Azərbaycanın qadın qarmon
ifaçıları
XIX-XX ƏSRLƏRİN FAKTLARI ƏSASINDA QEYDLƏR
Azərbaycanda musiqi mədəniyyətinin və
instrumental qarmon ifaçılığının
inkişafında kişilərlə yanaşı,
qadınların da böyük rolu olub. Bu məqalədə
XIX əsrin sonu və XX əsrdə yaşamış bir
neçə qadın qarmon ifaçısı haqqında məlumat
vermək istəyirik.
(Əvvəli ötən sayımızda)
Əzizə Əbdülbaği qızı Məmmədova
(1892-1961) zəmanəsinin gözəl qadın qarmon
ifaçılarından biri olub. Onun atası -
tanınmış xanəndə "Bülbülcan" ləqəbli
Əbdübaği Kərbəlayı Əli oğlu
Zülalovöz övladının musiqiçi kimi yetişməsində
böyük xidmət göstərib. Belə bir mühitdə,
sənətkarlar ocağında yetişmiş Əzizə
xanım da Azərbaycan qarmon
ifaçılığının inkişafında müstəsna
rol oynayıb. Əzizə xanımın qızı Xalq artisti
Sona Hacıyeva da incəsənət sahəsində aktrisa kimi
fəaliyyət göstərib.
Sənəm Qulam qızı (1892-1969) - Şamaxıda
doğulub. O, atasını körpə ikən itirib, anası
Şirinqız Sənəmi çətinliklə
böyüdür. Sənəmin gözəl səsi də
olmuşdur. O, qonşuları Pəri xanımdan nay (qarmon)
çalmağı öyrənmişdi. Azərbaycanın bəzi
bölgələrində qarmona nay da deyərmişlər. Sənəm
xanım Pəri ilə bir müddət toylara müğənni
kimi getmiş, daha sonra özü müstəqil toylar idarə
edirmiş. Allah-Təala ona şairlik və melomanlıq
istedadı da veribmiş. Sənəm gözəl şeirlər
yazır və həmin şeirlərə mahnılar bəstələyirmiş.
1930-1950-ci illərdə Bakıda ən zəngin ailələr
toylarına Sənəmi dəvət edirdilər.
Folklorşünas-alim Hacı Seyfəddin Qəniyevin
araşdırmaları nəticəsində onun iki şeiri
işıq üzü görüb.
Lahıclı Leylacanın (XIX əsrin II
yarısında və XX əsrin əvvəlləri) da Azərbaycan
qarmonunun təbliğində müəyyən xidmətləri
olub. O, çoxşaxəli sənətkar olmuş, gözəl
qarmon çalır, çala-çala rəqs edir, mahnı və
rəqslər qoşur, şeirlər yazır, həm də
gözəl oxuyurmuş. İxtisasca neft mühəndisi
olmuş, yazıçı, tərcüməçi, Əməkdar
incəsənət xadimi Manaf Süleymanov "Azərbaycan
diyarı Lahıc" əsərində Lahıcdan olan dəfçalan
Sonabacı xanımın (dəfçi Yasovul Xankişinin həyat
yoldaşı) Leylacan haqqındakı xatirələrini verir:
"... Mahnılar vardı, oxuyana da, qulaq asana da keyf verərdi...
Xanəndə azançı Ağa Mehdi Axund oğlu
ilə bəhsə-bəhs oxuyurduq. Leylacan o mahnını bizdən
yaxşı oxuyardı, cuşə gələndə
bütün əndamı əsərdi".
Lahıclı Leylacan, təxəllüsündən
göründüyü kimi, Şamaxının Lahıc kəndində
dünyaya göz açıb. Bu kənd hazırda
İsmayıllı rayonunun inzibati ərazisinə daxildir.
Bilindiyi kimi, qədim Lahıc kəndi sənətkarlar
oylağıdır. Leylacan haqqında dəfçi
Sonabacı xanımın söylədiklərindən: "O
Leylacan yeddi küpəgirən qadını çaya susuz
aparıb, susuz gətirərdi. Min atlını piyada edərdi,
piyadanı ata mindirərdi. Göyçək, bəstəboy,
nazlı-qəmzəli idi, ...qoca hacılar dərdindən
ölərdilər. Zalım qızı elə
çalardı ki, qarmon az qalardı əl-ayaq açıb
oynasın. Mahnı qoşardı. Çala-çala da oynayar,
oxuyardı. Amma oynamaqda mənə çatmazdı. Qarmonu
döşünə basıb sinəsini qabağa verəndə,
maral gözlərini elə süzər, çatma
qaşlarını elə qaldırıb salardı ki... Zənəxdanı
canlar yaxardı".
