Şimal-qərb bölgəsinin söz saxlancı: alqış və qarğışlar
Şimal-qərb bölgəsindən
toplanan alqış və qarğışlar
“Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanının dili, obrazlar sistemi və semantikası ilə dərin bağlılığa malikdir.
Bölgədən toplanan
“Əziziyin qanlı köynəyi üstünə
gəlsin”, “Ovun uğurru olsun, ovun qannı olsun”, “Canına canım sadağa olsun”, “Əlin qurusun” və s. alqış və qarğış örnəklərini
dastanın boyları əsasında müqayisəli
izah edək.
“Əziziyin
qanlı köynəyi
üstünə gəlsin”
– qarğışı folklorda
bir lənət və nifrin formasıdır. Burada “qanlı köynək” motivinə xüsusi diqqət edək. Motivin “Dədə Qorqud” dastanının boyları ilə əlaqəsinə baxaq: “Qanlı köynək” motivi xüsusilə “Qanlı Qoca oğlu Qanturalı” boyunda özünü göstərir. Bu boyda qəhrəmanlıq və
ölüm motivləri
iç-içədir və
qəhrəmanların döyüşdən
sonra geyimlərinin qan içində qalması bir simvol olaraq təqdim
edilir.
Bundan əlavə,
"Basatın Təpəgözü
öldürdüyü boy”da da qəhrəman
döyüşdən sonra
qana bulaşır. Burada köynəyin qana bulanması həm faciəni, həm də intiqamı xarakterizə edir. Daha bir
bağlılıq “Baybörənin
oğlu Bamsı Beyrək boyu”ndadır.
Boyda Beyrəyin qanlı köynəyi bacılarının üstünə
gəlir. Qanlı köynək burada ölüm xəbərinin
simvolu kimi çıxış edir.
Beyrəyin köynəyinin
qan içində olması onun şəhid olduğunu göstərir. Bu köynəyin
bacılarının üstünə
atılması isə
həm qisas çağırışı, həm də yas və kədərin
kulminasiya nöqtəsidir.
Bacıların bu hadisəyə reaksiyası,
bir növ mifoloji gücün oyanması, qadın həyəcanının və
qarğışının epik gücə çevrilməsi formuludur.
Bu motivin bölgənin
bəzi qarğış
mətnlərinə də
keçməsi, qanlı
köynəyin üzə
atılması, göz
önünə gətirilməsi
metaforası, kədərin
fiziki bir əşyayla göstərilməsi
adətinin göstəricisi,
həmçinin xalq etnokulturunun nümunəsidir.
“Ovun
uğurru olsun, ovun qannı olsun” – Şimal-qərb bölgəsindən əldə
edilən bu alqış nümunəsi
“Dədə Qorqud”dakı
çox işlənən
ov formuluna birəbir uyğun gəlir. Dastanda işlənən ov ritualı yalnız fiziki fəaliyyət deyil, epik strukturun
ayrılmaz hissəsidir.
Dastanının "Qazan
xan oğlu Uruzun dustaq olduğu
boy"da yer alan ov mərasimi
gənc bir oğlanın ilk dəfə
ova çıxması, yəni
yetkinlik mərasiminin rəmzi kimi dərin mənalar daşıyır. Bu səhnə,
oğul ilə ata arasında münasibəti, qəhrəmanlıq
dəyərlərini və
türklərin ənənəvi
ov ayinlərini əks etdirir. Oğuz igidləri ovda qəhrəman kimi tanınır, Dədə Qorqud isə bu mərasimlərdən
sonra onlara alqış, xeyir-dua verir, ad verir, beləliklə, ov
mifoloji və ictimai bir ayinə
çevrilir. Məhz bu ritual şimal-qərb bölgəsinin əhalisi
arasında az da olsa yaşamaqda olan ovçuluq peşəsində yaşayır
və bu alqış növündə
ova gedən üçün
xeyir-dua, uğurlama edilir.
