Ağacəfər poeziyası ilə üz-üzə...

 

Bu gün ədəbiyyatımızda o qədər də xoş olmayan bir mənzərə müşahidə edilməkdədir. Seyriçisinə, daha doğrusu şahidinə çevrildiyimiz xaotik xarakterli kütləvi bir axının "səlib yürüşü" az qala adamı vahiməyə salır. Bu axının üşüdücü bir ehtirasla daha çox çağdaş poeziyamıza müdaxilə etməsi, ona bu imkanın verilməsi, baş verənlərə az qala hamının laqeyd, biganə qalması sonluqda xoş olan nəticə vəd etmir. Böyüklü-kiçikli qələmə sarı uzanan əllərin məhsulu - üzə çıxarılan, nəşr edilən əsərlərin, kitabların dünyanı başına alması azmış kimi, onların ədəbiyyata "ev sahibliyi" etmə cəhdləri günü-gündən daha israrlı xarakter almaqdadır.

Yalnız yaxşı nə varsa, o qalacaq təsəllisi özünü bir növ aldatmaqdır, üstəlik, unutmayaq ki, bu həm də əlahəzrət oxucunun itkisi deməkdir. Təklif olunan ədəbi nümunələrin "bolluğu" içindən göz tutası, onu özündən çıxarmaqla, özünün şərikinə çevirəsi ədəbi nümunəyə həsrət qalan oxucu sonda bir növ bezir, tövbəvari bir şəkildə qəfildən əlinə düşən əsl nümunəni də oxumaqdan imtina edən tərəfə çevrilir. "Oxucu sədaqətinə" bel bağlamaq isə yenə özünü aldatmaqdır. Doğrudan-doğru bu gün əlinə "poeziya nədir" sualına cavab verən kiminsə ədəbi nümunələri düşəndə az qala sevinirsən. Təəccüb doğuran bir cəhət də ondadır ki, istedad sahibləri, sözə lütfükarlıqla yanaşa bilənlər daha çox susmağa üstünlük verir, "mən" kəlməsi üstündə cəmlənən iddialardan uzaq qaçır, mütəmadi nəşr olmaqdan imtina edir, bir sözlə, sanki bilərəkdən nəzər-diqqəti çəkəndən ötrü səslərini qaldırmırlar, barmaqla sayılacaq qədər az olan bu istedad sahiblərinin ilkin cərgəsində Ağacəfər Həsənli də var.

Təbii ki, oxucuya Ağacəfər Həsənli imzasını tanıtmaq zərurəti yoxdur, çünki bu missiyanı Ağacəfər Həsənli böyüklü-kiçikli əsərləriylə hələ 70-ci illərin sonlarından başlayaraq, bu günə qədər dinməz-söyləməz şəkildə yerinə yetirməkdədir. Ağacəfərin şeirlərini küll hallında ilk dəfə 1979-cu ildə "Azərbaycan" dərgisində oxumuşam. Onun hələlik sonuncu dəfə oxuduğum şeirləri isə "525-ci qəzet"in 28 fevral 2009-cu il tarixinə təsadüf edir.

Bu yazımda istinad nöqtəm, güvənib əl atacağım tutacaq yerim elə onun "525-ci qəzet"də nəşr edilmiş silsilə şeirləri olacaq.

Həmin şeirləri oxudum və gəldiyim qənaət, nəticə bunlar oldu: Ağacəfər Həsənli yaradıcılığının ilk vaxtlarından başladığı, bu gün də davam edən və hamıdan fərqli şəkildə yaradıcılığında təzahürü görünən söz hikkəsini, fərdi təhkiyə, üslubunu, hiss ediləni, duyulanı, dərk ediləni və dərkdən kənar olanı daxilində qeyri-adi ovqat şəklində içdən gələn bir ciddiliklə təqdim etmək bacarığını qoruyub saxlamaqdadır. Hər şeydən əvvəl Ağacəfərin şeirləri zahirən, qeyri-adi görünməkdən, ötəri də olsa təəccübləndirmək ehtirasından yaxasını kənara çəkə bilir, belə demək mümkünsə, bir anlıq ehtirasa öz gələcək ömürlərini qurban vermirlər.

Ağacəfər qələmə aldığı böyüklü-kiçiklim hər bir şeirində bədii obyektə, predmetə qarşı münasibətini dəqiq, həssas, adamı usandırmayan ifadə vasitələriylə gerçəkləşdirmək bacarığına malik ələm, söz sahibidir.

 

   Qələmim min səmtə azdı,

   Heç bilmədim nə avazdı...

   Rəngim-ruhum ağarmazdı –

   Tellər məni qabaqlayır.

