Şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına məhəbbətlə
Respublika Ağsaqqallar Şurası
İdarə Heyətinin
üzvü, Əməkdar
elm xadimi, professor
Dörd
il İraqda tərcüməçi
işləyib vətənə
dönmüşdüm. Akademiyanın
Dilçilik İnstitutunda
"Azərbaycan dilinin
Kərkük dialekti"
namizədlik dissertasiyası
üzərində işləyirdim.
O vaxtlar da indiki kimi Dilçilik və Ədəbiyyat İnstitutları Akademiyanın
əsas binasının
5-ci mərtəbəsində yerləşirdi. Bir gün
görkəmli dilçi
və ədəbiyyatçı
alim Vaqif Aslanovla dəhlizdə söhbət
edirdik. Bu vaxt gözəl geyimdə bir gənc bizə
yaxınlaşdı, əda
və qeyri-adi səslə "Böyük
alim Vaqif Aslanova eşq olsun!" - dedi və keçib
getdi.
Vaqif müəllimdən onun kim olduğunu soruşdum. "O, gələcəyin
böyük yazıçısı
və böyük alimidir" - dedi və əlavə etdi: "Gözəl yazıçımız İlyas Əfəndiyevin oğlu Elçindir".
O vaxtdan illər keçib. İndi Elçinin
yaradıcılığını, elmi fəaliyyətini, dərin elmi qənaətlərini, uğurlarını
izlədikcə yaddaşımda,
təqribən, 65 il bundan
əvvəl mərhum
alimimiz Vaqif Aslanovun peyğəmbərcəsinə
dediyi sözlər canlanır: "O, gələcəyin
böyük yazıçısı
və böyük alimidir".
Sanki bu gün deyilmiş
bu tarixi sözlər Elçinin sənət aləminə
və elmi yaradıcılığına işıq
tutur. Elçin haqqında yazdığım
məqalələrdən birini
"Peyğəmbərcəsinə deyilmiş sözlər"
adlandırmağım bununla
bağlıdır (bax:
"Ədəbiyyat qəzeti",
14.05.2008).
Elçinlə bağlı bir
məsələni xüsusi
vurğulamaq istərdim.
Ədəbiyyatşünaslıq elmimizin
taleyinə cavabdehlik missiyasını şərəflə
yerinə yetirən Ədəbiyyat İnstitutu
ilə Elçin qədər sıx əlaqə saxlayan ikinci bir qələm
sahibini təsəvvür
etmək çətindir.
Bəlkə bu, onunla bağlıdır
ki, bu müqəddəs
ocaqda Elçin aspiranturada oxumuş, namizədlik və doktorluq dissertasiyalarını
burada müdafiə edib. Hansı vəzifədə işləməsindən
asılı olmayaraq müdafiə şurasında
opponentlik etməkdən
imtina etmirdi. Əsərlərinin Ədəbiyyat
İnstitutunda müzakirəsində
məmnuniyyətlə iştirak
edirdi.
Yazıçının özünün
iştirakı ilə
"Sosrealizm bizə nə verdi?" əsəri böyük maraqla keçdi
(16.02.2011). Məruzəçi mən idim. Məruzə mətbuatda çap olundu. Elçinin sonuncu əsəri, dramaturji
"Cəhənnəm sakinləri"
pyesinin premyerasını
da Ədəbiyyat İnstitutu
təşkil etmişdi.
Milli Dram Teatrında İnstitutun
kollektivinin iştirak etdiyi gecədə tamaşadan əvvəl İnstitutun direktoru, akademik İsa Həbibbəyli,
şöbə müdiri,
professor Şirindil Alışanlı
və mən Elçinin yaradıcılığından
söz açdıq.
Tamaşadan sonra Elçin müəllim aktyorlara və Ədəbiyyat İnstitutunun
kollektivinə təşəkkür
etdi.