“Canına
canım sadağa olsun” – alqışı bölgənin folklorunda geniş işlənən,
“Dədə Qorqud” dastanının dili və ruhu ilə
bağlı olan, qədim türk mədəniyyətindəki alqış-dua
ənənəsinin müasir
davamıdır. Dastandakı
sevgi, fədakarlıq
və hörmət anlayışlarının bir
xalq deyimi şəklində bu gün də yaşaması bu bağlılığın sübutudur.
Dastanda qəhrəmanla
arasında – istər ailə üzvləri, istərsə də silahdaşlar arasında duyulan bağlılıq və fədakarlıq hissi “canı can uğrunda fəda etmək” düşüncəsiylə
üst-üstə düşür.
Məsələn, “Böybörənin
oğlu Bamsı Beyrək boyu”nda
Banu Çiçəyin Beyrəyə
olan sədaqəti, “Dəli Domrul” boyunda Domrulun öz ömrünü valideynlərinin canı uğrunda bağışlamağa
hazır olması, qan qohumluğu ilə mənəvi qohumluğun vəhdəti
çərçivəsində Domrulun qadınının
öz canını əri üçün fəda etməsi tandemi “canım canına sadağa” fikrinin dastan daxilində təcəssümüdür. Türk
düşüncəsində “can” anlayışı ilahi əmanət hesab olunur və birinin canını digəri uğrunda fəda etməsi ali əxlaqi davranış nümunəsi
kimi qiymətləndirilir.
Dədə Qorqud boylarındakı bu fədakarlıq səhnələri,
həm qəhrəmanlıq
paradiqmasının qurulmasında,
həm də mənəvi dəyərlərin
ötürülməsində əsas struktur elementlərdən birinə
çevrilir.
Şimal-qərb bölgəsinin
alqış və qarğışlarında mifoloji
təzahür də maraq doğurur. Bölgədən əldə
olunan alqış və qarğış nümunələrində mifoloji
rakurs özünü
çox aydın göstərir. Xüsusilə
çox işlənən
mifoloji paradiqmalardan olan çevrilmə motivinin daşa, quşa, dağa, torpağa və s. çevrilmə invariantlarına
bölgənin qarğış
örnəklərində daha
çox rast gəlirik. Məsələn:
“Daşa dönəsən”,
“Torpağa dönəsən”,
“Qaralıb quşa dönəsən” və
s. qarğış örnəkləri
buna misal ola bilər.
“Daşa
dönəsən” - qarğışı
ilk baxışda sadəcə
olaraq hərəkətsizlik,
cansızlıq, duyğusuzlaşma
mənasını versə
də, onun dərin mifoloji kökləri mövcuddur.
Antik Yunan mifologiyasında Meduzanın
baxışı ilə
insanları daşa çevirməsi kimi nümunələr insanın
cəzalandırılaraq təbiətin
bir parçasına –
bu halda, daşa – çevrilməsinin
universal mifoloji motiv olduğunu göstərir.
Azərbaycan xalq düşüncəsində də
daş yalnız cansız maddə deyil, həm də keçmişin, günahın və əbədi durğunluğun
simvoludur. Daşa dönmək, həm cəza, həm də ruhun bədəndən
çıxması ilə
bağlı metafizik bir vəziyyəti bildirir.
“Torpağa
dönəsən” - ifadəsi
isə həm bir ölüm qarğışı, həm
də insanın yer ünsürü ilə birləşməsinə
işarədir. Yer kultu,
demək olar ki, bütün qədim mədəniyyətlərdə, o cümlədən türk
və Azərbaycan mifoloji düşüncəsində
mühüm yer tutur. Torpaq həm
ana, həm həyat verici, həm də ölümlə bağlanan varlıq kimi qəbul olunur. Bu baxımdan “torpağa dönmək” sadəcə yox olmaq deyil, həm
də təbiətə
qayıdış, bir
dövrənin tamamlanması
kimi də başa düşülə
bilər. Beləliklə,
bu qarğış ölümün mistik aspektlərini özündə
daşıyır və
insanın torpaqla eyni mahiyyətə sahib olduğu inamını əks etdirir.
