Bitməyən yazıçı ömrü

 

MEHDİ HÜSEYNİN 100 İLLİYİNƏ

 

Azərbaycanın xalq yazıçısı Mehdi Hüseyn yaşadığı dövrdə ədəbiyyatımızın beşiyi başında dayanıb, bütöv bir ədəbi nəslin tərbiyəsində mühüm rol oynayıb. Həmin ədəbi qüvvələr sırasında xalq yazıçıları İsmayıl Şıxlının və İsa Muğannanın adlarını xatırlatmaq kifayətdir ki, Mehdi Hüseynin kimliyini, hansı ustad gücünə malik olduğunu dərk edəsən. Hər iki sənətkar ustadın ümidini doğruldub, böyük ədəbi simaya çevrilib, Mehdi Hüseynin layiqli davamçıları olublar. Mehdi Hüseyn öz prinsipiallığı, cəsarəti və qorxmazlığı ilə daim ədəbiyyatımızın keşiyini çəkib. Özü ilk gənclik illərindən.

Tərcümeyi-halına nəzər salanda bunu daha aydın görmək olur: 1909-cu il martın 21-də Qazaxda doğulub, 1965-ci il martın 10-da Bakıda vəfat edib. Atası Əli Hüseynov görkəmli pedaqoq olub. Mehdi İkinci Şıxlı məktəbində, Qazax seminariyasında, nəhayət, APİ-nin tarix fakültəsində təhsil alıb. 21 yaşında - 1930-cu ildə Azərbaycan Proletar Yazıçılar İttifaqının məsul katibi seçilib. Həmin il iki hekayələr kitabı çap edilib. 22 yaşında ədəbi tənqidi məqalələr toplusu - "Ədəbi döyüşlər" və "Molla Pənah Vaqif" kitabı çapdan çıxıb. İlk mətbu hekayəsi "Yun qırxımı"nı 1927-ci ildə yazıb. 1937-38-ci illərdə Moskvada ali ssenari kurslarında oxuyub.

Povestləri: "Daşqın", "Kin", "Fəryad"...

Romanları: "Tərlan", "Abşeron", "Qara daşlar", "Səhər", "Yeraltı çaylar dənizə axır"...

Dramları: "Nizami", "Şöhrət", "Şeyx Şamil", "Cavanşir", "Alov"...

Ssenariləri: "Şair", "Fətəli xan", "Səhər"...

1979-cu ildə İsmayıl Şıxlı və Zivər Hüseynovanın redaktorluğu ilə yazıçının on cildlik əsərləri çap olunub.

Müxtəlif vaxtlarda jurnal redaktoru, Yazıçılar Birliyinin I katibi işləyib. SSRİ Ali Sovetinin deputatı seçilib.

Yazıçının 9-cu cildinə yazılmış qeydlər hissəsində oxuyuruq:

"Həyatını Azərbaycan ədəbiyyatının yaranması və inkişafına həsr edən Mehdi Hüseyn 40 il ərzində nəsr, dram əsərləri ilə yanaşı ədəbi-tənqidi ilə oxucuların dərin hörmətini qazanıb. Dərin savadı, geniş erudisiyası və zəngin həyat tərcrübəsi olan Mehdi Hüseynin ədəbi-bədii tənqidi yaradıcılığı, özünün döyüşkənliyi, mübarizliyi, məzmunlu olması, kəskinliyi və səmimiyyəti ilə səciyyələnir. Qələmə aldığı məqalələrdə mövqe aydınlığı, tutarlı dəlillərə əsaslanan güclü məntiq hökmran olsa da, bəzi iradlar, mübahisəli cəhətlər də nəzəri cəlb edir ki, bu da tamamilə qanunauyğun bir haldır".

Mehdi Hüseyn haqlı olaraq yazır:

"Həmin qeydlərdə yəqin ki, müəyyən təkrarlar, mübahisəli və yanlış cəhətlər də yox deyildir. Ən yaxşı snayperin də bəzən gülləsi hədəfə dəymir, onlar üçün əsas şərt dostla düşmənə fərq qoymaq bacarığı və səngərdə möhkəm dayanmaqdır".

