"39-45 kitabxanası"
Esse
Artıq "Üçüncü Dünya müharibəsi"
ifadəsini o qədər tez-tez eşidirik ki, getdikcə
özümüzü, həqiqətən, bu gələcək
müharibənin içində hiss etməyə
başlamışıq. Müharibənin soyuq dövrü isə
çoxdan başlayıb. İqtisadi böhranlar, super güclərin
bir-birinə tətbiq etdiyi tarif döyüşləri,
texnoloji rəqabət, səhmlərin rekord səviyyədə
ucuzlaşması və digər bu kimi nüanslar artıq
dünyanın yeni sisteminin proyeksiyasıdır. Əlbəttə,
bu cansıxıcı vəziyyətdə tez-tez İkinci
Dünya müharibəsi də xatırlanır. İkinci
Dünya müharibəsi sadəcə coğrafi ərazilərin
şəklini yox, həm də mədəniyyətin
konturlarını dəyişdi. Fəlsəfə və ədəbiyyatda
isə tamamilə başqa üfüqlər açdı.
İkinci Dünya müharibəsi özü ilə bərabər,
tarixin əhəmiyyətli kitabxanalarından birini də
yaratdı.
İkinci Dünya müharibəsi təkcə hərbi
münaqişə deyil, həm də bəşər tarixində
ən böyük mədəni və sosial dəyişikliklərə
səbəb olan dönüş nöqtəsi idi. Bu
müharibənin təsirləri bir çox sahələrdə,
xüsusən də ədəbiyyat aləmində dərin izlər
buraxdı. Müharibə ilə ədəbiyyatın əlaqəsi
müharibənin bilavasitə təsiri ilə onun insan
psixikasına əks olunması arasında mürəkkəb
bir əlaqədir. Bu yazıda İkinci Dünya müharibəsindən
sonra ortaya çıxan ədəbi cərəyanları,
müharibənin ictimai və fərdi baxımdan necə əks
olunduğunu araşdıracağıq.
İkinci Dünya müharibəsi başa
çatdıqdan sonra bütün dünyada ictimai strukturlar
böyük transformasiyaya məruz qaldı. Bu çevrilmə
ədəbiyyata böyük təsir göstərdi.
Müharibə nəticəsində dərin sosial, psixoloji və
mədəni yaralar alan şəxslərin
yaşadığı travmalar bir çox
yazıçıların yaradıcılığına ilham
verib. Müharibədən sonrakı dövrdə ədəbi
əsərlərdə ən çox diqqət çəkən
mövzular sağ qalmaq, itki, mənəvi
çöküş və insanın ekzistensial
suallarıdır.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra modernizm
hərəkatı xüsusilə Qərbdə çox
güclü şəkildə davam etdi. Modernist
yazıçılar müharibənin yaratdığı
boşluq və xaosda insanın varlığını
şübhə altına alırdılar. Modernizmdə ifadə
formaları ümumiyyətlə kəsilmiş, qeyri-müəyyən
və çox vaxt şüur axını metodunu mənimsəmiş
bir dilin istifadəsi ilə formalaşmışdır.
Müharibə zamanı travma, fərdi psixoloji
çöküş, insanın insanlığa
inamsızlığı kimi mövzular tez-tez müzakirə
olunurdu.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra ortaya
çıxan postmodernizm böyük ölçüdə
müharibənin "böyük povest"
anlayışına qarşı bir reaksiya olaraq
formalaşdı. Postmodern yazıçılar müharibənin
təsirlərini çox vaxt keçmişin bütün
ideologiyalarına və ideoloji povestlərinə meydan oxuyaraq
müxtəlif perspektivlər və qarışıq hekayə
üsulları ilə ifadə etmişlər. Bu dövrdə
müharibə fərdi və şəxsi olmaqdan kənara
çıxdı və sosial və mədəni
strukturların dərin sual obyektinə çevrildi.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra
yazılan romanlarda müharibənin tematik olaraq necə işləndiyini
araşdırmaq həm fərdi, həm də sosial
ölçüləri anlamaq üçün çox
vacibdir. Bu dövr ədəbiyyatının ən səciyyəvi
cəhətlərindən biri də odur ki, müharibə təkcə
hərbi hadisə kimi deyil, həm də insanların
yaşadığı psixoloji və mənəvi
dağıntıların əksi kimi görünür.
