Səs, yoxsa söz?

 

Vaqif Yusifliyə məktub

 

Vaqif müəllimin "Yolun başlanğıcı" yazısını oxuyandan sonra beynimdə ona bir məktub yazılmağa başladı. Bir həftədən sonra həmin məktubu cümlə-cümlə yadıma salıb kompyuterə köçürərək tənqidçiyə göndərmək fikrinə düşdüm. Ancaq onun emailini axtarıb tapmadım və Rəşad Məciddən kömək istədim. Gənc təqaüdçülərin katibi dedi ki, Vaqif Yusifli klassikdir, onun emaili yoxdur. Mənə göndər, kağıza çıxarıb özünə verərəm.

Məktubum bir az uzun alındı. Baxdım ki, əməllicə yazıdır. Özüm çoxdandır heç yazıb eləmirəm. Oxucularım "525"in qarşısında piket keçirib məni tələb edirlər. Odur ki, həm ziyarət, həm ticarət etmək qərarına gəldim. Yazını müqəddəs qəzetin səhifəsinə yolladım. Di ya allah:

Vaqif müəllim, yazınızı oxudum. Sağ olun ki, iti qələminizi gənclərə tərəf çevirmisiz. Düzdür, bir az minnətlə çevirmisiz, amma olsun. Ara-sıra uşaq-muşağı yada saldığınıza görə sizə sonsuz təşəkkürlər. Əsas odur ki, Azərbaycanda görünməmiş hadisə baş verir. Ağsaqqal tənqidçi gənc yazardan, şairdən yazır. Səxavətinə şükür, İlahi. Bu gününə şükür.

Bilirsiz də bu ölkədə təqaüd yaşına çatmamış adamı adam yerinə qoymurlar. Hərçənd böyük yazar Tolstoy yazırdı: 29 yaşlı ağsaqqal içəri girdi. Və tale belə gətirdi ki, adını çəkib şərəfləndirdiyiniz gənclər artıq təqaüdçüdülər.

Ümumilikdə yazdıqlarınızla razılaşıram. Ən azı ona görə ki, az zamanda bu qədər şairi çözmək özünüz demiş bir-iki şeirlə asan iş deyil. Həm də öz xoşunla deyil başqasının xahişi ilə, bu lap zülümdür. Sizi anlayıram.

Vaqif müəllim, bir dəfə şeirlərim haqda yaxşı sözlər söyləmişdiz. O vaxtdan sizi tapa bilmirəm ki, təşəkkür edim. Qismət bu günə imiş. Allah köməyiniz olsun.

Hər şeyi yaxşı demisiz. Hətta demədikləriniz də gözəldir. Deyirsiz ki, uşaqların bəzi misralarını oxuyanda çox səs deyil, bir səs eşidilir. Ola bilər, etirazımız yoxdur. Bu normal haldı. Heca şeirlərini də ard-arda oxusaq, hamısından bir səs çıxar. Bu, vəznin səsidir. Bir məqamı nəzərdən qaçırmısız - misraların gücünü. Şeirlər bir-birindən səsinə görə çox az fərqlənir. Əlbəttə, özünə xas musiqisi olan şeiri oxumaq ləzzət verir. Hər şeirin öz ritmi olur. Ümumilikdə isə hər üslubun bir səsi var. Və bu üslubda yazılan şeirlər həmin səsi verir. Hətta mövzular da eyni ola bilər. Yanaşmalar fərqlidir sadəcə. Hər kəs mövzunu öz arşınıyla ölçür .

Və siz bilirsiz ki, şeirlə şairin təkcə istedadı deyil, təfəkkürü, ruhunun diapazonu, əxlaqı, hətta dünya görüşü müəyyən mənada oxucuya ötürülür. Və bütün bunlar istedadla paralel oxucunu yanına salıb aparır.

Biz hamımız bir ağızdan istənilən notu səsləndirə bilərik. Məsələn: Mi-ni, ya da re-ni. Amma bu xorun içində kimin səsi gözəldirsə o seçilir.

