Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığında qadın azadlığı
MUSİQİ
SƏHNƏSİNDƏN CƏMİYYƏTİN AYNASINA
Şahanə
MÜŞFİQ
Dahi bəstəkar,
böyük söz adamı Üzeyir Hacıbəylinin adı Azərbaycan mədəniyyətində
musiqi ilə azadlıq, sənətlə
kimlik anlayışlarının
qovuşduğu bir zirvəni təmsil edir. O, yalnız ilk operamızın müəllifi və milli musiqi məktəbinin
banisi deyil, həm də öz dövrünün sosial problemlərinə, ictimai çatışmazlıqlarına
biganə qalmayan maarifçi, publisist və satirik idi. Hacıbəyovun incəsənət tariximizə
bəxş etdiyi əsərlərinə nəzər
salanda görürük
ki, onun yaratdığı musiqi obrazları təkcə melodiyaların daşıyıcısı
deyil, həm də ictimai düşüncənin güzgüsüdür.
Dahi bəstəkarın
yaşadığı dövrdə
qadın hüquqları
məsələsi cəmiyyətin
ən böyük yaralarından biri idi. Qapalı həyat tərzi, təhsildən məhrumluq,
evlilikdə iradə hüququnun olmaması - bunlar o dövrün qadın reallığı
idi. Qadınlar çox zaman sadəcə ailənin və cəmiyyətin qərarlarının icraçısı
sayılır, şəxsi
arzu və seçimlərinə qulaq
asılmır, heç
soruşulmurdu da. Bir qız uşağı
ata evində valideynlərinin, qardaşlarının,
ər evində isə ər və onun ailəsinin
şəxsi malı hesab olunurdu. Onun üzərində hər cür qərar vermək normal və alışılmış bir
hal idi. Qadının səssizliyi
və itaətkarlığı
o qədər normallaşdırılmışdı
ki, səsini çıxartmaq, istəyini
dilə gətirmək
onun heç yadına da düşmürdü.
Məhz belə
bir mühitdə Ü.Hacıbəyli "Ər
və arvad", "O
olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan" kimi əsərləri ilə qadının səsini eşidilməz qaranlıqdan
işığa çıxardı.
O, musiqinin və yumorun dili ilə
qadın azadlığını
müdafiə etdi, xalqın ən çox sevdiyi və bir əsrdən
çoxdur ki, dəyərini, aktuallığını
itirməyən əsərlərin
qəhrəmanlarını qadın seçiminin rəmzinə çevirdi.
Bugünkü müasir qadın azadlığı anlayışına
baxdıqda, onun ideyalarının çoxunun
hələ o vaxtlardan
səsləndirildiyini görürük.
Bu, təsadüfi deyildi: Hacıbəyli qadını yalnız ailənin bir parçası deyil, həm də müstəqil bir fərd kimi təqdim edirdi.
Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığında, xüsusilə adını
çəkdiyimiz əsərlərində
qadın azadlığı
mövzusu incə detallarla böyük ustalıqla əks olunur. Bu əsərlər
dövrün mövhumatlarını
tənqid edərək,
cəmiyyətdə qadınların
hüquqlarının tanınması,
onların azadlığı
uğrunda mübarizəni
təsvir edir.
Musiqili komediyalar
vasitəsilə müəllif
xalqa daha yaxşı təsir etməyi, qabaqcıl ideyaları geniş cəmiyyətə, hətta
onu dinləməyəcək,
anlamayacaq təbəqələrə
də çatdırmağı
məqsəd qoyurdu. Qadınların cəmiyyətdə
daha fəal iştirakı, onların təhsili və azadlığı Hacıbəylinin
cəmiyyətə təqdim
etdiyi əsas ideyalardan idi.
Onun əsərlərində
qadın azadlığı
həm də sosial azadlıqla əlaqələndirilir, qadınların
yalnız ev işləri ilə məşğul olmaması,
onların ictimai həyatda iştirakının
təbliği nəzərdə
tutulurdu. O göstərirdi
ki, qadın yalnız ev yığışdırıb, yemək bişirib, uşaq tərbiyə etmək üçün deyil. O da ictimai
işlərdə kişilərlə
çiyin-çiyinə iştirak
edə, lazımi məqamlarda qərar qəbul edə, ən azından öz həyatı, gələcəyi haqqında
söz sahibi ola bilər.
Bu əsərlər
göstərir ki, Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan cəmiyyətində
qadın hüquqları
məsələsinə böyük
əhəmiyyət verirdi
və onun yaradıcılığı bu
sahədə mühüm
bir dönüş nöqtəsi idi.
