ULDUZDAN ULDUZA
Elə cavanlığından ixtiyar olan Füzuli
ulduzlar seyrinin hikmətini sadəcə hərdən
başını qaldırıb göyə baxanların deyil,
zülmət gecələrdən dan yeri qızaranacan nəzərləri
səmaya dikilənlərin, uzaqdan-uzağa səyyarələrlə
həmsöhbət ola bilənlərin anlayacağını qələmə
gətirəndə, əlbəttə ki, haqlı idi:
Kəvakib seyrini şəb ta səhər bidar olandan
sor.
Elə millət ulduzlarının da qiymətini və
siqlətini hər yetən deyil, Vətən təəssübünü
çəkənlər, xalqı ilə nəfəs alanlar
daha yaxşı duyar.
Qoca Şərqin müsəlmanlaşanacan heykəltəraşlığı
da olmuşdu, gözəl rəssamlıq sənəti də.
Ancaq İslamiyyət gəldi, VII-VIII əsrlərdən etibarən
yayıldığı bütün ərazilərdə heykəltəraşlığın
da, yontuçluğun da, rəssamlığın da
qarşısında yasaq çəpərləri çəkdi.
Rəqibi olan bütpərəstliyin yaşamasına rəvac
verən surət yaratmağı yeni din qadağan etmişdi.
Ona görə də insanlar rəssamlıq qabiliyyətlərini,
hədəqəsinə sığmayan çəkmək istəklərini
xətt, yazı səmtinə yönəltdilər. Xəttatlıqdakı
rəssamcasına özünüifadəetmə canatmaları
ilk növbədə ona gətirib çıxardı ki, xəttin
bir-birindən gözəl çeşidləri yarandı.
Və Azərbaycan ulduzları orada da parladı. Ərəb
əlifbasının yayılıb işlək olduğu nəhəng
ərazidə - bütün Yaxın-Orta Şərqdə, Mərkəzi
Asiyada istifadə edilən yeni və çox gözəl bir
neçə xətt növünün yaradıcısı Azərbaycan
sənətkarları oldu. Nəsx vardı, təliq vardı,
ikisi də gözəl və məşhur xətlər idi,
amma onların qovuşuğundan üçüncü bir xətt
də yazı meydanına çıxdı. İki məlumun
övladı olan nəstəliq sonra onu da, bunu da üstələdi
və daha çox istifadə edilməyə başlandı,
ümum tərəfindən daha gözəl və iti
yazmağa imkan verən kimi təsdiqləndi. Nəhəng
coğrafiyada həvəslə qəbul edilən bu yeninin
müəllifi azərbaycanlı idi - Xacə Mir Əli ibn
İlyas Təbrizi ( 1340-1420).
Azərbaycan ulduzunun, Azərbaycan istedadının
üstünolma və yeniliyə, ixtiraçılığa,
icadçılığa maillik keyfiyyəti zamanın
hansısa parçasında parlayıb sönən
işıq deyildi, millətin cövhərində olan bu
xüsusiyyət sürəkli olaraq bütün əsrlərdə
davam edirdi. Harada vergili azərbaycanlı vardısa, harada Azərbaycan
ulduzu parlayırdısa, orada mütləq təzə olan, cəlb
edən, ülgü sayılan nəsə vardı. Həm də
lap əvvəldən bu parlaqlıq yalnız ayrı-ayrı
ötkün düşüncəli, ilhamı cilovsuz
qandaşlarımızın qabağa çıxması kimi
deyil, həm onların məktəb yaratması, səbk təklif
etməsi, yola çevrilməsi ilə müşayiət
edilib.
XIII yüzildən etibarən artıq İslam dini yetərincə
oturuşandan, başlanğıcdakı sayaq ona rəqib ola
biləcək dinlərdən hürküsünün aradan
getməsindən sonra şəriətin əliylə incəsənətdə
qoyduğu bəzi məhdudiyyətlərə yumşaqlıq
göstərdi, bunun sayəsində asta-asta rəssamlıq da,
miniatür sənəti də inkişafa başladı. Kitab rəssamlığında
əvvəlcə daha çox Çindən gələn
boyakarların gücündən istifadə edirdilər.
Böyük elm, təhsil, mədəniyyət qurucusu
və dövlət xadimi Fəzlullah Rəşidəddin
(1318-1247) yazdığı möhtəşəm “Cami ət-təvarix”
salnaməsinə rəsmlər çəkməkçün
Çindən dəvət etdiyi bir çox fırça
ustaları ilə yanaşı yerli rəssamları da cəlb
etmişdi. Çindən təşrif gətirən və
Yaxın-Orta Şərqdəki rəssamlardan fərqli olaraq,
neçə yüzil ərzində şəkil çəkməklərinə
yasaq qoyulmamış rəssamların yanında azərbaycanlılar
əsla sönük görünmədilər, uzun müddət
təzəöyrənən qismində qalmadılar, qısa
zaman içərisində dirçəldilər, irəlilədilər,
qan yaddaşındakı keçmişlərdə
güclü rəssamlığa malik olmaq qüdrəti tezcə
oyandı və onlar az sonra gəlmə mahir rəssamları
da üstələdilər. İndi həmin XIII yüzildə
elə o “Cami ət-təvarix”in səhifələrindəki azərbaycanlılar
çəkən miniatürləri çinlilərin çəkdikləri
ilə qarşılaşdıranda görürsən ki, ənənəsi
qırılmamış, yolu davam etmiş çinlilər və
yaddaşı korşaldılmış, yasaqlara mübtəla
edilmiş və bir neçə əsrlik fasilədən sonra
yolu yenidən başlayan Azərbaycan türkləri
arasında artıq elə bir ciddi fərq yoxdur. Hər ikisi
yüksək səviyyəli, elə bərabər
güclü miniatür məktəbləridir, sadəcə, hərəsinin
öz tərzi, öz görmə və göstərmə
özünəməxsusluğu var.
