"Qara işıq" haqqında düşünəndə...

 

Ulduzların bugünkü görüntüsü haqqında danışanda "bu onların işıq sürətiylə yalnız indi bizə gəlib çatan milyonlarla il əvvəlki görüntüsüdür" - deyirlər. Belə olan halda onları insanın fəth edə bilməsi nə dərəcədə ağlasığandır? Beləliklə, yönümüzü sonu görünməyən sıx, qalın meşələrə, ağzımızı ucsuz-bucaqsız dəryalara tərəf döndəriblər. Nəticə isə yenə də qaranlıqda dolu, işıqda isə boş görünən göylərdə xəzinə axtarmağımızdır. Əslində bütün araşdırmalar, axtarışlar, kəşflər və fəthlər cəmiyyətin inkişafına xidmət edir, yeni insanı, müasir düşüncəni formalaşdırır. Yazarlar və elm adamları kainatdakı sirlərin çözülməsi üçün qələmlərini mistikada da sınayıblar. İstedadlılar gah heyrətləndirici ucaboylu və ya liliput yadplanetlilərdən, uçan boşqablardan, gah ruhlardan, gah da kinolardakı kimi yeriyən skeletlərdən söhbət açaraq fikirlərini izah eləməyə çalışıblar. Birinə həqiqət (əgər buna həqiqət demək mümkünsə) yuxularında əyan olub, digəri onu xəyallarında canlandırıb və özünü buna inandırıb. Yalançı həqiqətlə həqiqi yalanın sintezini dərrakələrinin süzgəcindən keçiriblər. Cəmiyyət içinə isə üzü inamla örtülmüş, içi isə ancaq dəlilərə dolu görünən boş kürə atıblar. "Baxın və düşünün" - deyiblər. İstənilən halda bu boşluğa baxıb düşünməyə dəyər, bu, dəlilik sayılmır.

Mistik xarakterli əsərlərdən biri də Əyyub Qiyasın bir müddət əvvəl çap olunmuş "Qara işıq" romanıdır. Əsər müasirliyi və aktuallığı ilə oxucunu cəlb edir, yığcamlığı və mövzu seçimi cəhətdən oxucunun gözlərini qaraltmır, əksinə, işıqlandırır.

Əyyub Qiyas bu əsərində insanın əxlaqı keyfiyyətlərini, ictimai dəyərlərini yüksək qiymətləndirərək, eyni zamanda insanlara xas olan tale pozuntularını yaradan səbəblərdən geniş söhbət açır, müasir insanın şüurunda cərəyan edən fəlsəfəni açmağa nail ola bilir.

Maraqlısı da odur ki, Əyyub Qiyas bu romanı ilə insanların səhvlərini, ağılasığmaz çirkinliklərini hər gün rastlaşdığımız adı işıqda yox, məhz qara işıqda, dərrakənin çox dərin qatlarında, şüur okeanının dibində, fikir mimozalarının altında görür, təbiətin yaratdığı əcaibləri isə insanlara onların günahlarına görə gələcək cəzaların eyhamı kimi qələmə verir.

Bəli, insan bu dünyada etdiklərinin mükafatını və cəzasını almalıdır, yaxşılığın sonu aydınlıq, pisliyin sonu isə müəllifin təsvir etdiyi qurbağalı, yarasalı zülmətdir. Bu zülmətə qaranlıq deməzdim, çünki Əyyub Qiyas qaranlığa bir saflıq da gətirib.

Yazıçının ola biləcək hadisələrə də obyektiv yanaşması, hadisələri, mənim prizmamdan baxdıqda, son dərəcə şişirtməməsi, ifratçılığa getməməsi əsəri daha da oxunaqlı edir.

Baş rolda tanınmış şairdir - Rüfət. Həyatın gözəllikləri və çirkinlikləri, həm də gözəlliyin özünün çirkin tərəfləri "Qara işıq" romanında Rüfətlə qoşa addımlayır. Olub-keçənləri atasının qeydləri əsasında, oradakı obrazların koduna girərək, hadisələri qələmə ala-ala, özü də dünyanın həm tükü-tükdən seçən qaranlıq üzünü, həm də acısı şirinindən çox olan (qaralı və ağlı) işıq üzünü də görür. Eyni zamanda həyatın durğunluğa sürükləyən şirininin və yaranışdan belə qurulmuş tərəqqiyə aparan acısını dadır. Şair Rüfət belə düşündüyündən həm şöhrətin zirvəsi, həm də alçaqlığın dərəsi ona adi görünür.

