Çağdaş poeziyada yeni janr axtarışları
ELÇİN İSGƏNDƏRZADƏ
YARADICILIĞINDA TÜRKÜ VƏ EBRÜLƏR
Müasir poeziyada
ədəbi axtarışlar
və janr yenilikləri lirikanın sərhədlərini genişləndirir,
yeni üfüqlər
açır. Şair
Elçin İsgəndərzadə
də bu ənənənin davamçısı
kimi sözün sərhədini mövzu ilə bərabər, həm də janr zənginliyi ilə genişləndirməyə
nail olan ədiblər sırasındadır.
Onun poeziyadakı janr axtarışlarındakı
novatorluğun bəhrəsi
olaraq ərsəyə
gəlmiş ebrü və türkü janrları öz unikallığı ilə
seçilir. Bu adların hər biri bizə digər sənət növlərindən tanış
olsa da, görünür, şair
bu yeni janrları
həmin sənətlərlə
əlaqələndirdiyi üçün
adlarını da bu cür seçmək
qərarına gəlib.
Şairin bədii irsinin toplandığı
beş cildlik kitabların birinci cildində "Ürəyimin
sevda türküləri"
başlığı altında
nəşr olunmuş
türkülər öz
mövzu və ideya rəngarəngliyi ilə diqqət cəlb edir, eyni zamanda, oxucuya
bir musiqi təsiri bağışladığını
da demək mümkündür. Onun
"Yağmur türküsü",
"Tənhalıq türküsü",
"Qobustan türküsü",
"Röya türküsü",
"Ümid türküsü",
"Savaş türküsü"
və başqa belə onlarla türkü poeziyamızı
zənginləşdirmək baxımından əhəmiyyətli
yerə sahibdir.
Başqa türkülərdə
olduğu kimi, Elçin İsgəndərzadənin
"Yağmur türküsü"
adlı şeiri də həm bədii, həm də fəlsəfi təhlilə açıq
olan emosional qatlara malikdir.
Yenə ilıq
yağışlar yağır
mənim ömrümə.
Sənin sevda
mələyin baxır
mənim ömrümə.
Baxır, bəyaz
bir hücrə, pəncərə, yaşıl
kaktus.
Dayan, bir
söz söyləmə,
beləcə gülümsə
və sus...
Şair klassik
Şərq poeziyasındakı
mələk motivini çağdaş duyğularla
qovuşdurur. Bu sevgi artıq maddi mövcudluqdan çıxaraq himayə və bağlılıq yaradan mənəvi səviyyəyə ucalır.
Müasir Azərbaycan
poeziyasında tənhalıq,
ayrılıq və sükut kimi motivlərə bir sıra şairlərin yaradıcılığında rast gəlinir. Müəllifin "Tənhalıq
türküsü" adlı
şeiri də bu mövzuların dərin psixoloji məqamlarla təqdim olunduğu nümunələrdəndir.
"Tənhalıq türküsü" müəllifin
poetik dünyasında
tənhalığın sarsıdıcı
təsirini, hücrədə
toxunan hicran torlarını, bəyaz sükutları və ümidlərin səssiz dağılmasını göstərir.
Bu mənada şeir çağdaş
insanın təcrid olmuş dünyasının
lirik notlarla etirafıdır.
Qobustanda
bir qaya, qaya üstündə rəsm.
Qavaldaşın ritminə qarışır
mənim səsim.
Orda rəqs eləyirik bir qaya rəsmində.
Dodağımı yandırır bu
gün çiçək
ismin də.
Elçin İsgəndərzadənin bu misralarla yaratdığı
obraz və hisslər zamanlararası bir körpü qurur: keçmişlə bu gün, daşla
insan, yaddaşla sevgi arasında.
"Röya türküsü"
lirik qəhrəmanın
fərdi duyğuları
ilə kollektiv milli yaddaşı ustalıqla sintez edir, minilliklər
öncəsi və bu gün arasında
poetik körpü qurur. Burada sevgi
əbədi və zamansızdır. Şeirin
ustalığı onun
simvolikliyi və mistikliyindədir: boz qayadan tutmuş yağışlı röyaya,
mələkdən və
dindən uzaq, sadə və saf insan sevgisinə
qədər olan bu poetik səfər
oxucunu həm tarixə, həm də daxili duyğular dünyasına
aparır.
Yenə
sevda dolu bir gün yaşadım.
Yenə
yadımdan çıxıb
öz adım.
Yenə
dostlar vəfasız, yenə ulduzlar uzaq -
Yenə
könüllər yalqız,
gecə siyah, ulduz ağ.
"Qürbət türküsü"
oxucunu sükut içində düşündürən,
qəlbində köhnə
bir həsrətin səsini oyadan poetik fəryadı əks etdirir. Şeirdə lirik qəhrəman gündəlik
həyatın içində
özünü tapmağa
çalışır. Kimliyini
unutmaq qürbətin ən dərin ağrısıdır. Şeir
boyunca "yenə"
sözünün təkrarı
bizə bir dönüş təsiri bağışlayır: dəyişməyən,
təkrarlanan mənəvi
ağrılarla dolu bir həyat.
