Stalindən Qorbaçova kimi...
KİMİNDƏ RƏĞBƏT,
KİMİNDƏ HEYRƏT, KİMİNDƏ HƏSƏD,
ANCAQ HAMIDA HÖRMƏT DOĞURAN FENOMEN - MİRZƏ
İBRAHİMOV
Misir MƏRDANOV
AMEA Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor
(Əvvəli ötən sayımızda)
1930-cu ili onun həyatında
dönüş ili hesab etmək olar. Həmin il “Qazılan buruq” adlı ilk şeiri “Aprel alovları” adlı məcmuədə
çap olunur. Ümumiyyətlə isə,
həyatının çox
çətin keçən
19 ilindən sonra istedadlı, əməksevər,
enerjili Mirzə
İbrahimov üçün yeni üfüqlər açılır
- uca tanrı çətinliklərin və
zəhmətkeşliyin müqabilində
onu işıqlı günlərlə mükafatlandırır.
Özü danışırmış
ki, ilk şeirim çap
edildikdən sonra bir neçə gecə sevincindən gözünə yuxu getməyib və şair, yazıçı,
publisist olmaq qərarını qətiləşdirir.
Mühəndis, yaxud buruq ustası, neftçi, yoxsa ticarətçi
seçimləri arasında
qalarkən hansısa daxili qüvvə ona qələmə bağlanmağı məsləhət
bilir. Belə də olur. Bu vaxtdan başlayaraq qüdrətli qələmi
ilə 60 ildən artıq müddətdə
xalqına, vətəninə
sədaqətlə xidmət
göstərir: “1931-ci ildə
mən neft texnikumunu qurtardığım
zaman artıq həyat
yolumun ədəbiyyatda
olduğuna inanmış,
fikrim-xəyalım ədəbi
yaradıcılıqda idi,
şeirlər, hekayələr,
oçerklər yazır,
hətta böyük əsərlər haqqında
düşünürdüm. Lakin hiss edirdim ki, yazıçı
olmaq üçün
müvafiq hazırlığım
yoxdur, xüsusən sistematik ədəbi təhsilə böyük
ehtiyac hiss edirdim. Axı mən hələ böyük yazıçıların çoxunun
yaradıcılığı ilə tanış deyildim. Bir sözlə, təhsil mənə su və hava
qədər lazım idi. Buna görə də həmin ildə mən Azərbaycan Dövlət Elmi Tədqiqat İnstitutunun iki illik hazırlıq şöbəsinə daxil
oldum”.
Onun həyat yolunu, ömrünün mərhələlərini,
gördüyü işlərin
keyfiyyətini, mahiyyətini
diqqətlə araşdırdıqdan
sonra qəti şübhə etmirəm
ki, bu insan neftçi olsaydı da, öz yorulmazlığı,
istedadı, fədakarlığı
ilə ölkənin ən məşhur şəxsiyyətlərindən birinə çevriləcəkdi.
Təsəvvür edin
ki, nə yazıçı
idi, nə jurnalist, nə də Yazıçılar
İttifaqının üzvü,
heç kəsin tanımadığı, arıq,
zəif, orada-burada kirayənişin yaşayan,
evsiz-eşiksiz, ata-anasız,
İrandan gəlmiş,
doyunca çörək
yeməyə imkanı
olmayan kimsəsiz bir gəncin o çətin illərdə,
senzuranın dəmir pərdələr yaratdığı,
qəzet-jurnalların qapalı
olduğu bir dövrdə “İnqilab və
mədəniyyət”, “Kommunist”,
“Ədəbiyyat cəbhəsində”,
“Şərq qadını”,
“Gənc işçi”,
“Hücum” kimi nüfuzlu jurnal və qəzetlərdə
dalbadal yazıları
çap olunmağa başladı.
1930-cu ilin sonlarında bu kimsəsiz, 19 yaşlı yetim oğlanı Azərbaycan Proletar Yazıçıları
Cəmiyyətinə (indiki
AYB) üzv qəbul etdilər.
1932-ci ildə Mirzə
İbrahimov beşilliklərin nəhəng tikintilərini
və sənayenin sürətli inkişafını
öyrənmək üçün
Ukraynaya ilk yaradıcılıq
ezamiyyətinə göndərilir.
