Gizli Kamal - Aysel
Əlizadə yazır
(İkinci
hissə)
Onu deyirdim, axı, dərinlik... Qara-qışqırığın,
parazit gündəmin içində əlinə
qədimliklə müasirliyin
elmləşdiyi kitab düşür.
Ayrı bir pəncərə, ayrı
ekran.
Keçən yazıda Kamal bəyin
kosmik dolanbaclarından
yazmışdım. Xaosdan
kosmosa, bəzən də kosmosdan xaosa get-gəllərlə
xoşbəxt olduğunu
düşünürəm. O, eyni mövzunu həm öldürücü
istehza ilə yaza bilər, həm də çox ciddi dramatikləşdirə. Elə
- Gizli “Dədə Qorqud” kitabında da öydüyü Oğuz bəylərini kitabın Dədə Qorqud hissəsində bir cümlə ilə alt-üst edib. Ora gələcəyik...
Hələlik, Kamalın dərinliklə
əlləşməsindən danışaq. Nədir?
Kantsayağı yanaşsaq, dərinliyi
iki cür görmək olar - hisslərlə, ağılla.
Məntiq elminə görə bir doğru bir yalanla birləşirsə,
cavab yalan olur. Sual yaranır,
niyə yalan doğrunu aparır, doğru yalanı yox? Bu, yalanın qələbəsi deyilmi? Cavabım var. Doğru elə bir ciddi
qavramdır ki, ona yalan qarışanda korlanır. Doğrunun içində yalan ola bilməz. Mövzunun içində sənin öz, mənim öz doğrum ola bilər, amma yalan yox.
Dastanın özündə hardansa
islami detalların peyda olması doğruya yalan qatmaq kimidir. Məsələn, ağacın
təsvirində: “Ağac,
Ağac deyirəmsə
çəkinmə, Ağac.
Məkkə ilə Mədinənin qapısı
ağac”. Bu, sonradan əlavə kimi görünür. Mətnə
yalan qatır, sadəcə mətnin doğrusu elə güclüdür ki, iti göz bu əlavə
qatqını görə
bilir. Yaxud da “Qazan xan alnını
yerə qoydu, iki rükət namaz qıldı, adı gözəl Məhəmmədi yada saldı”.
Bunu təkcə mən demirəm, alimlərin arasında əlavəni görənlər var. Elə
Kamal bəy də öz kitabının bir neçə yerində başqa mövzuyla bağlı bunu qeyd edib.
“Ordun üstünə
kim qorsan” - bölümündə deyir:
“Əl gəzdirmə”ni
görməmək mümkün
deyil.
Dədə Qorqud dastanı
başdan-başa türk
dili, türk gündəliyidi. Oğuz xanları, bəyləri şərab içir, onların bir qadını var. Amma hardansa
belə bir cümlə qarşımıza
çıxır. “Bəylər
namaz qıldılar”.
Bu eposda bircə ərəb adında bəy yoxdur, amma mətndə anidən Həsən və Hüseyn adı peyda olur.
Bir də qadın... Beyrəyin atası necə bir qızla
evlənmək istədiyini
soruşduqda o deyir:
Ata, mənə bir qız alıb ver ki, mən yerimdən durmadan o, durmuş olsun, mən qaracıq atıma minmədən o, minmiş olsun. Mən döyüşə
getmədən o, mənə
baş gətirmiş olsun. Atası Baybura xan cavab
verir: Oğul, sən qız yox, özünə silahdaş istəyirsən.
Qanturalının evlənmə səbəbi
də Beyrəklə eynidir. Kamal Qanturalını
Parislə tutuşdurub,
fərqlərini isə
belə yazır: “Parisdən fərqi budur ki, Paris üstünlüyü
gözəlliyə, Qanturalı
isə hünərə,
şücaətə verir”.
Sevgini –
o çiçək duyğusunu
da unutmur: “Məhz
Yelena Troya müharibəsinin əsl mifoloji səbəbkarına çevrilir.