Sonabacı xanımın xatirələrindən bəlli
olur ki, Leylacanın həddindən artıq gözəl olması
ona xoşbəxtliklə yanaşı, bədbəxtlik də
gətirmişdi. O, dörd dəfə ərə getmiş,
ikisi ilə yola getməyib öz istəyi ilə
boşanmışdı. Birinci əri dəli-divanə olub Gəncəyə
köçür, ikincisi isə baş götürüb daha
uzaqda, Mərv şəhərində yaşamalı olur.
Leylacan Gülü adlı üçüncü ərini isə
təbii fəlakət nəticəsində itirir, belə ki,
Girdman çayı daşanda sel onu aparır.
Leylacan Gülünü dəlicəsinə sevirdi. Hər
ikisi şeirlər yazır, bəzən bir-biri ilə sinədən
deyişirdilər. Deyilənlər haqqında Manaf
Süleymanov məlumat verib. Onun əsərində Leylacan ilə
Gülünün məzəli deyişmələri də yer
alıb.
Leylacanın dördüncü əri də şeirsevər,
zəngin, var-dövlətli, ikiarvadlı bir hacı olur.
Hacının Leylacana gözü düşür, onunla da evlənir,
daha doğrusu, bir evdə üç arvad saxlayır.
Leylacanı "baş arvad" təyin edir: evdə o,
söz sahibi idi, nə deyirdisə, olmalı idi, yəni
bütün məsələləri həll edirdi. Təəssüf
ki, Leylacan onunla da çox yaşaya bilmir. Hacı 1918-ci ildə
erməni-rus quldurları ilə savaşda həlak olur.
Sonabacı xanım xatirələrini söyləyərkən
Leylacanın istər Gülü ilə, istərsə də
siğə olunduğu Hacı ilə olan əhvəlatları
nəzmlə, yaddaşında qalan şeir nümunələri
ilə bəzəyib.
Manaf Süleymanov əsərində Lahıcda kişi
mərasimlərində üzüaçıq, sərbəst
azad yaşayan dörd qadından bəhs edir. Birincisi, dəfçalan
Sona xanım, ikincisi, sulu qəlyan çəkən
Ağabacı xanım, üçüncüsü, usta, Dəmirçi
Leyla, dördüncü isə qarmonçu Leylacan idi. Bununla
bağlı Manaf Süleymanov yazır: "Qarmonçu
Leylacan dördüncü arvad kimi qəsəbədə
özü-özünü azadlığa
çıxarmışdı. Mahnı qoşmağı da
vardı, qarmon çala-çala birdən cuşə gəlib
oxuyardı".
Göründüyü kimi, Qarmonçu Leylacanın
yaradıcılığı sinkretik sənət kimi
inkişaf etmişdi. Professor Hacı Seyfəddin Qəniyevin
axtarışları sayəsində onun "Gəl,
gör" adlı şeiri işıq üzü
görüb.
Firuzə Əbdülhəsən qızı
Sadıqova (1895-1975) Salyan qəzasının, indiki
Neftçala rayonunun Xıllı kəndində doğulub.
Uşaq yaşlarından musiqiyə olan həvəsini görən
valideynləri ona diatonik səsdüzümlü qarmon
alırlar. O illərdə Xıllıda musiqi məktəbi və
qarmon müəllimi olmadığından Firuzə müstəqil
şəkildə alətdə çalmağı öyrənir.
Təxminən 1908-ci ildən etibarən qadın məclislərində
qarmon çalmağa başlayır.
Firuzəxanım 1909-cu ildə nişanlanır və
gəlin köçür. Təəssüf ki, onun
adını öyrənə bilmədiyimiz ömür-gün
yoldaşı 1937-ci ildə repressiya qurbanına çevrilir.
Firuzə xanımı qavalda daha çox Bəhiyyə
Həsənqızı (1930-2007) müşayiət
etmişdir. Xatırladaq ki, Bəhiyyə xanım
tanınmış sənətşünas-alim Əhsən Rəhmanlının
dayısı qızıdır.
Zümzüm Məlik qızı Quliyeva (1896-30.05.1975)
Bakının Balaxanı kəndində doğulub. 12
yaşı olarkən valideynləri ona ağ dilli, diatonik səsdüzümlü
qarmon alırlar. Zümzüm xanım 1909-cu ildən etibarən
qadın məclislərinə, toy-nişana, xınayaxdı mərasimlərinə
dəvət alır. O, tezliklə məşhurlaşır və
Abşeronun bütün kəndlərindən məclisləri
idarə etmək üçün sifarişlər qəbul
edir. Bəzən imkansız ailələrin toylarını təmənnasız,
pul almadan yola verirdi. Bu baxımdan gənc yaşlarından xalq
arasında böyük hörmət qazanmışdı.
