"Ömür keçdi. Onun haqqında danışmaq məqamı gəldi"

 

Heç vaxt yalqız olmayan, tənhalığını özüylə daşıyan adamın ekran portreti ilə bağlı mülahizələr

 

"Yeganə müəllif Allahdı!

Həyat adlı kitabın müəllifi.

Biz isə bu kitabın oxucularıyıq..."

 "Gecə düşüncələri".  Anar.

 

 Bu kitabın oxucularından olan - özünü, sənətini, obrazını yaratmış, polifonik istedada malik şəxslərdən biri də yazıçı Anardı. Bu obraz zamandan, səbrdən, dözümdən yoğrulub, Allaha və vaxta arxalanmadan və sözsüz ki, yaradıcılıq əzablarından formalaşıb. O təsəvvürü dəyişmək, ona nəsə əlavələr eləmək, onu daha qabarıq, daha tutumlu təqdim eləmək qəliz prosesdi. Rejissor Ramiz Həsənoğlunun amalı, istəyi, həmin bu yeni təsəvvürü-portreti yaratmaqdı.

Adətən son söz, nəticə, yaxşı və pis qənaətdən asılı olmayaraq, əvvəl deyilmir. Mən isə mülahizələridə, bu ənənəni pozmaq istərdim. Çünki deyiləcək mülahizələrin əsası, özülü, hardasa fəlsəfi və ruhu məhz bu qənaətlə bağlıdı...

Məncə, rejissorun ən böyük uğuru, yazıçının "Gecə düşüncələri"nə istinadıdı. Bu, leytmotivdi, filmdən keçən "qırmızı xətt" idi. Filmin yönünün, səpgisinin, rejissor yozumunun ifadəsidi. Nəzərə alsaq ki, "Gecə düşüncələri", hardasa daxili bir monoloqdur, yazıçının özüylə üz-üzə, təkə-tək söhbətidi və burda səmimiyyətin apogey nöqtəsi var, deməli, portretə yeni çalarların əlavəsini də məhz elə burda axtarmaq lazımdı. Rejissor da məhz elə burda axtarıb.

 

"Sənətkarın əlindən alına bilməyəcək yeganə şey onun keçmişidir... Keçmiş yalnız ötüb-keçmiş olaylar deyil, min bir anımdır, sözdür, səsdir, qoxudur..."

"Gecə düşüncələri"  

 

Taksi gəncliyimə apararmısan?

Ötən günlərimi qaytararmısan?

Bu özləm, bu həsrət üzdü qəlbimi

Məni bu həsrətdən qurtararmısan?

Zaman qürbətinə düşmüşəm indi

Məni öz vaxtıma çatdırarmısan?

("Taksi və vaxt" şeirindən)

 

Vaxt! Keçmiş! Həsrət!

Həqiqətin isə bir üzvü var - nə keçmişi yaşamaq mümkündür, nə də keçmişə qayıtmaq. İnsan isə gözəl, poetik bir illyuziya arzusundadır. O arzunun isə səsi, sözü, qoxusu, olayları var. Xalq demişkən; "Ötən günlərimi qaytaraydılar, gələn günlərtmi qurban verərdim..."

Sənət adamları bu hissi başqalarına nisbətən daha niskilli, daha kövrək keçirir. Bəlkə də daha əzabla yaşayır? Bir sözlə zaman qürbətinə düşənləri öz vaxtına çatdırmaq mümkün deyil... Amma yox!? Sən demə keçmişə qayıtmaq mümkünmüş. Kino sənətinin ecazkar gücüylə, müasir texniki imkanlarıyla! Ramiz Həsənoğlu da bu imkandan məharətlə bəhrələnib. Zamanın qüdrətinə düşmüş Anarı - qəhrəmanını ötən günlərinə qaytarır.

Qəhrəmanın müasir kadrlarını təxəyyül yoluyla, nə vaxtsa çəkilmiş, gənclik dövrünün xronikal kadrları və bədii əsərlərindən alınmış fraqmentlərlə üzvü surətdə bağlayır - zamandan-zamana keçidlə paralel bir yaşamı təqdim edir və bu süjet xətti real görünür. Eyni zamanda, sənədli filmin prinsiplərini, tələblərini saxlamaqla, bədiiliyi, poetikanı gücləndirir. Təxəyyülün illyuziyası reallaşır. Keçmişi görürük.

