Üzeyir bəy
Hacıbəyli - Əbədiyyətin
səsi
Üzeyir
bəy Hacıbəyli haqqında danışanda bir sıra
epitetlər, qəlibləşmiş sözlər işlədirik
və çox zaman bu sözlərin mənasına
varmırıq. Dahi - ən çox rast gəlinən
sözdür. Amma bu sözün arxasında nə gizlənir?
Müxtəlif lüğətlərdə dahiliyin tərifi fərqli
olsa da, mahiyyəti eynidir: "Dahilik - insanın
yaradıcı qüvvələrinin təzahürünün ən
yüksək mərhələsidir. Keyfiyyətcə yeni,
unikal sənət əsərlərinin ərsəyə gətirilməsi,
əvvəllər məlum olmayan yaradıcılıq
yollarının icadı ilə bağlıdır".
Müxtəlif ensiklopedik kitablardan əxz olunan bu tərif
Üzeyir bəyi heyrətamiz dəqiqliklə səciyyələndirir.
Dahilik təkcə Tanrının bəxşişi deyil, həm
də orijinal düşüncə, yaradıcılıqda
yeniliklər etmək qabiliyyətidir. Dahi təkcə yaradan
deyil, yaradıcılığın mahiyyətini dəyişdirən,
bütün dövrlərin qarşısında yeni
üfüqlər açan, bədii kəşflərə
imza atan insandır.
Üzeyir
bəy timsalında biz dahiliyin özəl tipi ilə
qarşılaşırıq - məkan və zaman dahisi ilə.
O, məhz elə bir yerdə, elə bir zamanda dünyaya
göz açdı ki, bu, tarixi zərurət idi. Əsrlərin
qovşağında, millətlərin formalaşması və
milli kimliyin
axtarışları dövründə, güclü
iqtisadi və sosial-mədəni inkişaf fonunda. Dövr
öz dahisi intizarında idi və o, dünyaya gəldi.
Belə
bir anlayış var: "genius loci" - məkanın dahisi.
Bu ifadə insanın doğulduğu, boya-başa
çatdığı yerlə, məkanla dərin
bağlantılarını, intellektual, mənəvi, emosional
amillərin maddi mühitlə əlaqələrini
özündə ehtiva edir. Üzeyir Hacıbəyli həqiqi
məkan dahisidir. Şuşa "Qafqazın
konservatoriyası" kimi tanınmış və mədəniyyətimizə
onlarla sənətkar - bəstəkar, xanəndə, şair,
alim bəxş etmişdir. Məhz Şuşa öz zəngin
bədii həyatı, müxtəlif mədəni ənənələrin
kəsişdiyi bir məkan kimi Üzeyir bəyin sinkretik
istedadını formalaşdırmış, ona ruh
vermişdir. Bu şəhərdə, onun musiqi, poeziya məclislərində
məşhur xanəndələrin oxuduğu muğamlar,
Vaqifin, başqa söz ustalarının şeirləri səslənir,
Şərq zərafəti ilə Avropa axınları gözəl
uyuşurdu. Məhz burada Üzeyir bəy təkcə musiqi ənənələrini
deyil, bədii təfəkkürün bütün spektrini
öz varlığına hopdurmuşdu.
Onun
istedadının sinkretik xarakteri hər şeydə
özünü göstərirdi: o, eyni zamanda bəstəkar və
dramaturq, nəzəriyyəçi və praktik, publisist və
ictimai-siyasi xadim idi. Bu çoxşaxəlilik təsadüfi
deyildi - dövrün tələblərini əks etdirirdi. O
dönəm mədəni quruculuq vəzifələrini
müxtəlif sahələrdə həll edə bilən
universal yaradıcı şəxsiyyətlər tələb
edirdi. Üzeyir bəy məqamın
çağırışlarına cavab verən, əzəmətli
enerji, nəhəng istedad və miqyaslı təfəkkürə
malik bir şəxsiyyət oldu.
XX əsrin
əvvəlində Azərbaycanda vüsət almaqda olan
türkçülük məfkurəsi, müsəlman kimliyi
və müasirlik istəyi mədəni inkişafı müəyyənləşdirən
unikal xəlitə yaratdı. Bu kontekstdə
turançılıq və türk xalqlarının mədəni
birliyi ideyaları geniş yayıldı.