“Qaralıb
quşa dönəsən”
- bu ifadə isə bir neçə
səviyyəli semantik
struktura malikdir. “Qaralanmaq” sosial damğalanma, rüsvayçılıq,
ictimai təcrid anlamı daşıyır.
Eyni zamanda, “quş olmaq” ifadəsi bir tərəfdən azadlıq,
digər tərəfdən
isə cəmiyyətdən
uzaqlaşmaq, yalnızlaşmaq
mənası verir.
Qədim türk
totemizminə görə,
quşlar göy ünsürü ilə bağlı varlıqlar idi və insanlarla
Tanrı arasında vasitəçi sayılırdı.
“Quşa çevrilmək”
burada həm də insanın maddi dünyadan ayrılması, qeyri-insani
forma alması kimi anlaşılır. Bu qarğışda
həm cəza, həm də metafizik çevrilmə eyni anda ifadə
olunur. Nümunələrdən
də gördüyümüz
kimi, bölgənin xalq qarğışlarında
çevrilmə motivi
sadəcə dilin emosional ifadəsi deyil, həm də dərin mifoloji, totemik və fəlsəfi dünyagörüşün ifadəsidir.
Şimal-qərb bölgəsindən
toplanan alqış və qarğış örnəklərində ritual düşüncə
tərzi, məişət
adət-ənənələrinin də öz əksini tapması bölgənin bu qədim arxaik janrı üçün özünəxas xüsusiyyətlərdəndir.
Şəki rayonunun Göynük kəndindən
toplanan qarğış
nümunələrinə nəzər
salaq: “Səni görüm, öylərə
gidif qapılar aşmiyəsan”, “Səni görüm qıvliyə
bəy oturmayasan”. 1-ci qarğış
nümunəsində kəndə
xas olan qədim
məişət adət-ənənəsi
əks olunmuşdur. Göynük kəndində
gəlin düşəcək
ev bəzədildikdən
sonra qapını bağlayırlar. Qapının
qıfılını yalnız
gəlin özü aça bilər.
Qarğışda məhz
həmin adətə işarə olunur. Göynük kəndində
gəlinin düşəcəyi
evin qapısının
qıfılla bağlanması
və yalnız gəlinin həmin qıfılı açması
adəti, qədim mifik düşüncənin
izlərini daşıyır.
Bu adət yalnız fiziki bir hərəkət
deyil, həm də gəlinin yeni həyata qədəm qoyması, ailəyə daxil olma mərasimidir.
Deməli, bu məqam həm ritual, həm də simvolik xarakter daşıyır. Qarğışda
işlənmiş “qapılar
açılmasın” ifadəsi
isə sıradan bir fiziki maneə
yox, mistik və simvolik bir blokajı ifadə edir. Qapı xalq mədəniyyətində bəxtin,
taleyin, yeni bir mərhələnin başlanğıcının
rəmzidir.
Qapının açılmaması
isə insanın qismətsiz qalması, toplum tərəfindən qəbul edilməməsi, həyat yollarının bağlanması, yəni uğursuzluğa düçar
olması deməkdir. Burada qapı – yalnız məişət
əşyası yox,
liminal məkan – keçid
nöqtəsidir. Qapının
açılması bir
dünya halından digərinə keçidi simvolizə edir: subaylıqdan ailəli həyata, uşaqdan yetkinliyə və ya yad birindən icma üzvünə çevrilmə. Bu baxımdan,
qarğış yalnızca
bir fərdi ifadə deyil, həm də toplumun kollektiv arzu və qorxularının
ifadəsi, bir növ verbal tabu formasıdır.
Arxaik düşüncədə
sözlərin mistik gücünə inam güclü olduğundan, belə ifadələr yalnız hissin yox, istənilən sosial və kosmik nizamın pozulması çağırışı
kimi də qəbul edilə bilər. Digər tərəfdən, bu qarğışın mifoloji
qatında, qapının
yalnız gəlin tərəfindən açılması
bir növ qədim ana arxetipinin, yəni qadının yaradıcı, yol açan, taleyi müəyyən edən fiqurunun da təzahürüdür.
