80 yaşın işığında

 

Artıq ömrünün 81-ci baharına qədəm qoymağa hazırlaşan Abbas Əli oğlu Mazanov 1929-cu il martın 19-da təbiətin bahara qovuşduğu bir gündə, xalq şairimiz H.Arifin təbiri ilə desək: "Ayağı ləpəli, başı bulaqlı" Göyçənin Cil kəndində dünyaya göz açıb. O, hər azərbaycanlıya nümunə ola biləcək keşməkeşli həyat yolu keçib. Biz də bu böyük ömrün bəzi maraqlarını oxucularımızın diqqətinə çatdırırıq.

Müharibənin odu-alovu gənc Abbas Mazanovun arzularını qarsalasa da, tamam yandırıb külə döndərə bilmədi. Oxumaq, təhsilini davam etdirmək istəyi onu bir an da rahat buraxmırdı. Nəhayət, bu istək, bu həvəs onu Qazax Pedaqoji Texnikumuna gətirib çıxardı. O günləri belə xatırlayır:

"1946-cı il avqustun 26-sı idi. "Duzdaq təpə" deyilən sərnədə kotanla yer şumlayırdım. Kəndimizdən tay-tuşum olan bir neçə uşağın oxumağa getdiyini eşitmişdim. Günorta işimi dayandırıb hodaxlara dedim ki, dənizə çimməyə gedirəm, bir azdan qayıdacağam. Göyçə gölünün kənarına çatıb bir yük maşını ilə Sevana, oradan da Qazaxa gəldim. Artıq axşam düşürdü. Şəhərin girəcəyində bir qanqallıqda oturdum və buradaca məni yuxu tutdu. Oyananda saat təxminən on bir olardı. Soraqlaşa-soraqlaşa Pedaqoji Texnikumu tapdım. 7-ci sinfi bitirdiyimi söylədim. (halbuki 5-ci sinfi bitirmişdim). Deyəsən inanmadılar, məndən imtahan götürdülər. İki aldım. Nə edəcəyimi bilmirdim. Geriyə yol yox idi. Kəndə qayıdası deyildim. 1946-cı ilin iyununda 1941-1945-ci illərdəki əməyimə görə "Şərəfli əməyə görə" medalı almışdım. Həmişə onu üstümdə gəzdirirdim. Həmin medalı yaxama taxıb məktəbin direktoru Gülzar xanımın otağına getdim. Elə bilirdim ki medalı görüb məni yuxarı başa keçirəcəklər. İmtahandan aldığım qiyməti biləndə Gülzar xanım duruxdu. Dedim ki, müharibə illərində bizə dərs keçən yox idi. Kolxozun işini də biz uşaqlar görürdük. Yaxamdakı medalı göstərib əlavə etdim ki, bu medalı da yaxşı işlədiyimə görə veriblər. Xahiş edirəm adımı jurnala yazmasanız da icazə verin dərslərdə oturum. Gülzar xanım buna icazə verdi.

Sinifdə şagird çox olduğundan parta çatışmırdı. Şagirdlərin bir hissəsi ayaq üstə qalırdı. Bəzi müəllimlər oturmağa yer tapmayanları sinifdən çıxarırdılar. Tələbə yoldaşlarım mənə çox kömək etdilər. Həm partada yer verirdilər, həm də başa düşmədiklərimi izah edirdilər.

 Tələbələrin əksəriyyəti yaxın rayon və kəndlərdən idilər. Bazar günü evlərinə gedirdilər.

Tənəffüs vaxtı da məktəbin həyətinə çıxmaz, sinifdə qalıb dərslərimi təkrarlayardım. Bir dəfə belə tənəffüslərin birində yenə sinifdə tək idim. Tanımadığım bir oğlan içəri girib bu sinfin əlaçısının kim olduğunu soruşdu. Mən cavab verdim ki, bir nəfər əlaçı var, o da Mazanov Abbasdır. Oğlan əlindəki dəftərə nəsə qeyd edib getdi.