Azərbaycan rəssamları çox da iri olmayan zaman
kəsiyində elə sıçrayışlı
inkişafa nail olurlar ki, özləri miniatürlülükdə,
kitabçılıqda təzə məktəblər
yaradırlar. Səfəvilər dönəmində Azərbaycan
boyakarlığı elə bir zirvəyə çatır ki,
sanki heç arxadakı yasaq yüzilləri yoxmuş. Sanki elə
rəssamlığımız binayi-qədimdən fasiləsiz
olaraq bu işlə məşğulmuş. Adının
qarşısına “böyük”, “görkəmli” təyinləri
tərəddüdsüz əlavə edilə biləcək və
bir çoxunun yaratdıqları günümüzə gəlib
çatmış bolluca rəssamlarımız arasında
hamılıqla zirvə hesab edilən Sultan Məhəmməd
(1470-1555) yetişdi. Bu misilsiz ustadın sağında-solunda -
elə Azərbaycanda da, Azərbaycandan kənarlarda da onlarca,
yüzlərcə rəssamlar vardı. Aralarında
istedadlılar, parlaqlar, lap “ulduz” adlandırıla biləcəklər
də az deyildi. Ancaq Sultan Məhəmməd ulduzlar arasında
daha seçkin ulduz ucalığına yüksəlməyə,
yolgöstəriciyə, məktəbə çevrilməyə
müvəffəq oldu.
Həm də “Sultan Məhəmməd məktəbi”
deyilən sənət hadisəsi təhlilçilərin, sənətşünasların
sonralar tarixin hündürlüyündən baxaraq müəyyənləşdirdiyi
dəyərləndirmə deyil. Onun üslubu, örnək
işləmə xətti, ətrafına toplayaraq bilavasitə
yönəltdiyi ardıcılları elə
sağlığındaca onun rəssamlıqda MƏKTƏB
kimi qavranılmasına əsas vermişdi.
Orta əsrlərdə əngin bir məkan müstəvisində
- Orta Asiyadan Hindistana, Qafqazlardan İrana, Əfqanıstana,
Anadoluyadək uzanan məkanda işlənmiş və indi
dünya boyu kitab və əlyazma xəzinələrində
qorunan yüzlərlə miniatürlü “Divan”,
sıra-sıra məsnəvi və salnamənin vərəqlərində
Sultan Məhəmmədin özünün və onun banisi
olduğu Təbriz miniatür məktəbi təmsilçilərinin
əl işləri təravətini və cazibəsini itirmədən
yaşamaqda, yaradıcılarının adını və
xatirəsini yaşatmaqdadır.
...XVI yüzilliyin ikinci yarısında, XVII əsrdə
əsrlərcə təntənəli
yürüşünü etmiş fars və ərəbdilli
şeir sanki təntimişdi, elə bil ki, artıq
özünü təkrarlayır, yerində sayırdı və
yeniliklərlə heyrətləndirməyə heyi yoxdu. Amma
şeirin böhran yaşadığı, eyni ahəngdə səslənən
xora bənzəməyə başladığı bu əyyamlarda
qəfilcə üfüqlərdən Saib Təbrizi (1592-1676)
boylandı və həm də Azərbaycandan kənarda -
Hindistanda parladı. Hərçənd qadir sərkərdə
və dövlət xadimi, eyni zamanda, həssas şair olan Məhəmməd
Bayram xanın (1501-1561) lütfündən və
gördüyü tədbirlərin bərəkətindən o
çalarda Hindistanda mükəmməl bir türkdilli şeir
mühiti yaranmışdı. Oralarda hakimiyyətdəki
yüksək səlahiyyətlərindən istifadə edərək
Bayram xanın Azərbaycandan, İran və
Əfqanıstandan, Orta Asiyadan gətirdiyi xeyli şair
yaşayıb-işləməkdəydi.
Təbrizli Saib Hindistana gedib çıxanda bu ölkədə
hind, fars və türkdilli yüzlərlə, minlərlə
şair vardı.
Və kənardan təşrif gətirən Saib
Hindistanda uzun müddət qalası oldu, buralar onunçün
ikinci əziz yurda çevrildi və bu gəlmə sənətkar
yerli ədəbi zövq və səliqəyə
uyğunlaşmaq əvəzinə özü mühitə dəyişdirici
təsir etdi, Hindistan ədəbiyyatının içərisində
yeni bir üslub yaratdı. Mahiyyəti ilə bu dəstxət
farsdilli poeziyada Azərbaycan üslubu olsa da, tarixə və
dillərə “Hind səbki” kimi düşdü.
Azərbaycan istedadının gücü və
izahsız sirri də bundadır - bərq vurur, qüvvət
saçır, amma həm də cəzb edir, həm də
qaçılmaz dalğası ilə insanları yeni istiqamətlərə
tuşadır.
Özünüzü nəhəng bir xəritənin
qarşısında təsəvvür edin - bu, Mərkəzi
Asiyanın orta əsrlərdəki xəritəsidir və dərhal
göz önündə hər xalqı, hər məmləkəti
ayrı bir rəngdə göstərsən, əlvan xalı
canlanacaq.
