Dünyanın və fərdin
xilası üçün
- “Sev”
Gərək ki, Umberto Eko
"Qızılgülün adı" əsəri ilə bağlı demişdi: "Mənim romanım ilk 100 səhifəni oxuyanlar üçündür". Natiq
Məmmədlinin "Sev"
adlanan yeni romanı haqqında da belə bir
fikir səsləndirmək
olar. Amma bu qədər səhifə fərqi ilə yox, bir
qədər səbir edib qəhrəmanları tanıdınsa, roman özünü oxutmağa
davam edir. Və qəhrəmanlarla birlikdə əfsanəvi bir səyahət başlayır.
Səyahət sözünü öyrəşdiyimiz
anlamda, yəni zamana, müxtəlif dönəmlərə vurğu
salmaq mənasında işlətmirəm. "Sev"
doğrudan da, səyahət romanıdır.
Müxtəlif insan surətlərinin, xarakterlərin,
ekzotik məkan təsvirlərinin yer aldığı, sürətlə
bir-birini əvəzlədiyi
bu səyahət, həm də dünya, insanlarla yeni tanışlıqdır.
İçində yaşadığımız
gerçəkləri bir
də romandan oxuyub görmək, seyr etmək imkanına sahib olmaqdır.
Əsərin mövzusu Cənub-Şərqi
Asiya ölkələrinə
səyahətə çıxan
turistlərə bələdçilik
edən Səidlə Müjdənin arasında yaranmış sevgidən bəhs edir. Müxtəlif dinə məxsus olan bu gənclərin sevgisini yaşadıqları
cəmiyyət, ətraf
mühit qəbul etmək istəmir, onlara müxtəlif yollarla mane olmağa
çalışırlar. Gənclər çıxış
yolu kimi Hindistandan Azərbaycana, Odlar yurduna can atırlar.
Roman bir neçə ölkənin tarixi, dini baxışı, dünyagörüşü ilə
bağlı bilgilərlə
zəngindir. Müəllif
məkanları dəyişərək,
hadisələri Hindistandan
Siqiriyaya, Siqiriyadan Bakıya, Bakıdan Ukraynaya gətirir. Belə yerdəyişmələr
bizə həmin ölkələrin mədəniyyətini,
tarixini, etnoqrafik özəlliklərini də
öyrənmək şansı
yaradır. Eyni zamanda təsvirlər yorucu təsir bağışlamır. Əksinə,
əhvalatdan əhvalata,
hadisədən hadisəyə
ötürülən məqamlarda
edilən montaj keçidləri, sərbəst
kamera hərəkətləri
təəssüratı doğuran
epizodlar, mizan, xüsusi effektlər ideyaya xitab elədiyindən
mətndə bədii
şəkildə əridilir.
Natiq Məmmədli ilk növbədə
təsirli, universal insan
hekayəsi yazmışdır. Zənnimcə,
azərbaycanlı ilə
bərabər, istənilən
ölkə vətəndaşına
doğma gələcək
bir hekayə! Bu isə ədəbiyyatın,
ümumən sənətin
dəyişməz düsturudur.
Çünki bədii
mətnin sirri, ilk növbədə emosional enerjinin ötürülməsinə
bağlıdır. Bundan
məhrum olan mətn mexaniki və falşdır. "Sev" romanı ilk növbədə, emosional
toxunuşları ilə
diqqət çəkən
mətndir. İstər
tarixin emosional yaddaşına baş vuranda, istərsə də çağın sevgi dramlarına anlam qazandırıb aparıcı mövzuya çevirəndə yazıçı
duyğusal məqamları
hissi qatda işləməyə müvəffəq
olur.
Romanda üç əsas paralel xətt var: Səid-Müjdə münasibətləri
- bura Siqiriya adasına tura çıxmış insanların
həyatını bədiiləşdirmək,
çeşidli obraz,
tale və xarakterlər
hasilə gətirmək
niyyəti daxil olmaqla, hər iki gəncin ailə dramları, sevgi və mücadilələri
daxildir. Yazıçının
həyatı - burda dostu ilə münasibətlərdən tutmuş
gəncliyinə, ilk uşaqlıq
sevgisinə (Mariya) geridönüm edən xatirələr zənciri də ehtiva olunur. Bir də əsər içində
əsər kimi doğulan Sarı Aşıq dastanı və dastandakı vaqeələrin çağımıza
- əsas qəhrəmanların
həyatına proyeksiyası.