Bəzən rejissor, hətta bədii filmlərin kadrlarına, dialoqları belə məharətlə müəyyən əlavələr eləyir. Bu da portretin formalaşmasına təsirini göstərir. Məsələn "Cavid ömrü" filmində, yazıçının bədii əsərinin qəhrəmanının söylədiyi fikirlər birbaşa Anarın öz sözü kimi səslənir.

 

"Qocalıqla gəncliyin bir təfavütü də ondadır ki, gənclikdə dost qazanırsan, qocalıqda itirirsən. Bəzi dostları ölüm alır, bəzilərini həyat".

"Gecə düşüncələri"

 

Filmin aparıcı bölmələrindən biri dostların, mənən, ruhən yaxınların Anarın şəxsiyyəti, xarakteri, yaradıcılığı ilə bağlı deyimləridi. Şərti desək - "sinxron bloku". Çingiz Aytmatovun, Oljas Suleymenovun, İvan Draqın, eləcə də bizim görkəmli sənətkarlarımızın sayqılı fikirləri! Geniş tamaşaçı və oxucu kütləsinə məlum omayan məlumatlar. Bu deyimlər portretin daha tutumlu, qabarıq, xarakterik alınmasına xidmət eləyir. Rejissor bu deyimləri film boyu səpələməklə dinamikanı gücləndirir, müxtəlif dövrlərə aid məqamları tamaşaçıların, filmlərdən alınmış parçalarla bağlayır, vahid bir süjet yaradır. Amma, məncə, "sinxronlar"ın çoxluğu daim artan tempi, dinamikanı nisbətən zəiflədir, ləngidir. Sənədli film üçün xarakterik hardasa ənənəvi sayılan, sinxronların azaldılmasına ehtiyac duyulur. 12 sinxronun hər birinə 2-3 dəqiqə vaxt ayrılması bir saatlıq filmin yarısı deməkdi. Razılaşaq ki, bu böyük həcmdi. Sinxronlar sayca sıxılsaydı, film qazanardı.

Paralel müqayisə olmasaydı, mən burda başqa bir amili qeyd etmək istərdim. Amma bu artıq rejissorun uğurlu "gedişi"- tapıntısı sayılmalıdı. Nədi bu gediş?

"Gecə düşüncələri" məntiqinə, xarakterinə görə daxili monoloqa uyarlıdı. Çünki burada intimlik, səmimilik, etiraflar, müəyyən mənada "deyilməyən" sözlər var. Gözləmək olardı ki, rejissor məhz bu yolla gedəcək. Əvvəlcə mən də elə düşünürdüm. Amma yox! Rejissor səsin təkrarlanmasından yayınmaq üçün bu "daxili monoloqları" aktyora həvalə edir. Məntiqi baxımdan, kino dili baxımından yerinə düşən, özünü doğruldan gedişdi. Çünki Anarın film boyu danışması ilə bu "monoloq" monotonluq yaradardı, yorucu təsir bağışlayardı.

Sənətkarın, şəxsiyyətin portretinin cızılması, təkcə, bilavasitə onun özüylə bağlı olunmur. Burda müxtəlif amillər nəzərə alınır. Filmin yaradıcılarının Rəsul Rza dühasına, Nigar Rəfibəyli ruhuna, ümumiyyətlə Anarın söz kökünə - Azərbaycan tarixində müstəsna xidməti olmuş Rəfibəylilər fenomeninə müraciəti, Anarın bu irsə sədaqəti, onların layiqli davamçısı olmasının təqdimi, özü də onun portretinə bir əlavədi. Özü də tutarlı əlavədi.

 

"Hər hansı hakimiyyət açıq və gizli şəkildə sənətkara nifrət bəsləyir... Həqiqi sənətkarlar isə əsrlər boyu şüurlara hakim kəsilirlər..."

 "Gecə düşüncələri"

 

Anar ictimai xadimdi, seçilən fərddi, özünü təsdiqləmiş sənətkardı. Müəyyən qism adamlar onun müxtəlif ictimai proseslərə münasibətinə, fikrinə ehtiyac duyur. Bu hardasa mənəvi təsəllidi. İctimai-siyasi hadisələr isə həmişə təzadlıdı. Burada mütləq həqiqəti söyləmək qeyri-mümkündür. Əksər hallarda kütlə müxalif fikir istəyir, iqtidar isə, ən azı loyal münasibət. Yazıçı isə deyir ki, "xalq bu və digər miqdarda camaat deyil və əlbəttə ki, guya gedən kütlə də deyil". Ona görə də mövqeyini belə açıqlayır: "Mən yuxarıdan və aşağıdan gələn diqtəni xoşlamıram". Yəni mənim olaylara, hadisələrə, problemlərə öz fərdi münasibətim var. Bu, artıq mövqedi! Açıq və kəskin mövqedi. Burda dualizm yoxdur. Kiminsə bununla razılaşıb, razılaşmamağından asılı olmayaraq, bu xarakterin ifadəsidir, təsdiqidi...

