Əkrəm Əylisli: “Moskva məni bir vaxt görməsəydi, Bakı heç vaxt görməyəcəkdi

 

”PATRİARXLA ÖMRÜMÜZÜN VƏ YAŞADIĞIMIZ İLİN PAYIZINDA YAĞIŞLA YUDUĞUMUZ DƏRDLƏR “TUTDUĞUM BÜTÜN ƏDƏBİ POSTLARDA YENİLİKÇİ CAVANLAR HƏMİŞƏ YANIMDA OLUB”

 

- Özümlə məndən cavanlar arasındakı yaş fərqini heç vaxt hiss etməmişəm. Əksinə, hərdən mənə elə gəlib ki, onlardan daha çevik hissiyyata, biliyə, təfəkkürə malikəm. İlk sanballı vəzifəmGəncliknəşriyyatının baş redaktoru vəzifəsiydi. Öz nəslimdən olanlar öz yerində, o vaxt mənim ən yaxın adamlarım o dövrün ən işıqlı ən istedadlı gənc qələm sahibləriydi: Ramiz Rövşən, Mövlud Süleymanlı, İsa İsmayılzadə, Ələkbər Salahzadə, Vidadi Paşayev, Vidadi Məmmədov... Məsələn, Ramiz Rövşən məndən 8-9 yaş kiçik idi. Ancaq mən bu fərqi heç vaxt hiss eləmirdim. SonraAzərbaycanjurnalına baş redaktor təyin olundum. Bu zaman əvvəlki dairə bir az da genişləndi. Aydın Məmmədov, Natiq Səfərov, Seyran Səxavət, Vaqif Yusifli, Vaqif Cəbrayılzadə, Afaq Məsud, Dilsuz, Eldar Baxış üstə gəl Ramiz, İsa, Mövlud - bu adamlarAzərbaycanjurnalının ən fəal müəllifləriydilər onların hər birinin bütün redaksiyada bəlkə mənim qədər hörməti, avtoriteti vardı. İndi mən vəzifədə deyiləm. Ancaq bu günün gənc ədəbi simalarının böyük əksəriyyətilə ünsiyyətdə, indinin özündə , mənim heç bir problemim yoxdur. Məsələn, Aqşinlə, Günellə, Pərvizlə, Ağayar Şəriflə söhbət eləyəndə onlardan yaşlı olmağım heç ağlıma da gəlmir. Nərmin Kamalın, Samir Sarının, Sevinc Pərvanənin yazılarını, az qala uşaq kimi, sevinə-sevinə oxuyuram. Ədəbiyyatımızın köhnə komasına yeni hava gətirən, nisbətən yaşlı yazarlarımızdan, məsələn, Həmid Herisçinin, Rafiq Tağının, Salamın, Etimad Başkeçidin, Səməd Qaraçöpün neçə-neçə digər yazarlarımızın yaradıcılığını izləyirəm, onların hər bir uğuruna qəlbən sevinirəm. Səmimiyyətinə inandığım populyar qəzet yazarlarımızın yaradıcılığında da nəzəri cəlb eləyən irəliləyiş görürəm. Məsələn, Hacı Zaminin yazılarındakı istehzalı yumor dərinləşir, zənginləşir. Şahvələd Çobanoğlu özünün sağlam müxalifətçilik platformasını forma məzmun cəhətdən gücləndirir, kamilləşdirir. Ancaq mətbuatda tez-tez rastlaşdığımız imzaların arasında qaşınmayan yerdən qan çıxarmağın həvəskarları da bəs deyincə boldur. Əylisdə belə bir deyim var: “Qoturum qoymur oturum: qaşıyıram-qanım çıxır, qaşınmıram-canım çıxır. Mətbuatda öz qoturunu qaşımaqla məşğul olanlara bu sözlər yaman yaraşır.

