“Tomris
Kirin başını qəbul
edir”
“Bir rəsmin dedikləri” rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas
Şabikə Şahbazovadır.
Onunla məşhur rəssam Peter Paul Rubensin “Tomris Kirin başını
qəbul edir” əsərindən danışacağıq.
Peter Paul
Rubens 1577-ci il may ayının 28-də Almaniyanın Ziqen şəhərində anadan
olub. Rubens çox rəngarəng və maraqlı uşaqlıq illəri keçirib.
1600-cü ildən etibarən
Venesiya, Roma, Florensiya kimi incəsənət mərkəzlərinə səfər
edib, burada bir çox nüfuzlu rəssamların
yanında işləyib,
onlardan bu sənətin incəliklərini
öyrənib. Rubens həyatı
boyunca həm rəssam, həm də diplomat olaraq fəaliyyət göstərib.
Bir müddət sonra anasının xəstəliyə
tutulduğunu öyrənən
rəssam Antverpenə
qayıdıb.
Rəssam ilk emalatxanasını
da məhz burada açıb.
Rubens yaradıcılığında tez-tez dini və
mifoloji mövzulara toxunurdu. Bundan əlavə, əsərlərində
işıq- kölgə
oyunu, dinamika, güclü emosiyalar, parlaq rənglər üstünlük təşkil
edir. Yaradıcılığının
ən əsas səhifələrindən birini
isə portret və tarixi janrda işlədiyi əsərləri təşkil
edir.
- Bu rəsm Rubens yaradıcılığının
hansı dövrünə
təsadüf edir?
- Peter
Paul Rubens “Tomris Kirin başını
qəbul edir” (digər adı “Tomris əfsanəsi”) əsərini 1622-1623-cü illərdə
yaradıcılığının ən yetkin dönəmində yaradıb.
Ümumiyyətlə, bu
dövrdə ədalət,
hakimiyyət və cəmiyyətdə qadının
rolu mövzuları daha çox müzakirə olunurdu.
Rubens də bu əsəri həmin dövrdə yaradaraq mənəvi və siyasi mesajlar çatdırmağa çalışıb.
Bəzi tədqiqatçıların
və sənətşünasların
fikirlərinə əsasən
bildirilir ki, bu əsəri rəssama o dövrün tanınmış
zadəgan ailələrindən
biri sifariş edib. Daha keçmişə
nəzər salsaq, əsərin yaradılmasının
əsas mənbəyi
Herodotun “Tarix” kitabından başlayır.
Herodot yazırdı:
“Keçmişdə əraziləri
ələ keçirmək
üçün hökmdarlar
arasında çox böyük toqquşmalar baş verirdi. Bunlardan biri də Tomris və II Kir arasındakı mübarizə
olub. E.ə 530-cu ildə Fars şahı II Kir kraliça Tomrisin ölkəsinə hücum edir. Bu döyüşdə II Kir
hiylə işlədərək
Tomrisin oğlu Sparqapisesi öldürür.
Beləcə Tomirisin qoşunu məğlub olur. Həmin an Tomris oğlunun cansız bədəninin yanında II Kiri öz qanında boğacağına
and içir. Daha sonra Tomris öz
ordusuyla Kiri axtarıb
tapır və Araz çayı sahilində Kirin başını
kəsir, kəsilmiş
başı qanla dolu qaba atır.
Beləcə qəhrəman
Tomris həm öz andını yerinə yetirir, həm də oğlu Sparqapisesin intiqamını alır”.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Əsərdə isti tonlaran daha çox
istifadə olunub. Əsasən qızılı,
mavi və gümüşü tonlara
üstünlük verilib.
Bunun əsas məqsədi
həm dövrün xarakterik xüsusiyyətlərini
göstərmək, həm
də mövzuyla əsəri uyğunlaşdırmaq
olmuşdu. Bu rənglər
kraliça Tomrisin zərifliyini, ilahi ədaləti və hakimiyyəti simvolizə edirdi. Əsasən də Tomrisin burada ağ geyimdə göstərilməsi
onun bu hərəkətinin
acımasızlıq olmasına
baxmayaraq, ədalətli
bir davranış olduğunu simvolizə edir. Bundan əlavə,
bildiyimiz kimi, qırmızı və qızılı rəng tonları müharibədə
qisasın, ədalətin
göstəricisidir. Məhz
bu əsərdə də qırmızı və qızılı tonlara üstünlük verilib. Əsərin rəng həllində işıq-kölgə oyunu
böyük rol oynayır. Burada işıq daha çox əsas fiqur olan Tomrisin
üzərindədir. Bu, onun
mənəvi və siyasi gücünü vurğulayır. Fon ön hissəyə nisbətən daha tünd saxlanılıb.