Ü.Hacıbəyli ilk komediyası olan "Ər və arvad"da cəmiyyətin cahil, geridəqalmış, insan
və qadın hüquqlarına sığmayan
əməllərinə qarşı
çıxır. Əsər
qadın azadlığını,
onun şərəf və ləyaqətini, qadının insan və şəxsiyyət kimi dəyərini müdafiə edir. Əsərin baş qəhrəmanı Minnət
xanım öz ağlı, zəkası,
namusu və bütün yüksək keyfiyyətləri ilə fərqlənir. O, sinifli cəmiyyətin, cahil kütlənin yetişdirdiyi
həyat yoldaşı
Mərcan bəyin pis xüsusiyyətlərinə,
yanlış əməllərinə
belə dözərək
onu doğru yola gətirməyə, ailəsini qorumağa çalışır. O, qadın
zəkası ilə Mərcan bəyin bütün niyyətlərinə
qarşı çıxır
və onu gülünc vəziyyətə
salır. Bununla Minnət xanım, əslində isə, müəllif təkcə
Azərbaycanda deyil, o dövr müsəlman aləmində, eləcə
də bir çox ölkələrdə
hökmran olan çoxarvadlılıq, kəbin
kəsdirmək kimi nadan, əsl ailə dəyərlərinə
sığışmayan ənənələrə
qarşı çıxmağı
bacarır, onların yanlış əməl olduğunu göstərir.
Eyni zamanda
Hacıbəyli bu əsərində də cəmiyyətdə qadınların
mövqeyini, onların
təhsilə, ictimai fəaliyyətə cəlb
edilməsinin vacibliyini
önə çəkir.
Üzeyir yaradıcılığının
şah əsərlərindən
hesab olunan "O olmasın, bu olsun" operettasında da qadın azadlığı
mövzusu əsas xətt üzrə aparılır. Əsər,
Məşədi İbad
obrazı vasitəsilə
patriarxal cəmiyyətin
mövhumatlarını ifşa
edir və bu mövhumatlardan qurtulmağın vacibliyini
vurğulayır. Qadınların
öz taleyini təyin etmək azadlığı bu əsərin əsas mesajlarından biridir.
1910-cu ildə yazılmış əsər
gülüş vasitəsilə
çox ciddi mövzunu ortaya qoyur: qadının seçim haqqı. Gülnaz obrazı buna bariz nümunədir.
Onun həyatını
atası və ətrafındakı kişilər
müəyyənləşdirir. Qızın arzuları, hissləri və iradəsi ikinci plana keçirilir. Bu, o dövrün reallığının ədəbiyyatdakı
təcəssümü idi.
Lakin Üzeyir
bəy burada təkcə müşahidəçi
mövqeyində qalmır.
O, yumor və satira vasitəsilə cəmiyyətin bu ziddiyyətini ifşa edir. Əsərdəki obrazlar - sərvəti ilə öyünən Məşədi İbad, ağılsızlığı və tamahkarlığı
ilə gülünc vəziyyətlərə düşən
digər kişilər,
əslində, qadının
həyatını yönləndirən
gücsüz, ancaq iddialı kişilərin karikaturasıdır. Onlar gülüş doğurur,
lakin gülüşün
arxasında acı bir həqiqət yatır: qadın hələ də öz taleyinin sahibi deyil.
Hacıbəylinin əsas yeniliyi ondadır ki, o, Gülnazın dili ilə qadının söz haqqını səsləndirir. Bu,
1900-cü illərin əvvəllərində
Azərbaycanda böyük
bir yenilik idi. Ona görə
də bu əsəri qadının
iradə azadlığını
müdafiə edən
ilk satirik musiqili komediyalardan biri kimi dəyərləndirə
bilərik. Tamaşada
gülüş o qədər
ustalıqla qurulub ki, insanlar güldükləri
anda da düşünməyə
başlayırdılar: "Doğrudanmı qızın
öz seçimi yoxdur, olmamalıdır?"
Gülnazın atası Rüstəm bəyin özünün
15 yaşlı qızını
pula görə 50 yaşlı Məşədi
İbada ərə verməsi kimi absurd qərarına qarşı çıxan
tək insan isə dayə Sənəm olur. O, sadə xalqın təmsilçisi, sözü
eşidilməyən qadın
olsa da, sağlam düşüncəli,
ağıllı və
eyni zamanda cəsarətlidir. Sənəm
və Gülnazın Məşədi İbadla
görüş səhnəsindəki
etirazları, bütün
həqiqətləri bir-bir
üzünə vurmaqları
o dövr üçün
görünməmiş hadisə
idi.
Sənəm kimi cəsarətli bir qadından aldığı gücün,
dəstəyin nəticəsi
idi ki, Gülnaz
az yaşına rəğmən, öz məhəbbətinə, sevgisinə
sahib çıxacaq qədər cəsurdur. Onun öz sevgilisi
Sərvərə atasının
qərarını heç
zaman qəbul etməyəcəyi ilə
bağlı kəskin
çıxışı, "Yox yox, mən
səndən başqa
kimsəyə getməyəcəyəm.
Qoy məni öldürsün, mən
səni sevirəm, sənə də gələcəyəm" - qərarı
müəllifin öz
millətinin qadınını,
qızını görmək
istədiyi bir biçim idi.