Bəs, nəyə görə baş rolda şairdir? Məncə, cavabı tapmaq çətin deyil.

Çünki o, cəmiyyətə həqiqəti deyəndir, nə ucalmır, nə də alçalmır, bəlkə də heç ölmür də, elə şair kimi qalır. "Qara işıq" romanında cəmiyyət onun sözünü "özü özünə eləyənə, el yığılsa eləməz" kəlamındakı kimi qavrayır.

Müəllif cəmiyyətdəki əxlaqsızlıqları törədən səbəbləri açmağa çalışır və bunun üçün dəridən-qabıqdan çıxır. Əsərdə Rüfət qaranlıqlarda bir işartı görməyəndə hər şey onun üçün kabusa, qarabasmaya çevrilir, sonda isə "qara işıq"ı tapa bilir.

Bu qabardılmış qarabasmalarda faciəvilik müşahidə olunur. Müəllif həyatdakı insan təfəkkürü üçün qaranlıq gerçəklikləri dilə gətirməkdən ötrü öz fantaziyasından geniş istifadə edir.

Əsəri oxuyarkən molla Gülalıdan gələn genetik və ya irsi əxlaqsızlıqların təzahürlərini əsər boyu onun törəmələrində, xüsusilə də bunları etiraf etməyi bacaran Rüfətdə və Leylada da görürük. Rüfət və Leyla çürük kök üstündə bitmiş ağac kimi olduqlarından onların saflığı uzunömürlü ola bilməzdi. Lakin, nə yaxşı ki, bu ağacın budaqlarından biri sağlamlığa yol tapdı, bu da elə Rüfətin özüdür. Leylanı isə xəyanətə və ya pozğunluğa sürükləyən - onun özünü Rüfətə sevdirə bilməməsi və ya Rüfətin ona biganələyi, laqeydliyidir desək, bəlkə də yanılmış olarıq, çünki o, oğlunu da atmışdı, necəki, ulu babası molla Gülalı öz qızına xəyanət etmişdi. Rüfətin Leylanı sevməməsi özündən asılı deyildi, bu, könül məsələsi olmaqla yanaşı, həm də öz tarixini bilməklə bağlı idi.

Rüfət anadan əcaib doğulmuşdu və qeyri-adi bir şair həyatı yaşadı, elə əcaib də ömür sürdü. Bütün həyatını və xoşbəxtliyini "Qara işıq"a həsr etdi. Sonda isə hər şeyi - ailəsi, arvadı, uşağı, işi əlindən çıxsa da, cəmiyyəti tərbiyə edə biləcək qüdrətdə olan, insanları əxlaqi saflığa, mənəvi təmizliyə səsləyən "Qara işıq"ı qazandı və qara kabusları özüylə birlikdə boğdu, yandırdı.

Əsərdə Rüfətin timsalında könülsüz, arzusu olmadan, sevgidən kənar qurulmuş ailənin də, Könülün timsalında, hissə qapılıb səhv addım atanın da faciəli sonu göstərilir.

Romanda Gülsümün faciəsinin ilkin səbəbləri qaranlıq qalır, nədənsə müəllif bunu açıqlamır. Atalığının Gülsümü zorlamasının qızın anasının təşəbbüsü ilə olması hansı zərurətdən doğub, nəymiş onları bu yaramazlığa sürükləyən, səbəb bilinmir və istər-istəməz oxucunun təsəvvürü yarımçıq qalır.

Əsərin müəllifin öz təxəyyülünün məhsulu olduğu görünsə də, bir çox məqamlar oxucunun yaşantılarının ifadəsi də ola bilər. Hər halda oxucu düşünür, öz keçmişini bir daha nəzərdən keçirir.

Rüfətin atasının qəbri üstündə araq içməsi səhnəsi bir qədər ifratçılıqdır, çünki zənnimcə, Rüfət bu hadisələrdən onsuz da "sərxoş"dur. Romandakı bəzi cümlələrin növbəti səhifələrdə təkrarlanması, bir sıra fikir və ifadələrdə ağırlıqlar da gözdən qaçmır. Ancaq ümumilikdə, Əyyub Qiyasın "Qara işıq" romanı kitab oxumaq həvəsində olmayanların da diqqətini cəlb edəcək qədər cazibəlidir.

 

 

Elbəyi CƏLALOĞLU

 

525-ci qəzet.- 2009.- 13 iyun.- S.22.