalayır:
Ünvanlar yaşayır şərəf yeritək,
Zaman əyarını bulub sənətdə.
Nizami, Füzuli zirvələritək,
Ələsgər zirvəsi olub sənətdə.
Düşüb o zirvənin qəfil bəndinə,
Qurtulmaq eşqiylə sinəm dağlanıb.
Elə vurulmuşam qıfılbəndinə,
Nitqim qıfıllanıb, dilim bağlanıb.
Məlumdur ki, aşıq Ələsgərə onlarla
klassik ozan şeirinin növü bəlli olub və kamil ustad
bu nümunələrin əksəriyyətində qələmini
sınamış, misilsiz irs, xəzinə yadigar qoymuşdur.
Yusif Nəğməkar poema-romanında dahi şairə xas
forma əlvanlığını saxlamış, Kəlbəcər-Göyçə
bölgəsinin etnoqrafik cizgilərini lövhə-lövhə
canlandırmış, əsərinin bitkinliyinin
qayğısına mətanətlə qalmışdır.
Qısaca desək, əgər Ələsgər müxəmməs
yaradıbsa, Yusif də bu növə əl atır,
qıfılbənd, deyişmə ortaya qoyubsa, mütləq
surətdə Yusif ədəbi qəhrəmanının
obrazını dolğun yaratmaq naminə qıfılbənd
yazır, ondan təsirləndiyini şərəf sayır.
Əlbəttə, söz yox ki, Ələsgər kimi
söz xiridarına yüzlərlə şeir, poema həsr
olunub, hələ bundan sonra da həsr olunacaq. Ancaq Yusif Nəğməkarın
"Ələsgər zirvəsi" yazımızın
başlanğıcında vurğuladığımız kimi
irihəcimli roman-poemalar, bəlkə də klassik
aşığın adına, ruhuna həsr edilmiş ən
son şah əsəridir. Həqiqətdir, elə ali
mövzular var, gərək naşılıq edib heç
girişməyəsən, oxucunu da, özünü də
kor-peşman qoymayasan. Çağdaş şeirimizin
öncülü kimi Yusif Nəğməkar belini şax tuta
bilər, çünki gözəl əsər yazıb. Onsuz
da Dədə Ələsgər Dədə Qorqud kimi bizimdi,
şair qardaşımız onu daha da
doğmalaşdırıb, özümüzünküləşdirib,
təkrarən bənzərsiz surətini yaradıb:
Namərdlə, nakəslə hədələşirdin,
Zamanda zamanla vədələşirdin...
Dədəm Qorqud kimi dədələşirdin,
Qəlbinlə qəlbləri sardın, Ələsgər.
"Ələsgər zirvəsi" kitabı
başdan-ayağa cinas qafiyələrdən, bir-birinə
uyuşmayan söz və ifadlərin qəribə və heyrətamiz
şəkildə uyğunlaşdırılmasından ibarətdir.
Yusif ən köhnə, əski sözlərə yeni don
biçir, onları hikmət yükü ilə dolğun səmtə
yönəldir, təravət verməklə pərvazlandırır,
hərəkətə gətirir. Kim nə deyir-desin, bədii
söz yalnız talantların hesabına Füzulu demişkən,
"əhya" (dirilik) tapır, ovsunlayır, ruh dincəldir.
Yoxsa soyuq ürəklə heç nəyə nail olmaq
mümkün deyil. Bu misralarda olduğu kimi...
Yanıb yanğınların yeri,
Donub tellərin səs gəri...
Anıb Dədə Ələsgəri
Dinsin qopuz, ötsün Ozan.
Özünün yubileyi ərəfəsində (70
yaş çataçatdadı) çap etdirdiyi (Bakı,
"Zərdabi Nəşr" MMC, 2024), lakin
göründüyü kimi, xeyli vaxtnı qurban verdiyi
"Ələsgər zirvəsi" kitabı
tanınmış şair dostumuzun çoxsaylı oxucusuna
töhfəsidir. Bu ərməğanın
hazırlanmasında redaktoru (professor) Asif Rüstmlinin,
maraqlı ön söz yazmış Hikmət Məlikzadənin,
tədqiqatçı alimlərdən Nağdəli Keştəklinin,
Adilə Nəzərin də rolları var və məsləhətləri
müəllifin əlindən tutub.
Şübhəsiz, əsas mənbə-güzgü və
bulaq suyu qədər saf, duru Ələsgər poeziyası,
bütöv Ələsgər şəxsiyyətidir.