Zümzüm xanım 1920-ci ilin əvvəllərində
əslən Dəvəçi (indiki Şabran) rayonunun Orta
Əmirxanlı kəndindən olan Xudaqulu adlı mömin bir
gənclə ailə həyatı qurub. Xudaqulu Həsənqulu
oğlu Quliyev Misirdə mükəmməl dini təhsil
almışdı. O, burada təkcə ilahiyyatı deyil, elmin ədəbiyyat,
astronomiya, kimya, riyaziyyat və b. sahələrini də dərindən
mənimsəmişdi. Xatırladaq ki, o dövrün dini
qanunlarına görə, Xudaqulu Tiflisdə yerləşən
Zaqafqaziya Müsəlmanları Ruhani İdarəsində
imtahan verərək axund dərəcəsi almış və
onu 1919-cu ildə təyinatla Bakının Balaxanı kənd
məscidinin axundu təyin etmişlər. 1920-ci il 28 apreldə
işğalçı rus ordusu Şərqdə ilk demokratik
ölkə olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini devirdikdən
sonra məscidlərin fəaliyyəti dayandırılır.
Belə bir şəraitdə Xudaqulu evlərində gizli şəkildə
uşaqlara təmənnasız Qurani-Kərimi öyrədirdi.
Xudaqulu və Zümzüm xanım iki oğul və
iki qız böyüdüb boya-başa
çatdırmışlar: Əfqan (qarmon), Xırdaxanım
(tar), Böyükxanım (tibb bacısı) və Sənan
(qarmon). Zümzüm xanım oğlanları Əfqan və Sənana
uşaq yaşlarından qarmon çalmağı öyrətmişdi.
Onlar da analarının sənətini davam etdirmiş, sevilən
ifaçı olublar. Sənanın qızı Kəmalə
Cabbarova da nənələrinin sənət yolunu davam etdirib.
O, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində öncə musiqişünaslıq üzrə
bakalavr təhsili almış, daha sonra bu təhsil
ocağının magistr pilləsini fərqlənmə diplomu
ilə bitirib. Kəmalə Cabbarova 285 №-li orta məktəbdə
musiqi müəllimi, eləcə də Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetinin "Musiqi" fənni üzrə
ştatdankənar metodist vəzifələrində
çalışır.
XX əsrin əvvəllərində Zümzüm
xanımın "Şərq qadını" jurnalında
unikal bir fotoşəkli çıxıb (Voloviq. Kapital
ölkələrindəvə Şuralar İttifaqında əməkçi
qadınların vəziyyəti. // "Şərq
qadını" jurnalı, may 1933, № 9-10, s. 2). Burada qarmon
ifaçısı Zümzüm xanım Məlik
qızını qavalda Ruqiyyə xanım müşayiət
edib. Doğrudur, jurnalda şəklin altında ifaçıların
adları göstərilməyib. Əvəzində:
"Bakıda 1 may şənlikləri. Azlıqda qalan millətlərə
mənsub qadınların nümayişi" - sözləri
yazılıb.
1933-cü ildə çəkilmiş bu fotoşəkilin
keyfiyyəti aşağı olsa da, instrumental
ifaçılıq tarixi baxımından çox dəyərli
materialdır.
Zəhra Molla Müslüm qızı Mirzəbəyova
(?-1946) - Abşeronun Maştağa kəndində dünyaya
göz açıb. O, kiçik yaşlarından musiqiyə
böyük maraq göstərib. Atası Molla Müslüm
ilhaiyyatçı olsa da, işıqlı, dünyəvi elmlərdən
xəbərdar olan ziyalılardan biri olub. Molla Müslüm
dünyalar qədər xətrini istədiyi qızı Zəhra
ona qarmon almağı xahiş etdikdə bu istəyin əleyhinə
çıxmır. Beləcə, Zəhra xanım kiçik
yaşlarından yaşınauyğun olmayan gözəl
ifası ilə hər kəsi təəccübləndirir. O, əvvəlcə
Maştağada nişan, toy-düyünlərə ayaq
açır, daha sonra bütün Abşeron kəndlərindən
sifarişlər alırmış.
Zəhra xanım Hadi Mirzəbəyov adlı musiqisevər
bir ziyalı ilə ailə həyatı qurub. Onların
övladları - qızı Ruxsarə Mirzəbəyova və
nəvəsi Gülşən Mirzəbəyova da musiqi sənətini
seçib və tanınmış fortepiano
ifaçısı olublar.
(Ardı var)
Ənvər SADIQOV
Xalq artisti, Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
dosenti
enversadiqov@gmail.com
525-ci qəzet .- 2025.- 3 sentyabr (№157).- S.15.