"Bahar"

 

"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki qonağı sənətşünas Nuray Mahmudzadədir. Onunla məşhur italyan rəssamı Sandro Botiçellinin "Bahar" əsərindən danışmışıq.

XV əsrin Florensiyası... Dar küçələr, incə daşlı yollar, hər küncündə bir sənət... Burada yalnız siyasətçilər tacirlər yox, həm gələcək nəsillərin yaddaşında qalacaq sənətkarlar yetişirdi. Bu şəhərdə bir gün balaca bir oğlan doğuldu. Onun adı Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi idi. Lakin dünya onu daha sadə bir adla tanıyacaqdı: Sandro Botiçelli. Uşaqlıqdan o, əlləri ilə möcüzə yarada biləcəyinə inanırdı. İlk addımlarını isə fırça ilə deyil, qızıl ustasının emalatxanasında atdı. Qızılın parlaqlığı, daşların incəliyi, hər xırda detalın dəyəri onda diqqət, dəqiqlik mükəmməllik hissini formalaşdırdı. Qızıl onun üçün kifayət deyildi. O, rənglərin sehrinə vurulmuşdu. Bu səbəbdən Botiçelli sənətini daha da dərinləşdirmək üçün Florensiyanın ən məşhur iki ustasının emalatxanasına üz tutdu. Əvvəlcə o, Filippo Lippinin yanında üç il çalışdı. Elə bu dövrdə gənc rəssam "Madonna Uşaq" (1467) əsərini yaratdı. Bu rəsmdə Lippinin ruhu, amma Botiçellinin sənətinin öz sehri hiss olunurdu. Sanki ustadın yolunu davam etdirən bir gənc deyil, öz dünyasını qurmağa başlayan bir sənətkar idi. Lippidən sonra yol onu Andrea del Verrokkyonun emalatxanasına apardı. Burada Botiçelli bədii azadlığın olduğunu anladı. O, insan ruhunun dərinliklərini, hisslərin incəliyini, təbiətin zərif harmoniyasını ifadə etməyi öyrəndi. Nəhayət, 1470-ci illər gəldi. Artıq o, başqasının kölgəsində qalmaq istəmirdi. Öz qanadlarını açdı emalatxanasını qurdu. Gənc şagirdlər onun ətrafında toplanır, Botiçellinin hər hərəkətini izləyirdilər. Artıq Florensiyanın sənət mənzərəsində yeni bir ulduz parlayırdı. Fırçasının hər toxunuşunda zəriflik, dərin düşüncə ruhun səsi duyulurdu.

- Bu əsər Botiçelli yaradıcılığının hansı dövrünə təsadüf edir?

- "Bahar" (La Primavera) əsəri Sandro Botiçelli tərəfindən təxminən 1482-ci ildə Florensiyada çəkilib. Bu dövr Erkən İntibahın ən parlaq mərhələsi sayılırdı Florensiya şəhəri sənət mədəniyyətin mərkəzinə çevrilmişdi. Ehtimal olunur ki, sözügedən əsər məhz Lorenzo di Pierfrançeskonun (qüdrətli Lorenzo Mediçinin əmisi oğlu) toy məclisi üçün yaradılıb. Əsərin sifarişçisi Lorenzo di Pierfrançesko Mediçidir. Mediçi ailəsi İntibah dövrü Florensiyasının ən nüfuzlu ailəsi idi. Onlar siyasət, mədəniyyət, elm incəsənətin əsas himayədarları olub.

- "Bahar"ın rəng həlli necədir?

- Botiçelli bu əsərdə İntibah dövrü rəng harmoniyasını incə poetik bir şəkildə təqdim edir. Əsərin ümumi rəng palitrası isti yumşaq tonlardan ibarətdir. Açıq qəhvəyi, qızılı, yaşıl çəhrayı rənglər üstünlük təşkil edir. Bu rənglər yaz fəslinin canlanmasını, təbiətin oyanışını simvolizə edir. Ən diqqətçəkən cəhət isə işığın simvolik istifadəsidir. Botiçelli burada real işıq mənbəyi göstərmir, lakin fiqurların üzərindəki yumşaq parıltı onları sanki ilahi nur içində göstərir. Bu, əsərin mistik zərif ovqatını yaradır. Rəssam fiqurları çox açıq tonlarla boyayıb, fonu isə tünd yaşıl-qəhvəyi çalarlarla işləyib. Bu kontrast sayəsində insan fiqurları sanki təbiətin içindən işıq kimi doğulur. Əsərdə rəng xətt bir-birini tamamlayır. Botiçellinin incə, axıcı xətləri ilə rənglərin yumşaqlığı birləşərək sanki musiqi kimi bir ritm yaradır. O tempera (yəni yumurta sarısı az miqdarda yağ ilə qarışdırılmış piqment) texnikasından istifadə etmişdir, bu üsul ona xas xətt dəqiqliyini verirdi. Saçın hər bir konturu, paltarın qatları çiçək ləçəklərinin kənarları əhəmiyyətli dəqiqliklə təsvir olunub. Zamanla rənglər yumşalmış olsa da, işin yaradıldığı dövrdə onlar yəqin daha parlaq idi.. Əsərin ölçüsü 207x319 sm-dir.