Krımda, Donbas şaxtalarında
və Dnepropetrovsk sənaye
müəssisələrində olur. Dalbadal yazdığı “Mədən
səsləri”, “Neft”,
“Dneprostroy”, “Son döyüşə”,
“Qırmızı snayper”,
“Zərbəçi qız”,
“Şota Rustaveliyə”,
“Yeraltı dünya”,
“Altı nömrəli
domna”, “Qaçaq”,
“Qorxulu səs”, “Sənət aşiqləri”,
“İran qızı”, “Həyat
üçün” və sair əsərləri ilə ədəbi ictimaiyyətin diqqətini
cəlb edir.
21 yaşında yorulmadan çalışan, gecə-gündüz
mütaliə edən,
öyrənən, usanmadan
biliyini artıran Mirzə İbrahimov Yazıçılar
İttifaqının Təşkilat
Komitəsinin məsul
katibi seçilir, eyni zamanda Azərbaycan
Dövlət Elmi-Tədqiqat
İnstitutunun ikiillik hazırlıq şöbəsində
təhsil alır. Öz zəkası, dürüstlüyü, zəhmətsevərliyi
ilə cəmiyyətdə
böyük nüfuz sahibinə çevrilməkdə olan
bu “İranlı yetim oğlan” təhsilini davam etdirmək üçün
1935-ci ildə SSRİ Elmlər
Akademiyasının Leninqraddakı
(indiki Sankt-Peterburq) Şərqşünaslıq İnstitutunun
aspiranturasına göndərilir.
Burada həmin kimsəsiz oğlan məhz istedadına görə dünya şöhrətli görkəmli
şərqşünas alim Yevgeni Bertelsin rəğbətini
qazanır, qısa müddətdə onun rəhbərliyi altında
Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında namizədlik
dissertasiyasını müdafiə
edir.
Yeddi ildə Sabunçu vağzalından Kremlə
Aspiranturanı bitirib 1937-ci ildə
Bakıya qayıdan Mirzə İbrahimov odun içinə düşür.
Düşünən başların
qənimi olan repressiyanın qılıncı
onun ətrafında da
fırlanır. İki
dəfə onu “KQB”yə çağırırlar.
Özünümü, əqidəsinimi,
xalqınımı, böyük
ümidlərinimi qorumalı
olduğunu dəqiqləşdirməmiş
onu M.F.Axundov
adına Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrına direktor təyin edirlər. Balet haqqında təsəvvürləri
Leninqradda gördüyü
bir-iki tamaşa ilə məhdudlaşan böyük şəxsiyyət
bu təyinata etirazın mənasız olduğunu axıra qədər başa düşməmiş onu Xalq Komissarları Soveti yanında İncəsənət İşləri
İdarəsinin rəisi
vəzifəsinə göndərirlər.
Bu təyinatdan iki ay sonra Moskvada Azərbaycan dekadası keçiriləcəkdi. Bütün
məsuliyyət, necə
deyərlər, yük
Mirzə İbrahimovun
boynuna qoyulur. O, qısa müddətdə
bu ağır, həm də repressiya ilində keçirildiyinə görə
olduqca məsuliyyətli
işin öhdəsindən
böyük məharətlə
gəlir. Stalinin qarşısında hesabat
vermək, üstəlik,
Mircəfər Bağırovu
da razı salmaq, həm də ilk dəfə keçirilən
Azərbaycan dekadasında
respublikanı ləyaqətlə
təmsil etmək heç də sadə məsələ deyildi. Proqramın tərtib olunmasından nümayəndələrin seçilməsinə,
çıxışların hazırlanmasına kimi gərgin bir rejimdə çalışan
Mirzə İbrahimovun
bütün potensialı
üzə çıxır,
onun yüksək təşkilatçılıq qabiliyyəti, insanları mobilləşdirmək, ruhlandırmaq
bacarıqları hamını
heyran edir.