Xalını xatırlamışkən, elə
xalçaçılıqda da Azərbaycan sənətçisi
özünün ulduz olmaq möhürünü vurdu. Təbrizin,
Şirvanın, Qarabağın, Qubanın və digər
bölgələrimizin xalçalarındakı
çeşnilər başqalarından ötrü örnəyə
çevrildi.
Ancaq xalçaçılıqdakı örnəkçiliyimizin,
çeşni ötürməkliyimizin, naxışvurma özəlliklərimizin
sevimli cəhəti o idi ki, bu işə ara-sıra peşəkar
rəssamlar qatılsa da, əsasən və ənənəvi
olaraq bu kəşfləri, yenilikləri edənlər,
ülgüləri yaradanlar artıq nə məşhur alimlər
idi, nə adlı-sanlı miniatürçülər idi, nə
ünlü şairlər idi. Bu yeni modellər təklif edən
və bəyənilərək ardıcıllar qazanan
xalçaçılar barmaqlarının ucundakı məhəbbətlə
həmin nəfis xalçaları toxuyan sadə Azərbaycan
qadınları idi. Demək, ulduz olmaq, səmt nişan verən
çırağa, yolgöstərən səyyarəyə
çevrilmək məziyyəti bizlərdə ana bətnindən
gələn, milli varlığımızda olan bir xislət
idi. Min il əvvəlki azərbaycanlı bu gün də həmin
azərbaycanlıdır. Və insanın var olacağı nə
qədər yeni minillər ötsə də, kök, qan, ilik
həminki olacaq, azərbaycanlı həmin azərbaycanlı
olaraq qalacaq. Belədirsə, danılmaz məntiqin
hökmü budur ki, mayamızdakı meyarolma, ulduzadönmə
keyfiyyəti də qanımızda, düşüncəmizdə
və ruhumuzda dövr etməkdə qalacaq, Azərbaycan ulduzu
yoluxucu, sirayətedici və daim umulan nurunu yaymaqda davam edəcək.
...Doqquz-on əsr öncə Əbülhəsən Bəhmənyar
ibn Mərzban əl-Azərbaycani (993-1067), Yəhya bin Əli Xətib
Təbrizi (1030-1109), Eynəlqüzzat Miyanəci (1098-1131) yol
açan ulduzlar idilərsə, aşağı-yuxarı eyni,
yaxud yaxın vaxt zolağında Gəncədə Məhsəti
(1089-1181) ulduzu yandı, Şirvanda Xaqani (1121-1199) ulduzu dikəldi,
onlardan az sonra filosof və şair Şəhabəddin Yəhya
Sührəverdi (1155-1191) ulduz məqamına yetişdi.
Ulduz olmaq yolunu Hüsaməddin Xoylu (XIII yüzil),
Əvhədi Marağayi (1271-1338), Əssar Təbrizi (1325-1390)
davam etdirdi.
Günəşin də bir ulduz olmasını
nücum elminin də, çağdaş astronomiyanın da bəyan
etməsi öz yerində, amma İmadəddin Nəsimi də
(1369-1417) özünə ulduz söyləyirdi:
Bir günəşdir Nəsimi kim, anın
Neçələr zərrəsinə
möhtacdır.
Dahi hürufi Günəş boyda bir ulduz olduğunu
anlayırdı və saxta təvazökarlığı bir kənara
qoyaraq fəxriyyə tərzində elə gerçəyi
deyirdi.
Ancaq XIV yüzildə parlamış Günəş Nəsimi
- Nəsimi ulduzu adi insan ömrünün məntiqinə zidd
olaraq sönməmişdi, XVIII-XIX əsrlərdə də təkyələrdə
parlamaqda davam edirdi. 1417-ci ildə həyatını əlindən
almışdılar, sanki ulduzu söndürmüşdülər.
Ancaq kəhkəşanda sönəndən sonra da yüzillər
boyu işığı bizə gəlib çatmaqda davam edən
ulduzlar kimi, Nəsimi ulduzu yenə diri olaraq qalırdı və
insanların ona günümüzdə də
günü-gündən artan maraq və şövqünü
düşünürkən bu əminlik də yaranır ki, elə
həmişə belə də qalacaq.
Mirzə Fətəli Axundzadə (1812-1878) də, Mirzə
Cəlil (1866-1932) də, Hüseyn Cavid (1882-1941) də o
babaların nəvə-nəticələri, eyni ağacın
budaqları idilər. Bunlar da onlar kimi ulduz olmaya bilməzlər,
həm də onlar kimi yolgöstərənə çevrilməsi
alın yazısı kimi labüd idi. Ona görə də Mirzə
Fətəlinin doğurduqları, keçdiyi yol yalnız Azərbaycana
aid deyildi, elə bir ülgü idi ki, qonşu ölkələrdə
də, nisbətən aralıdakı Orta Asiyada da ondan
çoxları bəhrələnir, ustad sayaraq ardınca
gedirdilər.
Elə eyni təhər Hüseyn Cavid də, elə
eyni sayaq Mirzə Cəlil də.
Və bu nadir şəxsiyyətlərin, bu müstəsna
qafaların, Allahın millətimizə və yurda
bağışladığı təbərrük
övladların hər biri insanlıq dənizindəki mayak
kimidir.
Onların əbədi zövq və bilik
qaynağı olan miraslarının xalqın iftixar
ünvanı olmasından savayı və bundan daha yuxarıda
duran fövqəladəliyi ondan ibarətdir ki, bu Vətən
yavruları millətin ulu ruhunu və ülvi çöhrəsini
yaradanlardır.