Yəqin ki, bunun ictimai-siyasi əsası da
var. Amma bu gün də məhəbbət alovunda qovrulan hər adam üçün
Troya müharibəsinin səbəbkarı
Yelenadır. Sevgi yolunda müharibə aparmağa dəyər”.
“Dədə Qorqud qadını” Xatundu
(Khatun, katın, qadın...
Şahzadə anlamında,
Katun yüksək qatda
olan, kraliça -
A.Ə.). Yaşmaqlıdı, hicablı deyil. Kişisinin həyatında
tək qadındı.
Onunla döyüşmədən,
onunla at yarışdırmadan
könül vermir. Bütün bəşəriyyətin
qız övladlarını
öldürdüyü vaxtlarda
Dədə Qorqud dastanında Baybicən bəy qız atası olmağı arzulayır. Bəylərdən
qızı olması üçün alqış
etmələrini istəyir.
Bəylər də edirlər.
“Ol zaman bəylərin alqışı alqış,
qarğışı qarğış
idi”. Bəyliyin ucaldığı yerə
baxsanıza. Necə bir bəy olmalısan
ki, Tanrı sənin sözünü, alqışını
ciddiyə alsın. Sözün söz, əməlin əməl...
Kamal da deyir:
“Oğuz cəmiyyətinə
üzv olmağın əsas şərtlərindən
biri sözə ehtiram və itaətdir. Sözlə qeyri-ciddi, istədiyin kimi davranmaq, onu havaya atmaq,
boş-boşuna işlətmək,
nəhayət, Yalana tapınmaq Söz tərəfindən, deməli,
Mif tərəfindən
bağışlanmır”.
Kamal bəy Tanrıya Mif deyir. Onun
Mifi - var olmayan deyil, olub gözəgörünməyən
Mifdir. Var, həm də yoxdur. Bilinir, görünmür.
Dədə Qorqudun tənhalığı kimi...
Mənim
üçün Kamal Abdullanın
kitabının tac məqamı
bu bölümdür:
Qorqudun tənhalığı.
Onu belə anıb: “Hərdən gələsən, istəyəndə
çıxıb gedəsən.
Yenə yox olasan. Havada əriyəsən. Gözdən,
könüldən itəsən.
Hörmətin də qalar, sözünün kəsəri də. Hətta səndən bir də gördün
qorxmağa başladılar.
Elə bunda deyilmi ən ağır, kədərli
həqiqət? Gedər-gəlməz
yollara (Təpəgözlə
danışığa) Dədə
Qorqudu zor, yaxud qılıqla göndərən həşəmətli
Oğuz bəyləri
onu yenidən sağ-salim görməkdən
həqiqətənmi məmnunluq
duydular? Söyüşə,
hədyana düçar
olduğu zaman (Dəli
Qacaq tərəfindən)
bundan həzz alanlar olmadımı?”
Bayaq dediyim bəyləri alt-üst etmə məqamı budur. Onları öyür-öyür
və birdən də "saxtasız"
deyir. Yenə də xaosla kosmos arasında gedib gəlir, gəlib gedir.
Həm də mənə elə gəldi ki, o, bu yerləri kövrələ-kövrələ yazıb.
Kitabın Everesti isə Dədə Qorqud tənhalığını açdığı
hissədi: “Əsl tənhalar heç vaxt özlərinə tənha demədilər.
Kim deyər ki, tənhalıq
ona yaraşmadı? İntihar etməyi arzuladımı, arzulamadımı?
Bəlkə intihar edənlər zaman-zaman dirilir,
Allahın onlara bağışladığı ömrü tamamlamağa çalışırlar? Heç
kim deyə bilməz ki, tənhalıq
ona yaraşmadı. Heç kim deyə bilməz...”
Buradakı Tənha Dədə
Qorqud elə Gizli Dədə Qorquddu – mənə görə. Qorqud atanın gizli tərəfi onun yalqızlığıdı – Kamala görə. Bu sətirlərin
dərinliyindən mənə
də onun özü - yalqız tərəfi boylandı - Gizli Kamal...
Aysel ƏLİZADƏ
525-ci qəzet $g 2025.- 2 oktyabr
(¹178).- S.13.