Gecə
yarısına kimi davam edən yorucu məşqlərin ağrısına, yüzlərlə
müxtəlif təkliflərə,
mane olmaq istəyən
qüvvələrə, paxıllıq
edənlərə, bütün
problemlərə baxmayaraq,
Moskvada keçirilən
birinci Azərbaycan incəsənəti dekadası
müvəffəqiyyətlə baş tutdu. Digər müttəfiq respublikalardan öz əzəməti, möhtəşəmliyi
ilə seçilən
Azərbaycan dekadasının
təşkilati işlərinə
heyrətini gizlətməyən
Stalin Mirzə İbrahimovu
Qırmızı Əmək
Bayrağı ordeni ilə təltif etdi. Bu, o dövrdə çox böyük bir hadisə idi, indi ABŞ prezidenti hər hansı Azərbaycan məmurunu ölkəsinin
ən yüksək mükafatı ilə təltif etsə, onun qədər təəccüblü görünməz,
digər tərəfdən
hadisənin qəhrəmanının
acından ölməmək
üçün 19 yaşına
kimi Sabunçu dəmiryol vağzalında
su satan 26 yaşlı Mirzə İbrahimovun olması möhtəşəm bir heyrət doğururdu...
Qanlı-qadalı 1937-ci ildə belə
yüksək nüfuz
qazanması Mirzə İbrahimova imkan verirdi ki, xalqın istedadlı, tanınan insanlarına kömək əli uzatsın. Mənbələrdən məlum
olur ki, həmin çətin, bir cümlənin insan taleyində, o cümlədən
həmin cümləni
deyən şəxsin
də həyatında
həlledici rol oynadığı sınaq
illərində o, ayrı-ayrı
insanlara, Üzeyir Hacıbəyova, Səməd
Vurğuna, Heydər Hüseynova, Fatma Qədriyə,
Mirzəağa Əliyevə,
Abdulla Şaiqə, Möhsün
Sənaniyə və digər onlarla tanınmış şəxsiyyətə
cəsarətlə kömək
əlini uzatmışdır.
Dövrün böyük
sənətkarı olan
Xalq artisti Fatma Qədri xatirələrində
yazır ki, 37-ci ildə
məni işdən çıxarmışdılar, heç kim qorxusundan salamımı da
almırdı. Pis zəmanə idi. Hansı tanışıma,
dostuma rast gəlirdimsə, üzünü
yana çevirirdi. Ancaq bir gün
küçədə Mirzə
İbrahimovla rastlaşdım.
O, heç nədən
çəkinmədi, məni
yanına çağırdı,
halımı soruşdu,
vəziyyətimi öyrənəndən
sonra kömək əlini uzatdı, beləliklə, Dram Teatrına
qayıtdım.
Belə
xatirələr göstərir
ki, onun vətəndaşlıq
mövqeyi, insanlıq
duyğuları çox
yüksək olub. Ancaq bununla bərabər,
Mirzə İbrahimov həm
də çox cəsarətli, ürəkli
insan kimi tanınır. 1937-ci ilin qılıncı qınına
qoyulmamış Mərkəzi
Komitədə iclas vaxtı ən məşhur şəxsiyyətləri
qurban verərək özünü xilas etmək yolunu tutmuş Mir Cəfər Bağırov deyir ki, Üzeyir Hacıbəyov
da, Səməd Vurğun
da xalq düşmənidir.
Ağzından qan iyi gələn rəhbərin sözünün
qabağında söz
demək yox, hətta yerində qurcalanmaq da təhlükəli
olduğu bir məqamda Mirzə
İbrahimov etiraz edib:
- Üzeyir Hacıbəyov necə vətən xainidir ki, “Koroğlu” operasını yazıb, Səməd Vurğun necə xalq düşmənidir ki, “Vaqif”
dramını yazıb.
Xalq arasında “Mirqəzəb”
ləqəbi ilə tanınan Bağırov əsəbləşir:
- Əyləş, sən də onların tayısan!
Mirzə
müəllim də ayağa qalxıb qapını çırparaq
gedir:
- Əgər mən xalq düşməniyəmsə,
onda burada nə işim var?
Adi sıravi məmura etiraz etməyin mümkün olmadığı
bir zamanda əlində külli-ixtiyar
olan ölkə başçısına belə
cəsarətlə fikir
söyləmək Səməd
Vurğunu da, Üzeyir
Hacıbəyovu da, Mirzə
İbrahimovu da əlli-ayaqlı
apara bilərdi, ancaq onların xilas şansını da yarada bilərdi. O cüzi şansa istinad edərək həm sözünü deyən, həm də etiraz əlaməti kimi qapını çırpıb
gedən Mirzə müəllim ölümünü
gözünün qabağına
gətirsə də, qeyrəti, əqidəsi daha güclü çıxmışdı, bu
isə sonralar Mir Cəfər Bağırovu
dediyi fikirlərlə
bağlı tərəddüdlərə
gətirib çıxarmışdı.