- Kompozisiya haqqında deyə bilərsiniz?

- "Bahar"da həm insani, həm ilahi fiqurlardan ibarət qrup yaşıl, həyat dolu bir mənzərədə toplanıb. Əsərdə 9 obraz mövcuddur. Kompozisiyanın mərkəzində məhəbbət gözəllik ilahəsi Venera dayanır. O, təvazökar şəkildə geyinmiş, digərlərindən bir qədər arxada təsvir olunub. Venera zərifliyi sakitliyi ilə səhnəyə ahəng gətirir. O, digər Botiçelli şah əsərində olduğu kimi, burada da əsl qəhrəmandır. Onun üstündə isə gözləri bağlı Amor (Kupidon), sevgi oxunu atmaq üzrə göstərilib. Əlindəki oxlarla eşqin həm sehrli, həm gözlənilməz olduğunu xatırladır. Bu fiqur vasitəsilə rəssam eşqin ilahi insani aləmlər arasında körpü yaradan bir qüvvə olduğunu vurğulayır. Veneranın ətrafında toplanan alleqorik fiqurlar rəsmin mənəvi qatını dərinləşdirir. Üç Qrasiya - mehribanlıq, gözəllik yaradıcılığın təcəssümü olaraq, əl-ələ tutub zərif bir rəqs edirlər. Onlar harmoniya birliyin rəmzidir, intibah dövrünün bütöv, balanslı insan idealını ifadə edir. Həmçinin taxdıqları mirvarilər iffət paklıq rəmzidir.

Sağ tərəfdəki səhnədə Zefir Xlorisi qucaqlayır onun danışdıqca dodaqlarından incə qızılgüllər tökülür. Bu sehrli vaxtda Xloris tədricən çiçəklərin gözəl tanrıçası olan Floraya çevrilir. Yanında isə Flora sakit şəkildə addımlayır. Onun üzərində qırxdan çox çiçək növü ilə bəzədilmiş möcüzəvi libas parlayır. Bu çevrilmə gənc qızın həyatının yeni mərhələsinə təravətli məhsuldar bir gələcəyə keçidini nağılvari şəkildə göstərir. Kompozisiyanın sol tərəfində isə Merkuri (rabitə ticarət tanrısı) təsvir olunub. Əlində Hermesin asasını tutaraq sanki buludları aralayır. O, hərəkət keçiciliyin rəmzidir, eyni zamanda vaxtın axıcılığını gözəlliyin müvəqqəti təbiətini xatırladır. Merkuri həm ilahlar insanlar arasında vasitəçi rolunda çıxış edir bu da əsərin ümumi simvolikasını birləşdirir. Rəssamın bu mürəkkəb kompozisiyası alleqoriyanın xəzinəsidir. Möhtəşəm olan bu əsər çox vaxt baharın gəlişi, təbiətin yenilənməsi məhsuldarlığın tərənnümü kimi yozulur. Onun botanika dəqiqliyi ilə işlədiyi çiçəklər bitkilər, təzələnmə doğuluş ideyasını əks etdirir. Lakin bu gözəl təbiət təsvirinin arxasında, müqəddəs fəlsəfi bir simvolizm qatı gizlənir. Bu qat təbiətin fəsil dəyişikliklərini aşaraq ilahi harmoniyanı mənəvi oyanışı ifadə edir. Rəssam burada antik mifologiya ilə xristian mənəviliyini birləşdirir. Üç Qrasiyanın zərif jestlərindən tutmuş, Merkurinin başı üzərindəki oynaq hərəkətlərinə qədər, hər detal bu mənalar simfoniyasına öz töhfəsini verir. "Bahar" bizi öz qatlarını açmağa dəvət edir - burada alleqoriya, harmoniya gözəllik birləşərək əsrlər boyu sənətsevərləri alimləri valeh edən bir simfoniya yaradır. Bottiçellinin xətti perspektivdən ustalıqla istifadə etməsi parlaq rənglərdən məharətlə yararlanması, onun texniki bacarığını yenilikçiliyini bir daha nümayiş etdirir. İntibah dövründə riyaziyyat, optika anatomiya sahəsindəki irəliləyişlərin təsiri, rəssamın bədən quruluşunun dəqiqliyinə məkan dərinliyinə göstərdiyi diqqətdə aydın şəkildə hiss olunur. Bu bədii üsulları birləşdirərək, rəssam tamaşaçını mifoloji hekayənin içinə çəkən canlı təsirli bir dünya yaradır. Əsərdəki fiqurlar insan gözəlliyi, zərifliyi mənəvi kamillik ideallarını təcəssüm etdirir; bu isə bədənin ruhun ahəngdar birliyinə inanan Renessans düşüncəsini əks etdirir. Üç Qrasiya öz zərif rəqsləri bir-biri ilə əlaqəli hərəkətləri ilə müxtəlif insani keyfiyyətlərin tarazlığını simvolizə edir humanist idealların bədii ifadəsinə çevrilir.