Üzeyir
bəy əqidəcə türk idi. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin
ildönümünə həsr etdiyi "Bir yaş"
adlı məqaləsində o yazırdı ki, "Filhəqiqə,
Azərbaycan idi ki, Türk irqində sağlam bir milliyyət
hissi oyatdı, millət nə olduğunu milliyyətini
unutmuş Türklərə bildirdi: Onlara, sən əvvəl-əvvəl
bir türksən, dedi və "Türkəm"
dedirtdi..." Bu fikir təkcə onun milli əqidəsini
deyil, həm də xalqının tarixi missiyasını necə
dərin anladığını üzə
çıxarır.
"Azərbaycan
milləti: XIX-XX əsrlərin hüdudunda təşəkkülünün
əsas mərhələləri" kitabında Aydın
Balayev incəsənətin bu prosesdəki roluna da toxunur. O
yazır ki, "ADR
dövrünün milli sənəti Azərbaycan türklərinin
öz mədəni unikallığını hiss etmələrini
stimullaşdırmağa, onlarda milli hissləri möhkəmləndirməyə
və inkişaf etdirməyə yönəlmişdi. Bununla ADR
dövrünün milli mədəniyyəti Azərbaycan
türklərinin mədəni homogenləşməsinin və
milli kimliyinin güclənməsinə kömək etdi".
Cümhuriyyət
dönəmində milli kimliyin dərki türk
xalqlarının inteqrasiyası naminə
reallaşdırılan layihələrlə paralel baş
verirdi. Məsələn, belə layihələrdən birinə
- möhtəşəm "Türk gecəsi"nə
dönək. "Azərbaycan" qəzetində 1-2 mart
1920-ci il tarixlərində nəşr olunmuş məqalələrdən
o əzəmətli tədbirin təfərrüatlarını
öyrənib valeh olmamaq mümkün deyil. Axşam saat 10 radələrində
başlayaraq səhərəcən davam edən bu gecədə
Turanın bütün xalqları - azərbaycanlılarla
yanaşı, anadolu türkləri, arnavutlar, türkmənlər,
buxaralılar, sart-özbəklər, qırğızlar,
başqırdlar, qaranoqaylar, Daxili Rusiya, İdilboyu və
Sibirin türk - tatarları,
Krım, Polşa, Litva tatarları - öz müxtəlif milli
geyimlərində iştirak etmiş, türk dünyası ədəbiyyatı,
musiqisi, adət-ənənələrinin əlvan
panoramını sərgiləmişlər. Bu gecənin
keçirilməsinə görə məsul olanlar arasında
M.Ə.Rəsulzadə, rəssam Ə.Əzimzadənin
adlarını qeyd edək. Səhnə və musiqi ilə
bağlı hissəyə isə Ü.Hacıbəyli rəhbərlik
edirdi.
Həmin
hadisə Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk dəfə
dövlət səviyyəsində bütün türk
xalqlarını tarixi-mədəni müstəvidə bir araya
toplamaq təşəbbüsündən və bu sahədə
gələcək planlarından xəbər verirdi. Bu
baxımdan azərbaycanlıların bir müsəlman-türk
xalqı olmaqla musiqi, ümumən incəsənət (dramatik
teatr, opera, operetta) sahəsindəki nailiyyətləri Azərbaycan
Cümhuriyyətinə və Azərbaycan sənət xadimlərinə
bu işdə öncül olmaq haqqı verirdi.
Həmin
haqqı qazandıranların ön cərgəsində,
şübhəsiz, Üzeyir bəy addımlayırdı. Onun
türk dünyasında Avropa tipli musiqi mədəniyyətinin,
musiqi teatrının formalaşmasına təsiri həqiqətən
inqilabi idi. Ü.Hacıbəylinin əsərləri
üç imperiya - Rusiya, Osmanlı və İran - ərazisinin
geniş məkanında yeni bəstəkarlıq məktəblərinin
yaranmasında katalizator rolunu oynadı. Azərbaycan modeli
öz türk və islam məzmununa görə qohum xalqlar tərəfindən
üzvi şəkildə mənimsənildi.
Amerikalı
tədqiqatçı Kelsi Rays
(Kelsey Rice) "Maarif emissarları: İran və Orta
Asiyada Azərbaycan teatr truppaları, 1906-44" məqaləsində
belə nəticəyə gəlir ki, "Azərbaycan
islahatçılarının irəli sürdükləri
çoxsaylı layihələr arasında onların yerli teatr
mədəniyyəti yaratmaq cəhdi, ola bilsin ki, ən radikal
və iddialı olanı idi". Tədqiqatçının
fikrincə, "azərbaycanlılar 1900-cü illərin əvvəlində
üç imperiyada geniş intellektual şəbəkələr
qurdular və onların bu şəbəkələri yaratmaq və
saxlamaq üçün istifadə etdikləri vasitələrdən
biri qastrol səfərlərinə çıxan teatr
truppaları idi ki, bunlar öz satiralarını,
operalarını və faciələrini səhnəyə gətirirdilər".
