Həqiqi həyat ölüm anından başlanır...

 

Reyhan Mirzəzadənin fikridir: "Dil - yalnız dünənimiz bu günümüz deyil, həm sabahımız əbədiyyətimizdir..." Böyük şəxsiyyətlərdən biri isə vaxtilə demişdi: "Ədəbiyyat əbədiyyəti bir anlığa çevirir, anı isə əbədiyyətə..." Bu sözlər Reyhan Mirzəzadənin kitablarını məqalələrini oxuyarkən istər-istəməz yada düşür. O, müxtəlif xalqların ölkələrin ədəbiyyatı haqqında yüzlərlə elmi əsərin müəllifi, yazıçı, publisist, politoloq kimi tanınır.

 

Çoxsaylı kitablarının təqdimatlarından birində: "Sizi yaradıcılığa ruhlandırır?" sualına Reyhan xanım səmimi bir istiliklə cavab vermişdi: "Uşaqlıqdan ədəbiyyatı sevmişəm bu sevgi ömrümün sonuna qədər mənimlə olacaq. Qardaşlığa, sülhə bərabərliyə səsləyən hər bir ədəbiyyat mənə doğmadır. Mən müxtəlif xalqların - ərəb mədəniyyətindən tutmuş yəhudi ədəbiyyatına qədər - yazıçı şairləri haqqında yazmışam bu dəyərləri gələcək nəsillərə çatdırmağı öz borcum hesab edirəm".

 

XX əsrin görkəmli yazıçısı ədəbiyyatşünas alimi, professor Mir Cəlal Paşayevin yaradıcılığına həsr olunmuş fundamental məqaləsində Reyhan Mirzəzadə onun şəxsiyyətini, prinsiplərini dəyərlərini açan maraqlı fikirlərə sitatlara yer verir - həm ədəbiyyatçılardan, alimlərdən, həm yazıçının övladlarından. Bu baxımdan Xalq yazıçısı, Əməkdar incəsənət xadimi Qılman İlkinin fikirləri xüsusilə diqqətəlayiqdir: "İnsanlıq fəlsəfəsi" kitabını oxuyarkən yazıçının 1937-ci ildə dediyi sözləri xatırladım: "İnsanlıq ayrıca bir fənn kimi məktəblərdə tədris olunmalıdır". Onun əsərlərində insanlıq mövzusu bu fəlsəfə daim qırmızı xətt kimi keçib.

 

M.C.Paşayevin oğlu akademik Arif Paşayev atasının həyatına dair çox dərin obyektiv bir fikir söyləyib: "Mir Cəlal bir deyil, bir neçə həyat yaşamışdır". O qeyd edir ki, atası, bir tərəfdən, roman hekayə müəllifi kimi bütün varlığını bədii yaradıcılığa həsr etmişdi. Digər tərəfdən isə, yorulmaz bir ədəbiyyatşünas alim idi, klassiklərimizin yaradıcılığına dəqiq elmi təhlil verirdi. Üçüncü olaraq, Mir Cəlal müdrik bir pedaqoq idi, bir çox görkəmli alim ədəbiyyat xidmətçilərini yetişdirmişdi. Bu üç həyat bir-birini tamamlayır, ayrılmaz şəkildə birləşərək Mir Cəlalın bütöv, ahəngdar parlaq obrazını yaradırdı.

 

Yazıçının digər oğlu - ADA Universitetinin rektoru, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor Hafiz Paşayev atasını xatırlayaraq vurğulayırdı ki, Mir Cəlal öz ailəsini ən gözəl əsəri hesab edir ailə dəyərlərini uca tuturdu. Çünki o, əmin idi: möhkəm ailə sağlam cəmiyyətin təməlidir. Reyhan Mirzəzadə isə Mir Cəlal Paşayevə olan səmimi sevgisini onun böyüklüyü, saflığı sadəliyi ilə izah edir: "Onun əsərlərini, yəqin ki, on dəfə oxumuşam hər dəfə oxuyarkən sanki onunla söhbət edirdim. Danışığımız zamanı özümü daha sakit hiss edirdim, həyata inamım artırdı, yaşamaq yaratmaq arzusu yenidən doğulurdu. Onu tanıyan onun yetirməsi olan ziyalılarla ünsiyyətdə o gözəl insanın nur saçan obrazı yaddaşımda canlanırdı".