Bu hadisədən bir müddət sonra görüş zamanı Bağırov öz kabinetində hamıyla əllə görüşür,
Səməd Vurğuna
əl uzatmır, ona deyir ki, get, sənin əllərin qanlıdır. Səməd
də kabinetdən çox pərt vəziyyətdə çıxır.
Bir gün sonra Mirzə
İbrahimovu çağırtdırıb ondan Səməd haqqında soruşur ki, o, necə adamdır, əqidəsi necədir? Mirzə müəllim xatirələrində yazır
ki, dedim, “yoldaş Bağırov, Səməd
Vurğun böyük
şairdir, onun haqqında hər şayiəyə inanmayın!”
O isə mənə baxmadan: “Axı, onun haqqında podvalda yatanlar donos veriblər”. “İnanmayın, yoldaş Bağırov! Səməd
elə bir istedaddır ki, Azərbaycan
xalqı bir də bu nəhənglikdə
sənətkar yetirməz”
- dedim. Ondan sonra Səməd Vurğuna münasibət bir qədər yumşalmağa başladı...
1990-cı
ildə Mirzə İbrahimova zəng edirlər ki, bütün tanınmış insanlar,
alimlər, şairlər,
yazıçılar Yanvar
faciəsinə görə
Kommunist partiyası biletindən imtina edirlər, Siz də bu cərgəyə
qoşulun. Mirzə
İbrahimov etiraz edir.
Əl çəkməyən
cavanlar bilirlər ki, Mirzə müəllimin ən zəhləsi gedən şey rüşvətdir, ömrü
boyu onunla mübarizə aparıb. Deyirlər ki, bu rüşvətxor partiyadan
hamı çıxır,
Siz niyə etiraz edirsiniz. Deyir ki, “ay bala, Seyid Hüseynin “Daxiliyyə naziri” adlı bir hekayəsi
var, orada müəllim
nazirə deyir ki, ölkədə
pristav da, qubernator da rüşvət alır,
buna bir çarə edin də. Nazir isə cavab verir ki, burada qeyri-adi bir şey
yoxdur, onlar rüşvət almasaydı,
onda qəribə olardı. İndiki kommunistlər rüşvət
almasaydı, qəribə
olardı. Mənim bu partiyaya daxil
olduğum dövrdə
rüşvət-filan yox
idi. İnsanlar səmimi əqidəsinə
görə, inamına
görə kommunist olurdu. Mənim 79 yaşım var, az qala 60 ildir bu
partiyanın üzvüyəm.
İndi gedib başqa partiyaya daxil ola bilmərəm. Mən əvvəlki partiyanın
üzvü kimi qalmaq istəyirəm”.
Belə
bir vaxtda da Mirzə İbrahimov bütöv
bir şəxsiyyət
olduğunu, gündə
bir partiya dəyişmədiyini, əqidəsindən,
məramından dönmədiyini
sübut etdi.
Özü xatirələrində yazır ki, “1937-ci ildə
ölkənin bütün
tanınmış ziyalıları,
mədəniyyət və
incəsənət xadimləri
hədəfdə idi.
Bir dəfə Xalq artisti Mirzəağa Əliyev yanıma gəldi. Gördüm ki, çox pərişandır.
Dedi ki, ay Mirzə müəllim, məni “xalq düşməni” adı ilə işdən çıxardıblar,
hansısa bir səyyar teatra göndərmək istəyirlər.
Sonra da nə olacaq,
Allah bilir. Mirzəağa
Əliyev barədə
lazımi idarələrlə
danışdım, onun
böyük aktyor olduğunu, Azərbaycan səhnəsinin bir də ona bənzər
aktyor yetirməyəcəyini
söylədim və deyəsən, inandılar
mənə. Möhsün
Sənaninin başına
da belə bir oyun açmışdılar.