...Daşlar üzərində həkk olunmuş bu
misraların öndörd əsr yaşı var. Bu sətirlər
Orxon-Yenisey kitabələrində əbədiləşib:
Harada görsə bir türk, beləcə söyləyər
xalq:
Onda bütün ululuq, ondan ayrısında yox.
Bu sözləri qədim türkcədəki səslənişindən
çağdaş azərbaycancaya uyğunlaşdıraraq
verirəmsə də, sətirlərin mənası olduğu
kimi saxlanılıb.
1400 il əvvəl dilimiz hansı nizamda, hansı
sanbalda, hansı şirinlikdə idisə, bu gün də elədir,
sadəcə, vaxtın gedişiylə geyim-kecim
başqalaşan kimi, bu yel dilin sözlərindən də
keçib. Söz yox, həmin yadigar misraları o daşlara həkk
edən ulularımızın ifadəsində gizlədilməyən
özündəndemək, aşkar təəssübkeşlik
də var. Minillərin, əsrlərin o tayında qalan qocalmaz
mənəvi sərvətləri və mədəni dəyərləri
yaradanların arasında başqa xalqların da çox
elçiləri olub. Həmin sıx sıralar arasında da
türklər həmişə seçilib, türklərin
arasında da istedad taclı azərbaycanlılarımız
müdam ön cərgələrdə qərar tutublar.
Ərənlər ərəni Mahmud Kaşğari
(1028-1101) bütün türk xalqlarına və azərbaycanlılara
əbədi yaşayacaq DƏRSLİK yadigar qoyub getdi -
dilimizin ən möhtəşəm, ən qüdrətli abidəsini
- “Divanü luğat it-türk”ü.
Elə bir kitab ki, bütün gələcək nəsillər
də onu həmişə açmalı, oxumalı, dilimizin
gizlinclərini oradan öyrənməli olacaq.
Və Mahmud Kaşğarinin o Kitabında bir xəritə
də yer alıb və xəritənin də köksündə
hamımız üçün kəlmələrin ən əzizi
olan bir söz. Mahmud Baba yurdumuzu “ərz i-Azərbaycan” deyə
yazır - “Azərbaycan ərazisi”, “Azərbaycan
torpağı”. Bu, Vətənimizin adının - “Azərbaycan”
kimi rast gəlindiyi ən köhnə xəritələrdəndir.
Kaşğarlının xəritəsindən o doğma
sözün Vətənimizin adı ilə bağlı bir
çox umulmaz mübahisələrə sərrast cavab kimi gələn
işığı yurdumuzun nurlu yetirmələrinin
adlarına qovuşaraq həmişə başımızı
uca edib, Azərbaycana şöhrət, ehtiram gətirib - zəkasıyla,
ilhamıyla, qələmindən çıxan yaşarı əsərlərlə
Azərbaycan övladları həm özləri ölməzlik
qazanıblar, həm də yurdun, millətin
işığına əlavə işıq qatıblar,
özü ulduz olanların şəfəqləri ilə Azərbaycan
Ulduzu, Azərbaycan Günəşi daha artıq parlamağa
başlayıb.
Babalarımız eldən-elə, yurddan-yurda baş
alıb. Elm ardınca, səriştə, təcrübə
qazanmaqçün gediblər. Amma hara getsələr,
yalnız öyrənən, hazır nələrisə
götürən olmaqla qalmayıblar, faydalarını da
veriblər, getdikləri yerləri verdikləri töhfələrlə
zənginləşdiriblər, orada Azərbaycan imzasını
qoyublar.
Beləcə, Azərbaycan adı yalnız coğrafi məntəqələri
göstərən xəritələrdə əksini
tapmayıb, ulduz övladlarımızın şanlı
imzaları da bütövlükdə ayrı bir xəritəyə
çevrilib.
Başqa xəritələrdə olduğu kimi, Mahmud
Kaşğaridən qalan xəritədə məmləkətlər,
“ərz”lər, onların hüdudlarını göstərən
cizgilər var, ancaq o torpaqların üstündəki imarətlər,
qalalar, saraylar, mülklər yoxdur. Həmin xəritədə
əks olunan hansı adın dərininə ensək,
oradakı yer-yurdun izi ilə tarixləri vərəqləsək,
vaxtilə yalnız qələmlərinin və beyinlərinin
məhsulu ilə deyil, elə tikib-ucaltdıqları ilə də
oraları bəzəmiş azərbaycanlılardan soraqlar
alacağıq.
Orta çağdakı Azərbaycan
memarlığının inciləri İslamiyyətdən əvvəlki
çox əsrlərdə Azərbaycan boyu səpilmişdi və
onların bəziləri bugünə qədər
yaşayır.
Orta əsrlər qalalar, bürclər, qəsrlər
zamanı idi, zaman, qala-şəhərlər dövrü idi.
Tək Azərbaycanda və Şərqdə yox,
dünyanın ən müxtəlif ölkələrində,
Qərbin də sıra-sıra məmləkətlərində
qəsrlər də tikilir, qalalar ucaldılır, bürclər
də yüksəlirdi. Ancaq memarlıqda ulduza çevrilən
Azərbaycan övladlarının yaratdığı bürclər
də, qəsrlər də, qalalar da digərlərindən
seçilib. Onlara baxıb öyrəniblər. İslamiyyətdən
öncə də və İslamın gəlişindən
sonrakı yüzillər boyunca da Azərbaycan
memarlarının yaratdıqları bütün Şərq
boyu örnəyə çevrilib, onlardan ülgü olaraq
istifadə ediblər, layihələrini təkrarlayıblar.