Və hər xətdə iştirak edərək sevgini rəmzləndirən simvollar
- Sakura çiçəyi, sarı yağış.
Yazıçı hər xətdən
uğurla yararlanır.
Amma özəlliklə, əsər
boyu sevgisizlikdən əziyyət çəkən
müasir dünyanın
mənəvi problemlərinə
fokuslanır, insanı
təbii halından çıxarmağa sövq
edən hemoseksual meyllər (Cek Kruz), içki aludəçiliyi
(Sergey), xəyanət (Saşa),
pul qazanmaq hərisliyi (Uilyam Kruz), instaqram aludəçiliyi (videobloger
Vəli Özdəmir)
kimi məqamların konkret obrazlarda təzahürünü gerçəkləşdirir
və bütün əsər boyu təhkiyəsini pastişlərlə,
allüziyalarla mənalandırır,
polifonikləşdirir, təsviri
stilistik baxımdan yaddaqalan edir.
Xüsusilə, konfliktli situasiyaları
- Səid-Qaraca bibi, Səid-Lələ, Sergey-Aleksanrda,
Sergey-Mariya xətləri
ilə vizuallaşan özgələşmə anlarını,
ünsiyyət böhranını
dinamik, dəyişkən
mizanlarla gerçəkləşdirir.
Səidin daxilindəki
ağrını, tənhalığı
göstərən maneralar
və dinamikləşən
mizanlar məhz yazıçının nəsr
estetikasına xas olan vizual üslub
səviyyəsində təzahür
edir. Müəllif
milli, amerikalı, rus,
Ukrayna xalqlarının
xarakterik cizgilərini
ustalıqla, incə formada işləyir, personajların mentalitetindən
irəli gələn özüməxsus xüsusiyyətləri
qabardır.
Heç
vaxt gülümsəməyən,
köhnə dəyər
və mentalitetinə bağlı olan qoca Endryu Kruz,
əksinə, həyatın
bütün çətinlikləri
qarşısında gülümsəməyi
bacaran, susqun drezdenli qocalar - Babil qüllələrinin
tədqiqatçıları olan Tomas əmi və Merio xala,
yaxud ukraynalı sosial psixoloq - insanların kollektiv davranışındakı problemlər
haqqında tədqiqat
aparan, insan duyğularını öyrənən
Mariya obrazları hər biri əsərdə
yazıçının onlara
həvalə etdiyi ideya daşıyıcısı
kimi çıxış
edirlər.
Həmin
çoxluğun bölüşdüyü
mənəvi ortamda hallanan söhbətlər
əsasən planetin simasının dəyişilməsi,
dünyanın gələcəyi
mövzusu üzərində
qərar tapır. Bu məqamlarda hər kəs öz versiyasını səsləndirir:
"Artıq dünya
hetroseksual liderlərin
hökmranlığından yorulub, onu yeni məcraya salmaq, yeni düzən vermək lazımdır" (Cek Kruz),
- kimi fikirlərdən
tutmuş, "Dünyamız
getdikcə yaddaşını
itirir" (Saşa),
"insan artıq Yer kürəsində öz missiyasını başa vurub. Deyəsən, bizim yerimizi daha mükəmməl
varlıqların tutmasına
hazır olmalıyıq"
(Mariya) kimi süni intellektin meydana çıxmasına
işarə edən hər dialoq əsərdə dünyanın
hazırkı mənzərəsi,
xalqlara sırınmaqda
olan Avropa dəyərləri, qlamur həyat tərzini prioritetə çevirənlər,
müharibələr, alov
saçan silahlar, insan vəhşilikləri,
kiçik xalqların
böyük imperialist dövlətlərin
əlində yemə çevrilməsi kimi məsələlərə diqqət
yönəldir: "Bəşəriyyətin
bətnində orta əsrlərdən qalmış
vəhşi bir güc ilişib qalıb. Gördüyümüz
təzə nə varsa, hamısını öz libasına bürüyür, xirtdəyimizdən
asılıb qalır,
nə udqunmaq olur, nə də
tüpürmək. Bax,
bu qüvvə ayaqlarımıza qandallanmış
bir cüt qara daş kimi
bizi daim geriyə, özü gəldiyi səmtə sürükləyir, nə
qədər çırpınsaq
da, əlimizi uzatsaq
da, XXI əsrə çatmır
ki çatmır. Dünyanın
heç də hər yerində XXI əsr deyil, ona hələ çox var".