Elçin müəllimlə bağlı
mətbuatda işıqlandırılmayan
bir məsələdən
də söz açmaq istərdim. İraqın səfiri, əslən Kərkükdən
olan Fərrux Davud Salmanın köməyi ilə
1994-cü ilin sentyabr ayında İraqda Füzulinin 500 illik yubileyinin keçirilməsi
planlaşdırılırdı. Lakin aprel ayının əvvəllərində Fərrux
Davud Salman məni səfirliyə dəvət
edib dedi ki, başda ABŞ olmaqla, bütün qərb dövlətləri İraqa
blokada elan etdiyindən
ölkədə vəziyyət
çox ağırdır.
Ona görə də bəzi ölkələrdə,
o cümlədən də
Azərbaycanda səfirliyin
bağlanması gündəmdədir.
Lazımi yerlərə
xəbər verin. Vaxt itirmədən Baş nazirin müavini Elçin Əfəndiyevin yanına
getdim. Çox məyus oldu. Füzulinin yubileyinin İraqda keçirilməsi
pozula bilərdi. "Zəngimi gözlə"
- dedi. Səhərisi gün Elçinin katibəsi zəng edərək dedi ki, Elçin müəllim sizi gözləyir. Məlum oldu ki, dövlət bu işə qarışa bilməz. Məsləhət
görüldü ki, ziyalılarımız
İraqın prezidentinə
məktub ünvanlasın.
Elə də etdik. Məktubu Elçin müəllimə
təqdim etdim. Səhərisi gün məktubu götürəndə
gördüm ki, bir cümlə əlavə olunub: "Bizə məlumdur ki, Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən
bir sıra şirkətlər, ədəbi-mədəni-dini
təşkilatlar Səfirliyin
fəaliyyətini davam
etdirməsi üçün
maddi kömək göstərməyə hazırdır".
Bu cümlənin təsiri göz qabağında idi.
İraq Respublikasının prezidenti
Səddam Hüseynə
ünvanlanan, nəticəsi
uğurlu olan tarixi məktubu aşağıdakı ziyalılarımız
imzalamışdı: Mikayıl
Abdullayev, Anar, Vaqif Aslanov, Ziya Bünyadov,
Bəxtiyar Vahabzadə,
Ayaz Vəfalı, Yaşar
Qarayev, Tofiq Quliyev, Vasim Məmmədəliyev, Bəkir
Nəbiyev, Kamil Nərimanoğlu,
Qəzənfər Paşayev,
Nurəddin Rzayev, Sabir
Rüstəmxanlı, Eldar
Salayev, Nəbi Xəzri.
İraq prezidentinə ünvanlanan
tarixi məktubla tanışlıq və ətraflı məlumat üçün (bax: Q.Paşayev. Azərbaycan-İraq türkman
ədəbi əlaqələri:
ayrılığın sonu.
Bakı, 2025, s.81-83).
Yeri gəlmişkən, 1994-cü ilin
sentyabrında İraqa
Füzulinin 500 illik yubileyinə gedən 128 nəfərdən ibarət
nümayəndə heyətinə
Elçin müəllim
rəhbərlik edirdi.
Elçin cəsarətli,
qorxmaz adam imiş. İraqdan qayıdanda 800 km. artıq
yol gedərək Təbrizi görmək arzusu ilə Elçin müəllimə
müraciət etdik. Çoxumuz Təbrizi görməmişdik. Farslar
deyirdilər ki, dağların
arasından keçəndə
kürdlər sizi gülləbaran edəcəklər.
Elçin müəllim arzumuzu
gözümüzdə qoymadı
və 127 nəfərin
ehtiramını qazandı.
Elçin haqqında təəssüratım
və düşüncələrim
bir dünyadır. Mən o xoşbəxt oxuculardanam ki, mənə bir çox görkəmli qələm
sahiblərinin əsərlərini
70 ildən artıq
zaman kəsiyində izləmək
nəsib olub. Onlardan biri də
60-cıların ən ümdə
nümayədələrindən biri, filologiya elmləri doktoru, professor, Xalq yazıçısı
Elçin Əfəndiyevdir.
Elçin ədəbi
prosesə daim müdaxilə edən, onu istiqamətləndirən
görkəmli ədəbiyyatşünas
alim idi.