I rübün yekununa dair divar qəzeti çıxarmışdılar. Mənim adım da əlaçılar siyahısındaydı (halbuki hələ adım tələbələr siyahısında yox idi). Mən yenə direktorun yanına gedib bu haqda məlumat verdim və xahiş etdim ki, adımı jurnala yazsınlar. Gülzar xanım Kamal adlı katibini çağırıb dediklərimin doğru olub-olmadığını yoxlamağı tapşırdı. Kamal da çox çəkmədən qayıdıb gəldi və adımın divar qəzetində olduğunu təsdiqlədi. Elə həmin gün adım jurnala yazıldı. Məktəbin bütün ictimai işlərində fəal iştirak edirdim. İdman yarışlarında seçilirdim və mükafatlandırılırdım. 1950-ci ildə texnikumu fərqlənmə diplomu ilə bitirən üç nəfərdən biri də mən oldum. Həmin ilin sentyabrında Basarkeçər rayonunun Pəmbək kəndinə müəllim təyin edildim. May ayında isə hərbi xidmətə çağrıldım. Ordu sıralarından qayıtdıqdan sonra bir müddət öz doğma kəndimizdə müəllim işlədim.

A.Mazanov 1956-cı ildə keçmiş Ermənistan SSR-in Krasnoselo Rayon Komsomol Komitəsinə katib təyin edilir. Son dərəcə məsuliyyətli, işgüzar, gözəl təşkilatçı olması gənc A.Mazanovun həyatında yeni mərhələlər açdı. Belə ki, o, Krasnoselo Rayon Partiya komitəsinin I katibi Yunis Rzayevin zəmanəti və təqdimatı ilə Bakı Ali Partiya məktəbinə göndərildi. 1962-ci ildə fərqlənmə diplomu ilə doğma yurduna qayıtdı.

Onu kimlərsə tərəfindən camaatı arasına hərc-mərclik toxumu səpilmiş Cil kolxozunun idarə heyətinə sədr seçdilər.

Abbas müəllim qısa müddətdə hər şeyi yoluna qoydu. Kolxoz respublikanın ən qabaqcıl təsərrüfatları sırasına çıxdı. Kolxozun vəsaiti hesabına kənddə uşaq bağçası, tibb məntəqəsi-xəstəxana, baytar məntəqəsi, hamam, ikimərtəbəli məktəb binası, dəyirman tikilib istifadəyə verildi və onların idarəsi yerli kadrlara tapşırıldı.

Məcrasını kənddən xeyli aralıdakı ayna bulaqlardan götürən su kəmərinin çəkilməsi də A.Mazanovun doğma el-obasına xidmətinin bariz nümunəsi idi. Kənddə dövrün tələblərinə cavab verə bilən rabitə şöbəsi açdırdı, klub tikdirdi, kino qurğusu gətirtdi və həmin qurğunu işlətmək üçün Bakıya kinomexaniklik kursuna yerli camaatdan adam göndərdi.

Kənd uşaqlarının təhsilini də həmişə diqqət mərkəzində saxlayır, yerli pedaqoji kadrların hazırlanmasına xüsusi səy göstərirdi.

Hər il sentyabr ayının 1-də məktəbə gəlir, birinci sinfə qəbul olunmuş uşaqları təbrik edir, onlara dərsliklər verirdi. Abbas müəllim pedaqoji kollektivlə həmişə sıx əlaqə saxlayır və köməyini əsirgəmirdi. Səkkizillik məktəbin orta məktəbə çevrilməsi də onun adı ilə bağlıdır

1975-1983-cü illərdə A.Mazanov Krasnoselo Rayon İcraiyyə Komitəsinə başçılıq edib. Əhalisinin 60 faizindən çoxu azərbaycanlılar olan rayon camaatının Bakıya rahat gedib-gəlməsi üçün Krasnoselo-Bakı marşrutunun açılması məsələsini ortaya qoydu. Həm Azərbaycan, həm də Ermənistan nəqliyyat nazirliklərinə rəsmi müraciət etdi. Ermənilər min bir vəchlə rayon ərazisindəki Martuni döngəsinin və Darama aşırımının iri maşınların (ikarusların) gediş-gəlişinə yaramayacağını bəhanə gətirdilər. Bu bəhanəni aradan götürmək üçün Abbas müəllim Ermənistan Yol-Tikinti nazirini məsələyə cəlb etdi.

