Vidadi Əliyev:
sənət
naminə yaşanan ömür
150 illik maraqlı və tutumlu ömür yoluna malik Azərbaycan teatrının
tarixi çoxsaylı
sənətkar adları,
sənət fədailəri
ilə zəngindir.
Lakin onların arasında
elələri var ki, sənət
yolunu sadəcə yaradıcılıqla deyil,
həm də böyük bir amalın daşıyıcısı
olmaqla şərəfləndiriblər.
Xalq artisti Vidadi Əliyev həmin sənətkarlar sırasında özünəməxsus
yeri ilə seçilir. Onun bir aktyor və
rejissor kimi hələ sənətinin
və sənətçi
ömrünün başlarından
etibarən göstərdiyi
fədakarlıq, milli teatr
ənənələrinin qorunub
saxlanması uğrunda
əzmkar mübarizəsi
və zəngin yaradıcılıq yolu bu gün Azərbaycan
mədəniyyətinin parlaq
və şərəfli
səhifəsidir.
"Biz orada təkcə aktyor olaraq çalışmırdıq,
yaradıcılıqdan başqa,
həm də İrəvan teatrının
təəssübünün keşikçiləriydik. Hər
cür fədakarlıq
edirdik ki, teatrı ayaqda saxlaya bilək" - İrəvandan
danışır qocaman
sənətkar. Azərbaycanın
əzəli, əbədi
torpağı, milyonlarla
yurddaşımızın həm
soykökü, həm
də bitib-tükənməyən
həsrəti olan İrəvandan... Axı Vidadi Əliyevin həm ömür yolu, həm də yaradıcılıq
yolu İrəvana, oradan didərgin gələn və Vidadi müəllim kimi fədailərin alın təri, yorulmaz əməyi, gərgin əsəbləri
sayəsində varlığını
bu gün də davam etdirən
İrəvan Teatrına
əbədi bağlanıb.
V.Əliyev səhnəyə yalnız
rollar gətirməyib,
Azərbaycan incəsənətinə
təkcə bir-birindən
maraqlı, unudulmaz obrazlar bəxş etməyib, həm də bir teatrı,
bir mədəniyyət
ocağını dağıntıların
altından çıxarıb
yaşadıb. Çətin
dövrlərdə sənətin,
xalq yaddaşının,
milli dəyərlərin keşiyində
dayanmaq böyük hünər idi və bu hünərin
adı Vidadi Əliyevdir.
1945-ci ilin 1 sentyabrında Ağstafanın Göycəli
kəndində doğulub.
Bu, elə bir kənddir ki, orada "tamaşa" sözü,
"teatr" adı
yad, uzaq bir məfhum idi. Özü bir müsahibəsində deyir:
"Bir gün müəllimlərin
bir söhbətinə
şahid oldum. Danışırdılar ki, nə
vaxtsa kəndə gələn müəllimlərdən
biri burada "teatr çıxardıb".
Özü də tövlədə. Klub yox imiş. Mən o müəllimi də, teatrı da görməmişdim,
yaşımdan çox
qabaq olubmuş. Amma bunu eşidəndən sonra fikirləşirdim ki,
görəsən, biz də
tamaşa göstərə
bilərikmi? Tamaşa
görməmişəm, teatr
necə olur bilmirəm..."
Beləcə, məktəbli oğlanın
könlündə, düşüncələrində,
xəyallarında heç
bilmədiyi, görmədiyi
bir dünya ilə tanışlıq arzusu baş qaldırır. Bu arzu elə ürəkdə qalmır, əlbət. Böyüyür, pöhrələnir,
öncə öz kəndlərində, sonra
ətraf rayonlarda, sonra Bakıda, sonra İrəvanda və yaxın-uzaq məmləkətlərdə öz
sahibinin adını hər zaman fəxrlə, fərəhlə tanıdır,
onu bir ölkənin
ən nəhəng sənətkarlarından birinə
çevirir.
1967-ci ildə Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun Dram və
kino aktyorluğu fakültəsini
bitirən gənc aktyor özü kimi bir neçə
tələbə yoldaşı
və kurs rəhbəri Nəsir Sadıqzadə ilə birlikdə İrəvana yola düşür. Elə həmin ildən etibarən onun həyatı əbədiyyən Cəfər
Cabbarlı adına İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrına
bağlanır. Məhrumiyyətlər,
təzyiqlər, qısnamalar,
yoxluqlar içərisində
var qüvvəsi ilə
ayaqda durmağa çalışan teatra sütun əvəzi öz çiynini dayayanlardan olur Vidadi Əliyev. İstər İrəvanda
- ermənilərin qısnaqları,
təzyiqləri altında,
istərsə də Bakıda - yersiz, yurdsuz, qərblikdə bir an olsun mədəniyyət
ocağını kimsəsiz
buraxmır, "əlini
əlindən çəkmir".