Gəlin bu aktla yeni bir nəsil başlanğıcını
simvollaşdırır. Bu mərasimdə
onun rolu təkcə ailə üzvü olmaq yox, qapı açan, yəni taleyin yönünü təyin edən bir varlıq kimi qavranılır. Qarğışda isə bu rolun həyata
keçməməsi istənilir
– yəni qadın qismətsiz qalsın, tale yolu bağlansın. Beləliklə, “Səni görüm, öylərə
gidif qapılar aşmiyəsan” ifadəsi
həm ritual praktikası,
həm də dil vasitəsilə kodlaşdırılmış mifoloji
düşüncə sistemi
baxımından dərin
məna qatlarına malikdir. Bu qarğış
folklorun emosional yük daşıyan, lakin eyni zamanda
mədəni-mənəvi arxetipləri
qoruyub saxlayan unikal bir nümunəsi
kimi qiymətləndirilə
bilər.
“Səni
görüm qıvliyə
bəy oturmayasan” - Bu qarğışda mərkəzi
element olan “qıvliyə
oturmaq” ifadəsi, sadəcə fiziki yönəlmə anlamı
daşımır. Əksinə,
qiblə istiqaməti türklərin islamdan əvvəlki və islam sonrası məkan və yön anlamlarında sakral (müqəddəs) bir yeri tutmuşdur.
İslam dünyasında qiblə
– Tanrı ilə rabitənin istiqaməti,
dua və ibadət məkanı kimi qəbul olunur. Əgər bir şəxs “qibləyə
oturdulursa”, bu, onun toplum içində
müqəddəs bir
statusa, yüksək hörmətə və mənəvi liderliyə
sahib olduğunu göstərir.
Xüsusilə Şəki
bölgəsində bu
adət "bəyin üzü qibləyə oturdulması" şəklində
tətbiq olunmuş və ailə başçısının həm
maddi, həm də mənəvi mərkəz olmasını
simvollaşdırmışdır. Beləliklə, bu qarğışda “qıvliyə
bəy oturmayasan” ifadəsi yalnız fiziki oturuş formasına deyil, ailə daxilində status qazanmaq, hörmət sahibi olmaq, mənəvi
dayağa çevrilmək
imkanının əlindən
alınmasına yönəlik
qarğışdır. Ev daxilində
bəyin qibləyə
oturdulması, onun ailənin "kosmik mərkəzinə" yerləşdirilməsi
deməkdir. Bu, sadəcə
hörmət əlaməti
deyil, sosial-mistik iyerarxiyanın tanınmasıdır.
Beləliklə, qarğışda
həmin şəxsin
bu mərkəzdən
kənarlaşdırılması arzulanır. Yəni o, ailənin mərkəzi nöqtəsinə, ocaqbaşına,
duanın yönəldiyi
yerə oturmasın – sosial sistemin və sakral nizamın dışında
qalsın. “Səni görüm qıvliyə
bəy oturmayasan” – özündə həm: sosial funksiyanı (statusdan məhrum etmə), həm də mifik funksiyanı
(duanın pozulması,
ailə taleyinin qapanması) birləşdirir.
Bu, arxaik dualist düşüncə
sistemində mərkəzə
qəbul və ya kənara atılma dilemmasıdır.
Yəni bu qarğış, bir insanın həm ailə daxilində, həm də metafizik planda qəbul olunmamasını
istəməkdir.
Şimal-qərb bölgəsindən
toplanan alqış və qarğış örnəkləri, həmin
bölgənin etnoqrafiyası,
məişət strukturu,
mifoloji inancları və qədim türk düşüncə
tərzini özündə
əks etdirir. Bu janrın özünəməxsusluğu ondan ibarətdir ki, burada real
həyat hadisələri
ilə simvolik və mifoloji dünyagörüşü vəhdətdə
təqdim olunur. Şimal-qərb bölgəsinin
folkloru ümumazərbaycan
folklorunun özünəməxsus
cəhətləriylə zəngin
bir tərkib hissəsidir.
Tural
ADIŞİRİN
525-ci qəzet. - 2025.- 1 oktyabr
(№177).- S.13.