Nazir vəziyyətlə yerindəcə tanış olub Gölkənd-Krasnoselo keçidini tikməyə icazə verdi. Bir ilə o yol çəkildi. Birbaşa Bakı-Krasnoselo telefon xəttinin çəkilişi də Abbas müəllimin xidmətidir. Abbas müəllim iti ağlı, dərin zəkası, uzaqgörən siyasəti ilə erməniləri yerində oturtmağı bacarırdı.

Hələ 1959-cu ildə ermənilər tərəfindən Krasnoselo və Basarkeçər rayonları ərazisindən keçməli olan Sevan-Zod dəmiryolunun layihəsi hazırlanıbmış. 80-cı illərin əvvəlində həmin dəmiryol xəttinin çəkilişinə hazırlıq işləri görüləndə Abbas müəllim çox çətinlikdən sonra həmin layihə ilə tanış olur və qəti etirazını bildirir. Çünki layihəyə görə, dəmiryol xətti azərbaycanlılar yaşayan üç kəndin əkin üçün ən yararlı torpaq sahələrindən keçməli idi.

 A.Mazanov qəti qərar verdi: nəyin bahasına olursa-olsun dəmiryol xəttinin yönü başqa səmtə salınmalıdır. Bu məsələ ilə bağlı hansı idarənin qapısını açdısa, orada soyuq münasibətlə qarşılaşdı. Yerli hakim dairələri onun sözünə məhəl qoymurdular.

 Böyük ümid hissi ilə SSRİ Nazirlər Sovetinin sədri Kosiginə teleqram vurdu. Moskvadan gələn nümayəndələr ədalətli qərar verdilər. Dəmiryol xətti əkinə yararsız olan qumsal sahələrdən keçməli oldu.

 O, erməni dilini yaxşı bildiyindən camaatının, kolxozunun haqqını cəsarətlə tələb edir, lazım gələndə ortaya tutarlı faktlar qoymağı bacarırdı.

1967-ci ilin fevralında Kənd Təsərrüfatı İşçilərinin Respublika toplanışı keçirilirdi. Ermənistan KP MK katibi çıxış etdi. Bu çıxışda qabaqcıllar sırasında bir azərbaycanlının da adı çəkilmədi. Elə oradaca kiçik bir məktub yazıb katibə ünvanladı. Fasilə vaxtı katib onu çağırtdırıb nədən narazı olduğunu soruşdu. Cavab verdi ki, məruzədə bir nəfər də azərbaycanlının adının çəkilməməsini mən yaxşı hal saymıram. Bir erməni xisləti də burada üzə çıxdı. Məlumdur ki, qabaqcıllar haqqında məlumatı hər rayonun İstehsalat idarəsi təqdim edir. Deməli, qabaqcıl azərbaycanlıların adı heç aşağıların siyahısında da yoxmuş".

Bu görüşdə fürsətdən istifadə edib kolxozun böyük bir problemi-suvarmada qarşılaşdıqları çətinliklər haqda da söz açdı. Katib Respublika Suvarma-Tikinti İdarəsinin rəisini çağırıb bu işlə məşğul olmağı tapşırdı. Məqsəd Göyçə gölündən əkin sahələrinə su gətirmək idi. Rəis dedi ki, bu il su qurğusu üçün stansiya tikintisini başa çatdırın, gələn il qurğunu-nasosu verərik quraşdırarlar.

Oradan qayıdan kimi kolxozun gəliri və kəndin işçi qüvvəsi hesabına tikinti başlandı. Əlverişsiz hava şəraitində, şaxtada bütün əziyyətlərə qatlaşaraq işi davam etdirdilər. Gündüz tikir, gecə onun üstünü samanla örtürdülər. Beləliklə, martın sonunda tikinti başa çatdı. Suvarma-Tikinti İdarəsinin rəisi stansiyanın hazır olduğunu eşidəndə təəccüb etdi ki, 40-45 günə bu işi necə gördünüz?

O, tikintinin açılışına gəldi və məcbur olub dediyi vaxtdan əvvəl nasosu - su qurğusunu göndərdi. Artıq həmin ilin yayında avtomat su qurğusu işə salındı.