Düz 21 il İrəvanda
yoxluq içərisində
varı yaşatmaq əzminə heyrətdən
və sonsuz sayğıdan başqa nə demək olar ki?!
1988-ci ildən Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrının
çətin, amma şərəfli Bakı dönəmi başlayır.
Ermənistanda Azərbaycan
teatrının bazası,
maddi imkanları əlindən alınmışdı,
kollektiv dağılmaq
təhlükəsi ilə
üz-üzə idi. Elə bir məqam
idi ki, hamı çıxılmazlıq içində
idi. Amma Vidadi Əliyev ümidsizliyə
təslim olmadı. O,
həmkarlarını bir
araya topladı, "teatr yaşamalıdır"
amalını rəhbər
tutdu.
1988-2000-ci
illərdə C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrınnın
direktoru və bədii rəhbəri olan sənətkar burada təkcə rəhbərlik etmirdi, özü demiş "ən xırda işlərdən, texniki işləri - hər şeyi özü edirdi. Hər işə can yandırırdı".
İlk illərdə nə binası vardı, nə də texniki imkanları. Lakin Vidadi müəllimin iradəsi və sənət eşqi kollektivin ruhunu diri saxladı. Onlar səyyar tamaşalar göstərir,
az aktyor heyəti ilə böyük işlər görürdülər. Teatr
həm klassik əsərləri, həm
də müasir mövzuları səhnəyə
gətirməklə yaşamağa
davam etdi. Bu illər Azərbaycan mədəniyyət tarixinə
teatrın ayaqda qalmaq mübarizəsi kimi yazıldı və həmin mübarizənin önündə
Vidadi Əliyev dayanırdı.
Vidadi Əliyev yalnız rəhbər, təşkilatçı
deyil, həm də aktyor kimi Azərbaycan teatrına dəyərli miras qoyub. Balaşdan
("Sevil") başlayaraq
Əsgərə ("Arşın
mal alan"), Volodkadan
("Tribunal") Savalanadək ("Məhv olmuş gündəliklər") yaratdığı
rollar onun sənət palitrasının
zənginliyini göstərir.
Hər obrazın arxasında bir insan taleyi, bir
psixoloji çalar dayanırdı. O, səhnədəki
qəhrəmanlarını həmişə həyatın
içindən gətirir
və böyük ustalıqla özləşdirirdi.
Onun aktyorluğunda xüsusi bir səmimiyyət var. Tamaşaçı oynadığı
obrazı deyil, sanki o insanın özünü görür.
Bu, həm istedadın,
həm zəhmətin,
həm də zəngin təcrübənin
və müşahidənin
bəhrəsidir. Vidadi
Əliyev obrazlarını
heç vaxt şablonla yaratmayıb. Hər detalı ilə, hər jesti ilə, hətta səs tonunun seçimi ilə obrazları həyatilik qazanıb.
Moskva
teatr məktəbində aldığı
rejissorluq təhsili Vidadi Əliyevin yaradıcılığına yeni üfüqlər açdı.
Onun quruluş verdiyi tamaşalar - "Mənim qayınanam",
"Nəsrəddin", "Məhəbbət yaşayır
hələ" və
başqaları Azərbaycan
teatrında yeni bir nəfəs kimi qəbul olundu.
Rejissor kimi o, simvolizmə üstünlük verirdi, səhnədə sadəlik
və səmimiyyət
axtarırdı. Onun tamaşalarında hər detal - dekor, musiqi, işıq - obrazın bir hissəsinə çevrilirdi.
Aktyorlardan tələb
etdiyi əsas cəhət isə təbiilik idi. O, səhnədə süni pafosu sevmirdi. Replikanın təbii danışıq kimi səslənməsini, jestlərlə
söz arasında harmoniya yaranmasını istəyirdi və bunu əldə edənə qədər də dayanmırdı, vaz keçmirdi.
Vidadi Əliyev həm də yenilikçidir. O, klassik əsərlərə
belə, müasir baxışla yanaşır,
tamaşaçıya düşündürən
yozumlar təqdim edirdi. Məsələn,
20 Yanvar faciəsinə
həsr etdiyi tamaşada xalqın qəhrəmanlıq ruhunu
simvolik detallarla çatdırmaqla yanaşı,
obrazların psixoloji dərinliyinə də xüsusi yer ayırmışdı.
Teatrla yanaşı, kino da Vidadi Əliyevin yaradıcılığında
mühüm yer tutur. O, görkəmli kinorejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Şamil Mahmudbəyovun
1978-ci ildə yazıçı
Maqsud İbrahimbəyovun
"Bayquş gəlmişdi"
povesti əsasında quruluş verdiyi "Bayquş gələndə"
filmindəki Kamil obrazı
ilə ekran həyatına başladı.
