"Laçın
dağları"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Anar İbrahimovdur.
Müsahibimizlə Xalq rəssamı Hüseyn Əliyevin
"Laçın dağları" əsəri haqqında
danışmışıq.
Qarabağın və Zəngəzurun füsunkar təbiətinin
əhatəsində, dağların qoynunda göz açan
görkəmli sənətkar, Azərbaycan SSR Xalq Rəssamı
Hüseyn Əlirza oğlu Əliyev (1911-1991) ömrünü
rənglərin musiqisinə həsr edib. Onun sənətə
gəlişi baharın canlanmasına - 22 aprel 1911-ci ilə təsadüf
edib. Doğulduğu Comardlı kəndinin mənzərələri,
dağlar, şəlalələr on iki yaşlı
uşağın qəlbinə hakim kəsilib və o, ilk təbiət
mənzərəsini çəkərək bu yola ilk
addımını atıb.
Sənət eşqi onu Bakıya, Rəssamlıq
Texnikumuna (1927-1932), oradan isə böyük sənət
ocağı olan Leninqrad Rəssamlıq İnstitutuna (1932-1935)
aparıb. Hələ erkən yaşlarından kəskin
müşahidə qabiliyyətinə malik olan Hüseyn
Əliyev tələbəlik illərində "Molla Nəsrəddin"
kimi mühüm bir nəşrlə əməkdaşlıq
edərək, cəmiyyətdəki eybəcərlikləri
qamçılayan karikaturaları ilə tanınıb.
Sonrakı illərdə isə uzun müddət "Xalq qəzeti"ndə
("Kommunist") baş rəssam kimi fəaliyyət göstərib,
operativ və ictimai-siyasi məzmunlu plakatları ilə
dövrün nəbzini tutub.
İkinci Dünya müharibəsinin çətin illərində
o, Vətən oğulları ilə çiyin-çiyinə
cəbhədə (Təşviqat alayında rəssam kimi) olub,
qəhrəmanlıqların şahidi olaraq neçə-neçə
döyüşçünün portretini yaradıb.
Hüseyn Əliyevin zəngin
yaradıcılığında portretlər (Hüseyn Cavid,
Nizami Gəncəvi kimi dahi şəxsiyyətlərin
obrazları) və mənzərələr bir-birini
tamamlayır. Fırçası ilə Vətən təbiətinə
yeni nəfəs gətirən rəssamın
"Göygöl mənzərələri" silsiləsi və
doğma Zəngəzurun misilsiz gözəlliyini əks etdirən
tabloları onun bənzərsiz koloritliyinin və incə
müşahidə qabiliyyətinin bariz nümunəsidir.
1940-cı ildən Rəssamlar İttifaqının
üzvü olan Hüseyn Əliyev 1977-ci ildə Əməkdar,
1982-ci ildə isə Xalq rəssamı fəxri adlarına
layiq görülüb. O, 21 may 1991-ci ildə Bakıda əbədiyyətə
qovuşub. Hüseyn Əliyev Azərbaycan təsviri sənətinin
ən parlaq və unudulmaz nümayəndələrindən
biri olaraq qalır.
- Anar bəy, Hüseyn Əliyev
yaradıcılığına xas xüsusiyyətlər bu əsərdə
özünü necə göstərir?
- Hüseyn Əliyev yalnız Bakıdakı
emalatxanasında deyil, həm də Azərbaycanın zəngin
və füsunkar təbiətinin qucağında yaranan sənətkar
idi. Onun yaradıcılığının əsas xüsusiyyətlərindən
biri ölkənin demək olar ki, bütün bölgələrini
gəzərək, təbiət mənzərələrini
birbaşa kətana köçürməsi idi. Rəssam
tez-tez rəngkarlıq səfərlərinə
çıxır, Naxçıvandan tutmuş şimal
bölgələrinə, Göygöldən Zəngəzur və
Qarabağa qədər hər qarış torpağın estetik
dəyərini duyur və bunu əsərlərinə
hopdururdu.
Bu geniş müşahidə və sonsuz sevginin nəticəsi
olaraq yaranan "Laçın dağları" əsəri
də məhz belə səfərlərin birinin məhsuludur.
Laçının sərt, lakin möhtəşəm təbiəti,
onun yaşıl çəmənləri və uca qayalıqları
rəssamı dərindən təsirləndirmiş, onu bu epik
mənzərəni ölümsüzləşdirməyə
ruhlandırmışdı. Əsər rəssamın Azərbaycan
təbiətinə olan sevgisinin və onun hər
küncünü fırçası ilə zəbt etmək
istəyinin parlaq təcəssümüdür.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- "Laçın dağları" əsərinin
rəng həlli rəssamın ustadlığını və
peyzaj janrına gətirdiyi yeni nəfəsi nümayiş
etdirir. Əsərdə sulu boya, tuş və pero
texnikalarının birləşməsi rənglərin
musiqisini və dərin koloritliyini yaradır.
Rəng qamması, əsasən, zəngin
yaşılın tünd çalarlarından (ağaclar),
torpaq tonlarından (dağların dik yamacları) və
boz-mavi çalarlardan (səma və ümumi fon) ibarətdir.
Sulu boyanın su ilə verdiyi təbii axıcılıq və
ləkələr, xüsusilə dağların başında
və yamaclarında, mənzərəyə mistik və dinamik
bir hava qatır. Sanki rəng qatları dağların sirlərini
və təbii gücünü simvolizə edən bir
naxış yaradır.
Xalq rəssamı Tahir Salahovun qeyd etdiyi kimi, Hüseyn
Əliyevin rəngləri musiqinin ritmini və ahəngini
duyururdu. Bu əsərdə rənglər sadəcə təsvir
vasitəsi deyil, eyni zamanda duyğuların tərcüməçisidir.
