"Qiyamçı": İnsan və qiyamın daxili səhnəsi
YAZIÇI ƏLABBASIN "QİYAMÇI" ROMANI
HAQQINDA QEYDLƏR
Əlabbasın “Qiyamçı” romanı
haqqında çox sayda məqalə yazılsa da, mənim bu mövzuda yazmağımın əsas
səbəbi müəllifin
ədəbi dilidir. Onun ifadə tərzi, bölgə şivəsi ilə zəngin söz seçimi və sintaksisi digər yazıçılardan seçilir;
hətta müəllifin
adı qeyd olunmasa belə, əsərin ikinci cümləsindən oxucu onun əsərin müəllifi olduğunu dərhal hiss edir. Eyni zamanda, bu
unikal üslub vasitəsilə əsərin
qəhrəmanlarının daxili aləmi və psixoloji vəziyyəti də oxucuya aydın şəkildə çatdırılır.
Ədəbiyyatın əsas missiyası insanın ruhunu, vicdanını, daxili səsini ortaya çıxarmaqdır.
Əlabbasın “Qiyamçı”
romanı isə bu missiyanı ən sərt və təmkinli şəkildə həyata
keçirir. Əsərin
adı artıq oxucunu dərhal bir qarşıdurmaya, bir daxili və
xarici üsyana hazırlayır. Qiyam burada yalnız siyasi və ictimai hadisələrdən
doğan bir hərəkat deyil, həm də insanın öz daxili dünyası ilə apardığı savaşdır. Oxucu Əlabbas vasitəsilə
görür ki, qiyam həm şəxsi, həm də sosialdır; daxili üsyan, vicdanın qorunması, mənəvi prinsiplərə sadiqlik və insan ruhunun
sarsılmazlığıdır.
Romanda
zaman və coğrafi məkan baxımından hadisələr 80-ci illərə
işarə etsə də, Əlabbas əsas diqqəti daha qədim dövrlərin mənəvi
və ictimai strukturlarına yönəldir.
Bu xüsusiyyət oxucuya
göstərir ki, “Qiyamçı”
yalnız bir tarixi epizodun təsviri deyil; əsərin mərkəzində
duran hadisələr, xalqın kollektiv yaddaşı və torpaq, ata-baba köklərinə bağlılığı
ilə əlaqədardır.
Beləliklə, romandakı
hadisələr yalnız
xarici təzyiq və ya siyasi
zorakılıq fonunda
deyil, eyni zamanda milli ruhun və mənəvi dəyərlərin qorunması
müstəvisində də
baş verir.
Bundan əlavə, romanın qəhrəmanı ətrafındakı
ziyalılardan fərqli
olaraq, açıq qiyam qaldıran bir fiqur deyil.
Ətrafındakı nadir ziyalılar
yalnız məsləhət
verənlər, hadisələrin
gedişində sükutla
müşahidə edənlərdir.
Bu cizgi romanda xüsusi bir ictimai psixologiyanı, sovet dövrünün qorxu və təzyiqi
şəraitində insan
davranışının real təsvirini göstərir.
Oxucu burada yalnız qəhrəmanın
deyil, həm də cəmiyyətin daxili dilemmasını və adaptasiya mexanizmini görür.
Bəbir/Təbriz
Onillik tənha həyat yaşamış, güclü
xarakterə sahib, daxili
mübarizə aparan bir obrazdır. Suallara cavab axtarmaq, məktublarla xəyali dialoqlarla özünü anlamaya çalışmaq onun ruhani qiyamının və daxili intiqamının əksidir.
Özünü öldürmək
fikrinə düşən,
amma son anda çəkilən, daxili suallarına cavab arayan bir insandır.
Səhvlərini və
sevgisini uzun müddət gizlətməyi
bacarır, intellektual və emosional dərinliyi ilə oxucunu düşündürür.
Bəbir dinamik bir obrazdır; daxili aləmi, ailəsi və sevgisi ilə ziddiyyət təşkil edir. Arvadı Şəhrizin onu tərk etməsi, uşaqlarının onu anlamaması onu sarsıtsa da, o, yeni sevgidən
imtina etmir. Roman onun jurnalist qızla Əyriqara qayıtması ilə bitir; sevgi xətti
hadisələrin digər
xətlərini arxa
plana keçirir.