İbrahim ibn Osman (XI əsr) Gəncə darvazası
(1063) kimi memarlıq və şəhərsalma xariqəsini
doğurub. Baxırlar, öyrənirlər və Şərqin
neçə memarı həmin səliqəyə riayət
edib.
Məscidlər bütün İslam coğrafiyası
boyu tikilməkdə idi və əksəri də bir-birinə
bənzər. Lakin Azərbaycan memarı Aşur ibn İbrahim
(XII əsr) Bakıda, İçəri şəhərdə
“İbrahim məscidi”nin daş mehrabını (1171)
yaratdı, Əhməd ibn Məhəmməd (XII əsr)
Marağada “Göy günbəz” (1196) türbəsini
ucaltdı və bunlar tezliklə ülgüyə
çevrildi, yaxın-uzaq müsəlman yurdlarında məscid
layihəsi cızan memarlar bunlardan istifadə etməyə
başladı.
XXI əsrdir və Azərbaycan
memarlığımızın şah əsəri Qız
qalası vüqarla yüksəlməkdə, ömrünü
davam etdirməkdədir. Ancaq Qız qalası yalnız bizdə
deyil. Elə birbaşa adı “Qız qalası” (“Qəl`e-ye
doxtər”) olan qalalar da var, bu cür
adlandırılmamış, fəqət bizim Qız
qalasına oxşadılaraq yaradılmış başqa
qalalar da. Məsud ibn Davudun (XII əsr) əsəri olan bu qala
da bir örnək kimi qəbul edilib, onun memarlıq həllindən
bu yolun bizdə və digər müsəlman ölkələrindəki
yolçuları yararlanıb.
O çağ memarlığımızdan və istiqamətin
ulduz simalarından bəhs edərkən söz yox, ən ali mərtəbədə
yer tutan və ən gur yanan ulduz Əcəmi ibn Əbubəkr
Naxçıvanidir (XII əsr). Orta çağ
qaynaqlarında onun bənzərsizliyinin qiyməti də
verilib. Əcəmiyə sadəcə memar, yalnız mühəndis
deyilməyib, onu “Şeyx ül-mühəndisin” - “mühəndislərin
başçısı, öndəgedəni” kimi təqdim
ediblər.
Əcəminin Naxçıvanda və Yaxın-Orta
Şərq boyu həyat verdiyi abidələr çox olub. Vaxt
onlardan çoxunu aparıb. Ancaq hər halda bu gün ata-baba
yurdunda - Naxçıvanda onun iki böyük yadigarı
yaşamaqdadır - 1162 və 1186-cı illərdə
ucaltdığı abidələr: Yusif ibn Küseyir türbəsi,
bir də Möminə xatının şərəfinə
ucaldılmış məqbərə. Möminə xatun
mavzoleyinin üzərində Əcəminin gələcək
nəsillərə xitabən və sabahlardan
arxayınlıqla həkk etdiyi sözləri də qalıb:
Biz gedərik, dünya qalar,
İnsan ölər, əsər yaşar.
Axıb getmiş yüzillər memarın bu inamlı
ümidinin həqiqətini sübut etməkdədir. Lap əskilərdən
nə xalçaların, nə miniatürlərin, nə də
hər hansı abidənin üzərində müəllifin
adını yazmaq ənənəsi olub. Çünki əzəmətli
tikililər hökmdarların sifarişi ilə inşa edilirdi
və pulu verən, ixtiyar sahibi kimdisə, abidənin sahibi də
o idi. Bütün başqa keyfiyyətlərindən savayı
səltənət sahibinin iradəsi ilə yaranan hər abidə
onun şöhrətinə şöhrət artırmalı,
adının gələcəkdə də
yaşamasını təmin etməli idi. Bu səbəbdən
də sifarişçidən çəkinərək
heç vaxt müəlliflər tikdikləri abidə üzərində
adlarını haradasa yazmağa cəsarət etməzdilər.
Bəzən yazanlar da olurdu, amma bunu da gizlicə, hər
gözün görə bilməyəcəyi tərzdə edər,
sirri də açmazdılar. Çünki dilə-dişə
düşən söhbət onların başlarını
apara bilərdi. Ona görə də gələcəyə
ismarış kimi açıq imzanı elə məxfiliyə
bürüyərdilər ki, gizlinci özləri
açmayınca kimsə duyuq düşməzdi. Necə ki,
Şirvanşahlar sarayında belə qapalı
özünütəqdimə, sirli imzaatmaya rast gəlirik.
Şirvanşahlar sarayının aşağı həyətindəki
türbənin giriş qapısının yuxarısında
memar əvvəlcə yazmalı olduğunu nəqş edib:
“Dinin qoruyucusu, peyğəmbər əhli, böyük sultan
Şirvanşah Xəlilullah (Allah onun
şahlığını və hakimiyyətini daimi etsin!) bu
nurlu türbəni öz anası və 7 yaşlı oğlu
üçün (Allah onlara rəhmət etsin!) tikdirməyi əmr
etdi”.
Və yanında da tarix - hicri 839-cu il (miladi təqvimlə
1436).