- Tablo hazırda harada qorunur?

- "Bahar"tablosu İtaliyanın Florensiya şəhərində yerləşən Uffizi Qalereyasında sərgilənir. Bu əsər, qalereyanın 2-ci mərtəbəsindəki 10-cu 14-cü salonlarda nümayiş olunur.

- "Bahar" rəssamın digər əsərləri ilə hansı ortaq fərqli xüsusiyyətlərə malikdir?

- Bottiçellinin əsərlərinin ümumi xüsusiyyətlərinə zərif, axıcı xətlər, ifadəli emosional təsvir dini fəlsəfi mövzuların unikal qarışığı daxildir. Onun rəsmləri yüksək intibah ustalarının dərinlik mərkəzli realizmi ilə ziddiyyət təşkil edən poetik, xəyalpərəst ab-hava yaradaraq, ciddi perspektiv realizmdən daha çox təxəyyüllü povestə üstünlük verən fərqli antirealist, ikiölçülü estetikası ilə fərqlənir. Xüsusilə "Veneranın doğulması", "Bahar" "Müjdə" əsərləri rəng, kompozisiya işləmə texnikası baxımından fərqli ortaq cəhətləri ilə sənət dünyasında unikal yer tutur. Botiçelli hər əsərində rəngin emosional təsirini böyük ustalıqla istifadə edib. "Veneranın doğulması" əsərində açıq pastel tonlar, alabaster tozu ilə hazırlanmış boyalar Veneranın dərisinin parıltısını vurğulayır klassik heykəllərin estetikasını xatırladır. Rəssam Veneranı elə təsvir edib ki, sanki rəsm müstəvisində dayanmış bir obraz deyil, canlı bir heykəldir. "Bahar" isə zəngin, təbiətə uyğun rəng palitrası ilə seçilir; çiçəklər, ağaclar göy tonlardan istifadə fiqurların canlı dinamik görünməsinə şərait yaradır. "Müjdə"də isə sakit təmkinli palitra, mavi tonların üstünlüyü ilə dini ruhani atmosfer bizləri qarşılayır. Həmçinin bu əsər digər əsərlərdən fərqli olaraq memarlıq elementi fonunda təsvir edilib. Hər üç əsərdə Bottiçelli incə xətt şəffaf qatlarla rəngin harmoniya təsirini artırır.

- Sizcə, "Bahar" bizə deyir?

- "Bahar" sadəcə bir tablo deyil mif, simvol bəşəri dəyərlərin poetik vəhdətidir. O, bizi təbiətin oyanışı ilə bərabər ruhun düşüncənin yenilənməsinə səsləyir. Həyat təzələnir, sevgi gözəllik hər yerdədir. İnsan təbiətlə ruhani dəyərlərlə daim əlaqədə olmalıdır. Bu həm vizual bir zövq, həm mənəvi bir mesajdır. Əsər əsrlər keçsə , sevginin, gözəlliyin harmoniya axtarışının əbədi simvolu olaraq qalır.

 

Aytac SAHƏD

 

525-ci qəzet. - 2025.- 8 oktyabr (№182).- S.12.