İnsan
üçün "kiməm?"
sualına cavab tapmaq bəzən bütün ömrünü
sərf etməyə dəyər bir axtarışa çevrilir.
Qürbət bu axtarışı daha da dərinləşdirir. Vətəndən
kənarda insan təkcə torpaqdan yox, öz köklərindən,
adından, tarixindən
də uzaq düşür. Bu gün
dünyanın müxtəlif
ölkələrində yaşayan
milyonlarla azərbaycanlının
qəlbində belə
bir "Qürbət türküsü" çalınır.
Gecə,
yağmur havası, gecə, dəniz sahili.
Qobustan qayasında rəsmlərin
lal dili.
Ümid
bir kuzə kimi əlimdən düşdü sındı.
Hardasan dəli könlüm, könlüm, sənin yasındı.
Elçin İsgəndərzadənin "Gecə türküsü"
şeiri insanın içindəki dərin boşluğu, qırılmış
ümidləri və yalqız ruhunun fəryadını ifadə
edir. Şeir müasir insanın mənəvi təkliyini və daxili iztirablarını əks etdirən lirik nümunədir. Lirik qəhrəman öz könlünün yasını
tutur, qırılmış
daxili dünyasının
qarşısında acizdir.
İnsanın gerçəklikdən
qopmasının həm
fiziki, həm də ruhi bir
tənəzzül yaşatdığını
təsvir edir.
"Savaş türküsü"
şeiri milli yaddaşın,
tarixi qürurun və gələcəyə
inamın sözlərlə
yoğrulmuş savaş
marşıdır. Mövzu
təkcə silahlı
döyüşdən deyil,
həm də sözün, düşüncənin,
ruhun savaşından gedir. İlk misralardan etibarən şair oxucunu həm zamanın axarı ilə, həm də keçmişin və gələcəyin toqquşduğu bir mənzərə ilə qarşılayır. Zirvələrin
layiq olmayanlara qaldığını, əsl
qəhrəmanların isə
yaddaşdan silindiyini vurğulayır.
Beləliklə, Elçin İsgəndərzadənin
türkü janrında
yazdığı şeirlər
onun poeziyasındakı
milli köklərə və
xalq irsinə bağlılığını göstərir. Türkülər
bir tərəfdən
ənənənin qorunmasına
xidmət edərkən
digər yandan şairin çağdaş
poeziyada yeni tərz və ifadə axtarışlarına işıq
tutur. Bu şeirlərdə
musiqi sədaları ilə oxunan ənənəvi türkünün
obraz və motivləri ilə yanaşı, müəllifin
fərdi üslubu və çağdaş dünyagörüşü də
təcəssüm olunur.
Şair bu janrı öz yaradıcılıq dünyasında
şərh edərək
oxucuya yeni lirik forma təqdim edir.
Ebrü
də Elçin İsgəndərzadənin yaratdığı
yeni şeir janrıdır.
Ənənəvi ebrü
sənətindən ilhamlanaraq
lirikada poetik formaya çevrilmişdir.
Elçin İsgəndərzadə
sözlə rəsm çəkməyə, sözün
üzərində duyğu
dalğaları yaratmağa
nail olur. Şairin
"Qırmızı ebrü",
"Tokat ebrüsü",
"Ömür ebrüsü-1", "Ayrılıq ebrüsü-1", "Ovqat ebrüsü",
"Ölüm ebrüsü"
və başqa ebrüləri türküləri
kimi mövzu cəhətdən zəngindir.
"Ömür ebrüsü -
1" bu janrın parlaq nümunələrindən
biridir. Şeir altı beytdən ibarətdir, lakin hər beyt eyni
strukturda qurulmuş ikiliklər üzərində
bərqərar olur. İki rəqəmi də təsadüfi deyil. Bu, həm duallığın (ikilik
- sevgi və ayrılıq, ümid və qorxu, həyat və ölüm), həm də tərəzili harmoniyanın (simmetriya, balans) rəmzidir.
İki sevdalı könül - iki qönçə qızılgül.
Göydə iki ağ bulud - iştə, iki ağ umud.
Sevgi və ümid motivləri təbii görüntülərlə (qızılgül,
bulud) vəhdətdə
təqdim olunur. Bu yanaşma oxucunun həm gözəllik duyğusuna, həm də xatirə və arzu yaddaşına
toxunur.
İki damla gözyaşı, iki qədər yoldaşı.
Dənizdə iki dalğa - könüldə əski qovğa.
Şeir
bir növ duyğuların sükunətdən
təlatümə doğru
keçidini, yəni ebrü sənətindən
məlum olan rənglərin su üzərində yayılma
prosesini xatırladır.
