Dahi
Azərbaycan bəstəkarının
yaradıcılıq irsinin
analitik tədqiqi
Nailə RƏHİMBƏYLİ
Sənətşünaslıq elmləri
doktoru professor
2025-ci il Azərbaycanın musiqi və mədəniyyət
aləmi üçün
xüsusi əhəmiyyət
daşıyır - bu
il böyük bəstəkar,
peşəkar milli musiqi
məktəbinin banisi,
akademik Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 140 illiyi qeyd olunur. Üzeyir
Hacıbəylinin zəngin
yaradıcılığı Şərq musiqi ənənələrinin tarixində
əsl dönüş
nöqtəsi olmuşdur.
Onun fəaliyyəti xalq musiqisi ilə
klassik musiqi formalarının harmonik vəhdətini yaradan bir yolun başlanğıcı
sayılır. Azərbaycan
və dünya musiqi mədəniyyətinin
görkəmli nümayəndələrindən
biri olan Üzeyir bəy sadəcə musiqi əsərləri yaratmaqla
kifayətlənməmişdir, həm də yeni musiqi təfəkkürünün
- Şərq ilə Qərbin ortaq dil tapdığı bir mədəniyyətin əsasını qoymuş maarifçi
və mütəfəkkir
idi. Onun milli bəstəkarlıq məktəbinin
formalaşmasında, Şərqdə
opera janrının inkişafında
və musiqi təhsilinin təşəkkülündə
əvəzsiz xidmətləri
vardır. Bu gün Üzeyir Hacıbəylinin
irsi nəinki Azərbaycan üçün,
həm də ümumilikdə dünya musiqi mədəniyyəti
üçün mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir. Bəstəkarın
yaradıcılığı hər zaman elmin müxtəlif sahələrində
aktual olmuşdur. Musiqişünaslar dərin
məzmunlu musiqi irsini; ədəbiyyatşünaslar
zəngin dramaturji əsərlərini, filosoflar
isə ümumilikdə
bəstəkarın yaradıcılığının
hər qatında olan məna və ideyalarının fəlsəfi görüşlərini
əsas tutaraq elmi-nəzəri çalışmalar
ərsəyə gətirmişdilər.
Böyük bəstəkarın
140 illiyi münasibətilə
onun həyat və yaradıcılığına
dair fundamental tədqiqatlara
yenidən diqqət yetirmək xüsusi aktuallıq kəsb edir. Bu, həm musiqi ictimaiyyəti, həm də geniş oxucu auditoriyası üçün
Üzeyir Hacıbəylini
daha dərindən anlamaq və dəyərləndirmək imkanı
yaradır.
Bəstəkarın irsinin tarixi-nəzəri aspektdən
öyrənilməsində görkəmli musiqişünas-alim,
akademik - üzeyirşünas
Zemfira Səfərovanın
Azərbaycan müsiqişünaslıq
elmində yeri özəl və önəmlidir. Zemfira xanımın elmi yaradıcılığında Üzeyir mövzusu, onun çoxsaylı elmi əsərlərinin, monoqrafiyalarının və
yüzlərlə məqalələrinin
ana xəttini təşkil
edir. Bəstəkarın
musiqi irsini təhlil edən Z.Səfərova onu sistemli islahatçı
kimi təqdim edir. Üzeyir Hacıbəyli təkcə
yeni janrlar yaratmamış,
həm də Azərbaycanda peşəkar
musiqi təhsilinin əsaslarını qoymuş
və şərq modallıq sistemi ilə bağlı nəzəri əsərlər
hazırlamışdır ki, bu da milli bəstəkarlıq
məktəbinin inkişafına
mühüm təsir göstərmişdir.
Akademikin
son nəşri “Üzeyir
Hacıbəyli. Həyat
və yaradıcılıq
yolu” adlı kitabı bəstəkarın
öz dövrünün
mədəniyyət lideri
kimi çoxşaxəli
obrazını əhatəli
şəkildə təqdim
edən ən sanballı tədqiqat işlərindən biri hesab olunur. İngilis
dilində təqdim olunan bu nəşr
milli və beynəlxalq
mühit üçün
yeni söz, fikir, dahi bəstəkarın şəxsiyyətinin və
bədii-fəlsəfi irsinin
miqyasını daha dərindən anlamağa imkan verən fundamental elmi araşdırmadır.