Türk
yazıçısı Rəşad Nuri Güntəkinin
tanınmış üzeyirbəyşünas alim Zemfira Səfərova
tərəfindən vaxtilə aşkarlanmış məqaləsi
Azərbaycan teatrının xarici ölkələrdə doğurduğu
əks-sədanı əyani surətdə sərgiləyir.
1919-cu ildə Türkiyədə Azərbaycan
truppasının təqdimatında Üzeyir bəyin
operettalarını gördükdən sonra Rəşad Nuri
öz teatrını sərt tənqid edir ("tənəkə,
zopa, küfr, çığır-bağır"), Azərbaycan
teatr truppasını isə yüksək qiymətləndirir
("gözəl nəğmələr, şayani-diqqət
mülahizələr, səmimi lətifələr").
Üstəlik, fransız ədəbiyyatına əla bələd
olan Rəşad Nuri Üzeyir bəyin komediyalarını
Molyer ilə də müqayisə edir.
İran
ədəbiyyatşünası, tarixçisi,
yazıçısı Səid Nəfisi "Xəzərin o
tayına səfərlərim" adlı yol qeydlərində
Ü.Hacıbəyli opera və komediyalarının fars dilinə
tərcümə edilib oynanıldığını qeyd edib
yazır ki, "Üzeyir bəyin musiqi parçaları
İran gənclərinin dilinin əzbəridir... Cürətlə
deyə bilərəm ki, Azərbaycan musiqi cəhətdən
Şərqin İtaliyasıdır".
Aleksandr
Maklıgin "Orta Volqaboyu xalqların musiqi mədəniyyətləri"
fundamental tədqiqatında Azərbaycana ayrıca
yığcam paraqraf həsr etmiş və ona "Azərbaycan izi" kimi səciyyəvi
ad vermişdir. Alim vurğulayır ki, Azərbaycan nümunəsi
öz məzmununa görə
qohum xalqlar üçün xüsusilə cəlbedici idi.
Türk xalqlarında yazılı, Avropa tipli
professionallığın formalaşmasına məhz Azərbaycanın
milli musiqi teatrı yaratmaq təcrübəsi böyük təsir
göstərmişdir.
İlk
Azərbaycan musiqili teatr əsərlərinin - Üzeyir bəyin
öz təbirincə,"türk operalarının" - janr
həlli ilk tatar musiqiçiləri tərəfindən
asanlıqla qavranıldı. Məsələn, ilk tatar
operası "Saniya"nın prototipi qismində
Ü.Hacıbəylinin "Arşın mal alan"
operettası (Kazanda bu əsər "opera" kimi təsnif
olunurdu) çıxış edirdi. Bu barədə
"Saniya"nın yaradıcılarından biri Soltanəxmət
Qabəşi də yazır. Yeri gəlmişkən,
İsmayıl bəy Qaspıralı da teatrın Rusiya
türkləri arasında intişar tapdığına diqqət
yetirib, burada Bakının təşəbbüskar olduğunu
vurğulayırdı.
Üzeyir
Hacıbəyli - Nazib Jiqanov dostluq əlaqələrinə
toxunan A.Maklıgin Üzeyir bəyin Tatarıstanda musiqi təhsilinin
qurulmasında oynadığı roldan da danışır. Bu
iki sənətkar Zaqafqaziya respublikaları musiqi incəsənəti
dekadası zamanı, 1944-cü ilin dekabrında Tbilisidə
görüşmüşlər. Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin nailiyyətlərinin dekadada sərgilənən
panoramı tatar bəstəkarını heyrətləndirmişdi.
Heyran olmaq üçün, həqiqətən, əsas var
idi: zəngin proqramda Q.Qarayevin, C.Hacıyevin, S.Hacıbəyovun
ilk simfoniyaları, F.Əmirovun, Niyazinin, Ə.Abbasovun simfonik əsərləri,
kamera-instrumental və vokal musiqinin çoxşaxəli
palitrasından nümunələr yer almışdı.
Ümumilikdə, Azərbaycan Konservatoriyasının tələbə
və məzunları olan 20-dən çox bəstəkarın
təxminən 50 əsəri ifa olunmuşdu. Məhz o vaxt
Ü.Hacıbəyli Kazanda ali musiqi təhsil
ocağının yaradılmasını N.Jiqanova tövsiyə
edir: "Kazanda konservatoriyanın açılmasına nail
olmasan, tatar musiqisini inkişaf etdirmək mümkün
olmayacaq". Jiqanov doğma
şəhərə dönən kimi konservatoriyanın təsis
edilməsi məsələsini
sürətləndirir.
