Ritm varsa, həyat
var
XALQ ARTİSTİ NATİQ ŞİRİNOVUN
SƏNƏT FƏLSƏFƏSİ
Ritm və həyatın vəhdəti
İnsan həyatı ritmdən ibarətdir: ürək
döyüntüsünün ritmi, nəfəsin ritmi, fəsillərin
dövriyyəsi. Ritm - hərəkət, enerji və var olmaq
deməkdir. Azərbaycan musiqisində nağara alətinə
bu dərin fəlsəfi mənanı verən sənətkar əsasən
Natiq Şirinov kimi tanınır.
Xalq artisti Natiq Şirinov nağaranı sadəcə
xalq çalğı aləti kimi müşayiət
funksiyasından çıxarıb, onu əsl solo alətə
və mürəkkəb musiqi düşüncəsinin ifadəçisinə
çevirdi. O, təkcə barmaqlarının virtuozluğu ilə
deyil, həm də ifa etdiyi ritmlərə yüklədiyi fəlsəfi
dərinlik və ekspressiv yüklənmə ilə dinləyicinin
emosional qavrayışına təsir edir.
Nağaraya fəlsəfi məna verən Göyçə
kökləri
Xalq artisti Natiq Şirinovun nağaraya dərin
bağlılığı və sevgisi ilk baxışda
birbaşa olaraq Qərbi Azərbaycanın qədim mədəniyyət
mərkəzlərindən biri olan Göyçə
mahalının zəngin aşıq irsinə dayanır. Onun sənətkar
kimi formalaşmasının kökləri məhz bu irslə
qidalanıb. Natiq Şirinov məşhur sənətkarlar -
Aşıq Şəmşir, Aşıq Şirin və
xüsusilə də Göyçə aşıq sənətinin
görkəmli nümayəndələrindən olan babası
Aşıq İdris Şirin oğlu Məhərrəmovun nəslindəndir.
Natiq Şirinovun damarlarında axan sənət qanı
təsadüfi deyil. O, Göyçənin qədim saz
çeşmələrindən su içmiş bir nəslin
davamçısıdır. Babası aşıq İdris Məhərrəmov,
zamanın dastan yaddaşı, sözün qüdrəti idi.
Onu görənlər danışır ki, aşıq
İdris elə məlahətli, elə zil səsə malik
imiş ki, otağın pəncərə şüşələri
cingildəşər, otuzluq lampaların işığı
titrəyib sönərmiş. Sazının simlərindən
qopan hər bir avaz sevdası Göyçə qədər
uca, qəzəbi Koroğlu nərəsi qədər məğrur
bir el aşığının nəfəsi idi. O, həm
qoşma yazan, həm dastan danışan, həm də sevgini,
cəsarəti və Vətən yanğısını
sazının dilinə köçürən böyük bir
el sənətkarı idi. Təəssüf ki, qara küləklər
1941-ci ildə Göyçədən əsdi. Söz silahla
qoşa döyüşsün deyə, aşıq İdris də
sazını sinəsinə basıb Vətən
çağırışına getdi. Novorossiysk
torpağında əbədi
uyuyan İdris Məhərrəmov müharibədən
qayıtmadı, ancaq divardan asılan sazı hələ də
sahibinin səsini gözləyir - bu sazın yiyəsinin
yaddaşı isə Natiq Şirinovun ruhunda yaşayır.
Natiqin atası Bahadır Şirinovun musiqi alətlərindəki
məharəti və sənətə olan sevgisi babadan gələn
bu zəngin irsin təbii davamı idi.
Natiq Şirinov uşaqlıqdan musiqi ilə dolu bir
mühitdə böyüyüb. Evdəki saz sədaları,
xalq havaları və aşıq sənətindən gələn
ritmlər onun genetik yaddaşından süzülərək gələcək
sənətkarın içində musiqiyə qarşı
güclü bir ehtiras oyadıb.
Bu erkən təcrübələrdə aşıq
musiqisindəki ritmin gücü və dinamikası gənc
Natiqi xüsusilə cəlb edirdi. O, bu güclü ritmləri
nağarada təkrarlamağa və özünəməxsus zərbələrlə
zənginləşdirməyə çalışırdı.
Məhz bu təcrübələr ona nağaranın sadəcə
bir zərb aləti olmadığını, eyni zamanda dərin
hisslər və fəlsəfi düşüncələr ifadə
edən güclü bir vasitə olduğunu göstərdi.
Aşıq İdrisin sənəti Natiq Şirinov
üçün bünövrə rolu oynadı. O, bu
aşıq irsini öz nağara ifasında yaşatmağa qərar
verdi. Göyçə aşıqlarının zəngin
ritmik mirasını qoruyaraq, nağara sənətini tamamilə
yeni bir səviyyəyə qaldıran virtuoz texnikalar və
yaradıcı yanaşmalar inkişaf etdirdi.
Beləliklə, Natiq Şirinovun nağara ritmləri Qərbi
Azərbaycanın qədim yurdunun tarixi yaddaşını və
mədəniyyətini yaşatmaq missiyasını
daşıyır. Onun ifasındakı dinamik ritmlər bir
növ Göyçə aşıqlarının ruhundan
süzülərək gəlir və Böyük
Qayıdış fəlsəfəsinin sənətlə ifadə
olunmuş mənəvi təzahürünə çevrilir.