Məncə yazıçının ekran portretini formalaşdıran, amillərdən biri də budur. Filmdə bu amilə toxunulmasaydı, qabardılmasaydı portret tam, bitkin alınmazdı.

 

"Keçmiş - yaşadığımız hər gün, hər an bizimdir... Yaddaş - vaxtın qatılaşmasıdı".

"Gecə düşüncələri"

 

Şəkillər - dondurulmuş anlar, məqamlardı. Ömrün, yaşanan həyatın zərrəcikləridi. Filmin "Anarın anları" adlandırılması təsadüf deyil; düşünülmüş prinsipdi. Həmin o anların bir növ "kollaj" şəklində təqdimi əsaslandırılmış üslubdur. Film boyu bu üslubun bir neçə dəfə təkrarlanması - yığılıb-dağılma prosesi, zərrəciklərə dönüb səpələnməsi yaşanmış ömrə işarədi, həm də yeni bir fikrə, dövrə, bölməyə keçidə işarədi. Effekt xatirinə düşünülməsə də, bu "partlayış" effektli təsir bağışlayır.

Ümumiyyətlə, kameranın ekranın dərininə işləməsi - nüfuzlu, kadrlara həcm verir, onları tutumlu eləyir. Tamaşa və filmlərdən fraqmentlərin yerli-yerində istifadəsi isə qəhrəmanın çoxşaxəli bədii yaradıcılığı barədə lazımi təsəvvür yaradır. Kadrlar əsasən orta planda çəkildiyinə görə arxa planlar itmir. Kənara - arxa planlara lazım gəldikcə vurğu edilməsi, onların ön plana çəkilməsi mühitin aurasını yaradır. Belə planlar isə, daha çox, bədii film estetikasına uyğundur. Bu da təbiidir - çünki Ramiz Həsənoğlu teletamaşa və bədii filmlər rejissorudur. Bədiilik isə onun xislətindədi.

 

"Səbr - vaxtın ölçüsüdür. Vaxt da, tarix də Allahın səbridi".

 

  Sözsüz ki, ədəbi tənqid, sənətşünaslar, mətbuat filmlə bağlı fikirlərini söyləyəcək. Mülahizələr təzadlı da ola bilər; bu sənətin mahiyyətindən, xislətindən doğan haldı. Nə təzədi, nə də qəribə. Amma hələlik məlum həqiqət odur ki, şəxsiyyətin, illah ki, tanınmış sənətkarın özü barədə formalaşmış təsəvvürü kənar mülahizələrlə üst-üstə düşməyə bilər. Bu da danılmaz gerçəklikdi... Gerçəklik isə vaxtın ölçüsü deyil. Vaxtın ölçüsü səbrdi...

Adətən filmin ictimai baxışından sonra müəlliflərə - yaradıcı heyətə minnətdarlıq söylənilir, onlara sayğı göstərilir. Bu etik normadı. Gözləmək olardı ki, Anar da bu ənənəni pozmayacaq. Elə pozmadı da. Amma fikrini, sayğısını özünəməxsus tərzdə çatdırdı. Alqışlar altında ayağa qalxıb - "Mən bu filmdən sonra özümü sevdim" dedi. Zarafatla, ərklə və səmimi deyilmiş bu sözlər maraqlı və çoxmənalıydı. Bu ilk növbədə o deməkdi ki, onun özü haqda təsəvvürü bu yeni ekran obrazıyla üst-üstə düşür. Və özünün bu tərzdə, bu formada təqdimi onun üçün məqbuldur. Məncə, filmə verilən ən dəqiq qiymət də elə budur...

Gəlin bu fikirlə də razılaşaq ki, doğrudan da ömür keçdi,onun haqqında danışmaq məqamıdı.


   

Camal YUSİFZADƏ

 

525-ci- qəzet.- 2009.- 14 mart.- S.19.