"Doni Tondo"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Humay İslamovadır.
Müsahibimizlə intibah dövrünün böyük italyan
heykəltaraşı, memarı və şairi Mikelancelo
Buonarrotinin "Doni Tondo" əsərindən
danışmışıq.
Klassik antik dövrün ənənələrindən
ilhamlanan, zəngin yaradıcılığı ilə
İtaliya incəsənətini bəzəyən, yüksək
intibah dövrünün tanınmış rəssamı,
memarı və heykəltaraş -
Mikelancelo. Onun əsərləri XVI əsrin məşhur
silsilələləridir. Mikelancelonun heykəltaraşlıq
istedadı ilə yanaşı, yüksək rəng, rəssamlıq
istedadı da danılmazdır. O, erkən yaşda şöhrət
qazanmışdı.
Mikelancelonun yaradıcılığının ən
başlıca xüsusiyyətləri - obrazların
monumentallığı, plastik gücü və dramatizmi,
insanpərvərlik hissləri bütün təfərrüatı
ilə özünü büruzə verməsidir. Tanınmış
rəssamın rəngkarlıq əsərləri əsasən
Vatikandakı Skistin Kapellasının freskalarıdır. Məşhur
əsərlər silsiləsinə - "Adəmin
yaradılışı", "Doni Tondo", "Davud"
və digər kompozisyaları daxildir.
- "Doni Tondo"nun tarixçəsi haqqında nələr məlumdur?
- Əsər olduqca irihəcmli və çoxfiqurludur.
Kompozisiyanın adı da maraqlıdır.
"Tondo"sözü italyan tərcüməsində
"dəyirmi" deməkdir. Bu, İntibah dövründə
məişət ideyaları ilə bağlı olan bir
formadır. Sözügedən əsər Skistin
Kapellasının tavan freskaları başlamazdan əvvəl
yaradılıb. İş Anqoli Doni tərəfindən
sifariş edilib. Kompozisya Mikelancelonun sağ qalmış yeganə
panel rəsmidir. Ehtimal olunur ki, bəhs olunan bu rəsm Doninin
1508 və 1509-cu illərdə evləndikdən sonra ərsəyə
gəlib. Əsər maraqlı və gözoxşayan
detalları ilə zəngindir. Doni Tondo ön planda müqəddəs
ailəni Vəftizçi Yəhya ilə birlikdə təsvir
edilir. Diqqəti cəlb edən rəsmin ortasında nüsxə
rəqəmi əks olunub. Qeyd edilən müqəddəs ailə
tablosunda (uşaq İsa, Məryəm ana və Yusif)
obrazları görürük. Tablo haqqında bir çox
şərhlər, rəvayətlər söylənir. Bu da rəssamın
ayrıca bir uğurunun simvoludur. Təsvirin ailə dəyərlərinin
timsalında hazırlanması o dövrün maraqlarından
qaynaqlanır. Ailə dəyərlərini Məryəm ana
obrazı ilə ifadə etmələri xüsusi diqqət mərkəzində
göstərilir. Haqqında danışılan bu tablo bir
çox elmi nəzəriyyələrə təsir edib. Burada
maraqlı obrazlardan biri də Yusif obrazıdır. O, əsərdə
Məryəm anadan yüksəkdə verilib. Bu da müqəddəs
ailənin tablosunda qeyri-adi bir detaldır.
- Əsərin kompozisiyası haqqında nə deyə
bilərsiniz?
- "Doni Tondo" və ya "Doni Madonna"
çoxfiqurlu, mürəkkəb quruluşa malikdir. Kompozisiya
müqəddəs ailə fonunda çəkilib. Əsərdən
göründüyü kimi, Məryəm əsas obrazdır və
mərkəzdə göstərilir. O, yerlə əlaqəsinin
mövzusunu daha yaxşı çatdırmaq üçün
birbaşa yerdə əyləşib. Yusif obrazı Məryəmdən
yüksəklikdə verilməsinə baxmayaraq, müqəddəs
ailə kompozisiyalarında qeyri-adi nüans yaradır. Yusif
sanki əsərdə Məryəmi qoruyur. Yusifin böyük
ayaqları taxtı izah edir. Əsərdən
göründüyü kimi, Məryəmin uşağı
Yusifdən alması və ya əksinə olması ilə
bağlı bəzi mübahisələr var. Florensiyanın
himayədarı olan Vəftizçi Yəhya, Madonna və
uşağı təsvir edən Florensiyalı əsərlərə
çox tez-tez daxil edilir. Tabloda canlandıran səhnə elə
bil kənd həyatından götürülüb. Çəmənlikdə
təsvir olunan Müqəddəs ailə ilə birlikdə
gözəl anlar keçirməsi və arxada zahirən əlaqəli
olmayan bir qrupdan alçaq divar ayrılır. Tablo indiki
halında belə orijinal çərçivəyə
malikdir. Mikelancelo dizayna təsir etmiş və ya kömək
etmiş ola bilər. Gözoxşayan bu çərçivə
