Süni intellektin tətbiqi: gələcəyin təhsil modelində mühüm istiqamət

 

UNEC-in REKTORU, PROFESSOR ƏDALƏT MURADOVUN FİKRİNCƏ, SÜNİ İNTELLEKT TƏHSİLDƏ NƏ QƏDƏR BÖYÜK ROL OYNASA DA, MÜƏLLİMLƏRİ TAM ƏVƏZ EDƏ BİLMƏYƏCƏK

Texnologiyanın sürətli inkişafı, xüsusilə süni intellektin yaranması geniş tətbiqi, insan həyatının bütün sahələrinə olduğu kimi, təhsil sisteminə öz təsirini göstərir. Müasir dünyada, demək olar ki, süni intellektsiz bir təhsil modeli təsəvvür etmək çətindir. Süni intellekt artıq təhsilin gələcəyini formalaşdırır.

 

Mütəxəssislərin fikrincə, bu texnologiya sayəsində tədris prosesi daha çevik, əlçatan effektiv olur. Ancaq unutmamalıyıq ki, təhsilin əsas məqsədi yalnız bilik ötürmək deyil, həm şəxsiyyət formalaşdırmaqdır. Buna görə süni intellektlə yanaşı, insan amili - müəllimlərin, tələbələrin valideynlərin rolu həmişə ön planda qalmalıdır.

 

Süni intellekt insan zəkasını təqlid edən, öyrənmə, düşünmə, qərarvermə problemləri həll etmə qabiliyyətinə malik sistemlər toplusudur. Təhsildə süni intellektin əsas məqsədi öyrənmə prosesini fərdiləşdirmək, müəllim tələbə arasındakı əlaqəni gücləndirmək, eyni zamanda tədris prosesinin səmərəliliyini artırmaqdır. Süni intellektin təhsildə ən böyük imkanlarından biri öyrənməni fərdiləşdirmək qabiliyyətidir.

 

Süni intellekt təhsili daha maraqlı, səmərəli hamı üçün əlçatan edəcək

 

Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin (UNEC) rektoru, professor Ədalət Muradov hesab edir ki, gələcəyin təhsil modelinin əsas istiqamətlərindən birinin məhz süni intellekt texnologiyalarının tətbiqi olacaq. Ədalət Muradov süni intellektin təhsildə fərdiləşdirmə, interaktiv öyrənmə, müəllimlərin işini asanlaşdırma, inklüzivlik gələcək bazarına hazırlıq baxımından yaratdığı imkanlardan bəhs edib: “Süni intellekt təhsilin gələcəyi, gələcək təhsilin əsas konturları daha aydın görünməyə başlayır burada əsas amillərdən birinin məhz süni intellekt olacağı artıq qəbul edilir.  Təhsilin fərdiləşdirilməsi. Süni intellektin təhsildə ən böyük imkanlarından biri öyrənməni fərdiləşdirmək qabiliyyətidir. Süni intellekt hər bir təhsilalanın güclü zəif tərəflərini, öyrənmə sürətini təhlil edərək onun üçün fərdi təhsil planı yarada bilir.

 

İnteraktiv öyrənmə

 

Saatlarla mühazirə dinləmək dövrü artıq geridə qalır. Gələcəyin təhsili interaktiv öyrənmə alətləri ilə zəngin olacaq. Virtual reallıq (VR) artırılmış reallıq (AR) dərsləri canlandıraraq öyrənməni daha maraqlı edəcək.

 

Süni intellekt - müəllimin köməkçisi

 

İdarəetmə işlərindən tutmuş təhsilalanlara əlavə dəstək göstərməyə qədər, süni intellekt müəllimlərin vaxtına qənaət edərək onların əsas işi olan öyrətməyə daha çox diqqət ayırmasına şərait yaradır.