Bir gün Gəncədə,
“Sərdar bağı”nda
gəzəndə İran konsulu
girib qoluna. Bunu o dəqiqə DTK-ya çatdırıblar
ki, Möhsün İranın
agentidir. Gəldi yanıma. Bəzi adamları böyük çətinliklə inandıra
bildim ki, bu adam agent deyil, çox yaxşı aktyordur. Nəhayət, Möhsün Sənaninin canını o xatadan qurtara bildim”.
Cənubdan cənuba
Onun həyatının bütün
mərhələləri mübarizələrdə,
çətin sınaqlarda, sözün
həqiqi və məcazi mənasında döyüş meydanlarında
keçmişdir. İkinci
Dünya müharibəsi
dövrü də böyük şəxsiyyətin
ömrünün çətin
mərhələsidir. Müharibənin
ağır sınaq illərində qələmini
süngü ilə yanaşı tutan Mirzə İbrahimov dinclik
bilmədən çalışır:
oçerk və publisist yazılarında, şeir və hekayələrində, irihəcmli
əsərlərində, istərsə
də neft mədənlərində, fabrik-zavodlarda,
kəndlərdə və
hərbi hissələrdə
odlu-alovlu çıxışları,
təsirli sözləri
ilə humanizm, qələbəyə inam,
düşmənə nifrət
və qəzəb hissi aşılayırdı.
Bununla yanaşı, qaynar ictimai fəaliyyəti də davam edirdi. 1941-ci ildə ordu sıralarında Cənubi
Azərbaycanda olan Mirzə İbrahimov “Vətən
yolunda” qəzetinin məsul redaktoru vəzifəsində işləyirdi.
Burada xatirələr,
şeirlər, publisist
məqalələr yazır,
irihəcmli əsərlərə
material toplayırdı.
Tarixdən məlum olan Cənubi Azərbaycanda Seyid Cəfər Pişəvərinin rəhbərliyi
altında Milli hökumətin
yaradılmasında, ayrı-ayrı
şəhərlərdə Azərbaycan Demokrat Partiyasının özək
təşkilatlarının təsis edilməsində,
inqilabi şəraitin
yetişdirilməsində, son 200 il ərzində Cənubi Azərbaycanla Şimali Azərbaycanın birləşdirilməsi
istiqamətində ən
real vəziyyətin hazırlanmasında
Mirzə İbrahimovun
müstəsna xidmətləri
olmuşdur.
Bildiyimiz
kimi, Tehran konfransına
istinad edərək, əslində isə ərazisinə və əhalisinə görə
gürcüləri və
erməniləri bir neçə dəfə üstələyəcək Azərbaycanın
bütövlüyünü qəbul etməyən və bu birləşməyə
mane olan Stalin-Mikoyan cütlüyü
sonralar bu hərəkatın qarşısını
zorla aldırdı. Ancaq 1941-ci ildə Azərbaycan
Kommunist Partiyası
MK-nın katibi Əziz Əliyevin rəhbərliyi ilə həmin məqsədlə
İrana göndərilən
xüsusi qrupda Xalq yazıçısı
Süleyman Rəhimov,
maarif naziri Mustafa Quliyev və başqaları ilə bərabər, Mirzə İbrahimovun da olduğu tarixi faktdır. Yeri gəlmişkən bir məqamı da qeyd etmək istəyirəm ki, Xalq yazıçısı Anar
xatırlayır: “60-cı illərdə
biz ədəbiyyata yeni gələndə
Mirzə İbrahimov Yazıçılar
Birliyinin sədri idi, rəsmi statusu olsa da, gənc yazıçılarla
görüşdə açıq
dedi: “Siz cavan nəsilsiniz, heç zaman Cənubi Azərbaycan məsələsini
unutmayın. Vahid Azərbaycan
idealını qoruyun!”
O vaxt belə danışmaq böyük
cəsarət tələb
edirdi, ancaq Mirzə müəllim heç nədən çəkinmədi, ürəyinin
ən böyük arzusunu bizə çatdırdı”.
Dil - varlığımızdır bizim
Bu yazıda əsasən böyük şəxsiyyətin
milli dəyərlərimizin qorunması uğrunda yorulmaz fəaliyyəti, vətənpərvər ziyalı
ömrü haqda fikirlərin yer alması nəzərdə
tutulduğu üçün
həyatının bütün
mərhələləri barədə
yazılmayacaqdır. Lakin qeyd
etməyi borc bilirəm ki, bu insan bütün “qaynar nöqtələrdə”
birinci sırada olmuşdur.