"Sev" romanı bu mənada, hadisələri iki şəxsin arasındakı
sevgi münasibəti çərçivəsindən çıxararaq mövzuya
daha qlobal baxış bucağından
baxan mətndir. Qəza təhlükəsi
ilə üzləşən
təyyarədə ölümlə
pəncələşən insanların etiraf məqamları dünyanın
bugünkü simasını
görmək və onun özünün nə qədər qəzalı vəziyyətdə
olduğuna işarə
təsiri bağışlayır.
Yaxud romanda səyahət üçün
məkan olaraq xəyanətlər qalası
sayılan Siqiriyanın
seçilməsi, Endryu
Kruzla otel işçisi arasında olan saat mübahisəsi
(zamandan geri qalmaq, yaxud qabağa
qaçmaq) təsadüfi
xarakter daşımır.
Eləcə də əsərdə üç
zamanı - keçmiş,
bu gün və gələcəyi xarakterizə edən üç insanın -
baba, oğul və nəvənin (Endryu Kruz, Uilyam Kruz
və Cek Kruz) timsalında müəllif
zamanlar arasındakı
uçurumu motivləndirmiş
olur, bir-birindən uzaq əxlaq və dünyagörüşə
malik bu üçlüyü
nəsil təzələnməsinin
bariz örnəyi kimi təqdim edir.
Əsərdə pessimist ovqat hakim deyil,
qarşılaşdıqları çətinliklərə rəğmən,
qəhrəmanlar ümidsizliyə
qapılmır, müqavimət
göstərirlər. Burada
sarsılmaz ruhu, inamı daşıyan iki əsas obraz
var: Səid və Müjdə. Natiq Məmmədli romanda sevgini yalnız insanın deyil, bəşəriyyətin xilası
kimi göstərir. Bu
dəfə Qərbdən
Şərqə yox, Şərqdən Şərqə
qaçış gerçəkləşir:
"Qartal kimi dimdiyini dənizə əymiş, alovun suya meydan oxuduğu
odlu torpağa". Cəhalət, doqma qanunlar, boğucu, əzici mühit və s. maneələri adlamağa çalışan
qəhrəmanlar romanda
hətta gerçəkdə
malik olduqları imkanları
aşaraq, mahiyyətində
daha mühüm, bəşəri, fövqəlgüc
və məna daşıdıqlarını bəyan
etmiş olurlar.
Əsərdə çağdaş prosesə,
yazı mühitinə,
tənqidçilərə qarşı yer alan ironiya, sarkastik
tərzdə münasibət
müəllifin ədəbi
aləmi yaxşı tanıması, onu bütün atributları ilə canlandıra bilməsi bacarığı
ilə bərabər,
ümumiləşdirmə gücünü
də meydana qoyur. Romanda lokal planda yazıçının
özünü ironiya
hədəfi etməsindən
başlamış qlobal
planda dünyanın özünü bu hədəfə fokuslamaq kimi ali niyyət
dayanır: "Təsəvvür
edirsənmi, XXI əsrdə
insanları nəyə
görəsə yox, bir-birlərini sevdiklərinə
görə linç etmək istəyirlər. Başa düşürsənmi,
dünyanın hələ
də elə yerləri var ki, orada sevmək yasaqdır. Dəhşətli deyilmi?"
Bu sualı bəlkə də romanın parafrazı adlandırmaq mümkündür. Çünki
əsəri yazdıran
səbəb bu cümlədəki heyrət
nidasında gizlənib.
Bəli, "Sev" romanının qayəsi yalnız sevgi motivi üzərində qərar tapıb iki sevən gəncin eşqini mətnləşdirmək deyil.