Fəndgir memar yazılması məqbul və arzulanan
olan bu sətirlərin böyründə canı ilə
cavabdeh ola biləcəyi dəcəlliyini edib, öz
adını da əks etdirməyə cürət tapıb:
Di gəl, bunu elə edib ki, gendən baxan orada ad yox,
naxış görür. Sənətkar öz adını
portalın çatma açırımının
sağında və solunda yerləşən badamvari
medalyonlardakı kitabədə əks etdirib və həm də
əksinə yazıb. Düzgün oxuya bilmək
üçün gərək o hissəyə birbaşa deyil,
güzgü tutaraq baxasan. Adını be lə yazıb: “Məhəmməd
Əli Memar”. Amma hətta güzgü əksliyində oxuna bilən
bu yazını da sığortalamaq üçün əvvələ
bir “Allah” kəlməsi də artırıb. Yəni gizlinc
faş olsa, kimsə birdən xəbər tutsa, özünə
bəraət qazandıra bilsin ki, mən özümü deməmişəm,
“Allah, Məhəmməd, ya Əli” yazmışam.
Yaxşı, elədirsə, bəs onda sona niyə
“memar” sözünü
artırmısan soruşularsa, yəqin, bu qəfil suala da
hazır cavabı varmış.
Kimsə bilmir, qaynaqlar bu barədə susur ki, o,
çox yaşayıb, ya həmin türbənin inşa edilməsinin
sifarişçisi olan hökmdar. Şayəd memar daha tez vəfat
edibsə, yəqin, bu sirri elə qəbrə özü ilə
aparıb. Lakin hökmdardan uzun yaşayıbsa, bu
naxışın əslində öz imzası
olmasını, yəqin, hansısa məhrəmlərinə
pıçıldaya bilərdi. Bizlərəsə bu sirr
yalnız 1954-cü ildə tarixçi-etnoqraf alim Əjdər
Ələsgərzadənin (1895-1964) həmin kitabələri
oxumasından sonra bəlli olub.
Ancaq Əcəmi Naxçıvaninin memarlıq
üslubu, tikincərlik səliqəsi elə aydındır
ki, imzası hətta sözlə yazılmadan belə “oxunula”
bilir.
Bu imzanın əks-sədası gələn
İsfahanda, Səmərqənddə ayrı-ayrı abidələrə
yaxınlaşan bilici sənətşünaslar onlarda
“Şeyx ül-mühəndisin”in əlini “görüblər”.
Dahi memarımızın təxəllüsü -
“Əcəmi” sözü də onun şəxsiyyət və
yaradıcılığının miqyasından deyir. Hələ
sağlığında tez-tez səfərlər etməsi,
müxtəlif şəhərlərdə, məmləkətlərdə
abidələr yaratması öz yerində, onun üslubu, məktəbi
də hərəkətdə idi. Müxtəlif ölkələrdə
memarlar ondan öyrənirdilər, artıq yaratmış
olduqlarını bir başqa şəkildə təkrarlamağa
çalışırdılar. Müəyyən mənada
bunlar da memarlıq nəzirələri idi. Nizami Gəncəvinin
“Xəmsə”sindəki məsnəvilərə cavab vermək,
ona bənzətmələr yazmaq XIII əsrdən etibarən ənənəyə,
ədəbi kanona çevrildiyi kimi, Əcəminin də
memarlıqda həmin cür sıra-sıra
ardıcılları vardı. Şeyx Nizaminin “Xəmsə”sinin
çəkiciliyi Yaxın-Orta Şərqin neçə
şairinin diqqətini onun doğma Gəncəsinə cəzb
edirdisə, Nəsirəddin Tusinin cazibəsi Hindistandan,
Çindən tutmuş Orta Asiyaya qədər nə qədər
alimi Marağa Rəsədxanasına və Marağa Elm Mərkəzinə
doğru çəkirdisə, Əcəmi Naxçıvaninin
yaratdıqları da eyni qaçılmazlıqla Yaxın-Orta
Şərqin bir çox memarlarını təsirində
saxlamaqdaydı.
Beləcə, Azərbaycan ulduzu
yaradıcılığın hansı sahəsində
parlayırdısa, mütləq hər yanda onun cazibə dairəsinə
düşərək müaqiblərə - ardıcıllara
çevrilənlər də vardı.
Orta çağdakı istedadlı Azərbaycan
yaradıcılarının artıq sırf milli deyil (amma hər
halda sonucda millətə və yurda faydalı olan, Azərbaycanı
və azərbaycanlılığı qaldıran), ümumbəşəri
səciyyəli bir mühüm xidməti də bundan ibarət
idi ki, onlar ayrı-ayrı xalqları və ölkələri,
onların seçmə şəxsiyyətlərini də
bir-birinə yaxınlaşdırırdılar, bununla da
müsəlman coğrafiyası mədəni mühitində
daha artıq bütövləşmənin təmininə
köməklərini göstərirdilər. Yaxınlaşan
şəxsiyyətlər mədəniyyətlərin,
xalqların, düşüncə tərzlərinin təması,
bu ünsiyyət əsnasında nələrisə əxz etməsi
və qarşılıqlı zənginləşməsi idi.
Beləcə, bu qovuşmalardan sənət də, elm də, ədəbiyyat
da, mədəniyyət də inkişaf edirdi.
Yaxınlaşmaların artması, ünsiyyətlərin
çoxalması isə bir-birini daha çox tanımaq və
daha yaxından anlamaq ehtiyacı yaradırdı. Bir-birini daha
çox anlamaq ehtiyacından isə lüğətlər
yaranırdı. XI, XII, XIII əsrlərdən etibarən
lüğətçilik ənənəsi müsəlman
Şərqində inkişafa başlayır. Burada da yenə
öndə gedən azərbaycanlılardır. Yolun əvvəlində
dayanan Xətib Təbrizi idi. O, elmin bir çox sahələrində
təməlqoyucu olduğu kimi, İslam Şərqində mətnşünaslıq
və lüğətçilikdə də öncüllük
ona məxsusdur.