 

 

 

Mir Cəlal Paşayevin ana dilinə olan sevgi sədaqətindən danışan Reyhan xanım onun haqqında yazmağı özünə şərəf sayır. Çünki görkəmli alim M.C.Paşayev Azərbaycan dilinin saflığının qorunması üçün ciddi töhfələr vermiş, böyük zəhmət sərf etmişdi. Yazıçı dilimizin müqəddəsliyini fikirlərin sadəliyini yalnız öz əsərlərində yüksək qiymətləndirməklə kifayətlənməyib, bunu öz tələbə yetirmələrinə tövsiyə edib. Elmi nəzəri məzmunla yanaşı, o, dil üslub məsələlərinə xüsusi diqqət yetirirdi. Reyhan xanım vurğulayır ki, Mir Cəlal üçün məzmunun dərinliyi ilə yanaşı, dilin üslubun aydınlığı yaradıcılığın əsas şərti idi. O, şişirdilmiş, dolaşıq çətin əsərləri sevməzdi, yazı qaydalarının sadə müdrik olmasının tərəfdarı idi. Bu üslubun ustası kimi tanınan Mir Cəlal, Azərbaycan dilinin təbii gözəlliyinə daha da cazibə qatırdı daim tələbələrini bu yolla ruhlandırırdı.

 

Reyhan Mirzəzadə qeyd edir ki, Mir Cəlal sovet dövrü əsərlərində azərbaycançılıq ideologiyası naminə əlindən gələni edirdi. Dilində üslubunda Azərbaycan dilinin bütün incəliklərini özəlliklərini qoruyaraq, o, yalnız xalqın mənəviyyatı ilə yaşamırdı, həm Mirzə Cəlil Mirzə Ələkbər Sabir ənənələrinə sədaqətini nümayiş etdirirdi. Çünki hər bir xalqın kökü mədəniyyəti ana laylasından, torpağa bağlılıqdan ana dilinə məhəbbətdən başlayır. Dilin şərəfini qorumaq - milli mədəniyyətin tarixin keşiyində durmaq deməkdir. Yazıçı vurğulayır: dil - yalnız dünənimiz bu günümüz deyil, həm sabahımız Əbədiyyətimizdir.

 

XIX əsr gürcü klassik ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi, şair yazıçı Vaça Pşavela haqlı olaraq demişdi: "Dil xalqın anasıdır". Reyhan xanım ona "min dəfə təşəkkür!" deyir fəxrlə qeyd edir ki, qonşu dost gürcülər dünyada ilk xalq olmuşlar ki, 1984-cü ildə Tbilisinin mərkəzində ana dilinə abidə ucaldıblar. Hər il sentyabr ayında məktəblilər dərs ilinə ana dilinə Vətənə sədaqət andı içərək başlayırlar. Bu ənənənin bizim ölkəmizdə həyata keçirilməsi qədər gözəl olardı...

 

 

 

Reyhan Mirzəzadə Mir Cəlal Paşayevin yaradıcılığının dil üslubunu təhlil edərək vurğulayır ki, ədəbi dil xalq dilinin zəminində formalaşır. Xalq dilinin dəqiqliyini, şirinliyini səmimiliyini hiss etdikcə, düşüncə ifadə tərzi, əsərə onu yaradan yazıçıya olan sevgi daha da güclənir. Çünki söz - fikrin ifadə vasitəsidir onun mənası, elə fikrin özü kimi, sonsuzdur. Söz müxtəlif rənglərdə tərəflərdə görünə bilər, lakin onun mənasına doğru pillə-pillə yüksəlmək, hər tərəfdən baxmaq mahiyyətini tam açmaq - qələm sahibi üçün böyük istedad dərin zəka tələb edir.

 

Təsadüfi deyil ki, müəllif qeyd edir: artıq 50 ildən çoxdur ki, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının öyrənilməsi tədrisi Mir Cəlal Paşayevin elmi pedaqoji fəaliyyətinə əsaslanır.

 

Yazıçının danılmaz xidmətlərindən biri odur ki, Mir Cəlal Paşayev Füzulinin yaradıcılığı haqqında ilk monoqrafiyalardan birini yazmışdı. 1940-cı ildə qələmə alınan "Füzulinin poetik xüsusiyyətləri" adlı kitab müəllifin doktorluq dissertasiyası olmuşdu. Bu tədqiqatda Füzulinin bədii dünyagörüşü, poetik dili, xalq dilindən istifadə tərzi, təsvir ifadə vasitələri, lirik məzmunu poetikası geniş şəkildə təhlil edilir. Sonradan Mir Cəlal bu monoqrafiyanı yenidən işləyərək 1958-ci ildə "Füzuli yaradıcılığı" adı ilə nəşr etdirib.