Məhfuzə
Zeynalova "Azərbaycan və özbək xalqlarının
tarixi əlaqələri" kitabında Azərbaycan sənətinin
özbək mədəniyyətinə təsirinə dair
çoxsaylı konkret nümunələr gətirir. Belə
ki, özbək tədqiqatçıları milli musiqi
dramı janrının inkişafına təkan verən amil kimi
1916-cı ildə Daşkənddə "Leyli və Məcnun"un
səhnələşdirilməsini göstərirlər.
Özbəkistanın müxtəlif şəhərlərində musiqili teatrların
açılışı məhz Üzeyir bəyin əsərləri,
o cümlədən, "O olmasın, bu olsun",
"Arşın mal alan" ilə
reallaşdırılırdı. Bu əsərlər rejissor və aktyorlar
üçün əsl məktəb
idi.
Tacik
dramaturqu və rejissoru Mehrubon Nəzərov yazırdı ki,
Düşənbə, Leninabad (Xucənd), Gülab teatrları
öz səhnə həyatını "Arşın mal
alan"la başlamışdı.
Tacik musiqisinin klassiki Ziyadullo Şahidi öz ilk səhnə
əsərində - "Roziyə" komediyasında
Ü.Hacıbəylinin üsullarından bəhrələnmişdi.
Qazaxıstanın
görkəmli sənət xadimi Əhməd Jubanov isə
Ü.Hacıbəylini "yalnız Azərbaycan professional
musiqisinin deyil, həmçinin o dövrdə yeni
formalaşmağa başlayan digər
milli mədəniyyətlərin atası"
adlandırırdı.
Bütün
bu faktlar ona dəlalət edir ki, Üzeyir Hacıbəyli
bütün türk dünyası, daha geniş götürsək,
müsəlman Şərqi üçün mədəni lider
rolu oynamış, kökləri ənənəvi mədəniyyətlə
bağlı olan müasir milli incəsənət yaratmaq yolunu
göstərmişdir.
Burda
qısa bir haşiyə çıxmaq istərdim. 2003-cü
ildə "Sivilizasiyaların dialoqu: Qafqaz" mövzusunda
keçirilən beynəlxalq forumda iştirak etmək mənim
üçün yaddaqalan təcrübə oldu. Vilnüsdəki
"dəyirmi masa"da UNESCO və
Avropa Şurasının himayəsi altında Baltikyanı və
Cənubi Qafqaz ölkələrinin təmsilçiləri mədəniyyət
müstəvisində maraqlı diskussiyalar apardılar.
O
zaman Azərbaycan, ərazisinin iyirmi faizini itirmiş, bir milyon
məcburi köçkün problemi ilə üzləşmişdi.
Vilnüs görüşü Azərbaycan həqiqətlərini
Avropa auditoriyasına çatdırmaq üçün gözəl
imkanlar açırdı.
Müxtəlif
istiqamətli debatlarda musiqi
mövzusunu qaldıran Vitol adına Latviya Musiqi
Akademiyasının professoru... Raffi Xaracanyan oldu. O,
A.Xaçaturyanın 100 illik yubileyinin Azərbaycanda qeyd
olunmadığını bir böyük qəbahət kimi bəyan
edərək "halbuki Xaçaturyan sənətdə
Əmirov və Məlikova vəsiqə vermişdi", - deyə
bizə irad tutdu.
Bu əsassız
bəyanatlarını cavabsız qoymaq olmazdı. Yubileyin
müharibə şəraitində keçirilməsinin qeyri-mümkünlüyünü
əsaslandırdıqdan sonra mən Xaçaturyan və Azərbaycan
bəstəkarlarının qarşılıqlı münasibətləri
mövzusunu diplomatik tərzdə işıqlandırdım.
Sonra elə Xaçaturyanın özünün Üzeyir bəy
haqqında fikirlərinə müraciət etdim: "Minnətdarlıqla
qeyd etmək istəyirəm ki, Üzeyir Hacıbəyov
yaradıcılıq axtarışlarımda müəllimim
olmuş, məni ruhlandırmışdır. Mən sənətdə
öz yoluma başlayarkən bu nüfuzlu və müdrik insan,
gözəl bəstəkar qolumdan tutmuş, seçdiyim xətti
bəyənmişdir".