XIII yüzildə Fəxrəddin Hinduşah ibn Səncər
ibn Abdullah Naxçıvani (1245-1328) ulduzu şölələnir.
Bu dövlət xadimi və ensiklopedik zəkalı alimin,
Bağdaddakı “Müstənsəriyyə” mədrəsəsində
dərs alaraq elmlərin əsaslarına kamil yiyələnmiş
ədib, filosof, mütərcim və misilsiz lüğətşünasın
qələmindən çıxmış “Sihah ül-əcəm”
4.000 kəlməni əhatə edirdi və bu, sadəcə,
bir dildəki bir sözün başqa dilə tərcüməsini
verən kitab deyildi. Alim sözlərin dərininə gedirdi,
oların məna qatlarını açırdı, həmin kəlmələrin
fərqli mətnlər daxilində rəngdəyişməsini
göstərirdi. Bununla da gələcək dilçilik elminin
inkişafı üçün etibarlı təməllər,
yeni dilşünaslıq axtarışları
üçün təkan nöqtələri
hazırlayırdı.
XIII yüzildən etibarən anadilli lüğətçiliyə
meyil artmağa başlayır. Hüsaməddin Xoylu Şərqin
lüğətçlik rəfinə türkcə və
farsca mənzum lüğətini artırır.
Lüğət zahirən cansız, quru mətndir.
Ancaq onu şeirlə yazmaqla Hüsaməddin Xoylu həm məsnəvilər
sırasına bir məsnəvi artırmış, həm əsərinin
oxunaqlılığını artırmışdı.
Hinduşah Naxçıvani, Hüsaməddin Xoylu kimi
lüğətçilik ulduzlarımızın
yaratdığı gələnək sonrakı əsrlərdə
davam edəcək, bir-birinin ardınca bu qəbil dəyərli
kitablar yazılacaq - həm izahlı lüğətlər, həm
də ikidilli tərcümə lüğətləri.
Xüsusən Səfəvilər dönəmində bu ənənə
daha da qüvvətlənəcək.
Və həm də Azərbaycan dilçi alimlərinin
yaratdığı bu ənənə yalnız bizim öz mədəniyyətimiz
içərisində, öz elmimiz çevrəsində
qalmayacaq. Yaxın-Orta Şərqin digər xalqları bundan da
örnək götürəcəklər. Onlarda da bir-birinin
ardınca bu lüğətlərə bənzər yeni
lüğətlər yaradılacaq. Başqa sözlə, bu
sahələrdə də - dilçilikdə, mətnşünaslıqda,
lüğətçilikdə də Xətib Təbrizidən
başlanan birinci və örnək olmaq vərdişi davam edəcək.
Olub keçənləri yazılaşdırmaq,
kitablara çevirmək, tarixə döndərmək ta qədimlərdən
insanın vacib məşğuliyyətlərindən olub. Bu ənənə
qədim yunanlardan başlayır, orta əsrlərdə də
davam edir. Salnamələr elmə də lazım idi, siyasətə
də. Hökmdarlar sifarişlə tarixləri
yazdırırdılar ki, salnamələrdə keçmiş
məhz onlara sərf edən şəkildə əks
etdirilsin, onların surəti tarixdə daha xoşagələn
biçimdə qalsın. Elmə, alimlərə də salnamələr
dünəni dürüst bilmək, keçmişin təcrübələri
üzərində gələcək quruculuğuna daha
inamlı qatılmaqdan ötrü lazımdı. Odur ki, bizə
orta əsrlərdən çoxlu salnamələr, tarixi əsərlər
yadigar qalsa da, onların böyük əksəriyyətinə
sonacan bel bağlamaq mümkün deyil. Bu və ya digər
qaynaqda yazılanların gerçəkliyinə əmin
olmaqçün hər dəfə o yazılanları başqa
mənbələrlə də tutuşdurmaq zəruriyyəti
var. Elə salnaməçilikdə də azərbaycanlılar
daha təqdirlə qarşılanan, doğruluğu, tarixə
sədaqəti ilə seçilən əsərlər yazmaqda
fərqləniblər.
XIII yüzildə dövlət xadimi və alim Fəzlullah
Rəşidəddin dövründəkiləri mükəmməl
“Cami ət-təvarix” əsəri ilə sevindirdi. Bu əsər
digər salnamələrdən yalnız dərin elmiliyi, həqiqəytcilliyi
ilə seçilmirdi. Rəşidəddin baş vəzir idi,
səlahiyyət və maddi imkanlar yiyəsi idi və yalnız
yaxşı tarix əsəri yaratmaq haqqında
düşünməmiş, onun həm də bir kitab kimi
gözəl, nəfis olmasının qeydinə
qalmışdı. Kitabı əlvan və tarixi mündəricəli
miniatürlərlə bəzətdirmişdi. Bu işdən
ötrü iri bir rəssamlar dəstəsini toplamışdı.
Həm də bir nüsxə ilə kifayətlənməmiş,
salnaməsinin nüsxələrini artırmışdı.
Zəmanəsində yaranması ilə anlayan
çağdaşlarını məmnun etmiş “Cami ət-təvarix”
bu gün bizim də minnətdarlıqla müraciət
etdiyimiz, qidalandığımız və yazarına bizə
miras etdiyi bu qiymətəsığmaz əsərə görə
rəhmətlər oxuduğumuz abidədir.