İrandan qayıdan kimi Uzaq Şərqdə - Xabarovsk, Vladivostok, Birobican
və sair hərbi dairələrdə
olmuş, Azərbaycanın
416-cı diviziyasının döyüş yolunu öyrənmiş, cəbhəyə
yola düşməyə
hazırlaşan döyüşçülərlə
görüşlər keçirmişdir.
40-cı illər də
onun həyatında çox gərgin, eyni zamanda məhsuldar
və sınaqlarla dolu keçmişdir. Həmin illərlə bağlı onun cəmiyyətdəki mövqeyinə,
nüfuzuna dəlalət
bircə faktı qeyd etmək istəyirəm ki, 1948-ci il noyabrın
23-də dahi Üzeyir
Hacıbəyov vəfat
edəndə 37 yaşlı
Mirzə İbrahimov Mircəfər Bağırovun
Sərəncamı ilə
dəfn komissiyasının
sədri olmuşdur.
Xalqımızın həyatında oynadığı əvəzsiz
rolu illərə bölüb kiçiltmək
istəmirəm, bütöv
şəxsiyyətin ömrü
boyu göstərdiyi xidmətlərin vəhdəti
onu tariximizin nəhəng şəxsiyyəti
kimi səciyyələndirir.
Lakin Mirzə İbrahimovun
1956-cı ildə edə
bildikləri, xalq olaraq bizim milli kimliyimizin təqdimatı kimi olduqca dəyərlidir
və bu faktın üzərində
xüsusi dayanmaq istəyirəm.
1956-cı
ildə Azərbaycan konstitusiyasına ilk dəfə
olaraq dövlət dili haqqında maddə daxil edildi. Məsələnin mahiyyətini o illəri yaşamayan gənc oxucularımız daha yaxşı başa düşsün deyə qeyd edirəm ki, SSRİ müttəfiq respublikalarının
(Gürcüstan və
Ermənistan istisna olmaqla), o cümlədən
sosialist ölkələri
birliyini təşkil edən ölkələrin
(Albaniyadan, Vyetnamdan, Çindən Polşaya kimi - on bir ölkənin) heç birinin konstitusiyalarına dövlət
dili haqqında maddə daxil edilməmişdi. Səbəb
də aydın idi - rus dilinin
bütün bu ölkələrdə hakim dil
olmasını təmin
etmək lazım idi. Azərbaycanda konstitusiyaya dövlət dili haqqında maddə daxil edilməsi sovet dövlətçiliyində nümunəsi
görünməmiş bir
hadisə idi. Konstitusiyaya dövlət dili barəsində maddə daxil edilməsi haqqında qanunun qəbul edildiyi dövrdə Azərbaycan dili nəinki dövlət idarələrindən
tamamilə sıxışdırılıb
çıxarılmışdı, hətta bəzi poçt şöbələrində
Azərbaycan dilində
teleqramlar qəbul edilmirdi, bəzi müəssisələrdə işçilərin
Azərbaycan dilində
yazdıqları ərizələr
onlara qaytarılırdı.
Qanunun yaranması prosesi isə 1956-cı il iyulun əvvəllərində Mirzə
İbrahimovun Rəyasət
Heyətindəki kabinetində
İmam Mustafayevlə söhbətindən
başlamışdı. Respublika rəhbəri onunla razılaşmış, MK-ya
yazılı məlumat
göndərmək təklifinə
“şifahi müzakirə
edərik” - deyə cavab vermişdi. Məsələ büroda
şifahi tərzdə
müzakirə olunduqdan
sonra Mirzə İbrahimova SSRİ Ali Sovetinin
Rəyasət Heyəti
ilə danışıq
aparmaq tapşırılmışdı.
Tarixin mürəkkəb
məqamlarında həmişə
olduğu kimi, yenə də şəxsiyyətin rolu hərəkətverici qüvvə
olmuşdu. Ötən
dövrlərdə yazılan
bir məqalədə
qeyd etmişəm ki, partiya orqanlarının həm qanunverici, həm də icra orqanlarına rəhbərlik etdiyi və
buna müvafiq olaraq respublikada bütün işlər üçün
cavabdeh olduğu nəzərə alınarsa,
onda Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi İmam Mustafayevin Mirzə İbrahimovla birlikdə həmin tarixi missiyanı həyata keçirməsi
ilə öz üzərinə daha böyük məsuliyyət
götürdüyü aydın
olar.