Çıxışım
hərarətlə qarşılandı. Bir daha əmin oldum
ki, Üzeyir bəyin nüfuzu sərhədləri
aşmış, onun sənəti geniş məkanda əks-səda
doğurmuşdu.
Bir
neçə söz də
"Leyli və Məcnun" haqqında. "Leyli"
sadəcə opera deyil, musiqi təfəkküründə
çevriliş etmiş, Azərbaycan musiqi tarixində yeni
dövrün qapılarını açmış əsərdir.
Onu metatekst kimi dəyərləndirərdim. Elə ilk opusunda
Üzeyir bəy həllolunmaz görünən məsələnin
həlli yollarını təklif etdi: milli özünəməxsusluğu
itirmədən Şərq və Qərb musiqi ənənələrinin
sintezini necə yaratmaq olar? - sualını cavablandırıb,
bədii təcəssümün mümkün olan
variantlarından birini sərgilədi.
Cavab
dahiyanə rekontekstualizasiya ideyasında gizlənirdi -
muğamın yeni dramaturji kontekstə yerləşdirilməsində.
Ü.Hacıbəyli muğamı opera formasına
uyğunlaşdırmadı və operanı muğam prinsiplərinə
tabe etmədi. O, yeni bədii məkan yaratdı ki, burada hər
iki ənənə öz mahiyyətini saxlayaraq yeni keyfiyyət
qazanırdı.
Bu
strategiya o qədər məhsuldar oldu ki, bütün Azərbaycan
bəstəkarlıq məktəbinin inkişaf
yollarını müəyyənləşdirdi. "Leyli və
Məcnun"dan Fikrət Əmirovun simfonik muğamlarına və
Qara Qarayevin seriya texnikasında bəstələnmiş Violin
konsertinə qədər tellər uzanır: bu əsərlər
ilk nəzərdə tamamilə fərqli estetik dünyalara aid
olsa da, eyni mənbədən qaynaqlanır.
Ü.Hacıbəylinin
operettalarının musiqi
tarixindəki roluna da nəzər salmaq zəruridir.
XX əsrin
əvvəlində operetta janrının müəyyən ənənələri
formalaşmışdı. Vyana operettaları -
İ.Ştraus, F.Lehar, İ.Kalmanın əsərləri əyləncəli
xarakter daşıyır, salon intriqaları və məhəbbət
üçbucaqları, "ali" aristokratik dairələrin
şənlikləri, eskapist mövzular - real problemlərdən
yayınaraq xəyal dünyasına qaçmaq üzərində
qurulurdu. Leharın "Şən dul qadın"ı (1905)
Paris parlaqlığı və salon oyunları -
yüngülvari münaqişələri ilə bu təmayülün
tipik nümunəsi idi.
Bu
fonda Üzeyir bəyin operettaları tamam fərqli - sosial-tənqidi
xarakter daşıyırdı. "O olmasın, bu olsun"
(1910), "Arşın mal alan" (1913) əsərlərində
o, kəskin sosial satira yaratmış, tanınan tipajlar vasitəsilə
ictimai bəlaları tənqid etmiş, əyləncə
maskası altında maarifçi ideyalar təbliğ
etmişdir. "O olmasın, bu olsun"da Ü.Hacıbəyli
həqiqi sosial portretlər qalereyası təqdim etmişdir:
saxta müasirliyi, riyakar ənənə
pərəstişkarlarını, qəzet əhlinin şərəfsizliyini
tənqid atəşinə tutmuşdur. Hər bir personaj
müəyyən ictimai çatışmazlığı təcəssüm
etdirirdi.
Ü.Hacıbəyli
ilə Cəlil Məmmədquluzadənin, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının məramları eyni idi: cəhalətlə
mübarizə, köhnəlmiş ənənə və
mövhumatın tənqidi, qadın emansipasiyasının təbliği,
saxta ziyalılığın və zahiri
avropalılığın iç üzünün
açılması, milli oyanış və maariflənmə
çağırışı. Lakin metodlar və tonallıq
tamamilə fərqlənirdi. Əgər Mirzə Cəlil və
mollanəsrəddinçilər amansız, bəzən
alçaldıcı satira, qroteskli obrazlar və acı
karikaturalar vasitəsilə ictimai
çatışmazlıqlara birbaşa hücum tətbiq
edirdisə, Üzeyir bəy komediyaya üstünlük verib,
mülayim ironiya yolunu seçmişdi. O, məhvedici deyil,
gülüş süzgəcindən keçirilmiş tənqidə
meyilli idi - sosial tənqidin kəskinliyini yumşaldan cəlbedici
musiqi formasından istifadə edirdi. Bu, birbaşa nəsihət
verməklə deyil, sənət vasitəsilə tərbiyə
idi.