Tünd yaşıl ağaclar ön planda kompozisiyaya sabitlik və
dərinlik verir, dağların fonundakı yuyulmuş, sanki
yağış altında qalmış tonlar isə
Laçın dağlarının sərt və vüqarlı
təbiətini, uzaqlığını və sonsuzluğunu
ifadə edir.
Rəssamın məqsədi təbiəti sadəcə
köçürmək deyil, onun ruhunu və fəlsəfəsini
əks etdirmək idi. Bu rəng həlli ilə Hüseyn
Əliyev bir daha sübut edir ki, o, təbiətin bütün
rəngarəng qammasının vurğunu və "rənglərlə
işləməyin ustası"dır.
- Əsərin kompozisiyası haqqında nə deyə
bilərsiniz?
- Əsərin kompozisiyası dinamiklik və əzəmət
təəssüratı yaratmaq üçün qurulub. Əsərdə
ön, orta və arxa plan arasındakı kontrast və ritm
Hüseyn Əliyevin mənzərələrinə xas olan bənzərsizliyi
təmin edir. Ön planda tünd rənglərlə, dəqiq
və kəskin şəkildə işlənmiş ağaclar
yerləşir. Bu ağaclar tamaşaçının
gözünü ilkin olaraq özünə çəkir və
mənzərəyə dərinlik hissi verir, yəni
kompozisiyaya "giriş" rolunu oynayır. Rəssamın
tuş və pero tətbiqi burada xüsusilə nəzərə
çarpır, bu da ona qrafikaya olan meylini vurğulamağa
imkan verir. Orta və arxa plan isə, əsərin əsas
mövzusu olan Laçın dağlarının dramatik
siluetini təşkil edir. Dağlar sanki sərbəst və cəld
hərəkətlərlə, sulu boyanın axıcılığından
istifadə edilərək yaradılıb. Dağların
kütləvi və yuxarı doğru yüksələn
formaları vüqar və güc hissini verir. Rəssam məzmunun
mənasını açan bu atributlardan - uca dağlardan məharətlə
istifadə edərək, Zəngəzur və Qarabağ təbiətinin
epik qəhrəmanlığını
simvollaşdırır. Hüseyn Əliyev kompozisiyaları
qurarkən təkcə gördüklərini deyil, həm də
doğma yurdun hər qarışına olan böyük məhəbbətini
kətana köçürürdü. "Laçın
dağları" əsərinin ümumi quruluşu
tamaşaçını rənglərin dünyasına, rəssamın
incə müşahidə qabiliyyəti ilə
yaratdığı təbiət möcüzəsinə dəvət
edir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Əsər hazırda Azərbaycan Dövlət Rəsm
Qalereyasının fondunda qorunur. Qeyd edim ki, Hüseyn
Əliyevin əsərləri Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyi, Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyası, yerli və
xarici şəxslərə aid şəxsi kolleksiyalarda
saxlanılır.
- "Laçın dağları" rəssamın
digər əsərləri ilə hansı ortaq və fərqli
xüsusiyyətlərə malikdir?
- "Laçın dağları" əsəri rəssamın
"Göygöl mənzərələri", "Zəngəzur
mənzərəsi" kimi digər peyzajları ilə Vətən
Sevgisi və incə müşahidə qabiliyyəti kimi ortaq cəhətlərə
malikdir. Lakin əsərin sulu boya, tuş və peronu birləşdirən
sərbəst, eksperimental texnikası onu bəzi digər, daha ənənəvi
mənzərələrindən fərqləndirir. Rəssamın
portret janrındakı uğurlarından (Hüseyn Cavid, Mirzə
Fətəli Axundzadə) fərqli olaraq, "Laçın
dağları" əsəri insana deyil, təbiətin ruhuna
və atmosferik dərinliyinə yönəlir. Tahir Salahovun
qeyd etdiyi kimi, o, Azərbaycan rəssamlıq ənənəsini
Bəhruz Kəngərli və Əzim Əzimzadədən
alıb davam etdirmiş, "Hüseyn Əliyev
möhürü" vurulmuş, analoqu olmayan əsərlər
yaratmışdı.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Hüseyn Əliyevin "Laçın
dağları" əsəri sadəcə bir mənzərə
deyil, rəssamın vətəndaşlıq mövqeyinin və
doğma yurda olan misilsiz ehtirasının bədii bəyanatıdır.
Bu əsər bizə bir neçə fundamental həqiqəti
çatdırır: O, rəssamın "Mənim müəllimim
təbiətin özüdür!" kəlamını vizual
olaraq təsdiqləyir və Azərbaycan təbiətinin hər
küncünə - Laçın, Göygöl, Zəngəzur
- olan böyük sevgisinin təcəssümüdür.
Dağların dinamik və axıcı boyalarla verilən
silueti Laçın təbiətinin sadəcə bir fon yox,
canlı bir qəhrəman olduğunu göstərir, bizə təbiətə
incə müşahidə qabiliyyəti ilə
yanaşmağı və onun qüdrətini hiss etməyi
öyrədir. Sulu boya, tuş və peronun qeyri-adi
kombinasiyası rəssamın sənətinin sərhədsizliyini
nümayiş etdirir, Tahir Salahovun qeyd etdiyi kimi, əsərdə
duyulan "rənglərin musiqisinin ritmi və ahəngi" sənətin
yalnız bir texnika ilə məhdudlaşmadığını
bəyan edir. Nəticə olaraq, bu əsər Hüseyn
Əliyevin həyat, sevgi, gözəllik və dinamizm ilə
dolu olan sənətini və onun əsl sənətkar və vətəndaş
ömrü yaşadığını təsdiqləyən,
rənglərin dili ilə danışan mənəvi bir
yadigardır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 22 oktyabr (№ 192).- S.13.