Şəhriz
Müəllif, Şəhriz obrazını
məktəb illərindən
tanıdığı, “tək
günahı gözəllik
olan” və “heç kimsənin ürək edib yaxın düşə bilmədiyi bədbəxt bir qız” kimi
təsvir edir. Bu, onun xarici gözəlliyinin
iç dünyasında
yaratdığı yalnızlıq
və tənhalıqla
necə ziddiyyət təşkil etdiyini göstərir. Şəhrizin
xoşbəxt ola bilməməsini
müəllif öz üzərinə götürür,
oxucu isə taleyin günahını kimdə olduğunu sorğulamağa vadar olunur.
Müqəddəs
Təbrizlə sonradan şəhərdə
rastlaşan, həyatın
nağılvari tərəfini
təmsil edən obrazdır. Onun Təbrizlə görüşməsi
romanın sonunu nağıllaşdırır, qəhrəmanın
daxili gərginliyini yumşaldır və hekayəyə yeni həyat
verir. Müqəddəsin
Təbrizə yazdığı
məktubun illərlə
cavabsız qalması,
onun içindəki qorxuları və həqiqətlə üzləşməmək
üçün etdiyi
cəhdləri göstərir.
Bu, insanın öz daxili dünyası ilə necə barışmadığını və həqiqətlə üzləşməmək üçün
necə özünü
aldada bildiyini əks etdirir.
Qəyyum
müəllim
Təbrizin həyatında ciddi
rol oynayan, taleyini formalaşdıran bir personajdır. Təbrizin daxili sınaqlarında və özünü anlamasında
əhəmiyyətli rol
oynayır; məktubları
qəhrəmanın daxili
suallarına cavab verir və mənəvi
dəstək olur.
Əlabbas / Müəllif
Mən müəllifi də obraz kimi gördüm.
Əlabbas romanın görünməyən, lakin
hər yerdə duyulan obrazıdır. O, qəhrəmanların talelərinə
bəzən atalar sözlərinin hikməti,
bəzən də təbiətin dili ilə qarışır. Onun varlığı oxucunu hadisələrin üzərində dayanan bir şahid kimi müşayiət edir. Əlabbas insanların daxili üsyanını və mənəvi mübarizəsini
açır, sosial və tarixi problemləri – məcburi köçürülmə, daxili
miqrasiya və sovet dövrünün qəribəliklərini, emosional
və psixoloji təcrübə kimi oxucunun qarşısına
çıxarır. Müəllif
qəhrəmanların dili
ilə öz düşüncələrini də
ötürür: həyat
fəlsəfəsini, daxili
səsini, zamanla bağlı narahatlığını
çatdırır. Onun
bədii təsvirləri
yalnız estetik məqsəd daşımır,
kəndin və şəhərin mənzərələri,
hava və ətraf mühit obrazların psixologiyası
ilə üzvi surətdə bağlıdır.
Əlabbasın “Qiyamçı”sında
siyasi proqnozlara da rast gəlinir. Məsələn, Zülfüqar
müəllim Təbrizlə
dialoqunda “Daha ittifaqda ittifaqlıq qalmayıb...” sözləri
həm sovet ittifaqının dağılma
səbəblərinə işarədir,
həm də gələcək geopolitik
nizam haqqında proqnozdur.
Müəllif rusun Yaxın Şərqdən
sıxışdırılaraq çıxarılacağını, İran və İraqda isə onun təsirinin
zəifləyəcəyini göstərir. Amerika ilə
Türkiyənin regiondakı
müttəfiqliyini vurğulayaraq,
böyük dövlətlərin
maraq savaşının
xəritəsini sanki əvvəlcədən cızır.
Təbriz
həyatın sərt
qanunları ilə üz-üzə gələn,
daxilindəki azadlıq
hissini qorumağa çalışan bir şəxsdir. Əlabbas onun daxili monoloqları
vasitəsilə insanın
varlıq, ədalət
və azadlıq haqqında suallarını
oxucuya çatdırır.
Dramatik pik nöqtələr yalnız
xarici hadisələrdə
deyil, daxili monoloqlarda da yaranır; bu, romanı hadisə əsəri olmaqdan çıxarıb
fəlsəfi meditasiya
səviyyəsinə qaldırır.
Əlabbas qəhrəmanlarının psixoloji vəziyyətini incə və realist detalizmlə göstərir,
onların psixologiyasının
ən uc nöqtələrinə toxuna
bilir. Müəllifin dili sərt, eyni zamanda lirizmlə
elə doludur ki, oxucu
qəhrəmanların qorxularını,
şübhələrini, vicdan
əzabını birbaşa
özündə yaşayır.