 

Öz ikinci "mən"iylə bu bənddə üzbəüz oturub dərdləşən şairin təəssüflə dolu ovqat üstündəki həsbi-halında qeyri-adi görünmək istəyi yoxdu ki? Əlbəttə yoxdu! Oxucunu şərikinə çevirə bilən nəsnə necə? Var, özü də sadalamaq üçün xeyli istinad nöqtəsi tapılar. Dildə təzahür edən sözün sadəliyi, yanaşma bacarığı, sözlərin biri-birinə münasibətindəki mərhəm bağlılıq, mövzu seçimində oxucunu qeydsiz-şərtsiz şəriklisinə çevirmək diqqətdən uzaq şəkildə kəlamlaşma və s. "Hər bir şeirin birinci və əsas ləyaqəti ifadə dəqiqliyindədir" - deyib Belinski, Ağacəfər dediyim kimi öz ifadələrində səlisdir, sərbəstdir, cansıxıcı deyil, metaforik görüntü yaratmaqdan uzaqdır. Əlavə edim ki, Ağacəfərin söz və ifadə dəqiqliyi aforistik deyil, bu dəqiqlik digərlərinin dediklərindən fərqli olaraq ayrı cür psixoloji tiplidir.

Ağacəfər yenilikçi, avanqard şair kimi görünmək istəyi ilə oturub yazan şairlərdən yeddi köynək uzaqdır. Amma bu, heç də o demək deyil ki, Ağacəfərin şeirlərində adamın qulağına ilk dəfə dəyən, qeyri-adiliyi ilə heyrətləndirmək gücündə olan, adamı yerindən - yurdundan edən, özündən çıxaran məqamlar yoxdu.

"Deyimdə və ölçüdə davamlı yenilik axtarmaq, köhnələrin dediklərinə bağlanmaq qədər yanlışlıqdır" - deyən T.Eliotun bu ölçü-ülküsünə istinad etsək, Ağacəfərin şeirlərindəki yeni ab-havanın qəsdən, bilərəkdən edilmədiyi qənaəti ilə barışmalı olacağıq.

 

   Hələ bədirlənməyib Ay

   Ulduzlar közərmir.

   Göy üzündə Allahdan başqa

   Heç kəs gözə dəymir.

 

Ağacəfər yazdığı bu misraların cəmindəki münasibətində yenidir, fərqli baxışıyla, deyimindəki ifadələrin təzəliyi ilə yenidir, nə oxucusunu, nə də özünü qəsdən yormaq cəhdindən uzaq durub, gözlənilənləri dolayısı ilə gözlənilmədən sakit-sakit deməsiylə yenidir.

 

   Aqibət - quşçuğazın sığındığı yuvadı,

   İlan balasının gizləndiyi oyuq.

   Gözləmədiyim tərzdə üzümə

   Şapalaq dəyibsə,

   Aqibətdi.

   Əcəl girəvə tapıb qapımı

   döyürsə,

   Aqibətdi.

 

Bu ləngərli misralar Ağacəfərin böyük yazıçımız Anara həsr etdiyi "Aqibət" şeirindəndir. Bütövlükdə bu şeirin içindən boylanan bədii həqiqətin bir adı var - o da yüz yol üz-üzə gəldiyimiz ayrılığın, kədərin rəngində, ölüm donunda, nağıl ?- istədiyimizin qırıq səsində, özümüzə verdiyimiz yersiz təsəllilərin kölgəsində, başımızın altına qoyduğumuz yastıq üstə, ömrümüzə çaldığımız balta görkəmində, Çaldıran adlı vahiməmizdə, Xocalı deyilən qan gölündə üzləşdiyimiz dərdin içində gizlənən aqibətimizdir.

Ağacəfərin "525-ci qəzet"də çap edilmiş silsilə şeirləri vaxta, zamana və bu vaxtın içindən gəlib keçən insana, onun gördüyü, eyni zamanda yaşadığı hisslərə verilən dəqiq xarakteristikalardır. Bu şeirlərdə hər kəs özünü, əhatəsində bəzən çar-naçar qaldığı əzabların, ona diz döydürən peşimanlığın, olacaqların, eləcə də artıq əl yetməyəcək qədər uzaqda qalan olmuşların səsini görə və eşidə bilər. Bu şeirlərin intonasiyasındakı deyimlərin təkidi o qədər güclüdür ki, hər sətirdə deyilən fikrə etibarla, etimadla yanaşırsan. Onun şeirlərində həyəcanlı, bir az da cod səs bütövlükdə şeirlərin harmoniyasını pozmur.