1956-cı
il iyul ayının
17-də Mirzə İbrahimov Moskvada SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyətinin sədri Kliment Yefremoviç Voroşilovla
məsələni şifahi,
heç bir yazılı sənəd olmadan (!!!) razılaşdırmışdı.
Bakıya qayıdandan
sonra, iyulun 20-də Azərbaycan KP MK-ya məktub göndərərək
(məktub Azərbaycan
dilində yazılmışdı),
məsələnin şərhindən
sonra yazırdı: “Respublikanın dövlət
dili haqqında Azərbaycan KP MK Bürosunun
qərar layihəsini müzakirənizə təqdim
edirəm. Konstitusiyaya
ediləcək əlavəni
Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
bu il avqustun 15-də çağırılan sessiyasının
müzakirəsinə verməyi
məsləhət görürəm”.
İyulun 24-də Azərbaycan
KP MK bürosu “Azərbaycan
SSR konstitusiyasına dövlət
dili barəsində maddə əlavə edilməsi haqqında” qərar qəbul edir və avqustun
3-də qərardan çıxarış
Ali Sovetin Rəyasət
Heyətinə göndərilir.
Sessiya nəzərdə
tutulduğu kimi, avqustun 15-də yox, 21-də
çağırılır və “Azərbaycan SSR Konstitusiyasına Azərbaycan
SSR-in Dövlət dili
barəsində maddə
əlavə edilməsi
haqqında qanun” qəbul edilir.
Həmin qanunla
Azərbaycan SSR konstitusiyasının
XIII fəsli “Dövlət
dili, gerb, bayraq, paytaxt” adlandırılaraq, ona
151-ci maddə əlavə
olundu:
“Azərbaycan SSR-in Dövlət
dili Azərbaycan dilidir.
Azərbaycan SSR ərazisində yaşayıb
azlıq təşkil
edən millətlərə
həm öz mədəniyyət idarələrində,
həm də dövlət idarələrində
ana dilini sərbəst
inkişaf etdirmək və işlətmək hüququ təmin edilir”.
1956-cı
il oktyabrın 28-də “Kommunist”
qəzetində Mirzə
İbrahimovun “Azərbaycan
dili dövlət idarələrində” adlı
məqaləsi dərc
olundu. Dövlət sənədi siqlətində
olan bu məqalədə
görkəmli şəxsiyyət
yazırdı: “Bəzi
idarələrdə və
bəzi adamlarda Azərbaycan dilinə qarşı biganə, laqeyd münasibət yaranmışdır. Hələ
onu demirik ki, vətəndaşların azərbaycanca
olan ərizələrinə,
yaxud bu və ya digər
azərbaycanca olan yazılara ana dilində cavab verməyən, ya da tamamilə cavabsız buraxan bürokratlar da tapılır.
Belə bürokratlarla
mübarizə bütün
partiya və sovet təşkilatlarının,
bütün vətəndaşların
borcudur. Respublikanın
dövlət, partiya və ictimai təşkilatlarında Azərbaycan
dilinə etinasızlıq
göstərən şəxslər
kobud səhvə yol verirlər”.
Onun gəldiyi nəticə bu idi ki, “Respublikanın
dövlət idarələrində
və ictimai təşkilatlarında işlərin
azərbaycanca aparılması
qanuni bir haldır. Çünki bir xalqın öz idarələrini ana
dilində idarə etmək arzusundan təbii bir şey ola bilməz. Sovet quruculuğunda bu, hər bir
xalqın pozulmaz hüququdur. Bu hüquqa hörmət etmək hamının vətəndaşlıq
borcudur”.