Rəşiddədin həm də elm hamisi və təhsil
qurucusu idi. XIII yüzildə o da Xacə Nəsirəddinin
Marağada etdiyi kimi, Təbrizdə elm və təhsil mərkəzi
qurmuş, “Rəşidiyyə” mədrəsəsini təsis
etmiş, bura oçağkı mədəni dünyanın
dörd bucağından alimlər toplayaraq qarşılarında
da mütləq yerli qabil mütəxəssisləri
hazırlamaq vəzifəsi qoymuşdu. Məhz bunun sayəsində
XIV-XV əsrlərdə elmin müxtəlif sahələrində,
xüsusən təbabətdə silsilə azərbaycanlı
bilginlər yetişdi. Rəşidəddindən xeyli əvvəl
ərəb dünyasında Təbəri, Məsudi, İstəxri,
ibn Hövqəl və digərləri kimi böyük
tarixçilər də, coğrafiyaşünaslar da
olmuşdu. Onların adları da, əsərləri də məşhur
idi və bugünəcən də həmin əsərlərdən
yan keçmək mümkün deyil.
Azərbaycan tarixçiliyinin tutarlı müqəddimələrindən
sayılan “Cami ət-təvarix” də, onun yazarı da həmin
ulduz şəxsiyyətlər və salnamələr cərgəsindədir.
Ənənə yaranmışdısa, davam etməli
idi və Azərbaycan tarixşünaslığında ard-arda
yeni-yeni ulduzlar parladı.
Həsən bəy Rumlu (1530-1578) “Əhsən üt-təvarix”i
yazdı - “Tarixlərin ən gözəli”ni və bu əsər
də həm Azərbaycanda, həm Azərbaycandan kənarlarda
ən çox istinad edilən salnamələrdən birinə
çevrildi. Ardınca İsgəndər bəy Münşi
(1560-1634) gəldi. “Tarixi aləmara-yi Abbasi”ni doğurdu -
“Dünyanı bəzəyən Abbasın tarixi”. O da, bu da
tarixşünaslıq elmində büsbütün yeni səhifə
oldu. Bu cür mükəmməl tarixi salnamələr ona bais
oldu ki, ədəbiyyatımızda da mənzum tarixlər
yaranmağa başladı. Ayrı-ayrı bölgələrin
o yerlərdə baş verən vacib tarixi hadisələrin
gedişatına həsr edilmiş bu mənzumələr
sonradan digər tarixi əsərlər üçün də
bir bəzəyə, illüstrasiyaya çevrildi, başqa
tarixçilər də nəsrlə yazdıqları salnamələrdə
bu əsərlərdən istifadə etməyə
başladılar.
Yəni tarixşünaslıq da Azərbaycan elmində,
Azərbaycan gerçəkliyində çoxlarının həvəslə
üz tutaraq irəlilədiyi əhəmiyyətli bir yola
döndü.
Bu ulduz tarixçilərimizin doğurduğu salnamələr
elə əvəzsiz çıraqlardır ki, onların
işığı dünənləri bürüyən vaxt
dumanlarını həmişə dağıdacaq,
keçmişləri bugünümüzə daha yovuq edəcək.
Həmin şərəfli sıranı tamamlayan orta əsrlərdən
gələn ensiklopedik zəka sahiblərimiz silsiləsindəki
sonuncu zirvə artıq yeni dövrün ulduzu olan Abbasqulu
ağa Bakıxanov (1794-1847) oldu. Onun 1841-ci ildə fars dilində
qələmə aldığı, sonra ruscaya da çevirdiyi
“Gülüstan-i İrəm” ən qədim zamanlardan öz
dövrünə qədərki tarixi əks etdirir. Abbasqulu
ağanın “Gülüstan-i İrəm”ini köhnə
salnamələrin hamısından seçdirən və
üstün edən əsas cəhət ondan ibarət idi ki,
bu əsərin mötəbər elmi dayaqları vardı.
Müəllif yunan dilində olan mənbələrdən
tutmuş farsca, ərəbcə, Qafqaz dillərində olan bir
çox məxəzlərəcən bir çox
yazılı tarix şahidlərini dindirmişdi, ilk elmi və
müqayisəli tarix əsərimizi doğurmuşdu.
Ulduzlarımız arasında onun yeri məxsusidir.
Abbasqulu ağa Bakıxanov sanki klassik dönəmlə yeni
zaman arasında bir bağlayıcıdır. O,
yaradıcılığında, düşüncəsində,
həyatında həm keçmiş zamanların ənənələrini
yaşatmaqdadır, amma həm də yeni zamana pəncərə
açan ilklərdəndir.
“Ulduz” sözü Abbasqulu ağa Qüdsinin
çoxsaylı elmi və bədii əsərləri
arasında birinin sərlövhəsində də əks
olunub: “Əsrar ül-mələkut” - “Ulduzların sirləri”.
Bu, onun nücum elminə aid yazdığı elmi
araşdırmadır.
Və Abbasqulu ağa Bakıxanovdan bizə yadigar qalan
nücum elminə həsr edilmiş “Əsrar ül-mələkut”
əsərinin adı bir rəmzdir - “Ulduzların sirləri”.
Və risalənin adı rəmzidir.
Biz nisbətən yaxın tarixi zaman içərisində
yaşamış Abbasqulu ağa Bakıxanov ulduzunu, daha uzaq
zamanların içərisində parlayan başqa Azərbaycan
ulduzlarını gərək yaxşı “görək”,
tanıyaq və ulduzlarımızın sirlərini öyrənməyə
doğru həmişə can ataq. Onlar bizə daha artıq
yaxınlaşdıqca isə həm özümüz, həm
millətimiz, həm yurdumuz daha işıqlı olacaq.
8 sentyabr 2025
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2025. - 13 sentyabr(¹165).- S.16-17.