1913-cü ildə qələmə alınan
"Arşın mal alan" operettası isə qadın azadlığının daha
açıq, daha romantik bir şəkildə
ifadəsidir. Əsərin
baş qəhrəmanı
Gülçöhrə sələfi
Gülnazdan fərqli olaraq, öz hisslərini gizlətmir.
O, sevdiyini seçmək
istəyir və bu istəyi ilə dövrün bütün qadağalarını
sındırır.
Gülçöhrənin atası Soltan bəyə rəğmən,
məhəbbətinə sahib
çıxması qadının
cəmiyyət qarşısında
öz mövqeyini bildirməsinin poetik rəmzidir. Onun "azadlıq" anlayışı
təkcə sevgi ilə bağlı deyil, ümumiyyətlə
qadının həyat
yolunu seçməsi ilə bağlıdır.
Hacıbəyli bu əsərdə qadının
seçiminin kişilərin
qərarlarından heç
də aşağı
olmadığını göstərir.
Bu əsərləri
daha dəyərli və bütün dövrlər üçün
sevilən edən cəhətlərdən biri
də qadın azadlığı ideyasını
xalqın ən sevdiyi üslub olan musiqili komediya
ilə çatdırmasıdır.
Əgər bu ideya ciddi publisistik
məqalə kimi yazılsaydı, bəlkə
də az oxucuya təsir edərdi. Amma Hacıbəyli onu yumorla, musiqi ilə təqdim etdi. Nəticədə
"Arşın mal alan" bütün Qafqazda, hətta Avropada səhnəyə qoyuldu və hər yerdə eyni mesajı verdi: qadının seçim hüququ var!
Bu əsər
qadınların cəmiyyətdəki
mövqeyini dəyişməsə
də, ən azı onların haqq səsini eşidilən etdi. Gülçöhrə obrazı
qadınların həyatla
bağlı ümidlərinin
təcəssümünə çevrildi.
Təsadüfi deyil ki, bu
əsərlərdən cəmi
5 il sonar - 1918-ci ildə yaranan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ilk işlərindən biri də qadına seçim hüququ vermək oldu. Bu isə bütün
Şərqdə ilk belə addım, başqa sözlə inqilab idi. Əlbəttə,
bunda Cümhuriyyət
qurucularımızın aydın
fikirliliyi, müasir baxışı ilə yanaşı, Üzeyir Hacıbəyli kimi ziyalılarımızın, incəsənət
nümayəndələrimizin və onların yaratdığı əsərlərin
rolu danılmazdır.
Bu gün
XXI əsrdə qadın
azadlığı daha
geniş mənada başa düşülür.
Qadınların təhsil
hüququ, karyera imkanları, ictimai-siyasi həyatda iştirakı müasir gündəmin əsas mövzularıdır.
Lakin maraqlıdır ki, Hacıbəyovun əsərlərində toxunduğu
əsas məsələ
- qadının seçim
azadlığı - hələ
də aktualdır.
Müasir dövrdə
qadınların bir qismi hələ də sosial stereotiplərin təzyiqi altında yaşayır, bəzən ailə daxilində söz haqqından belə məhrum edilir. Bu mənada, "O olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan" yalnız 100 il əvvəl yazılmış əsərlər
deyil, həm də bu günümüzün
güzgüsüdür.
Hətta feminist
hərəkatların əsas
tələbləri ilə
Hacıbəylinin əsərlərindəki
qadın obrazlarını
müqayisə etsək,
oxşarlıqlar çoxdur.
Gülçöhrənin "mənim də seçimim var" deyə səssizcə dirənişi, əslində,
bugünkü qadınların
müxtəlif sahələrdəki
"bərabərlik" mübarizəsinin
başlanğıc nöqtələrindən
biridir.
Üzeyir Hacıbəyli
qadın azadlığı
ideyasını musiqi ilə, yumorla, satira ilə cəmiyyətin gündəminə
gətirdi. O, cəmiyyətin
ən böyük qadağasını - qadının
səsini - yumor vasitəsilə işıqlandırdı.
Onun yaratdığı
qadın obrazları təkcə səhnənin
qəhrəmanları deyil,
həm də tarixdə qadının azadlıq axtarışlarının
simvollarıdır.
Bu gün
biz qadın hüquqlarından, gender bərabərliyindən danışırıqsa,
unutmamalıyıq ki,
bu müzakirələrin
kökü hələ
o vaxt həm də Üzeyir bəyin əsərləri
ilə qoyulmuşdu.
O, qadını musiqi səhnəsinə çıxarmaqla
yanaşı, həyatın
səhnəsinə də
çıxardı.
Dahi bəstəkarın qadın azadlığı mövzusundakı mövqeyi onu yalnız musiqi tariximizin deyil, həm də sosial tərəqqi düşüncəmizin ən böyük simalarından birinə çevirir. Onun əsərlərinin qadın qəhrəmanları bu gün də bizə deyirlər: "Seçim haqqı insana verilən ən böyük azadlıqdır".
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet .-
2025.- 4 oktyabr (№180).- S.12.