Ərtoğrol Cavid - Yarımçıq
qalmış işıqlı
ömür
Azərbaycan ədəbiyyatının
nəhəng simalarından
biri olan böyük Hüseyn Cavidin özü kimi, ailəsi də keşməkeşli
bir həyat yolu keçib. Onun yeganə oğlu - Ərtoğrol Cavid (1919-1943), istedadı,
zəkası və sənət eşqi ilə milli mədəniyyətimizdə
öz izini qoymağa müvəffəq
olsa da, gənc yaşında dünyadan köçərək böyük
bir potensialı reallaşdıra bilmədən
həyatdan ayrılıb.
Ərtoğrol Cavid
1919-cu il oktyabrın 22-də Bakıda dünyaya gəlmişdi. Uşaqlıq
illərindən etibarən
atası Hüseyn Cavidin yüksək mədəni mühitində
böyüməsi onun
dünyagörüşünə və sənətə olan marağına dərin təsir göstərmişdi. Cavidlər
ailəsinin evində daim ziyalılar, şairlər, sənət
adamları toplaşar,
ədəbi-mədəni mühitin
canlı nəfəsi
duyulardı. Məhz bu mühit gənc
Ərtoğrolun formalaşmasında
mühüm rol oynamışdı.
O, Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunu fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdi. Eyni zamanda şairlik
istedadı da üzə
çıxmağa başlamış,
bir neçə şeir qələmə almışdı:
...Mənim ömrüm,
həyatım pək paslanmış...
Çürük, zəif,
yanmış, teldən
asılmış...
Mən ulu tanrıdan
yardım dilərkən,
Bədbinlik fikrini
başdan silərkən,
Bilmədim ki, ömrüm
neçin qaraldı,
Gül açmadan qönçə
kimi saraldı...
"Göyərçin naləsi" adlı bu əsəri balaca Ərtoğrol 1931-ci
ildə yazmışdı.
Maraqlıdır ki, elə
bil bu şeirdə
cəmi 12 yaşı
olan Cavid Əfəndinin oğlu gələcəkdə yaşayacağı
nakam taleyini vəsf edirdi.
Ərtoğrol musiqiyə
xüsusi maraq göstərirdi. Sonralar Konservatoriyada təhsil aldığı illərdə
o, musiqi biliklərini və bacarıqlarını
mükəmməlləşdirmək üçün var gücü
ilə çalışırdı.
Onun zərif musiqi duyumu və
klassik musiqiyə olan dərin sevgisi müəllimləri
və həmkarları
tərəfindən yüksək
qiymətləndirilirdi.
Ərtoğrol həm
də bəstəkar kimi özünü sınamağa başlamışdı.
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında təhsil
aldığı 1941-1942-ci illərdə o, görkəmli
bəstəkarlar Üzeyir
Hacıbəyov, Boris Zeydman
və Fikrət Əmirovun siniflərində
təhsil almış,
fortepiano üçün yazdığı
"9 variasiya" əsərini
öz müəllimi Üzeyir bəyə həsr etmişdi.
O, eyni zamanda Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında dahi vokal ustası Bülbülün rəhbərlik
etdiyi xalq musiqisini öyrənən
elmi-tədqiqat kabinetində
çalışmış, burada musiqi folkloru
nümunələrinin toplanmasında
fəal iştirak etmişdi.
Fikrət Əmirov
isə Ərtoğrol
haqqında xatirələrində
belə yazırdı:
"Mən onun sənətini də, şəxsiyyətini də
açılmamış gözəl
bir fidana, pöhrəyə bənzədə
bilərəm. Qəti
əminəm, qalsaydı,
musiqimizin ən görkəmli xadimlərindən
biri olacaqdı".
Ərtoğrol Cavid
Nizami Gəncəvinin
"Sevgili yar gəlmiş
idi" qəzəlinə,
Nigar Rəfibəylinin
"Eşq olsun",
Tahir Rasizadənin "Səninlə
olaydım" və digər müəlliflərin
şeirlərinə romans və
mahnılar bəstələmişdir.