İkinci planda nəzərdə tutulan bu rol aktyorun
səmimiyyəti və
yüksək peşəkarlığı
sayəsində tamaşaçının
yaddaşına həkk
olundu. Sonrakı illərdə "Cavid ömrü"ndəki Natiq,
"Doğma sahillər"dəki
Ovçu Bədəl,
"Küçələrə su səpmişəm"dəki
Əziz kişi və digər rolları ilə kino tariximizdə də silinməz iz qoydu.
Kinoda canlandırdığı personajlar
əsasən dramatik idi, lakin o, hər
obrazı insaniliyi ilə sevdirməyi bacarırdı. Onun qəhrəmanlarında təmtəraq
yox, həyatın acısı, sevinci, dərdi, ümidləri vardı. Bu da onun aktyor kimi ən
böyük üstünlüyü
idi.
Vidadi Əliyevi fərqləndirən
əsas cəhət onun sənətə təmənnasız bağlılığıdır.
O, teatrı heç vaxt sadəcə iş yeri hesab
etməyib. Onun üçün teatr ailədir, ocaqdır. Zərurət yarananda fəhlə işi də görüb, dekor da daşıyıb. Çünki bu mədəniyyət ocağı
onun varlığının
bir parçası idi. Ailə demişkən, Vidadi müəllim öz yarını, ömür gün yoldaşını
da məhz teatrda, sənət məbədinin
divarları arasında
tapıb. Xalq artisti Elmira İsmayılova
onun səhnədəki
ən gözəl tərəf-müqabili, sənətdəki
ən yaxın dostu, həyatdakı əvəzsiz həmdəmidir.
Bu izdivac təkcə teatr üçün deyil, bütünlükdə
Azərbaycan mədəniyyəti,
incəsənəti, tele-jurnalistikası
üçün uğurlu
oldu. İki böyük sənətkarın
ailəsində dünyaya
göz açan, sənət eşqi ilə yoğrulan Oqtay Əliyev və Elçin Əlibəyli sonralar öz adlarını Azərbaycan incəsənət
tarixinə elə həkk etdilər ki, bəzən hətta onlar böyük aktyor kimliklərindən əlavə, "Oqtay Əliyevin atası",
"Elçin Əlibəylinin
anası" kimi də tanındılar. Bir
valideyn üçün
bundan böyük fərəh varmı?! Nə yazıq ki, mərhum rejissor, Əməkdar mədəniyyət
işçisi Oqtay Əliyevin həyatı yarıda qırıldı,
amma mədəniyyətimiz,
incəsənətimiz üçün
gördüyü və
onu heç zaman unutdurmayacaq işlər həm valideynlərinə,
həm də bizə təsəllidir, şübhəsiz.
Bu günlərdə böyük
sənətkarın 80 illik
yubileyi tamam olur. Bu yubiley təkcə bir aktyorun yaşı deyil, həm də Azərbaycan teatrının tarixi yolunun bir mərhələsidir.
Çünki Vidadi Əliyevin ömrü teatrın ömrü ilə qovuşub.
Bu gün qocaman sənətkar səhnəyə
baxanda yalnız keçmiş rollarını
deyil, həm də ömrünün mənasını görür.
Onun 80 illik yubileyi tamaşaçıların,
həmkarlarının, sənətsevərlərin
minnətdarlıq günüdür.
Minnətdarlıq ona görə ki, o, bu səhnəni tək qoymadı, teatrı taleyin amansız burulğanlarından çıxardı,
yeni nəslə miras qoydu.
Vidadi Əliyev haqqında yazmaq, təkcə bir aktyorun portretini
yaratmaq deyil. Bu, həm də Azərbaycan teatrının
son onilliklərdə keçdiyi
çətin və şərəfli yolun hekayəsidir. Onun ömrü, sənəti,
mübarizəsi milli yaddaşımızın
bir parçasıdır.
Səhnənin tozunu nəfəsinə
qatmış, hər rolunu ömründən
pay etmiş bu sənətkarı tamaşaçılar
sadəcə aktyor kimi deyil, həm
də sənətin fədaisi kimi sevirlər. Onun adı ilə teatr tariximizin bütöv bir səhifəsi bağlıdır.
Ona görə də bütün məsuliyyətimlə
deyirəm ki, Vidadi Əliyevin 80 illiyi həm də Azərbaycan mədəniyyətinin
bayramıdır. Çünki
belə sənətkarların
ömrü bizim milli yaddaşımızı yaşadır,
sənətimizin işığını
gələcəyə daşıyır.
Məncə, Vidadi müəllim
kimi sənətkarlar nə qədər yaşasalar, azdır. Ona görə də ona möhkəm cansağlığı, uzun
ömür arzu edirəm!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci
qəzet.- 2025.- 6 sentyabr, №160.- S.9.