Təbrizlə Şəhrizin münasibətləri
əsərin dramatik xəttinə xüsusi rəng qatır. Onların sevgisi ayrılıqlarla sınağa
çəkilir, alt qatda
gizlənən bağlılıq
oxucuya duyulur. Son görüş səhnəsi
xüsusilə təsirlidir:
Şəhrizin “Bu xasiyyətlə
sən elə orda qalsan yaxşıdır”
və Təbrizin “mən dəli o vaxt səni məxluq öz xaliqini istəyən kimi istəmişdim” sözləri ömürlük
ayrılığın möhürüdür.
Oxucu bu səhnədə sevginin həm ən ülvi, həm də ən dağıdıcı gücünə
şahid olur. Təbrizin Allaha inancı isə onun davranışlarında,
düşüncələrində və sevgisini ifadə tərzində daim – əsər boyu sezilir, burada
isə insanın ilahi dəyərlərlə
şəxsi hissləri
arasında parçalanmasını
göstərir.
Əlabbasın üslubu sadə
“çölçü dili”,
təsirli dialoqlar, daxili monoloqlar və simvolik təsvirlərlə zəngindir.
Təkrar olunan “sükut” və “qaranlıq” motivləri daxili tənhalığı,
“qırılmazlıq” və
“səadət” motivləri
isə mübarizəni
simvollaşdırır. Atalar
sözləri, məsəllər
və xalq hikmətləri ilə zənginliyi romanın bədii gücünü artırır, milli ruhla bağlılığı gücləndirir.
Romanda bədii dilini zənginləşdirmək,
dilin ritmini artırmaq üçün
müəllif özünəməxsus
deyimlər və ifadələr yaradır. Məs.:“Ovçusu
cavan ölən dağların maralı qoca olar.”; “Ayağıma
bax, havamı çal”; “Xırsızı
danışdıran qəzəb
odu yox, qızıl ehtirasıdır.”
və s.
Romanda kənd adlarının təsadüfi seçilmədiyi
də aydındır:
Əyriqar – “haqqdan uzaq, düzgün olmayan” mənası ilə həm cəmiyyətə
qarşı üsyanı,
həm də təkliyi simvolizə edir.
Çalmalı – coğrafi çətinliyi
və uğursuzluq işarəsi daşıyır.
Naltökən dərəsi – daş-qayalıq
yolu ilə sərt maneələri və ayrılıqları
simvollaşdırır.
Əsərin ortalarında Təbrizin
son görüşdə Şəhrizə
dediyi sözlər romanın ən ağır məqamlarından
biridir: “Biləsən,
Şəhriz, hər şeyə səni ürəkdən istəməyim
səbəb oldu…”
Bu cümlə oxucuya dərindən düşündürən
bir mesaj verir. Əslində, insan bir başqa
insana – nə qədər sevsə də, ürəyini bütövlükdə bağlamamalıdır.
Çünki inanclarımıza
görə, insanın
ürəyi yalnız
Yaradan üçün
nəzərdə tutulub.
Mənəvi dəyərlərdə,
dini düşüncələrdə
də deyilir ki, Allahdan başqasını
ürəkdən istəmək,
ona hədsiz bağlılıq göstərmək
insanı sınağa
çəkir, bəzən
də cəzalandırır.
Bu baxımdan Təbrizin
“səni ürəkdən
istəməyim” etirafı
həm böyük bir sevgi, həm
də bu sevginin fəlakətə çevrilmiş etirafıdır.
Ardınca gələn sözlər
isə qəhrəmanın
özünüittihamıdır: “O vaxt mən səni
bu əllərimlə
boğub öldürsəydim,
həm sənə olan istəyimi özümlə aparardım,
həm də uşaqlarıma adam kimi dədəlik eləyərdim…” Burada Təbriz demək istəyir ki, sevgisinin gücü və ağırlığı o qədər
böyükdür ki, bu
hiss onu həm qadına, həm də ailəsinə qarşı aciz qoymuşdur. Bu sözlər
nə qədər sərt və qəddar səslənsə
də, sevgidən doğan bir fədakarlıq düşüncəsidir:
“səni öldürsəydim,
heç olmasa sevgim bu dünyada
qalmayacaqdı, özümlə
aparacaqdım, övladlarıma
isə vicdanla ata ola biləcəkdim”.
Bu, təbii ki, mümkün
olmayan və insanın özünü
yandıran bir paradoksdur. Oxucu bu səhnədə sevginin həm ən ülvi, həm də ən dağıdıcı
gücünə şahid
olur.