İki quş var ağacda, iki at var yamacda.
Ürəkdə iki dilək, çiynimdə iki mələk...
Ağacdakı quş və yamacdakı at azadlıq, həyat və hərəkət simvollarıdır.
Ürəkdəki diləklər
və çiyindəki
mələklər isə
insanın daxili aləmi ilə ilahi varlığın əlaqəsini əks etdirir. Şair sözlə rəng çəkir, ritmlə təsvir yaradır, ahənglə yeni düşüncə
tərzi oyadır. Şeirdə rənglərin
yerini sözlər, suyun yerini duyğular
tutur. Elçin İsgəndərzadənin ebrü
adlandırdığı bu
janr oxucunu xəyalındakı güzgüdə
öz ikiliklərini -
sevgi və həsrətini, arzu və qovğasını xatırlamağa çağırır.
Vizual düşüncə
ilə poetik duyğular birləşir.
Bir cənnət quşu qonub yaşıl gül budağına,
Cənnət quşu, apar məni,
apar Tanrı dağına...
Orda boş yuvam qalıb, ot basmış dağ cığırı...
Dağ başından boylanan hilal bizi çağırır.
Elçin İsgəndərzadənin ebrüləri oxucunu sözlə yaradılmış
bir tabloya baxmağa sövq edir. "Cənnət ebrüsü" bu tabloların içində
mənəvi zirvəyə
aparan lirik yoldur. Şeir cənnət quşunun gəlişi ilə başlayır. Bu quş cənnətin rəmzi, ilahi aləmə aparan bələdçidir.
Onun yaşıl gül budağına qonması, təbiət və ruh arasındakı
həssas vəhdəti
göstərir. Tanrı
dağı həm türklüyün yaddaşında
yer alan sakral dağ, həm də ruhun yüksəliş nöqtəsi kimi şeirdə təcəssüm
olunur. Hilal isə türklüyün,
islamın, vətənin
simvolu kimi dəyərləndirilə bilər.
O, doğma yerə, kökə, əslə dönüş çağırışı
edir. Mistik elementlərlə də zəngin bu şeirdə qutlu bir şaman qədim türk mifologiyasında müqəddəs
ruhani, insanla Tanrı arasında vasitəçidir. Onun hilalla halallaşması göy və yerin birləşməsi, insanın ilahi ilə qovuşması mənasındadır. Ömrün
zamanla axması isə ebrü janrının əsas fəlsəfəsini - axıcılıq,
keçicilik, təbii
sonsuzluq ideyasını
əks etdirir. "Cənnət ebrüsü"
lirik qəhrəmanın
ruhunun səmaya doğru yüksəlişi,
insanın kökünə
qayıdışı, təbiətlə,
tarixlə, Tanrı ilə birləşmək
arzusudur.
Ağ duvaqlı buludlar durnalara əmanət.
Süd qoxulu umudlar analara əmanət.
Könlümüzün ilk ovu qara gözə əmanət.
Savaşda şəhid olsam,
ruhum sizə əmanət.
Müəllifin "Ümid ebrüsü"
adlı şeiri həm bir millətin,
bir fərdin, bir şairin iç dünyasının,
həm də varlığımızın gələcəyə
əmanət edilən
hissələrinin sətir-sətir
təsviridir. Bu şeir
hər misrasının
əmanət anlayışı
ətrafında dövr
etdiyi bir vəsiyyətnamə təsiri
də bağışlayır.
Əmanət mənəvi
borc, etibar edilən dəyər təhlükədə olan
gözəllik anlamındadır.
Burada təbiət lirik qəhrəmanın vətənidir. Yovşan xalq yaddaşında vətənin acı qoxusu, ceyran vətən həsrəti
ilə qaçan incə varlıqdır. Şeirdəki bu motivlər itirilmiş torpaqları və onların himayəyə verilmiş ruhunu da ifadə edir.
Elçin İsgəndərzadənin poeziyaya gətirdiyi türkü və ebrü janrları mahiyyət baxımından da bir yenilikdir. Müasir poeziyada janr axtarışları yalnız formanın yenilənməsi deyil, həm də poetik düşüncənin sərhədsizliyinə, fərdi yaradıcılıq axtarışlarına açılan geniş bir meydandır. Müasir şeir yaradıcılığı üçün janr sərhədlərinin aşılması, janrlararası sintez və yeni formaların yaranması poeziyanın zənginləşməsinə, oxucu ilə daha canlı ünsiyyət qurulmasına xidmət edir. Bu axtarışlar həm şairin öz yaradıcılıq üfüqlərini genişləndirir, həm də milli poeziyanın inkişafında mühüm rol oynayır. Elçin İsgəndərzadənin yaradıcılığında bu axtarışların təzahürünü aydın şəkildə görmək mümkündür.
İlahə
SƏFƏRZADƏ
525-ci qəzet.-2025.-
20 sentyabr (¹170).- S.20.