Çünki Ələsgər şeiri daim mənəviyyatımızı
zəginləşdirən, bizim ruhumuzu yüksəldən
poeziyadır. Bir şair olaraq Yusif Nəğməkar isə
dili kəlmə kəsəndən sazın və sözün
vəhdətində köklənmiş, ilham almağı, təskinlik
tapmağı, kövrəlib dolmağı bacarmış, ədəbiyyatımızda
özünəməxsus mərtəbəyə
çatmışdır.
ün ağlınız sizə bələdçi
olur.
Huma görə, ehtiraslar nə rasional, nə də
irrasional olmadığı üçün, hərəkətləri
irrasional edə bilən yeganə şey batil inanclardır. Məsələn,
uça biləcəyinə dair yanlış inancın varsa,
paraşütsüz təyyarədən tullanmaq
ağılsızlıqdır. Ancaq uçmaq ehtirasını
doyurmaq üçün təyyarədən paraşütlə
tullanmaq ağılsızlıq olmaz.
Həqiqətən də, Humun yəqinincə, nə
qədər qəribə görünsə də, hər
hansı bir hərəkət bütün digərlərini
üstələyən ehtirasla idarə olunursa, biz heç
vaxt bu hərəkəti irrasional adlandıra bilmərik. O hətta
deyir ki, "barmağımın sağ qalmasındansa,
bütün dünyanın məhv olmasını üstün
tutmaq ağılsızlıq deyil". Lakin tamamilə yad
birinin həyatını bir az da yaxşılaşdırmaq
üçün öz həyatınızın tamamilə məhv
olmasına icazə vermək də ağılsızlıq
sayılmaz. Verdiyimiz bu misalların heç biri irrasional ola
bilməz, çünki nə ehtiraslar, nə də ehtiraslara əsaslanan
hərəkətlər, yalançı inanclarla birləşməyincə
və ya üst-üstə düşmədikcə irrasional
deyildir. Əgər barmağınıza zərər verməmək
istəyiniz güclüdürsə və dünyanın məhv
olmasının qarşısını almaq istəyiniz zəifdirsə,
barmağınıza zərər verməkdənsə,
dünyanın məhv olmasına icazə vermək məntiqlidir!
Humdan fərqli olaraq, bəzi filosoflar
düşünürlər ki, bəzən yalnız
ağıl bizə nə edəcəyimizi söyləyə
bilər. Məsələn, hər hansı bir insanın
özünə zərər verməsi və ya
başqalarına zərər verməsi heç bir səhv etmədiyi
müddətcə ağılsızlıq ola bilər.
Huma görə, ən güclü ehtiraslarınız
buna mane olsaydı, özünüzə və ya başqa bir
insana zərər vermək mütləq məntiqsiz olardı.
Çünki əgər insan nə özünü, nə də
başqalarını düşünmürsə, bu insan nə
özünə, nə də başqalarına zərər verəcəyi
bir vəziyyətdə məntiqsiz hərəkət etməz.
Müasir fəaliyyət nəzəriyyələri
Humun nəzəriyyəsindən qat-qat mürəkkəbdir.
Humdan sonra filosoflar onun arqumentinin qaldırdığı iki əsas
sual arasında fərq qoydular, hər ikisi bu gün də
müzakirə olunur. Məntiq yoxsa ağıl? İnsan
rasional varlıqdır, yoxsa irrasional?
Bunlar arzulamağın fəlsəfi məsələləridir...
Qayıdaq sıravi kəslərin həyatında yol
nişanlarına çevrilmiş, qırmızı işarələrlə,
böyük hərflərlə yazılmış arzulara.
Dünya dəyişdikcə həmin arzuları da əlimizdən
almağa başladı. Müasir fəlsəfənin və
sosiologiyanın ən böyük problemlərindən biri olan
depressiya, yorğunluq, fərdiyyətçilik insana xəyal
qurdurmur, arzu tutdurmur, ümid etdirmir, dua üçün əllərini
açdırmır. Ovuc qədər ekranlara həbs
edilmiş sosial həyatımızda sabah üçün nə
istəyəcəyimizi biz yox, başqaları və trendlər
müəyyən edir. Beləcə, arzulamaq vərdişimiz,
ehtirasımız da itib gedir. Yeni dünyanın insanı
ibtidai duyğularını rəqəmsallaşdırmaqla məşğul
ikən, aliliyə doğru yol almır, sürətlə ondan
uzaqlaşır.
Ağacəfər HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.- 2025.- 8 may(№79).- S.12.