Təbrizin bu sözləri
sadəcə dramatik emosional çıxış
deyil, həm də mənəvi-əxlaqi
qat daşıyır. Roman boyu
Təbrizin Allaha inancı daim sezilir.
Onun davranışları, düşüncələri,
hətta sevgisini ifadə tərzi də bu inamın
fonunda daha aydın görünür.
Bu səhnələrdə oxucu
insanın ilahi dəyərlərlə şəxsi
hissləri arasında
necə parçalandığını
görür.
Romanın sonunda romantik sonluq hadisələrin inkişaf məntiqindən
doğur və oxucuya həm təsir, həm də düşünmək
üçün zəmin
yaradır. Müqəddəs
və Təbrizin qarşılaşması, Əyriqarın
simvolik olaraq yenidən nəfəs alması, həyatın davam etdiyini və insanın azad iradəsi ilə mənasını tapacağını göstərir.
“Qiyamçı” yalnız bir qəhrəmanın daxili mübarizəsini açıb göstərmir,
eyni zamanda cəmiyyətin sərt qanunları və ədalətsizlikləri qarşısında
insanın daxili çarpışmasını da işıqlandırır. Əlabbas
oxucunu həm şəxsi, həm də sosial qiyamın dərinliyinə
aparır; qəhrəmanın
məktubları və
daxili monoloqları onun qorxu, ümid
və ruhunun sarsılmaz tərəfini
eyni anda əks etdirir. Sadə, lakin lirizm dolu dili,
simvolik təsvirləri
və metaforaları əsəri həm emosional, həm də fəlsəfi səviyyədə tamamlayır.
Əlabbasın “Qiyamçı” romanı,
təkcə bir kənd və onun sakinlərinin hekayəsi deyil, eyni zamanda insan
ruhunun dözümü,
sədaqəti və həyatın sınaqlarına
qarşı mübarizəsinin
poetik və təsirli portretidir. Təbriz, sosial və şəxsi itkilər içində yalnız qalmış, lakin əzmkarlığı,
vəfası və daxili azadlığı ilə həyatın çətinliklərinə meydan
oxuyan bir obrazdır. Əsərin səmimi, pafossuz və şişirtmədən
yazılması oxucunu
Əyriqar kəndinin mühitinə, Təbrizin
evinin otaqlarına, gündəlik həyatın
səs-küyünə, pişiyinə,
toyuq-cücəsinə qədər
yaxınlaşdırır. Bu yaxınlıq əsərin
realistik təsirini artırır, oxucu hadisələrin içindədir,
nəfəs alır,
hiss edir və ağrını paylaşır.
Təbriz
vasitəsilə müəllif
“qiyam” anlayışını
yenidən şərh
edir: qiyam dağıtmaq, yıxmaq və zorakılıqla yenisini qurmaq deyil; qiyam səssiz
və daxili bir mübarizədir, mövcud olanı qorumaq, vəfaya sadiq qalmaq və
daxili prinsipləri müdafiə etməkdir. Təbrizin tənha yaşaması, köçkün
kənd sakinlərinə
rəhbərlik etməsi
və onlarla birlikdə yeni həyata başlamağa çalışması
insanlıq dəyərlərinin
və mənəvi qiyamın simvoludur. İtkilər və mürəkkəb münasibətlər
əsərə dramatik
dərinlik və realizm gətirir, müəllifin təbiəti
və xarakteri isə Təbriz obrazına sirayət edir; oxucu onu
həm roman qəhrəmanı,
həm də mənəvi mübarizənin
simvolu kimi qəbul edir.
Əsərin sonu oxucu üçün ümid və rahatlıq gətirir. Əlabbas burada göstərir ki, insan yalnızlıq və sınaqlardan qorxmadan, suallarına cavab tapmasa da, mənəvi yüksəlişə
və əsl qiymətini anlamaya qadirdir.
Nəticə etibarilə, “Qiyamçı”
yalnız kənd həyatının deyil, insan taleyinin, mənəvi mübarizənin
və vəfanın romanıdır. Əlabbasın
səmimi və təbii dili, obrazların canlılığı
və hadisələrin
dərinliyi əsəri
oxunası, düşündürücü
və uzun müddət yadda qalan bir əsər halına gətirir. Bu
roman, oxucuya insanın
daxili dünyası ilə əlaqə qurmağın, sədaqət,
inadkarlıq və mənəvi qiyamın dəyərini göstərən
əhəmiyyətli nümunədir.
Adilə NƏZƏROVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-2025.-
23 sentyabr (¹171).- S.12.