Abbas müəllim ensiklopedik məlumata malik olan ziyalılarımızdandır. O, dərin mütaliə sahibidir. Tariximizin, ədəbiyyatımızın, xüsusən, folklorumuzun dərin bilicisidir. Saza, sözə mizan-tərəzi ilə yanaşandır. Aşıq yaradıcılığının, o cümlədən Göyçə aşıq məktəbinin həvəskar araşdırıcısıdır. Onun saz və söz sənətimiz, Miskin Abdal haqqında olan mülahizələrinin hərəsi samballı bir tədqiqat əsəri timsalındadır. Abbas müəllim xalqımızın gözəl adət-ənənələrini dərindən bilir, onu sevib qoruyur, təbliğ edir. Abbas müəllim şeir həvəskarıdır, həm də gözəl saz ifaçısıdır. O, nə gözəl şeir oxumaqdan, nə də gözəl şeir yazmaqdan keçən deyil. Mayası yurd şevgisi, Vətən həsrəti, doğma od-ocaq yanğısından yoğrulmuş şeir dünyası hikmət xəzinəmizdən bəhrələnərək özünəməxsus sənət nümunələrinə çevrilib.

 "Göyçə kimi intizarda elim var" kitabında toplanmış əsl vətəndaş haraylı, Şəhriyar deyimli şeirlər buna canlı nümunədir.

 

   Hanı Cavad, Məsəd İsa.

   Məsəd Qasım, Qara Musa,

   Deyin, Göyçə batıb yasa.

   Qoy titrəsin Yer kürəsi,

   Qoy məhv etsin bu məhbəsi.

 

Təəccüb edirsən ki, addımbaşı erməni ikiüzlülüyü, hiyləgərliyi ilə qarşılaşan Abbas müəllim bu qədər böyük işlər görərkən, mütaliə ilə, ədəbiyyatla məşğul olmağa necə vaxt tapıb? Sonra belə qənaətə gəlirsən: Deyəsən, Abbas müəllimin qoluna qüvvət, dizinə taqət, qəlbinə qurub-yaratmaq eşqi, bir də Vətənə məhəbbət, insana qayğı hissi verən ədəbiyyatımızın tarixlərdən süzülüb gələn çeşmə qaynağı olub. Xalq şairimiz M.Araz da hələ 1971-ci ildə "Söhbət kənd problemindən gedir" adlı məqaləsində bir qrup təsərrüfat rəhbəri ilə (onların arasında Abbas Mazanov da olub) görüşdən aldığı təəssüratla yazırdı: "Bu qərara gəlmişəm ki, deyəsən onlar təsərrüfatı bədii ədəbiyyatla idarə edirlər. Bu idarəetmə üsulunda insana qayğı ön planda durur". Abbas müəllim Qərbi Azərbaycanda yaşayarkən respublikanın komsomol, partiya təşkilatı qurultaylarına, III Ümumittifaq Kolxozçular qurultayına nümayəndə, Respublika Kolxozlar Şurasına üzv, rayon kolxozlar şurasına sədr seçilmişdi. İki orden, ona qədər medal, çox sayda Fəxri Fərman və təltiflər alıb. Alıb deyirik ona görə ki, yuxarıda saydıqlarımız onun böyük əməyinə verilən qiymətin çox cüzi bir hissəsi idi. Onu da, demək olar ki, zorla, erməniləri yandıra-yandıra almışdı. Əsl qiyməti isə ona öz eli, obası, camaatı, bir də Ulu Tanrı verib.

Abbas müəllimə uşaqdan böyüyə hamı müəllim deyə müraciət edir. Bu, başqalarına etika xatirinə deyilən adi müraciət etiketi deyil. Bütün varlığına hakim kəsilmiş müəllimlik onun işində, əməlində, yaxşıya, pisə-hər şeyə münasibətində özünü göstərir. Hələ Göyçədə ikən elin, obanın bütün müşkülünü həll edən Abbas müəllim bu gün də onu tanıyanların başbiləni, yaxın məsləhətverəni, yolgöstərəni, güvənc yeridir.

 

 

Gülzar və Tahir İBRAHİMOVLAR

 

525-ci qəzet.- 2009.- 19 mart.- S.6.