bəzəkli şəkildə oyulmuş və kosmosa
üçölçülü şəkildə
çıxan beş başlıq üçün olduqca
qeyri-adidir. Fondakı çılpaqlar kimi, bu başların mənaları
da fərziyyə mövzusu olub. Çərçivədə
aypara, ulduz, bitki örtüyü və şir başlarının
təsvirləri də var. Bu simvollar, bəlkə də, hər
birinin gerbindən götürülmüş Doni və Strozzi
ailələrinə istinadlardır. Əsərdə gözdən
qaçmayan bir epizod var. Həmin epizod isə lentlərin
bir-biri ilə bağlanması vasitəsilə iki ailənin
evliliyinə işarə olunmasıdır. Kompozisiyada ön
planı və arxa planı ayıran üfüqi bir zolaq,
çox güman ki, bir divar var. Fon rəqəmləri mənası
və funksiyası çoxlu fərziyyə və müzakirələrə
məruz qalıb. Vəftizçi Yəhyanın arxasında
"Sistine ignudi"nin söykəndiyi və ya oturduğu
yarımdairəvi bir silsilə var. Məryəm və Yusif Məsihə
baxırlar, lakin arxa planda olan çılpaqların heç
biri birbaşa ona baxmır. Burada peyzajla sintetik yaradan uzaq fonda
dağlıq mənzərə təsvir edilib.
- Əsərin texnikası və rəng həlli necədir?
- Mikelancelonun bu məşhur əsəri zəngin rəng
çalarları ilə insanı valeh edir. İşin
texnikası paneldə yağlı temperadı. Parlaq rənglərin
üst-üstə düşməsi rəssamın sonrakı
Sistine Tavan freskalarında eyni rəng istifadəsindən xəbər
verir. Pərdələrin qıvrımları kəskin şəkildə
modelləşdirilmişdir və fiqurların modelləşdirilməsi
açıq şəkildə heykəltaraşlıqdır,
bu da onların orta mərmərdə oyulmuş olduğunu
göstərir. Fondakı çılpaq fiqurlar daha yumşaq
modelləşdirməyə malikdir və Sistine Tavan fresklərindəki
çılpaq kişi fiqurları olan ignudinin xəbərçisi
kimi görünür. Mikelancelonun texnikası kölgə kimi
daha tünd rənglərdən istifadə edərək, ilk
olaraq ən sıx rənglərdən yuxarıdakı
açıq çalarlara qədər kölgə
salmağı ehtiva edir. Ən canlı rəng Məryəmin
geyimlərinin içərisində yerləşir və onun
obrazdakı əhəmiyyətini ifadə edir. Çəmənliyi
açıq yaşıl tonları bir neçə rənglə
vəhdət təşkil edir. Məryəmin geyiminin isti
qırmızı çalarlarında rənglənməsi diqqəti
anında cəlb edir. "Doni Tondo"nun
ölçüsü 120 sm diametrdir. Hazırda
İtaliyanın Florensiya şəhərindəki Uffizidə
qorunur.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Yüksək İntibah dövrünün
tanınmış rəssamı olan Mikelancelonun sənət fəaliyyəti
əsrlər keçsə də, yenə diqqət mərkəzindədir.
Klassik bədii üslubları özündə təcəssüm
etdirən bu rəsamın yaradıcılığında əsərlər
müəyyən məişət ideyalarına əsaslanaraq
gözəl sənət nümunələri yaradıb. Bəhs
etdiyimiz kompozisiya əsasında Vəftizçi Yəhyanın
qarşısındakı bitki həm issop, həm də
qarğıdalı çiçəyi xüsusiyyətlərinə
malikdir, lakin çox güman ki, divardan böyüdüyü
üçün issop olmasını aydınlaşdıra bilərik.
Qarğıdalı çiçəyi Məsihin atributudur və
cənnəti simvollaşdırır, issop isə həm Məsihin
təvazökarlığını, həm də vəftizi
simvollaşdırır. Arxa planda Livan Sidr ağacını təmsil
edən sitron ağacı var. Mikelancelo issop və ağacdan
Rabanus Maurusun sitatının əyani təsviri kimi istifadə
edir: "Livan sidrindən tutmuş daşlı divarda bitən
issopa qədər biz Məsihin atasında olan ilahiliyin və
onun Məryəmdən aldığı insanlığın
izahına sahibik. Ön planda olan yonca Üçlüyü və
xilası təmsil edir. Anemon bitkisi Üçlüyü və
Məsihin Ehtirasını təmsil edir. Deməli, İtaliya
incəsənətinin görkəmli rəssamı
Mikelancelonun "Doni Tondo"əsərinin kökündə
ailə dəyərlərini diqqət mərkəzində
saxlaması dayanır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 19 noyabr(№210).-S.10.