Onun "Şeyx Sənan", "Məhsəti"
operaları, eləcə
də bir sıra kamera və instrumental əsərləri
yarımçıq qalmışdır.
Təəssüf ki, Ərtoğrolun
bəstəkarlıq irsi
çox az sayda nümunələrlə
günümüzə gəlib
çatmış, bəzi
əsərləri isə
repressiya illərinin keşməkeşli dövrlərində
itib getmişdir.
Hüseyn Cavidin
Ev-Muzeyinin ekspozisiya zallarında Ərtoğrolun
qələm texnikası
ilə çəkdiyi
və babası Hüseyn Cavidə həsr olunmuş portret, eləcə də Azərbaycanın böyük teatr aktyoru və rejissoru, daha bir repressiya qurbanı Abbas Mirzə Şərifzadəni "İblis" və "Şeyx Sənan" rollarında təsvir edən əsərləri sərgilənməkdədir.
Bundan başqa, hələ nümayiş olunmayan, müxtəlif dövrlərdə ərsəyə
gətirdiyi rəsm işləri də onun rəssamlıq bacarığının göstəricisidir.
Ərtoğrol şahmatı
da mükəmməl bilirmiş.
Bu isə onun yalnız yaradıcı deyil, eyni zamanda
iti zəkaya və analitik düşüncəyə malik fitri istedad sahibi
olduğunu göstərir.
O, şahmatı ən
sadiq dostlarından biri - texnika elmləri doktoru Ətaulla Qasımovla oynamağı xüsusilə
sevərmiş. Yaşasaydı,
bəlkə də böyük qrossmeyster və ya məşhur
rəssam kimi tanınardı.
1937-ci ildə Hüseyn
Cavidin həbs olunması və sürgün həyatı
bütün ailənin
taleyinə ağır
təsir göstərmişdi.
Ərtoğrol atasının
bu faciəli aqibətindən dərin sarsıntı keçirmiş,
ailənin yükünü
çiyinlərinə götürmək
məcburiyyətində qalmışdı.
Bir tərəfdən sənət
yolunu davam etdirməyə çalışır,
digər tərəfdən
ailəsinə sahib çıxırdı.
Ərtoğrol Cavidin
ömrü çox qısa oldu. O, 1943-cü
il oktyabrın 14-də, cəmi
24 yaşında vərəm
xəstəliyindən vəfat
etdi. Onun vaxtsız ölümü
Azərbaycan musiqi və mədəniyyət
tarixində böyük
bir itki kimi qiymətləndirilir. Əgər yaşasaydı,
musiqi sahəsində
yeni əsərlər yarada,
atasının ideyalarını
incəsənət dili
ilə davam etdirə bilərdi.
Ərtoğrolun həyat
və yaradıcılığı
sonrakı illərdə
tədqiqatçıların diqqətini çəkmiş,
onun haqqında məqalələr, xatirələr
yazılmışdır. Bacısı
Turan Cavidin fədakar fəaliyyəti
nəticəsində yalnız
Hüseyn Cavidin deyil, həm də ailə üzvlərinin xatirəsi
qorunub saxlanılmışdır.
Bu gün Hüseyn
Cavidin Ev-Muzeyində Ərtoğrol Cavidin həyat və yaradıcılığına dair
materiallar da nümayiş
olunur. O, Azərbaycan gəncliyi üçün
yarımçıq qalmış,
lakin işıqlı
bir ömür nümunəsi olaraq yad edilir. Ərtoğrol milli mədəniyyətimizdə "görünməyən, amma
hiss edilən" izlər
buraxmış sənətkar
kimi xatırlanır.
Nübar
MƏMMƏDOVA
Hüseyn Cavidin Ev-Muzeyinin əməkdaşı
525-ci qəzet.-2025.-
23 sentyabr (¹171).- S.11.