Mehdi Hüseynin hər sözü, əsəri dərhal diqqəti cəlb edir, müzakirə olunur, mübahisə mövzusuna çevrilirdi.

"Abşeron" romanı çıxanda realist nəsrin qələbəsi kimi qiymətləndirildi. O dövrün tənqidçiləri Mehdi Hüseynin baş qəhrəmanı Tahiri Balzakın qəhrəmanları ilə müqayisə edirdilər.

"Abşeron"u Venesuela yazıçısı Roman Sançesin "Neft" romanı ilə yanaşı tuturdular. Təsadüfi deyil ki, bu əsər dünyanın 30-dan çox dilinə tərcümə olunub. Səməd Vurğun bu əsər haqqında yazıb: "Abşeron" romanı öz həyatiliyi, həyatımızı düzgün əks etdirməsi ilə bizi sevindirir". Fransız yazıçısı Lui Araqon deyib: "Mehdi Hüseyn bütün biliyini yaradıcılığını ədəbiyyatın vəzifələrindən ayırmayan bir sənətkardır".

Məhz bu cəhətlərinə görə xalqın sevgisini etibarını qazanmışdı. Bu etibarın dayaq nöqtəsi yazıçı saflığı, yüksəkinsan amalı idi. Ədəbiyyatı müqəddəs sayırdı.

Mehdi Hüseyni Vətənin, xalqın, ədəbiyyatın böyük problemləri düşündürürdü. O, haqlı olaraq yazırdı: "Kiçik fikir, xırda arzu, zəif ehtiras böyük şeiri qanadlandıra bilməz. Böyük ədəbi əsərlər yaradan sənətkarın ilk növbədə böyük fikirləri, böyük hissləri ehtirasları olmalıdır".

Xalq yazıçısı İsmayıl Şıxlının bu fikri Mehdi Hüseynin ədəbiyyatımızda tutduğu mövqeyi düzgün əks etdirir: "Mehdi Hüseyn dərin nəzəri biliyə malik, həmişə ədəbi mübarizələrin mərkəzində dayanan, ədəbiyyatın məfkurə saflığı uğrunda vuruşan bir sənətkardır". Belə bir sənətkar olduğu üçün ümumxalq məhəbbəti qazanmışdı. Görkəmli yazıçı, dramaturq, tənqidçi, ən nəhayət ictimai xadim kimi!

Mehdi Hüseyn ədəbi keçmişi dərindən və ciddi öyrənməyi tövsiyə edirdi. Ədəbiyyatın, sənətin, sözün bu günü, gələcəyi uğrunda səngərə atılırdı. Vuruşurdu, çarpışırdı, yorulurdu, amma geri çəkilmirdi. edirdisə, xalqından ötrü edirdi, bilirdi ki, xalq bu zəhməti, bu döyüşü qiymətləndirəcək. "Şeyx Şamil" əsərində belə bir epizod var: Şamilin ən ağır məqamıdır. Oğlu Məhəmməd ağır yaralanır, çar qoşunu hücuma keçib. Xalq onu müdafiə edir. Şamil bunu görüb deyir:

- Sağ olsunlar! İndiyə kimi düz 20 il mən onlar üçün vuruşdum, indi onlar mənim üçün vuruşurlar!

Vaxtilə Mehdi Hüseyn bu xalq üçün az əziyyət çəkməyib. İndi bu xalq onun əziyyətini çəkib yubileyini keçirir. İsmayıl Şıxlı düz deyib: "Onsuz bu ədəbiyyatı təsəvvür etmək qeyri-mümkündür".

56 il özü yaşadı, 44 ildi sözü yaşayır. Osman Sarıvəllinin "hər kim yüz il yaşamasa, günah onun özündədir" şeirinə qulaq kəsilə-kəsilə özü gəlib axır ki, yüzə çatdı. Sözünün yaşı qədərdir qədər olacaq, görəsən? Nəhayət, "Alov" pyesinin sonluğunu yadınıza salın. Səməndər quşu əbədi odlar-alovlar içində yansa da, heç zaman ölmür. O əfsanəvi quşun taleyi əslində insanın öz taleyidir. Mehdi Hüseynin öz taleyidir!

   

 

Barat VÜSAL

 

525-ci qəzet.- 2009.- 18 mart.- S.7.