Azərbaycanın
elm və təhsil sisteminin inkişaf yolları
Azərbaycanda elm və təhsilin inkişafı uzun illər ərzində dövlətin prioritet sahələrindən biri olub. Bu sahələrin irəliləməsi istiqamətində
Ümummilli lider Heydər Əliyevin fəaliyyəti xüsusi qeyd edilməlidir. Onun rəhbərlik etdiyi dövrlərdə Azərbaycanın elmi və təhsili sistemli şəkildə inkişaf mərhələsi
keçib.
Heydər Əliyevin idarəçilik
üslubu elm və təhsil sahəsində mövcud strukturların təkmilləşdirilməsinə, elmi potensialın gücləndirilməsinə və
təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə yönəlmişdi. Əgər
XX əsrin əvvəllərində
elmi fəaliyyət əsasən milli çərçivədə
həyata keçirilirdisə,
1970-ci illərdən başlayaraq
Azərbaycan alimlərinin
əldə etdiyi nailiyyətlər artıq
beynəlxalq müstəvidə
tanınmağa başlamışdı.
Bu dövrdə elmi
dərəcələrə və ixtisaslara sahib olan mütəxəssislərin
sayı artdı. Eyni zamanda, elmi
nailiyyətlərin tətbiq
sahələri genişləndi,
elmi tədqiqatların
praktik nəticələri
müxtəlif sahələrdə
istifadə olunmağa
başladı. Yeni elmi-tədqiqat
institutlarının, ali
və orta ixtisas təhsili müəssisələrinin yaradılması
bu dövrün əsas xüsusiyyətlərindən
idi.
Azərbaycan Neft Akademiyası (indiki Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye Universiteti) bu illərdə geniş tanındı, Sovet İttifaqı çərçivəsində
nüfuzlu elm və təhsil mərkəzlərindən
birinə çevrildi.
Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Elmlər Akademiyası da öz fəaliyyətində
yeni mərhələyə qədəm qoydu. Elmi kadrların hazırlanması
sahəsində ciddi addımlar atıldı, maddi-texniki baza möhkəmləndirildi. Ulu öndər
Elmlər Akademiyasının
fəaliyyətini daim
diqqətdə saxlayır,
elmi işlərin keyfiyyətinə, elmi tədqiqatların nəticəliliyinə
və praktik əhəmiyyətinə önəm
verirdi. Onun baxışlarında uzaqgörənlik
və elmi yanaşma əsas yer tuturdu. O, idarəçilikdə və
siyasi qərarların
qəbulunda elmi əsaslandırmanı zəruri
hesab edir, intellektual potensiala güvənirdi. Ümummilli
lider hələ respublikaya rəhbərliyinin
ilk günlərindən etibarən
elm sahəsində mövcud
olan nöqsanlara münasibət bildirərək
qeyd edirdi: "Elmi idarələrimizin fəaliyyətində
hələ ciddi nöqsanlar vardır. Elmlər Akademiyası, bir sıra sahə
üzrə elmi
idarələr elmi-texniki
tərəqqinin sürətləndirilməsi
və tamamlanmış
işlərin istehsalata
tətbiqi sahəsində
kifayət qədər
fəallıq göstərmirlər.
Dissertasiyaların heç
də hamısı lazımi nəzəri səviyyədə yazılmır.
Aspiranturada vəziyyət
qənaətbəxş deyil.
Alimlik dərəcəsi
alanlar arasında nazirliklərin və digər mərkəzi idarələrin rəhbər
işçiləri də
az deyildir. Elə etmək lazımdır ki, elmə yalnız onu həqiqətən zənginləşdirməyə,
irəlilətməyə qadir
olan adamlar gəlsinlər".
Bu yanaşma onun
elmin inkişafına məsuliyyətli və prinsipial mövqeyini əks etdirir.
1997-ci il yanvarın 31-də Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının rəhbərliyi
və alimləri ilə keçirilən görüşdə Heydər
Əliyevin çıxışı
elmi ictimaiyyət tərəfindən yüksək
dəyərləndirildi. Bu çıxışda o, akademiyanın
fəaliyyətini və
alimlərin əməyini
qiymətləndirdi, elmin
gələcəyinə olan
inamını ifadə
etdi.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
də Ümummilli liderimizin elmə göstərdiyi diqqət və qayğını vurğulayaraq bildirmişdi:
"Bütün dövrlərdə
- 70-ci illərdə, ondan
sonra, 90-cı illərdə
Heydər Əliyevin elmə diqqəti və qayğısı çox yüksək səviyyədə idi. O, çox gözəl bilirdi ki, hər bir ölkənin, hər bir xalqın
tərəqqisində elmin
inkişafı müstəsna
rol oynayır".
Heydər Əliyevin baxışlarına
görə, elm və
təhsil sistemi müasir yanaşmalarla inkişaf etdirilməli, dövlət idarəçiliyi
üçün bilikli,
əxlaqlı və peşəkar kadrlar hazırlanmalıdır. Elmi nailiyyətlərin
tətbiqi və bu nailiyyətlərin idarəçilikdə istifadə
olunması onun üçün prioritet sahələrdən idi.