Ağacəfər Həsənli israrla dediyini az qala yeni bir din kimi qəbul etdirməkdən uzaq duran şairdir. O, daha çox sözlə həqiqətin təbii formada şəklini çəkməyə çalışan bir rəssam kimidir. O vaxt - bu vaxt Ağacəfərin şeirlərindən didaktik, nəsihətverici ruhun səsi gəlməyib, onun şeirləri bütövlükdə ibrət dərsi götürmək üçün quruluş müstəvi xarakterlidir.

Oxucu nəzərindən qaçmaq, yayınmaq onu çaşdırmaq asan deyil, necə deyərlər, o, tükü-tükdən seçə bilən tərəfdir. Yəqin oxucular da təsdiqləyərlər ki, son dövrdə yaranan poetik nümunələrin əksəri az qala bir-birinə yazılmış parodiyaları xatırladır. Eyni fikirlər, az dərəcədə dəyişmiş ovqat, bədii predmetə qarşı eyni münasibət və nəticə etibarı ilə yüzəyüz eyni sonluqla bitən bu əsərlər sanki oxucu zövqünü bəsitləşdirməkçün yarışa giriblər. Ağacəfərin sözünün sahibi olaraq həmişə bundan uzaqda dura bilməsinin şahidi olmuşam və sonuncu silsilə şeirlərində də bir daha Ağacəfərin "palaza bürün, elnən sürün" əmsallı ruh sahibi olmadığına inandım. Sizcə indiyə qədər oğula, qıza, bacıya, qardaşa, dosta, ata-anaya nə qədər üz tutub şairlər? Say-hesabı olmayan bu tip şeirlərdəki eynilik yada düşəndə adamı vahimə basır. Ağacəfər də bir şeirində oğluna üz tutur, amma dediklərini, aram səslə dilə gətirdiklərini fərqli bir tonda söyləyə bilir.

 

   Göy mənim deyil, oğlum,

   Hələ ki, pəncərəmtək

   kip örtə bilmirəm.

   Hərdən baxmaq istəmirəm bayılmış

   Ayın bayquş sifətinə.

   Sərgərdan buludun üzünə.

   Görünmək istəmirəm

   Ulduzların parıltılı gözündə,

   Sonra mənə qapı göstərsinlər.

 

Sonrakı misralarda hələ dünya dediyimiz Yer üzünün də onun olmadığını deyən şair, bunun səbəblərini uzatmadan izah edə bilir. Üzə örtülən qapıları olduqca, rüşvətlə satılan məzar yerləri qalınca, havalı şəhərin havası havadan asıldıqca, dünyada hələlik mənim deməyə dili dönmür.

Şeirin sonluğundakı orijinal nəticə etiraza yer qoymur:

 

   Göy mənim deyil,

   Yer mənim deyil!

   Mən sənin qədər səninəm,

   Sən mənim qədər mənimsən oğlum!

 

Bəzən zamanın, vaxtın atributlarına yönəlik hər hansı poetik nümunənin cazibədarlığı təkcə gözəl deyimlərlə dilə gətirilməsiylə bitmir, bəzən onu cövhərindəki gerçəkliyin olduğu kimi, çılpaq şəkildə təzahüründən də asılı olur. Ağacəfər də bəzən bu üsulla auditoriyaya üz tutmağı xoşlayır. Bütövlükdə Ağacəfərin yaradılığından kiçik bir etüdü xatırladan bu şeirlərdəki sözə, dilə münasibət də ürəkaçandır. Sərhədləri görünməyən bədii üsluba digər vasitələri ustalıqla qaynaq edə bilən şair xüsusi bir manera ilə onları tam şəkildə edə ifadə edir ki, aradakı fərqlər hiss olunmur, buradakı obrazlar sistemi öz fərdi xarakteriylə adamı özünə çəkə bilir.

Ümumilikdə Ağacəfər şeirlərində olduğu kimi görünə bilən, necə deyərlər, dilini dinc saxlamadan hadisəyə, gerçəkliyi münasibət bildirən, Böyük Sözə lütfükarlıqla yanaşan, oxucusunu yormayan, öz-özüylə davası bitməyən şairdir.

Bir neçə səhifəlik yazıda Ağacəfər yaradıcılığının məziyyətlərindən bütövlükdə söz açmaq mümkün deyil, odur ki, hələlik burada sözümü bitirirəm.

P.S. Əgər kimsə mənim bu yazdıqlarımla razıdırsa, lap yaxşı, kiminsə etirazı varsa, "525-ci qəzet"in 28 fevral tarixli sayını tapsın, Ağacəfərin şeirlərini bir də oxusun, özü də tələsmədən, aram-aram.

 

 

Alim Məhərrəmli

 

525-ci qəzet.- 2009.- 13 iyun.- S.29.