Maraqlıdır
ki, əvvəl-əvvəl operettaları bəyənməyən
M.Ə.Rəsulzadə - burada ciddiyyətə deyil, həzzə
üstünlük verilir - az sonra intonasiyasını bir qədər
dəyişib, Üzeyir bəyin "Arşin mal
alan"ını "ictimai azarımızı operetta zəminində
gülgü və "keyf" ilə qarışdıraraq tənqid
edən lətif bir əsər" (İqbal, 18 yanvar, 1915)
adlandırır.
Üzeyir
bəyin silahı sözlə yanaşı, musiqi idi: o, təlqin
etmək istədiyi fikirləri musiqi vasitəsilə daha da
gücləndirirdi. Digər tərəfdən, xalq musiqisini
öz operettalarına fəal şəkildə cəlb edərək,
Üzeyir bəy milli musiqi irsimizi qoruyurdu, Azad bəy Əmirov
demişkən, "xalqın az qala unudulmaqda olan musiqisini öz müqəddəs
ürəyinin odu ilə yoğurub yeni sehrli bir musiqi"
yaradırdı. Sənətkar milli musiqi nümunələrini
elə məharətlə, dramaturji xəttin elə münasib
nöqtəsində - həm də yeni intonasiya qiyafəsinə
salıb, semantikasını dəyişdirib, vəziyyətə
uyğunlaşdıraraq - tətbiq edirdi ki, bu musiqi, əsərin
ayrılmaz tərkib hissəsinə çevrilirdi. Xalq
havaları yeni səhnə həyatı qazanır,
özününküləşdirilirdi. İzali Zemtsovskinin
Musorqski haqqında məqaləsində qeyd olunduğu kimi, bəstəkar
üz tutduğu qaynağı yaradılan kontekstə daxil
edib, öz bədii mətninə çevirirdi. "Uzundərə"
lirik rəqsi Məşədi İbad kimi koloritli personajın
səciyyəsinə xidmət etdi, rəng, diringi, rəqs
havası kimi bəlli melodiya
"Deyirlər ki, toy olacaq" xorunda istifadə olundu. Bu rəng-rəqs
melodiyası Sport-Rekord səsyazma şirkətinin
vallarında, Qurban Pirimovun ifasında yer alıb. İranlı
tarzən Dərviş Xanın (o, müəyyən zaman təbrizli
xanəndə Əbülhəsən Xan Azər İqbal
Soltanın dəstəsinin üzvü idi) val yazısı da
mövcuddur.
Həm
adıçəkilən, həm də "emala" cəlb
olunan başqa melodiyalar sözlə uzlaşdırılaraq
operetta kontekstində yeni dramaturji "səslənmə"
qazandı.
Beləliklə,
Üzeyir bəy unikal sintez yaratdı: Avropa operetta
formasını maarifçilik hərəkatının sosial-tənqidi
məzmunu ilə zənginləşdirdi, xalq musiqi ənənəsinin
sərvətlərindən ustalıqla istifadə etdi. Bu,
inqilab idi - sosial-tənqidi operetta milli maariflənmənin
güclü silahına çevrildi.
1937-ci
il aprelin 30-da Bakıda tamaşaya qoyulan "Koroğlu"
operasının premyerası Azərbaycan musiqi tarixində sadəcə
teatr hadisəsi deyil, xalqın mədəni yaddaşına həkk
olunmuş böyük bir dönüş nöqtəsi oldu.
Qara Qarayevin həmin dönəmə dair gündəlik qeydləri
yaşanılan sarsıntını bənzərsiz şəkildə
ifadə edir: "Furor, böyük uğur, parlaq premyera...
Şadyanalıq, sarsıntı, göz yaşları... Hər
bir tamaşaçı, hətta ən cahili belə,
anlayırdı ki, tale onu xalqının tarixində unikal hadisənin
şahidi edib".