Buradan yola çıxaraq daha böyük, qlobal, bəşəri suallara cavab axtarmaqdır. Niyə cahanda kamal qalib gəlmədi?
Ağıl qələbə
çalmadı? Eşq
inandırmadı? Natiq
Məmmədli bəlkə
də bu suala cavab aramaq
üçün dünyanın
dörd bucağını
təmsil edən insanları, müxtəlif
millətlərin nümayəndələrini
bir araya gətirir. Bir təyyarəyə,
bir ölkəyə, bir avtobusa, bir
mehmanxanaya, bir adaya, bir masa ətrafına toplayır.
Bu birgəlikdən yalnız
insanlığın deyil,
elə dünyanın
da siması görünür.
Məlum olur ki, "Burada ekzotik olan yeganə şey Banqladeşin yalnız xəritədə
tutduğu yerdi, insanlarsa hər yanda eynidir; hamı səhər durub övladını məktəbə yola salır, analar yol gözləyir, atalarsa iş dalınca gedirlər, hamı hər yerdə olduğu kimi, burada da bir tikə çörək
uğrunda vuruşur".
Bəs qloballaşma epoxasının
iflic etdiyi, başını dumanlandırdığı,
yeni paradiqmalara meyl edən insanın nicatı nədədir? Müəllif birmənalı
şəkildə cavab
verir: Sevgidə! Romanda seçilən sevgi motivi xilas
kimi düşünülüb.
Müəllif sosial - ağır məişət
motivini, eləcə də qlobal problemləri çağın
gerçəkləri sırasından
qələmə alsa
da, onlara dirəniş
faktı kimi sevgini önə çəkir. Yəni bütün həyat çətinliklərinə baxmayaraq,
sevən insan sarsılmazdır, ruhən
güclüdür və
o, hər cür çətinliyin öhdəsindən
gələrək yeni həyata
başlamaq əzmindədir.
Dünyanın harasında
olsa belə içindəki sevgiyə
tutunub yol gedə və düzənini sıfırdan
yarada bilər.
Ultramodern ölçülərlə silahlanan, getdikcə sevgi adlı müqəddəs təlimdən
uzaqlaşan dünyanın
mükəmməl eşq
modellərinə hər
zaman ehtiyacı var: "Darısqal
dünya sevənləri
anlamır. Sevgini unutdurmaq istəyirlər, bunu mənə Aşıq dedi. Onu da söylədi ki, sevgi heç vaxt təslim olmayacaq".
Roman özündə müxtəlif
zaman qatlarını ehtiva
edir. Keçmişin yaddaşı, indinin müasirliyi, bir də mətnin özündə qurulmuş
daxili zaman. Hansı
ki, yazıçı bu
zamanla davranışda
olduqca sərbəstdir.
İstənilən məqamda
əsərdə yaşanılan
retrospeksiya, yaxud irəliyə qaçış
halları oxucunu müxtəlif zaman labirintlərində
gəzişməyə vadar
edir. Və bu məqamda bədii mətnin bütöv quruluşuna daxil olan elementlərinə
təsir göstərən,
onları şəkilləndirən
bir struktura malik olan zaman amilinin necə işarəvi səciyyə daşıdığına
əmin oluruq. Bu gəzişmənin yalnız
zamanı tanımaq mənasında yox, həmçinin təhkiyəçini,
zamanın gedişatına
təsir göstərən
xarakter və məkanları tanımaq üçün vacib olduğunu duyuruq.
Üçlü zaman kəsiminin daim
iştirak etməsinə
baxmayaraq, əsərdə
zamanın xətliliyindən
imtina yolu tutulduğu görünür.