Bunun səbəbi ön,
yəni mərkəzi
hissənin daha aydın və canlı göstərilməsi
idi. Əsərdə rənglərin ahəngi və parıltısı dərin emosionallıq və teatrallıq hissi
yaradır.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Bu əsər üç hissəyə bölünür:
sol tərəf, mərkəz
və sağ tərəf. Sol tərəf
qadınlar hissəsidir.
Burada qadınlar təsvir edilib. Qadınların təsviri mərhəmət,
təmizlik və saflığın göstəricisidir.
Onlar borokko dövrünün xüsusiyyətini
daşıyan dəbdəbəli
geyimlər və saç düzümləri
ilə təsvir olunublar. Ən əsas hissə mərkəzi hissədir. Burada Kraliça Tomris və II Kirin kəsilmiş başını
gətirib diz çökən əsgər
təsvir olunub. Bu, yalnız mərkəzi deyil, həmçinin emosional hissədir. Digər adı ilə buranı kulminasiya mərkəzi olaraq da adlandıra bilərik. Yəni əsər bu hissədə öz həllini tapır. Mərkəzdə Tomris ağ və qızılı tonlarla bəzədilmiş geyimdə
təsvir edilib. Onun qarşısında isə qanla dolu qab, II Kirin kəsilmiş başı
və başı gətirən əsgər
təsvir olunub. İşıq-kölgə oyunu
burada daha aydın şəkildə
görünür. Bu mərkəzi
hissə həm sağ, həm də sol hissədən daha aydın və parlaq halda təsvir edilib. Digər hissə isə əsgərlərin, döyüşçülərin
və şahidlərin
təsvir olunduğu sağ tərəfdir. Bu tərəfdə çox
saylı müxtəlif
obrazlar və it təsvir edilib. “İt” ümumi olaraq sadiqlik rəmzidir. Məhz bu tabloda
itin təsvir olunmasının səbəbi,
sağ tərəfdəki
obrazların Kraliça
Tomrisə sadiq olmasını göstərir.
Həmçinin bu simvolun digər mənası isə Tomrisin oğluna sadiq qalıb II Kirdən intiqamını almasıdır. Sağ tərəfdəki obrazların
içərisində bir
obraz xüsusilə diqqət çəkir. O,
diz çökmüş
əsgərin arxa hissəsində dayanan kök kişidir. Bu kişi obrazı türk ənənələrinə
uyğun formada təsvir edilib. Əsasən də baş və üst geyimi tam olaraq türk üslubunda göstərilib.
Rubens bu obrazı yaratmaqla Tomrisin bir türk əsilli
qadın olduğunu göstərməyə çalışıb.
Dramatizm, təmtaraq, hərərət və emosional güc açıq-aydın şəkildə
görünür. Paltarların
teksturası, ipək və qızıl sapların işıq altında parlaması Rubensin fırçasının
ustalığından xəbər
verir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Bu əsər Fransanın Renn şəhərindəki
İncəsənət Muzeyində
qorunur.
- “Tomris Kirin başını
qəbul edir” əsərinin rəssamın
digər işləri
ilə hansı ortaq və fərqli
xüsusiyyətləri var?
- Rubensin əsəri bəzi xüsusiyyətlərinə
görə digər işləri ilə bənzərlik təşkil
edir. Borokko dövrü rəssamı
olduğuna görə
dinamika, hərəkət,
təmtəraqlılıq, emosional güc, işıq-kölgə oyunu,
rənglərin harmoniyası
baxımından oxşarlıqdan
söhbət gedir. Digər bir sıra əsərlərində
də insan bədənləri plastik və detallı, obrazlar daim hərəkətdə
təsvir edilib. Fiqurların olduqca real və axıcı olması da Rubens yaradıcılığına
xasdır. Bu əsəri
digərlərindən fərqləndirən
əsas cəhət isə onun mövzusudur.
Rubens yaradıcılığı boyunca əsasən dini və mifologi
obrazlara və süjetlərə müraciət
edirdi. Lakin bu əsərində tamamilə
real və həyatdan götürülmüş sujeti
canlandırıb.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Qadın bəşəriyyətin
ən incə varlığıdır. Lakin nə
qədər incə varlıq olsa da, bir o qədər güclü və cəsarətlidir. Buna səbəb
isə qadınların
daim müşahidəçi
olmasıdır. Əksərən
qadınlar edilən yaxşılığa çox
gözəl qarşılığın
verirlər. Amma kim incitsə, bunun qisasını da almağı
bacarırlar. Rubens də
burada qadının daima qisasını ala biləcək gücə
malik olduğunu vurğulayır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet 2025.- 29
oktyabr (¹ 197).- S.14.