Şəxsən mənimçün haqqında yazdığınız uşaqlar tapıntı oldu. Şair səliqəsindən tutmuş, pərakəndə fikirlərə, poetik dilə, epizmlə bağlı dediklərinizə qədər haqlısız. Elə Əlinin şair yığcamlığı ilə bağlı yazdıqlarınız dediyim misranın gücü məsələsinə gəlib çıxır. Böyük şairlərin qala-qala şeirlərindən nə yadımızda qalır? Hədəfə yönəlik şappıltı ilə deyilmiş misralar. Məncə, şair misraları ilə şairdir. Musiqi, ritm, üslub öz yerində, amma şairi tez-tez andıran misralardı. Böyük Nazım Hikmət, bizim Ramiz Rövşən...

Məmləkətim kimi əsir və yoxsuldur otağım ( N.Hikmət).

 

Son şair boğulub öləndə, -

göydən

Ölü allah düşəcək... (R.Rövşən).

 

Bu mənada gənc Qismətin bəyənmədiyiniz şeirində tənqidə tuş gələn nədir? Misralar. O, Bakının dəyişdiyini ucuz misralarla ifadə edib. Gündəm mövzularının şairin kolleksiyasında yer almasında pis heç nə görmürəm. Amma kiminsə dodağının silikon olmasını Bakının dəyişməsində əsas detallardan biri kimi göstərmək bir az zəif yanaşmadır . Məsələn, bura Xaqani Hasın namnazik kitabından eşələyib tapdığım yeganə səmimi misraları yazsam əminəm ki, "bax mən bundan danışırdım" deyəcəksiz.

 

  Söz ver, Bakı

   gələn dəfə qapını döyəndə

   özün açacaqsan.

 

Görürsüz, Vaqif müəllim, yenə də misralar. Poeziya misraların məkanıdır. Hətta bir yaxşı misrasıyla da müəllif yadda qala bilər.

...Və hansı şairin ədəbiyyatında böyük misralar çoxdursa o şair böyükdür. Musiqisi ilə misralar arasındakı harmoniya şeirə qəribə ruh verir və bu ruh oxucunu mistik auraya salır, duyğulandırır. Dediyiniz kimi içi məna ilə dolu assosiativ şeir yaranır.

Son vaxtlar müşahidə edirəm hamı bir-birindən fikir, mövzu, misra oğurlayır. Görürsən kiminsə yazısında, ya şeirində başqasından açıq aydın köçürülmə var. Ədəbiyyat elə bir yerdi ki, burda yalnız öz beynini köçürə bilənlər seçilirlər, beyni zəngin olanlar isə qazanırlar. Biz ikimiz də bilirik ki, ədəbiyyata adını yapışdırmağa çalışan nə qədər adam var. Onlar hər vasitəyə əl atıb özlərini zorla ədib eləmək istəyirlər. Kimsə pulunun hesabına özünü reklam edir, kimsə ona buna ağız açır. Kimsə gecə- gündüz ağzına gələni yazıb çap elətdirir. Kimsə dostlarını da ayaq altına alır. Amma olmur, Vaqif müəllim, doğrudurmu? Olmur. Ədəbiyyatın heç kandarına da yaxın düşə bilmirlər.

Dövr elə dövrdür ki, sürətlə tanınmaq üçün iki yol var. Biri önünə gələni söyüb qabağa düşmək, o biri önünə gələni tərifləyib qabağa düşmək. Adlarını çəkdiyiniz uşaqlar istedadlıdırlar. Bir az tələsik yazsaz da, ümumilikdə özünüzə məxsus ehtiyatla yanaşdığınız "yolun başlanğıcında" olanlara ədəbiyyat obyektivindən baxaraq hərəsinə bir cümlə ayırmısız.

Yazının ruhu bir vətəndaş kimi şəxsən mənə ədəbiyyatımızın gələcəyi ilə bağlı böyük ümidlər verdi. Elə, ya da belə, müasir Azərbaycan ədəbiyyatı sel kimi gəlir. Gənc ədiblər oturduqları yerdə ədəbiyyat onlara "xoş gəldin" dedi. Heç kimin zəhləsini tökmədilər, heç kimə yalvarmadılar, heç kimi də söymədilər. Yazdılar. Və nəticə də bu! Arzulayaq ki, iki yol ayrıcında heç vaxt qalmasınlar. Yalnız irəli!

 

Sayğılarla, A.Ə.

14.06.2009

   

Aysel ƏLİZADƏ

 

525-ci qəzet.- 2009.- 20  iyun.- S.20.