Postmodernist estetikanın, onun
fundamental prinsiplərinin bariz
qorunduğu romanda keçmiş, indi və gələcək arasında ardıcıl bağlantıdan danışmaq
mümkün deyil. Bəzən ilğım kimi, bəzən dayanıqlı olaraq görünən irəli-geri
zaman dönümlərində özünü tapan oxucu xaotik zaman müstəvilərinə səpələnmiş
hadisələri izləməklə,
seyr etməklə məşğul olur. Yazıçı zaman arasından
sərhədləri elə
aradan qaldırır
ki, bugünün sevgi
xəttinin izinə düşüb həyəcanla
gedişata kökləndiyimiz
yerdən Sarı Aşığın dövrünə
nə zaman adladığımızın
fərqində belə
olmuruq. Sanki olub bitmişlər, məlum vaqeələr yenidən dil açır. Amma fərqli biçim və interpretasiyada. Postmodernizmin əsas qayələrindən biri olan "sənət haqqında sənət",
"mətn əsasında
mətn" yaratmaq prinsiplərinə sadiq qalaraq bir növ,
dünyanı, sevgini yenidən qavramağa imkan verən dünyagörüş forması
kimi çıxış
edilir. Məhz, Rolan Bartın dediyi kimi, "Mən hər dəfə çox dəqiq bilirdim ki, orta əsr insanlarını
müasirləşdirmirdim, əksinə, müasir insanları orta əsrlərdə düşündürürdüm".
Bu mənada, Sarı Aşıq dastanına müraciəti yazıçının
ən uğurlu fəndi hesab etmək olar. Müəllif Sarı Aşığın dövründə
sevgiyə düşmən
olan Qaracaları, Lələləri bu günümüzə gətirib
bir növ poetik tonallıq yaradır, gənclərin
mübarizə əzmini
daha qabarıq ifadə etməklə bərabər, öz epoxasının simasını
yaratmağa nail olur.
Bu kontrastlıq - melanxoliya
və qəddarlıq,
keçmişlə müasirliyin
cizgilərinin eyni anlam daşıdığına
işarə edən xəfif ironiya və sərt realist vurğular romana estetik və vizual dərinlik verir. Düzdür, müəllif romandakı Səidlə Müjdənin
sevgisindən bəhs edən hekayətin ətrafında cürbəcür
əlavə, törəmə
həyat lövhələrini,
yaşantı təzahürlərini
yerləşdirir. Buna baxmayaraq,
əsas konsepsiyanı
çatdırmaq üçün
hissi təcrübəyə
əl atır. Sevgi dramının içində digər bir sevgi hekayətini
vizuallaşdırır.
Roman
postmodern nəsr ölçülərində
qələmə alınıb.
Əsər içində
əsər yazmaq, dekonstruksiya, intertekstuallıq,
arxetipik motivlər, fləşbek elementləri,
yuxu, qarabasma, dejavu, retrospeksiya halları - keçmişlə
bağlı xəfif nostalji hissləri - həm baş qəhrəmanlar - Müjdə
ilə Səidin, həm də qəhrəmanlardan biri olan təhkiyəçinin
hekayətlərində daim
rast gəlinir. Müəllif əsəri
ikili təhkiyə ladında təqdim edir. Sarı Aşığın əhvalatını
danışdığı hissələrdə axıcı,
rəvan bir üslub hakimdir. Dastan poetikasının elementlərini,
orta əsrlərin özünəməxsus ifadə
tərzini, dil stixiyasını yazıçı
nəinki bütöv
şəkildə hiss edir,
həmçinin bu bütövlüyü psixoloji
olaraq mətnə ötürməyə müvəffəq
olur. Səidin əhvalatında isə müəllif obyektivi daha çox müasir dünyanın gerçəklərinə fokusladığından
fəlsəfi mükalimə
və tutum daha öndədir.
"Sev" romanının özünəməxsus cəhətlərindən
digəri müəllifin
metafiction fəndindən istifadə
etməsidir. Yazıçı
aktiv fiqur kimi əsərdə daim ön plandadır,
təhkiyəçi olaraq
hadisələrə müdaxilə
edir, romanın necə əmələ gəlməsinin hekayəsini
danışır, yəni
romanda oxuduqlarımızın
necə yazıldığına
dair işarələr
verir. Eyni zamanda əhvalat
boyu əsas iştirakçılardan biri
qismində çıxış
edərək süjetin
personajlarından birinə
çevrilir, qəhrəmanlarla
dialoqa girir.