Kitabın elmi redaktoru akademik İsa Həbibbəyli “Üzeyir
Hacıbəyli-Azərbaycan musiqi sənətinin manifesti” məqaləsində
qeyd etmişdi ki, “Üzeyir Hacıbəylinin
ölməz sənəti
və böyük idealları yeni tarixi epoxada Azərbaycanın müstəqillik dövrü
milli mədəniyyətinin və ictimai fikrinin daha da inkişaf edib möhkəmlənməsinə gur işıq salır”. Sözügedən
kitabın giriş bölməsində isə
“Eyni zamanda akademik Zemfira Səfərova Üzeyir Hacibəyli elmini yüksək səviyyəyə
qaldırıb, elmi əsərləri ilə dünya musiqişünaslıq
səviyyəsinə yüksəltmişdir”
fikrini doğru olaraq vurğulamışdır.
Müəllif əsərində həm
akademik dəqiqlik, həm də kitabın qəhrəmanına
dərin ehtiramla yanaşaraq, bəstəkarın
həyat yolunu - Şuşada keçən
gənclik illərindən
başlayaraq, onun görkəmli bəstəkar,
publisist, pedaqoq və ictimai xadim kimi formalaşmasına
qədər ətraflı
şəkildə təsvir
edir. Xüsusi diqqət dövrün tarixi kontekstinə yönəldilmişdir: XIX əsrin
sonu-XX əsrin əvvəllərində Qafqazda
cərəyan edən
milli-azadlıq və mədəni proseslər və, o proseslərdə,
Üzeyir Hacıbəylinin
fəal iştirakı.
Zemfira Səfərova böyük ustalıqla bəstəkarın ideyalarını,
aldığı təhsilin
və ictimai mövqeyinin onun yaradıcılığında istər musiqili dramaturgiyasında, istərsə
də maarifçilik fəaliyyətində necə
əks olunduğunu nümayiş etdirir.
Kitabda bəstəkarın opera və
musiqi komediyalarının
təhlili mərkəzi
yer tutur. Üzeyir Hacıbəyli musiqi tarixinə müsəlman Şərqində
ilk operası “Leyli və Məcnun”un
(1908) müəllifi kimi
daxil olmuşdur. Bu əsər Şərq musiqi aləmində forma təcəssümü baxımından
yeni və davamlı inkişaf mərhələləri
üçün təkanverici
mühüm hadisəyə
idi. Zemfira xanım “Ü.Hacıbəyli
“Leyli və Məcnun”da opera janrının
və digər musiqi formalarının inkişafı üçün
möhkəm bünövrə
yaratdı, Azərbaycan
milli harmoniyasının və
polifoniyasının təməlini
qoydu” qeyd edərək, operanın yalnız musiqi xüsusiyyətini deyil, həm də onun dramaturji quruluşunu, sosial kontekstini və leytmotiv sisteminin özəlliklərini ətraflı
şəkildə təhlil
edir.
Xüsusi
vurğulanmalı məqam
isə “Koroğlu” operasının analizi ilə bağlıdır.
Müəllif bu əsəri Ü.Hacıbəylinin
yaradıcılığının zirvəsi adlandıraraq,
milli-mənəvi dəyərləri
və humanist ideyaları
ifadə edən şedevr kimi qiymətləndirir. Opera milli musiqi
dilinin inkişafında
mühüm mərhələdir.
Akademik, zəngin lad-intonasiya sistemini, Azərbaycan muğamlarının
modal quruluşu və
xalq musiqisinə xas melodik çevikliyə
əsaslanan intonasiyaları
üzərindən dərin
elmi-nəzəri təhlil
aparır. Həmçinin,
bəstəkarın milli musiqi
ənənələrini Qərbi
Avropa klassik formaları ilə bağlayaraq, onun sənətini eyni zamanda həm ümumbəşəri baxımdan
anlaşıqlı, həm
də dərin milliliyini, əsas cəhət kimi, önə çıxardır.