Müharibədən sonrakı bir çox romanlar
insanın ekzistensial vəziyyətindən, məna
axtarışından və yaşadığı dərin
boşluqdan bəhs edir. Bu cür romanlar insanların
yaşamaq uğrunda mübarizə apararkən itirdikləri dəyərləri,
inancları və ideologiyaları şübhə altına
alır. Alber Kamünün "Yad" əsəri müharibədən
sonrakı fərdlərin tənhalıq və mənasızlıq
hissi ilə qarşıdurmasından bəhs edən şah əsərdir.
Kamünün əsərində müharibədən
sonrakı cəmiyyətin insanlarda yaratdığı
yadlaşma hissi ekzistensial böhranla qarışır.
Müharibədən sonrakı dövrdə
yazılmış bəzi romanlarda cəmiyyətlərin
dağılması və mənəvi dəyişmələrindən
bəhs edilir. Bu əsərlər müharibənin təkcə
fiziki deyil, həm də mənəvi və mədəni cəhətdən
necə dağıntılar yaratdığını göstərir.
Vilyam Qoldinqin "Milçəklərin hökmdarı" əsəri
müharibənin cəmiyyətdə yaratdığı
xaosun, insan təbiətinə xas olan vəhşiliyin necə
üzə çıxdığının bariz nümunəsidir.
Müharibədən sonrakı bir çox romanlarda
müharibənin insan psixologiyasına təsirindən və
daxili münaqişələrdən bəhs edilir. Müəlliflər
müharibənin fərdlərdə necə qalıcı
travmalar buraxdığını və insanların müharibədən
sonra psixoloji cəhətdən necə inkişaf etdiyini təsvir
edirlər. Tim O'Brayenin "Onların
daşıdıqları" omanı Vyetnam müharibəsində
iştirak edən əsgərlərin keçirdiyi psixoloji
travmaları təsvir edərək, müharibənin fərddə
daxili çöküş yaratdığını
vurğulayır.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra ədəbi
aləmdə müharibənin travmaları və
sarsıdıcı təsirləri haqqında yazan
mühüm yazıçılar meydana çıxdı. Bu
müəlliflər müharibənin gətirdiyi fəlakətin
fərdlərə və cəmiyyətlərə təsirini
dərindən araşdırıblar.
Amerikalı yazıçı Con Steynbek İkinci
Dünya müharibəsindən sonrakı dövrdə iqtisadi
çöküş və sosial bərabərsizlik
mövzularını araşdıraraq, eyni zamanda müharibənin
sosial strukturları necə dəyişdirdiyini
açıqlayıb. Steynbekin "Qəzəb üzümləri"
əsəri müharibədən sonrakı cəmiyyətdə
yaşanan böyük depressiya və kütləvi
köçü təsvir edən mühüm sosial roman kimi
diqqəti çəkir.
Alman yazıçısı Erix Maria Remark İkinci
Dünya müharibəsindən əvvəl dünya
müharibəsindən bəhs edən "Qərb cəbhəsində
sakitlikdir" əsərində müharibənin hərbi və
psixoloji tərəflərini hərtərəfli
araşdırıb. Müharibənin insan ruhunu məhv etməsini
təsvir edən şah əsər müharibənin fərdlərə
ən ağır təsirlərini əks etdirir.
Amerikalı yazıçı Cozef Heller
"Tutma-22" əsərində müharibənin
absurdluğunu və bürokratik quruluşunu mükəmməl
təsvir etmişdir. Əsər müharibənin mənasını
şübhə altına alan, müharibənin korrupsioner
mahiyyətini, hərbi həyatın ziddiyyətlərini
üzə çıxaran şah əsərdir. Hellerin
romanı müharibənin irrasional və dönməz təbiətinin
mühüm tənqididir.
İkinci Dünya müharibəsindən sonrakı ədəbiyyat
müharibənin yaratdığı dərin sosial və fərdi
dəyişikliklərin əksidir. Müharibə təkcə
fərdlərin həyatını deyil, həm də kollektiv
yaddaşı və mədəni dəyərləri
formalaşdırıb. Ədəbiyyat bu böyük
travmanın daxili və sosial təsirlərini nəsillərə
çatdırmaq üçün mühüm vasitə
olmuşdur. Bu əsərlər təkcə müharibənin
fəlakətlərini təsvir etmir, həm də müharibədən
sonrakı cəmiyyətlərin ruhunu, insan təbiətinin
qaranlıq tərəflərini açır.
Rəvan
525-ci qəzet .- 2025.-17 may(№85).- S.16.