 

Əlçatanlıq inklüzivlik

 

Təhsilalanlar təhsil imkanlarına bərabər çıxış əldə edirlər. Eyni zamanda, süni intellekt tədris materiallarını müxtəlif dillərə tərcümə edə bilir ki, bu da ana dili fərqli olan təhsilalanlar üçün maneələri aradan qaldırır.

 

Gələcək bazarına hazırlıq

 

Süni intellekt inkişaf etdikcə əmək bazarı da əhəmiyyətli dərəcədə dəyişəcək. Gələcəyin təhsili yalnız ənənəvi fənləri deyil, həm təhsilalanları süni intellekt ilə idarə olunan dünyada uğurlu olmağa hazırlayan bacarıqları öyrədəcək. Beləliklə, süni intellekt təhsili daha maraqlı, səmərəli hamı üçün əlçatan edəcək.

 

Süni intellekt müəllimləri heç vaxt əvəz edə bilməyəcək

 

Süni intellektin müəllimi tam əvəz etməsi mümkün deyil. Çünki tədris prosesi təkcə bilik ötürməkdən ibarət deyil, o, həm insani münasibət, emosional əlaqə dəyərlərin formalaşdırılması prosesidir. Süni intellekt isə qədər inkişaf etmiş olsa da, empatiya, anlayış duyğu paylaşımı kimi insana xas keyfiyyətlərə malik deyil. O, verilən məlumatları emal edə bilər, amma şagirdin duyğularına motivasiyasına insan kimi təsir göstərə bilməz. Texnologiya öyrətmə prosesini asanlaşdıra bilər, amma insanı insan edən ünsiyyət, emosional bağlılıq mənəvi dəyərlərin ötürülməsi yalnız müəllim vasitəsilə mümkündür. Ona görə , gələcəyin təhsil modeli süni intellekt müəllimin birgə fəaliyyətinə əsaslanmalı, amma müəllimin yerini tam olaraq texnologiyaya buraxmamalıdır.

 

Müəllimlərin rolu daha da önəmli olacaq

 

Rektorun sözlərinə görə, süni intellekt təhsildə qədər böyük rol oynasa da, müəllimləri heç vaxt əvəz edə bilməyəcək. Əksinə, müəllimlərin rolu daha da önəmli olacaq: “Onlar artıq yalnız bilik verən deyil, həm təhsilalanları süni intellekt vasitəsilə mövcud informasiya dünyasında istiqamətləndirən bələdçilərə çevriləcəklər. Müəllimlər tənqidi düşüncə, emosional zəka sosial bacarıqların inkişafına fokuslanacaqlar. Təhsilalanlarla müəllimlər arasındakı əlaqə əsas olaraq qalacaq, Süni itellekt isə sadəcə bu əlaqəni gücləndirən bir vasitə rolunu oynayacaq. Bu baxımdan həlledici məqam həm süni intellekt təhsil təlimin hansı mərhələsində tətbiq edilməsidir. Mütəxəssislərin böyük əksəriyyətinin haqlı fikirlərinə görə, süni intellekt auditoriyada dərslərə deyil, dərsdən sonrakı hazırlıq mərhələsinə tətbiq edilməsi daha doğru daha faydalıdır. Nəticə etibarilə, gələcəyin təhsili şübhəsiz ki, süni intellekt gücündən istifadə edəcək, lakin hər bir təhsilalanın ehtiyac potensialını ön planda tutacaq. Texnologiya ilə insan münasibətlərinin düzgün balansı qurulduqda, bizi fərdiləşdirilmiş, keyfiyyətli, əlçatan istədiyimiz təhsil gözləyir”.