Yeri gəlmişkən qeyd etmək istəyirəm
ki, həmin dövrdə
rus dilində danışmaq bir üstünlük, şərəf
və “ziyalılıq”
hesab edilirdi. Bəzi insanlar öz doğma dillərində danışmaq
istəmir, bəziləri
isə heç danışa da bilmirdi. Ucqar kəndlərdə belə kolxoz iclaslarının rus dilində aparıldığı
həmin illərdə bəstəkarlarla
görüş zamanı
Qara Qarayevə söz verilir. Mərkəzi Komitənin Birinci katibi (o dövrdə de-fakto ölkənin başçısı)
İmam Mustafayevin də
iştirak etdiyi rəsmi tədbirdə bütün məruzəçilər
Azərbaycan dilində
danışdığı üçün bu dili bilməyən Qara Qarayev utanır,
sıxılır və
İmam Mustafayevə müraciət
edir ki, Azərbaycan dilində danışmaq mənim üçün çətindir, icazə verin rus dilində
danışım. Respublikanın rəhbəri də cavab verir ki, Sizin üçün hansı dildə danışmaq rahatdırsa,
həmin dildə də danışın. Onun rus dilində
danışması məsul
şəxs kimi rəyasət heyətində
əyləşən Mirzə
İbrahimovda böyük
hiddət doğurur və o, hiddətini gizlədə bilməyərək
bərkdən deyir:
- Bu necə bəstəkardır
ki, öz ana dilini bilmir?!
50-ci illəri belə məsələlərdə sərt
və güzəştsiz
mövqeyi olan Mirzə İbrahimovun həyatının və fəaliyyətinin ən məhsuldar və qızıl dövrü kimi səciyyələndirmək
olar. Yazıçı
Nahid Hacızadə yazırdı:
“O zaman Mirzə İbrahimov sözün əsl mənasında xalqın sevimlisinə, ümid yerinə çevrilmişdi.
Böyük ədib Azərbaycan SSR Ali Sovetin Rəyasət Heyətinin sədri kimi çox böyük işlər apardığına
görə ümumxalq
sevgisi qazanmışdı.
Həmin illər yaddaşlarda özünəqayıdış
və milli oyanış
illəri kimi qaldı”.
1957-ci ildə dünya şöhrətli Türk
şairi Nazim Hikmətin
Bakıya gəlişi
zamanı respublika ictimaiyyəti ilə görüşlərinin əksəriyyətində
onu Mirzə
İbrahimov müşayiət edirdi. Nazim Hikmət indiki Bakı Dövlət Universitetində
tələbələrlə görüşünə də
Mirzə İbrahimovla
gəlir. Məhz bu görüşün Azərbaycan ədəbi mühitinə təsiri ilə bağlı çoxlu fikirlər vardır. Universitetdə divarlara vurulmuş lövhələrin heç
birində rus dilində yazılmış
elanlara rast gəlmək mümkün
deyildi. Bununla da tələbələr Nazim Hikmət
və Mirzə İbrahimova “Biz sizin yolunuzu tutmuşuq”, - mesajını verirdilər.
Görüş ərəfəsində
bir tələbənin
Nazim Hikmətə “Əgər
bir azərbaycanlı özgə dildə oxuyub, özgə dildə düşünüb,
özgə dildə yazarsa, onu azərbaycanlı
adlandırmaq olarmı?”,
- sualına Nazim Hikmət
“Əgər bir adam Çin dilində təhsil alırsa, fikri, düşüncəsi çinli
kimi qurulubsa, onu Çin mütəxəssisi hesab etmək olar. Öz ölkəsinə, xalqına onun o qədər də dəxli yoxdur”, - diplomatik cavabını verir. Lakin Mirzə İbrahimovun cavabı aydın və çox kəskin olur: Gözlənilməz halda Mirzə İbrahimov ayağa qalxıb: “Belələri əclafdır!”,
- deyə qışqırdı.
Milli məsələdən, dildən, dilə münasibətdən söhbət
düşəndə o, məhvərindən
çıxırdı, çox
qəzəbli olurdu.
Şahidlər danışırdılar ki, əllər göyərçin
kimi çırpındı,
alqış səslərindən
zal birdən-birə necə kükrədi, necə də coşdu! Əslində isə Mirzə İbrahimovun bu qəzəbi, sadəcə,
tələbənin sualına
deyildi, həmin illərdə onun Azərbaycan dili uğrunda mübarizəsinə
qarşı çıxan
milli və qeyri-milli “opponentlərinə” qarşı
idi. Mirzə
İbrahimov bu zaman gənclər
arasında çox məşhur idi.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2025.- 29 oktyabr
(¹197).- S.12-13.