 

Mir Cəlal Paşayevi Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında xüsusi mövqeyə yüksəldən əsərlərdən biri 1947-ci ildə yazdığı "Azərbaycan ədəbiyyatında ədəbi məktəblər (1905-1917)" adlı monoqrafiyadır. Bu dövrün ədəbiyyat mənzərəsini hərtərəfli əks etdirən bu maraqlı tədqiqat müəllifə filologiya elmləri doktoru elmi dərəcəsini qazandırmışdı. XX əsrin əvvəllərindəki ədəbi hərəkatın inkişaf istiqamətlərini yaradıcılıq problemlərini araşdıran elə bir alim yoxdur ki, bu monoqrafiyadan faydalanmasın. Reyhan xanım yazır ki, bu fikri XX əsrin nüfuzlu tədqiqatçılarından Məmməd Cəfər Cəfərov, Əziz Mirəhmədov, Kamal Talıbzadə başqalarının əsərlərində Mir Cəlalın sitatlarına rast gəlmək təsdiqləyir. Elə buna görə o dövrdə elmi dairələrdə belə bir deyim yayılmışdı: "Hər kəs Mir Cəlalın əsərlərindən bir qaşıq götürüb".

 

Mir Cəlal Paşayev heç zaman yüksək titullara, elmi adlara can atmayıb, belə davranışlardan uzaq olub. Onun yetişdirdiyi böyük alim ordusu - bu insanın elmi inkişaf səviyyəsinin ən parlaq göstəricisidir. Mir Cəlalın bir əsərində belə bir epiqraf yer alır: "Bəzi ulduzlar kiçik görünür, çünki onlar çox yüksəkdədir..."

 

 

 

Mir Cəlalın hər işi, hər addımı yalnız həqiqət, ədalət humanizm ölçüləri ilə qiymətləndirilirdi. Elə buna görə onun yetirməsi olmuş istənilən alimlə söhbət zamanı, hamı eyni məntiqə əsaslanaraq, eyni faktlarla onu xatırlayır öz müəllimindən sevgi ilə danışır.

 

Elmi əsərlərin müəllifi əslində xüsusi bir həyat məktəbi yaratmışdı - ailə məktəbi. Çünki Mir Cəlal ailə dəyərlərini öz varlığının müqəddəs sütunu kimi uca tuturdu. O, övladlarını yaşadığı dövr üçün deyil, onların yaşayacağı gələcək zaman üçün tərbiyə edirdi. Bu isə onun pedaqoq tərbiyəçi kimi böyük uzaqgörənliyinin təzahürü idi.

 

Mir Cəlal öz gözəl ailəsinin böyük rəhbəri idi - ailə adlı kiçik bir dövlətin başçısı. Amma o zaman özü bilmirdi ki, bu kiçik dövlətin içində artıq gələcək böyük dövlət üçün yetişən görkəmli alimlər, siyasətçilər, diplomatlar ictimai xadimlər böyüyür.

 

O, övladları üçün həm gerçək mənada, həm mənəvi baxımdan ata idi. Onun övladları onu ailə başçısı, dost dərin düşüncəli alim kimi uca ülvi bir sevgi ilə sevirdilər. Onların yaddaşında sevimli ataları ilə bağlı tarix nəsillər üçün dəyərli, maraqlı qiymətli xatirələr qorunub saxlanılmışdır - bu xatirələri oxumaq isə ayrı bir zövq verir!

 

Reyhan Mirzəzadənin Mir Cəlal Paşayevin şəxsiyyəti yaradıcılıq xüsusiyyətləri haqqında yazdığı möhtəşəm məqalə yazıçının sevimli qızı Ədibə xanımın xatirələri ilə tamamlanır. Ədibə xanımın xarakterində atasının böyüklüyünü xatırladan cizgilər vardı: "Tez-tez soruşurlar, görəsən, Mir Cəlal müəllim vəsiyyət qoyubmu...

 

Onun bütün həyatı vəsiyyət idi. Çünki o, bircə yanlış addım belə atmadı elə yaşadı ki, ona baxmaq, ondan öyrənmək dərs götürmək kifayət edirdi!"

 

Fransız yazıçısı Lüsien Arrea deyib ki, böyük insanların həyatı onların ölümündən sonra başlayır. Mir Cəlalın əsl həyatı da məhz o andan başladı - 28 sentyabr 1978-ci il, saat 01:50-dən...    

 

 

 

Afət İslam

525-ci qəzet.- 2025.- 26 sentyabr (¹174).- S.10.