"Natiq ritm qrupu"
O, musiqi təhsilini 9 yaşında Tofiq
İsmayılov adına musiqi məktəbində, Azər
Əliyevin yanında alıb. Natiq Şirinovun peşəkar səhnəyə
qədəm qoyması 24 yaşında Xalq artisti Alim
Qasımovdan dəvət alması ilə gerçəkləşib.
2001-ci ildə o, nağaranı beynəlxalq səviyyədə
populyarlaşdırmaq məqsədilə beş nəfərdən
ibarət "Natiq ritm qrupu"nu yaratdı. Qrupa zurna, balaban və
tütək daxil etməsi milli zərb alətini yeni bir ansambl
formatına gətirib. 2002-ci ildə Moskvada tabla məktəbində
dərs alması onun Azərbaycan ritmlərini dünya ritmləri
ilə sintez edərək yeni musiqi dilləri yaratmaq istəyinin
mühüm göstəricisidir.
Natiq Şirinovun ən əsas musiqişünaslıq
xidməti nağaranı mürəkkəb poliritmik
strukturların ifadəçisinə çevirməsidir.
Nağaranın solo alətə yüksəlişi və
poliritmik təhlil: Şirinovun virtuoz nailiyyəti eyni vaxtda
müxtəlif ritmik ölçüləri üst-üstə
qoymaqda (poliritmiya) ifadə olunur:
- Ritmik sintez: Nağaranın üzəri (milli kök)
və kənarları (müasir/caz xətti) eyni vaxtda istifadə
edilir.
- Riyazi təhlil: Nağaraçının (6 səkkizlik not) və (8 səkkizlik
not) dövrlərini eyni vaxtda idarə etməsi
üçün ən kiçik ortaq vuruş dövrü 24
səkkizlik notdur. Bu, musiqişünaslıq terminologiyasında poliritmi kimi xarakterizə olunur,
nağaranın ifa səviyyəsini dünya
virtuozlarının standartına yüksəldir.
Şirinovun texnikası nağaranı regional çərçivədən
çıxarır:
- Tabla (Hindistan) ilə təmas: Tabla məktəbində
dərs alması nağara ifasına incə barmaq texnikası
və riyazi dəqiqlik gətirir.
- Tombak/Daf (İran) kontekstində: Nağara həm
tombakın tembral dərinliyini, həm də Azərbaycan ritmlərinin
dinamikasını birləşdirərək fərqli bir sintez
yaradır.
Natiq Şirinovun beynəlxalq səviyyədəki
iştirakı nağaranın kosmopolit bir musiqi aləti kimi
tanınmasına əsaslı töhfə verib:
- Ölkədaxili tədbirlər: I Avropa Oyunları
(2015) və Formula 1 (2016) açılış mərasimlərindəki
çıxışları nağaranın mədəni
simvol kimi institusional statusunu gücləndirib.
- Qlobal zəfər: 2011-ci ildə Koreyada (Geumsan
Festivalı) 54 ölkə arasında "World Grand Prize"
mükafatını qazanaraq, nağaranın dünya zərb
alətləri arasında ilk beynəlxalq qələbəsini
gerçəkləşdirib (Geumsan Festival, 2011).
- Əməkdaşlıq: Al Di Meola, Billy Cobham, Rihanna
və Sami Yusuf kimi sənətkarlarla birgə
çıxışlar nağaranın müxtəlif janrlarla
(caz, fank, flamenko) uğurla sintez oluna biləcəyini
nümayiş etdirmişdi
Natiq Şirinov sənətinin fəlsəfi dərinliyi
onun ritmlərinin milli-mənəvi dəyərlərin və
tarixi yaddaşın ifadəçisi olmasındadır. O,
nağara zərbələri ilə toyun coşqusunu, Novruz
şənliyini və "Cəngi"nin qəhrəmanlıq
ruhunu təcəssüm etdirir.
Natiq Şirinov eyni zamanda təhsil və müəllimlikdə
fəlsəfi missiyasını görür. Onun nağara məktəbi
yalnız texnikanı deyil, həm də alətə hörmətin
və Azərbaycan ritminin mənəvi dəyərinin öyrədilməsini
hədəfləyir.
Ritm fəlsəfəsinin yaradıcısı
Natiq Şirinovun sənət yolu ilə
tanışlıq bizə göstərir ki, o, nağara alətini
bütövlükdə yenidən müəyyənləşdirən
bir sənət fəlsəfəsinin
yaradıcısıdır. O, 2018-ci ildə "Xalq
artisti" fəxri adına layiq görülüb.
Natiq Şirinovun fundamental təsdiqləri:
- Nağara solo alətdir: Müşayiətçi
funksiyasından kənara çıxaraq, mürəkkəb
ritmik strukturları özündə birləşdirən
müstəqil solo alət səviyyəsinə
qaldırıldı.
- Ritm universal dildir: Azərbaycan ritmləri qlobal səhnədə
beynəlxalq caz və fank cərəyanları ilə eyni dərəcədə
təsirli edildi.
- Ritm milli yaddaşdır: Qədim toy, Cəngi və
Yallı ritmlərini gənc nəsillərə
çatdıran bir körpü funksiyasını yerinə
yetirdi.
Yekun olaraq, Natiq Şirinovun sənəti bir bəyanatdır:
Ritm varsa, həyat var, enerji var, davamlılıq var. Onun
nağara fəlsəfəsi dünya zərb alətləri
tarixində özünəməxsus yer tutur.
Rüxsarə MƏMMƏDOVA
AMEA Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunun əməkdaşı
525-ci qəzet .- 2025.- 20 noyabr (№211).- S.13.