Lakin
"Koroğlu"nun təhlilində zamanla müxtəlif
ideoloji yozumlar da ortaya çıxdı. Əsəri sırf
partiya göstərişlərinin məhsulu kimi təqdim etmək
cəhdləri olduğu kimi, onu oriyentalist ənənə
kontekstində - Şərqə rus musiqi baxışı
çərçivəsində qiymətləndirmək meylləri
də müşahidə olunur. Lakin 1937-1938-ci illərdə
"Sovetskaya muzıka" dərgisində dərc olunmuş
ilk məqalələr belə bu sadələşdirilmiş
yanaşmalara əsaslı cavabdır. Georgi Xubov "Azərbaycan
opera teatrının kollektivi ilk olaraq "Koroğlu"da -
milli mövzu zəminində realistik sovet musiqi tamaşası
yaratmaq problemini həll etmişdir", - fikrini
vurğuladıqdan sonra çox mühüm bir nəticəyə
gəlir: "Koroğlu" operasında Üzeyir Hacıbəyov
təkcə muğamat sənətinin mürəkkəbliyini,
aşıqların möhtəşəm
improvizasiyalarını və xalq mahnısının cazibədar
lirizmini böyük ifadə gücü ilə təcəssüm
etdirməklə kifayətlənmədi, həm də xalq musiqi nitqinin bütün rəngarəngliyini
milli xalq-qəhrəmanlıq operasının vahid üslubu
çərçivəsində təcəssüm etdirdi"
("Sovetskaya muzıka", 1938, ¹4).
İosif
Rıjkinin müşahidələri də dəyərlidir: "Ü.Hacıbəyov
iti dramaturji duyuma malikdir: onun üçün musiqi - eyləm,
eyləm isə - musiqidir". Koroğlu və Nigarın səhnə
obrazları təkcə bəstəkarın deyil, bütün
sovet musiqisinin uğuru kimi təqdim olunur: "Onlar əsl
müsbət qəhrəmanlardır - onları yaxın və
əziz adamlar kimi qavrayırıq. Bu obrazların təfsirində
kitab rezonyorluğu və nümayişkaranə
ikonasayağı "fəzilət" yoxdur".
Üzeyir
bəyin yaratdığı əsər milli musiqi teatrı
yaradıcıları üçün örnək statusu
qazandı.
Operanın
bədii kəşfləri və milli təfəkkürlə
yoğrulmuş musiqisi haqqında İzabella Abezqauzun qənaətləri
önəmlidir. Onun tədqiqatı Üzeyir bəyin milli
musiqi təfəkkürünün müxtəlif səviyyələrdə
- melos, harmoniya, ritm və dramaturgiya qatlarında necə təzahür
olunduğunu əyani şəkildə nümayiş
etdirmişdi. Bütün bu bədii nailiyyətlərin
arxasında isə Ü.Hacıbəylinin Azərbaycan milli
musiqisinin daxili qanunauyğunluqlarını üzə
çıxarmağa yönəlmiş uzunmüddətli
araşdırmaçı fəaliyyəti dayanırdı.
"Koroğlu" operası "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
tədqiqatında əksini tapan elmi-nəzəri
axtarışların nəticəsi kimi meydana gəldi, bu
qanunauyğunluqların bədii cəhətdən
inandırıcı əsaslandırılması oldu.
Beləliklə,
"Koroğlu" operası təkcə bir dövrün sənət
hadisəsi deyil, azərbaycanlı bəstəkar
düşüncəsinin və musiqi sisteminin yeni mərhələsinin
başlanğıcı oldu. Bu əsərdə xalq
yaddaşı, milli musiqi intonasiyası və dramaturji gərginlik
vahid bir bədii və milli-estetik zəmində birləşmişdir.
Kamilə
Dadaş-zadə "Yüksəliş. Üzeyir Hacıbəyli və
aşıq musiqisi: intertekstual dialoq" kitabında
"Koroğlu"nun, bütövlükdə bəstəkar
yaradıcılığının milli yaddaş və etnik
şüurun dirçəldilməsindəki rolunu çox dərin
qiymətləndirir: "Üzeyir Hacıbəylinin
yaratmaları çoxları üçün türk
mentallığının mənəvi fəzasına, qədim
dastanlar və əfsanələr dünyasına
açılan qapı oldu. Bu qapı etnogenetik tarixin ən məxfi,
ən gizli qaynaqlarına yol açırdı. Bəstəkarın
üzərinə düşən tarixi missiyanın bir tərəfi
də məhz bu deyildimi?"
Qara
Qarayev Üzeyir Hacıbəyli ilə məşğələlərin
əhəmiyyəti haqqında danışaraq qeyd edir ki, onun
sinfində "...çoxumuz ilk dəfə dərk etdik ki,
sadə lirik mahnıların cazibədarlığının,
muğam strukturunun qəliz incəliyi arxasında təkcə
estetik deyil, həm də məntiqə dayaqlanan aydın sistem
və gözəllik gizlənir". Q.Qarayevin, ustadı
Ü.Hacıbəyli haqqında "O, mənim milli ruhum
uğrunda çarpışırdı", - etirafı da
çox səciyyəvidir.