2003-cü ildə Prezident
seçilən İlham Əliyev
bu yanaşmanı davam etdirərək, elm və təhsilin inkişafını dövlət
siyasətinin mühüm
istiqamətlərindən biri
kimi müəyyən
etdi.
Heydər Əliyevin təhsil sahəsində gördüyü
işləri əsasən
iki istiqamətə ayırmaq olar:
1.Təhsilə dair siyasi-nəzəri
yanaşmalar;
2.Təhsilin təşkili və strukturunun təkmilləşdirilməsi istiqamətində
həyata keçirilən
praktiki tədbirlər.
Onun respublikamıza
rəhbərlik etdiyi birinci dönəmdə -
1972-ci ildə qəbul
edilən qərarla orta ümumtəhsil məktəblərinin sayı
xeyli artırıldı.
Əgər həmin dövrdə bu məktəblərin sayı
765 idisə, bir neçə il ərzində
bu rəqəm 2117-yə
çatdırıldı. Bu artım ucqar kəndlərdə də təhsilə əlçatanlığın
təmin olunmasına şərait yaratdı.
1973-cü ildə isə
kənd məktəblərinin
maddi-texniki şəraitinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində konkret addımlar atıldı.
Bu dəyişikliklər minlərlə
şagirdin təhsilə
cəlb olunmasına imkan verdi.
Bundan əlavə,
Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü
ilə azərbaycanlı
gənclərin SSRİ-nin
qabaqcıl ali məktəblərində təhsil
almasına şərait
yaradıldı. 1970-ci ildən
etibarən hər il
800-900 nəfər azərbaycanlı
gənc müxtəlif
ali məktəblərə
göndərilirdi. Bu, respublikanın
kadr potensialının
inkişafına ciddi töhfə verdi.
Müstəqillik dövründə də
elm və təhsil Heydər Əliyevin siyasi gündəmində əsas mövqedə dayanırdı. Onun 2002-ci
il oktyabrın 4-də imzaladığı
"Azərbaycan Respublikasında
ümumtəhsil məktəblərinin
müvafiq texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
haqqında" sərəncam
bu istiqamətdə atılmış mühüm
addımlardan biridir. Həmin sərəncam ümumtəhsil məktəblərinin
maddi-texniki imkanlarının
yaxşılaşdırılmasına və şəbəkənin
genişləndirilməsinə yönəlmişdi. 2003-cü il fevralın 17-də imzalanan
"Azərbaycan Respublikasında
yeni ümumtəhsil məktəblərinin
tikintisi, əsaslı
təmiri və müasir tədris avadanlıqları ilə təmin olunmasına dair Dövlət Proqramı (2003-2007-ci illər)"
da bu sahədə həyata keçirilən
siyasətin davamı idi. Bu proqram çərçivəsində yüzlərlə məktəbin
təmiri və tikintisi həyata keçirildi.
Heydər Əliyev təhsilin cəmiyyət üçün
əhəmiyyətini belə
ifadə edirdi: "Bu
təhsil sisteminin nə qədər dəyərli olduğunu ondan görmək olar ki, Azərbaycanda yüksək savada, biliyə, ixtisasa, yüksək elmə malik insanlar var və onlar cəmiyyətin çox hissəsini təşkil edir. Əgər bunlar olmasaydı, Azərbaycanın
iqtisadiyyatı belə
inkişaf edə bilməzdi. Bunlar olmasaydı, biz indi Azərbaycanı müstəqil
dövlət kimi idarə edə bilməzdik. Onları qiymətləndirmək lazımdır".
Heydər Əliyevin rəhbərliyi
dövründə elm və
təhsil sahələrində
aparılan islahatlar və görülən tədbirlər Azərbaycanın
gələcək inkişafı
üçün möhkəm
zəmin yaratdı. Onun bu sahələrə
verdiyi önəm və atdığı addımlar nəticəsində
ölkədə güclü
elmi və intellektual potensial formalaşmış, təhsil
sistemi beynəlxalq standartlara yaxınlaşdı.
Elm və təhsil sahəsində əldə
olunan nailiyyətlər
Azərbaycanın sosial-iqtisadi
inkişafına töhfə
verdi, müasir və savadlı kadrların hazırlanması
dövlət idarəçiliyinin
və iqtisadiyyatın
güclənməsinə yol
açdı.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin təhsilə və elmə göstərdiyi diqqət və qayğı Azərbaycanın müstəqil
dövlət kimi dayanıqlı inkişafına
şərait yaratdı.
Onun təşəbbüsləri
və fəaliyyətləri
Azərbaycan elm və
təhsil sisteminin inkişafında əsaslı
dönüş nöqtəsi
oldu.
Mahir
SƏLİMOV
Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent,
ADPU-nun Ağcabədi filialının dosenti
525-ci qəzet. - 2025.-
1 oktyabr (№177).- S.10.