Şərq musiqi ənənələri
ilə Qərb operetta
janrının sintezinin
parlaq nümunəsi, məhz “Arşın mal alan”dır. Operetta yalnız dövrünün
mədəni və sosial reallıqlarını
əks etdirmir, eyni zamanda fərdi
azadlıq, qadınların
cəmiyyətdə rolu
və insan ləyaqəti ideyalarını
da vurğulayır. Akademik
Zemfira Səfərova operettanın təhlili zamanı əsərin zəngin milli kolorit, melodik ifadəlilik və dramatik quruluşunun özünəməxsusluğunu,
lad-intonasiya amillərinin
üzərində dayanır.
Z.Səfərova bəstəkarın
kamera-vokal yaradıcılığını
da xüsusi vurğulayır.
Akademik Azərbaycan klassik poeziyasının mətnləri əsasında
yazılmış “Sənsiz”
və “Sevgili Canan” qəzəl-romanslarını
şərq poetikasının
incə musiqi interpretasiyası kimi qiymətləndirilir; bu əsərlərdə duyğusal
dərinlik, zəngin vokal xətt və orijinal harmonik quruluş prinsipləri üzvi şəkildə vəhdət
təşkil edir. Müəllif qeyd edir ki, bu əsərlər
sadəcə romans deyil,
eyni zamanda müəyyən mənada
“musiqi-poetik esse”lərdir,
hansılarda ki, muğamın
təsiri hiss olunur, lakin o, “avropalaşdırılmış”,
adaptasiya edilmiş formada təqdim edilir. Beləliklə, Hacıbəyli yenidən Şərq ilə Qərb arasında körpü-dialoq rolunu oynayır.
Kitabda təqdim olunan xronika sadəcə faktların siyahısı
deyil. Bu, oxucuya bəstəkarın həyat
və yaradıcılığının
inkişaf mərhələlərini
izləmək imkanı
verən sistemli bioqrafik informasiyadir. Z.Səfərova Ü.Hacıbəyli yaradıcılığının
ən vacib mərhələlərini xronoloji
dəqiqliklə təsvir
edir - ilk məqalələrindən
və musiqi təcrübələrindən başlayaraq, genişmiqyaslı
əsərlərinə qədər.
Xronika nadir arxiv materialları, məktublar
və müasirlərinin
rəyləri ilə zənginləşdirilmişdir ki, bu da kitaba xüsusi
dəyəri verir və onu bəstəkarın
həyat və yaradıcılığına dair
tam hüquqlu ensiklopediyaya
çevirir.
Akademik Zemfira Səfərovanın
“Üzeyir Hacıbəyli:
Həyatı və yaradıcılıq yolu” kitabı dərin, əhatəli və çoxşaxəli bir tədqiqatdır ki, bu, həm Ü.Hacıbəylinin
musiqi, həm də mədəni-tarixi əhəmiyyətini əks
etdirir. Kitab yalnız musiqişünaslar və tələbələr üçün
deyil, həm də Şərq musiqisinin tarixi, mədəniyyətlərarası əlaqələr və dövrünün görkəmli
şəxsiyyətlərinin taleyi ilə maraqlanan geniş oxucu kütləsi üçün böyük
əhəmiyyət daşıyır.
“Dahi bəstəkarın ənənələri yalnız
onun ölməz musiqisində deyil, həm də Azərbaycan musiqi sənətinin inkişafinda
böyük rol oynamış akademik, musiqişünas-alimimizin nəzəri
və musiqi-estetik irsində yaşamaqdadır.
Xalqın qəlbinə,
məişətinə Üzeyir
Hacıbəyli qədər
dərindən nüfuz
etmiş sənətkara,
doğrudan da, ölüm
yoxdur!” Akademik Zemfira Səfərovanın
bu sözləri dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığının dərinliyini, onun Azərbaycan musiqi mədəniyyətindəki əvəzsiz
xidmətlərini və
mənəvi ölməzliyini
parlaq şəkildə
ifadə edir.
525-ci qəzet 2025.- 21 oktyabr(¹191).-
S.11.