Fikrət
Əmirov haqlı idi: "Hamımız Üzeyir bəyin məktəbindən
çıxmışıq" - həm bəstəkarlar, həm
də musiqişünaslar. Onun ideyaları - milli ənənəvi
sənətin Avropa formaları çərçivəsində
tətbiqi, tembrin etnik "səs idealı"nın
daşıyıcısı kimi funksiyası, musiqi
toxumasının xətti inkişafı - ən müxtəlif
nəslin, estetik mövqeyin təmsilçilərinin
yaradıcılığında bar verdi.
Ü.Hacıbəylinin
tədqiqinə bütün ömrünü həsr etmiş
alim Elmira Abasova sənətkar haqqında son məqaləsini
belə bir bəyanatla başlayır: "Üzeyir bəy
haqqında əsas kitab yazılmayıb və belə kitab
heç vaxt ərsəyə gəlməyəcək.
Çünki Üzeyir Hacıbəyli əbədidir - bizim
mahnı və rəqslər, aşıq musiqisi və
muğamlar kimi". Bəli, hər yeni nəsil, Üzeyir bəy
sənəti ilə təmasdan heyrətə gələcək,
onun ideyaları və bədii kəşflərini dərk etmək
tələbatı duyacaqdır.
Məhz
elə bu, həqiqi dahilikdir - əsrlər boyu müasir,
aktual, canlı qalmaq iqtidarı.
Üzeyir
Hacıbəyli sadəcə əsərlər yaratmadı -
yaradıcı təfəkkür modeli qurdu. Onun intuitiv kəşfdən
("Leyli və Məcnun") nəzəri dərketmə
("Əsaslar") vasitəsilə "xalqın bədii təcrübəsi
və psixologiyasının cövhərini" (Abezqauz) təqdim
edən opusa ("Koroğlu") doğru qət etdiyi yol
sonrakı Azərbaycan musiqiçi nəsillərinin
hamısı üçün nümunəyə çevrildi.
Ü.Hacıbəyli
haqqında çox danışılır, yazılır.
Əlbəttə, heyrətlə, ehtiram və sevgi ilə,
amma bəzən suallar da yaranır, bəzən
ayrı-ayrı qərarlara skeptik yanaşılır,
"diskussiyaya sövq edən amillər" də
(A.Tağızadə) meydana çıxır. Unutmayaq: Üzeyir bəy fiquru tariximizin taleyüklü - mürəkkəb
və ziddiyyətli bir məqamında ucaldı. O, irsimizi də
mümkün qədər qorudu, yeniliklərə də
açıq oldu. Soldan da - kifayət qədər radikal deyil,
sağdan da - kifayət qədər mühafizəkar deyil - zərbələri
dəf edərək, seçdiyi yolla aydın məqsədlərə
doğru qətiyyətlə hərəkət etdi və
sonucda zəfər çaldı.
O,
xalq hikmətinin xəzinəsindən bəhrələnib
prinsipcə yeni sənət yaratmağın yolunu dünyaya
göstərdi. Üzeyir bəyin gerçəkləşdirdikləri
bu gün - qloballaşma və mədəni kimlik
axtarışı dövründə olduqca aktualdır!
Ü.Hacıbəyli
sənətini sevən, yüksək dəyərləndirən
Ümummilli lider Heydər Əliyevin sözləri necə də mənalıdır:
"Xalqımızın milli dirçəliş, milli
oyanış, milli özünüdərk hisslərinin
yaranmasında Üzeyir Hacıbəylinin əsərləri və
onun bilavasitə fəaliyyəti böyük rol
oynamışdır. Azərbaycanlılar məhz
Ü.Hacıbəylinin əsərlərindən ruhlanaraq Vətənimizi
daha da çox sevmişlər; onun musiqisini dinləyərək,
onun əsərlərindən irəli gələn fikirlərin
təsiri altına düşərək hiss etmişlər ki,
Vətən, ölkə, millət hər bir insan
üçün nə qədər əzizdir,
doğmadır".
Üzeyir
Hacıbəyli məkan və zaman dahisi idi. Bu gün də
belədir. Ancaq bu gün - onilliklər sonra biz həm də
anlayırıq: Üzeyir Hacıbəylinin məkanı
bütün musiqi kainatı, zamanı isə əbədiyyətdir.
Zümrüd DADAŞZADƏ
Professor, Əməkdar incəsənət xadimi
525-ci qəzet. - 2025.- 17 sentyabr (¹167).- S.10-11.