 

Süni intellekt müəllimlərin işini tamamlayacaq

 

Ədalət Muradov qeyd edib ki, süni intellekt artıq gündəlik həyatımızın ayrılmaz hissəsinə çevrilib, tərzimizi, öyrənmə ünsiyyət üsullarımızı dəyişdirir: “Artıq təsəvvür etmək çətin deyil ki, gülümsəyən, süni intellektlə idarə olunan bir müəllim sizin adınızı bilir, öyrənmə tərzinizi anlayır dərsləri sizin fərdi ehtiyaclarınıza uyğunlaşdırır. Üstəlik, süni intellekt yorulmur 24/7 rejimində fəaliyyət göstərə bilər, bu da tələbələrin istənilən vaxt kömək almasına imkan verir. Süni intellektin müəllim kimi fəaliyyət göstərməsi ilə bağlı əsas narahatlıqlar məlumat məxfiliyi, yerlərinin itirilməsi qorxusu ilə bağlıdır. Lakin bir çox ekspertlər biz hesab edirik ki, süni intellekt müəllimləri tam əvəz etməyəcək, əksinə, onların işini tamamlayacaq. Rutın təkrarlanan tapşırıqları yerinə yetirməklə, süni intellekt müəllimlərə yaradıcı analitik işlərə daha çox vaxt ayırmağa imkan verəcək. Əlbəttə, süni intellektin tətbiqi üçün həm mütləq qaydada etik çərçivələr müəyyən edilməlidir.

 

Bütün bunlara baxmayaraq, əgər süni intellekt müəllim olsa belə, ən real ssenari əməkdaşlıq ssenarisidir. Süni intellekt müəllimlərin bacarıqlarını artıraraq onların daha səmərəli effektiv işləməsinə kömək edəcək. Təhsildə süni intellekt müəllimlərə fərdi öyrənməni izləmək tədrisi fərdiləşdirmək üçün yeni imkanlar yaradacaq. Onu rəqib deyil, tərəfdaş kimi qəbul etməklə, biz təhsili daha əlçatan keyfiyyətli edə bilərik. Süni intellektin müəllim rolunda çıxış etməsi bu gün fantastik səslənsə , yaxın gələcəkdə bu ssenarilər reallığa çevrilə bilər. Gələcək artıq çox yaxındadır süni intellekt onun ən güclü müəllimlərindən biri olacaq. Ancaq müəllim süni intellektli müəllimin rolları tam fərqli olacaq. Müəllim nüfuzu əhəmiyyətli dərəcədə artacaq ( ya arta bilər). Hər şey süni intellektin tətbiqi ilə bağlı qərar verməzdən öncə onun güclü zəif tərəflərini düzgün anlamaqdan asılıdır”.

 

Ədalət Muradovun fikrincə, Türk dövlətlərinin vahid Süni İntellekt İnstitutu yaradılmalıdır: “Türk Dövlətləri zaman-zaman öz fəaliyyətlərini birləşdirirlər. Bu baxımdan, təhsil sahəsində inteqrasiya mühüm əhəmiyyət kəsb edə bilər. İkincisi, onu bildirməyi özümə borc hesab edirəm ki, süni intellekt bu gün müxtəlif sahələrə - ağır yüngül sənayeyə, iqtisadiyyata, təhsilə, mədəniyyətə s. daxil olur. Bu istiqamətdə süni intellekt sahəsində keyfiyyətli kadr hazırlığının həyata keçirilməsi institut çərçivəsində daha məqsədəuyğundur. Daha dəqiq ifadə etsək, süni intellekt istiqamətində kadr hazırlığı müxtəlif elmlərin inteqrasiyası istiqamətində həyata keçirilməsi daha səriştəli mütəxəssislərin formalaşmasına imkan verə bilər”.

 

Rektor institutun mərkəzinin Bakı ola biləcəyini bildirib. Ədalət Muradov birgə təhsil proqramlarının hazırlanmasının vacibliyini deyib: “Eyni zamanda türk dövlətlərinin ortaq təhsil proqramlarının hazırlanması xüsusi əhəmiyyətlidir. Bu, hətta ortaq universitetlərdən vacibdir. Bununla bərabər, Elm Fondu ilə bağlı düşüncələrə meydan verməyin vaxtıdır. Çünki tədqiqatların coğrafiyası çox dardır”.

 

525-ci qəzet .- 2025.- 28 oktyabr (¹ 196).- S.15.