Ukraynaya
Mariyanı axtarmağa
getməsi, bu şəhərlə bağlı
xatirələri, 1932-33-cü ildə törədilən
məşhur Qolodomor faciəsini anması, xalqın mübarizə əzmini, ukraynalı ruhunun gücünü ifadə edən fikirləri, hətta bu gün üçün
uzaqgörən notlar
("Onlar vuruşurdular...")
və s. romanda müasir epoxanın inkişaf qanunauyğunluqlarını
açmağa kömək
edən əsas vasitə təsiri bağışlayır.
Romanda ən uğurlu məqamlardan biri Natiq Məmmədlinin obrazların hər birinə xüsusi həssaslıqla yanaşıb,
onların həyat baxışlarını, daxili
konfliktini anlamağa və göstərməyə
çalışmasıdır. Təsvirlər iri planda, psixoloji rakurs və mizanlarla açılır.
Səidin Lələ tərəfindən uçurumdan
itələndiyi səhnədə
müəllif nuar estetikası yaratmağa müvəffəq olur: dumanlı hava, qorxu aşılayan səslər, külək
vıyıltısı və
s. kimi təsvirlər
tutqun atmosfer yaratmaqla situasiyanın faciəvi mahiyyətini tamamlayır.
Müəllif belə bir səhnəni Qaraca bibi ilə Lələnin
münasibətilərinin yer
aldıqları səhnədə
də yaradır. Həm də ekspressionist boyalarla. Belə məqamlarda yazıçı sanki kölgə və işıq oyunu qurur, personajların daxili aləmlərinin, iç niyyətlərinin
vizuallaşdırılması o qədər canlı və dəqiq yönlərdən sərgilənir
ki, oxucuya əndişə
duyğusunun ötürülməsinə
tam nail olur.
Natiq Məmmədli finalı
minimum sözlərlə, nikbin
enerji, mübarizə əzmi, sevən insanın ruhunun gücünü ifadə edən, çağımızın
gerçəklərinə bağlayan detallardan istifadə etməklə bitirir. 44 günlük Zəfər tariximiz, 27 illik işğaldan qurtulan Güləbird kəndi, Sarı Aşığın türbəsi,
sevgilisi Yaxşının
uyuduğu qəbiristanlıq,
sevinc təntənəsi.
Müəllifin özünün
qeyd etdiyi kimi, tam bir Sarı
Aşıq möcüzəsi!
Bir də Həkəri
çayının kənarında,
Sarı Aşığın
türbəsi önündə
yeni doğulan övladları
ilə dayanan, bu ziyarətə hamıdan əvvəl tələsən Səid və Müjdə!
Əsərin final səhnəsini simvolik
planda bu gün dəyişən,
milli müqəddəratını müəyyən edib yenidən qurulan, dirçələn Azərbaycanın
özünə adekvat
rəmz mənasında
da anlamaq olar. Yenidən qurulan ölkədə yeni sevgilər
başlanır! Bəlkə
əksinə, vətəni
vətən edən həm də sevgilər olur. O sevgi ki, müəllif buna
lap əvvəldən inanır
və inandığına
görə də sevgi motivini qabardır: "Onlar qədəm qoyduğu torpağı öz sevgiləriylə birgə
vətən edəcəkdilər.
Deməli, mənim ölkəmdə sevənləri
sayı artacaqdı. Deməli, dünyanın heç də hər yerində rast gəlinməyən təmənnasız və
saf məhəbbətin
sərhədləri bir
az da genişlənəcəkdi".
Belə...
Vaxtilə Feyerbax məhəbbət dini yaratmaq fikrini irəli sürmüşdü.
Böyük Hüseyn
Cavidsə "mənim
Tanrım məhəbbətdir,
sevgidir", - deyə
öz estetik kredosunu heç nəyə güzəştə
getməmişdi. Görünür,
düşünərlərin dünyanı xilasla bağlı axtarışları
heç zaman bitməyəcək
və hər zaman da xilas üçün təklif edilən model dəyişməz qalacaqdır:
Sev! Sev ki, arınasan!
Natiq Məmmədlinin "Sev"
romanı bizi bu həqiqətə bir daha inandırır.
Elnarə Akimova
525-ci qəzet. - 2025.- 20 sentyabr (¹170).- S.16-17.