Elçinin bədii əsərləri
qeyri-adiliyi ilə seçilir. Nə gizlədim, Elçinin əsərlərindəki gözlənilməzlik,
qeyri-adilik bəzən
mənə qəribə
görünüb. Elə
bu qəribəlik də həmişə marağıma səbəb
olub.
Yazıçının səhnəyə
qoyulmuş "Poçt
şöbəsində xəyal",
"Ah, Paris, Paris!", "Dəlixanadan
dəli qaçıb"
və ya "Mənim sevimli dəlim", "Mən sənin dayınam",
"Mənim ərim dəlidir", "Teleskop",
"Şekspir" və
"Cəhənnəm sakinləri"
pyeslərinə maraqla
baxmışam. "Teleskop"
əsəri o qədər
xoşuma gəlib ki, teatrşünas olmasam da, ona "Teleskopdan görünən dünyamız"
adlı rəy yazmışam.
Elçin çox sevdiyim
yazıçılardandır. Onun sadəliyi, təvazökarlığı çoxlarına
örnək idi. Görkəmli yazıçı
son dövrlərdə yazdığı
"Baş" romanının
əlyazmasını oxuyub
geniş bir rəy yazdım. Elçin müəllim məsləhət gördü
ki, rəyimi mətbuatda
çap etdirim. Elə də etdim: "Xalq yazıçısı Elçinə
açıq məktub"
("Baş" romanı
ətrafında düşüncələr)
adlı yazım "Ədəbiyat qəzeti"
və "525-ci qəzet"də
işıq üzü
gördü (31.10.2015).
Elçinin "Sosrealizm bizə
nə verdi" əsəri mətbuatda çap olunanda əsər mənə o qədər dərin təsir etdi ki, münasibətimi "İtirdiklərimiz
və qazandıqlarımız"
adlı məqalə ilə bildirdim (bax: "Ədəbiyyat qəzeti", 17.12.2010).
Elçin elm aləmində folklorumuzun
dərin qatlarına enə bilən tədqiqatçı kimi də tanınır. Onun "Dədə Qorqud aliliyi", "Klassik aşıq yaradıcılığında "Dünya obrazı" monoqrafiyaları, "Arazam
Kürə bəndəm"
elmi-publisistik əsəri,
kökləri folklordan
qidalanan "Mahmud və
Məryəm" romanı
folklorçuların ciddi
marağına səbəb
olan əsərlərdir.
Bilmək
maraqlıdır ki, iraqlı
soydaşlarımız arasında
sazla çalınıb-oxunan
(Telafər bölgəsində)
yeganə dastan "Əsli-Kərəm"
dastanıdır.
Maraqlı olacağını nəzərə
alaraq Dr.Əbdüllətif
Bəndəroğlu "Mahmud və Məryəm" romanını 2007-ci ildə
Kərkükdə mənim
"Elçinin sənət
dünyası" adlı
ön sözümlə
çap etdirdi.
Mən isə Bakıda "Elçinin folklor dünyası" adı altında: Elçinin nağıl dünyası",
"Kərəm yanğısı
ilə", "Aşıq
poeziyasının açılmamış
qatı", "Ədəbi
abidəmiz, müdriklik
məktəbimiz", "Yazılı
və şifahi ədəbiyyatımız haqqında
düşüncələr", "Sənət zirvəsində
bərqərar olan filosof-aşıq", "İkiyə
bölünmüş ürəyin
həsrət nəğmələri"
məqalələrini yazdım.
Bütün məqalələrimi toplayaraq "Elçin haqqında düşüncələrim"
(Bakı, 2013, 144 səh;
Tehran, 2014, 154 səh. ərəb
əlifbası ilə
Azərbaycan dilində)
kitabımı çap
etdirdim.
Bütün bunları sadalamaqda
məqsədim unudulmaz
yazıçımız Elçinin
şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına məhəbbətimi izhar etməkdir.
Qəzənfər PAŞAYEV
525-ci qəzetş - 2025.- 11 sentyabr (№162).- S.10-11.