- Pərvizin “onlar bizə ölü ədəbiyyat miras qoyublar” deməyində, sizcə, həqiqət yoxdur? - Var! Amma yaxşı olardı ki, Pərviz o “ölü ədəbiyyatın” ünvanını da göstərəydi. Bir var Sovet Ədəbiyyatı, bir də var sovet dövründə yaranan ədəbiyyat. Üstəlik, Sovet dövründə yazıb-yaradan yazıçıların da hamısı sovet yazıçısı olmayıb. O dövrdə yaranan ədəbiyyatı bütövlüklə ölü ədəbiyyat hesab edənlər rusların Qorki, Platonov, Bulqakov, Svetayeva, Axmatova kimi yazarlarının dünya ədəbiyyatının qızıl fonduna daxil olan əsərlərini görəsən hansı qəbiristanlıqda basdırmaq istəyirlər?.. Bu baxımdan sovet dövründə yazıb-yaradan Azərbaycan yazıçılarının da hamısı sovet yazıçısı olmayıb. Cəfər Cabbarlı ən yaxşı əsərlərini sovet dövründə yazıb, Mirzə Cəlilin dahiyanə “Dəli yığıncağı” da Azərbaycanın sovet dövrü ədəbiyyatının məhsuludur. Ancaq ədəbiyyatımızı köhnə qəliblərdən çıxarmağı arzulayanların bu fikri ilə mən də tam şərikəm ki, bu işdə biz həddən ziyadə ləng tərpənirik. Sovet dövründə yazıb-yaradan yazıçılardan kimin kim olduğunu hələ də ayırd edə bilməmişik. Hətta ədəbiyyatın latın qrafikasında nəşr edilməsi üçün Prezident tərəfindən ayrılan vəsaiti də təyinincə xərcləməyi bacarmadıq. Bu vəsaitin böyük bir məbləği Pərvizin dediyi o “ölü ədəbiyyatın” yenidən nəşrinə sərf olundu. Nəticədə həmin ölü ədəbiyyatın köhnə qəbiristanlığının sahəsi bir az da böyüdü, genişləndi. Bax, belə məsələlərdə mənim gənclərlə bir olmağa hədsiz ehtiyacım var. Ancaq alınmır, mümkün olmur. Qoturunu mətbuatda - hamının gözü qabağında qaşımaqdan həzz alanlar özlərinin məndən düşmən obrazı yaratmaq niyyətlərindən hələ ki, heç cür əl çəkmək istəmirlər.

- Bəlkə günah onlarda deyil. Onları bu vəziyyətə salan cəmiyyətdə, ictimai mühitdədir. - Elədir. Bir çox istedadlı qələm sahibləri ağır şəraitdə yaşayır. Evləri, daimi iş yerləri yoxdur. Özlərini oda-közə vurub, bir tikə çörək qazanırlar. Ancaq insanlarda siyasi mühitlə, ictimai ədalətsizliklə heç bir əlaqəsi olmayan sırf insani-psixoloji naqisliklər də olur. Böyük iddiası kiçik imkanları ilə heç cür uzlaşmayan insanlar özlərilə cəmiyyət arasında süni münaqişələr yaratmağı xoşlayırlar. Özü də belələri əksər hallarda öz sözünü öz adından demir, mücərrəd çoxluğun, yəni xalqın adından deyir. Guya xalq yalnız və yalnız əhalinin narazı təbəqəsindən ibarətmiş. Əgər həqiqətən belə olsaydı, onda hakimiyyəti yıxmağa nə vardı ki?... Deyirəm, nə yaxşı ki, cəmiyyətimizdəki eybəcərliklərə, hakim dairələrdəki naqis əməllərə görə səmimi narahatlıq keçirən qələm sahiblərinin kökü hələ tamam kəsilməyib və bu adamların bir qismi, bizim dostumuzdur. Onların mətbuatda səsləndirdikləri ən kəskin fikirlər də əhalinin təkcə narazı təbəqəsinin deyil, hər bir namuslu azərbaycanlının qəlbində-şüurunda özünə yer tapır, yuva salır. Hər kəsin yazdığı söz onun özünə bənzəyir. Sözün də, insan kimi, həm quruculuq qabiliyyəti, həm də dağıdıcılıq xisləti var. Və mənim bu kəlamım bugünkü söhbətimizdən sənə yadigar qalsın!..

 SÖHBƏTƏ SÖZARDI: “Ustad” deyə müraciət etdiyim Patriarxın ömrünün və yaşadığımız ilin payızında söhbətimiz belə davam edə-edə... bitmək bilmirdi. Mən bu şansı əldən vermək istəmirdim. Azərbaycana və Azərbaycan xalqına minnətdarlığımı ən böyük söz nəhəngləri içində söz sahibi olan yazıçısına çatdırdım: sağ olun ki, vaxt ayırdınız, danışdınız.

Bu təşəkkür ən azdan ona görəydi ki, Qulu Xəlilli həmişə deyirdi: Əkrəm Əylisli həyatdan ədəbiyyata gəlib...

Həqiqi ədəbiyyat elə həyatın özüdür!!!

Mən Əkrəm Əylislini niyə dünya ədəbiyyatına mənsub sayıram, onu da deyim: O, dünya ədəbiyyatına onun çoxsaylı paytaxtlarından birinə “posadka” etməklə gəlib - idman təyyarəsində Moskvanı fəth etmiş alman Rust kimi: 300 metr aşağıdan! Bu alçaqlıqda radarlar tutmur!

Əkrəm Əylisli də müstəmləkə bir ölkəni təmsil etdiyindən “posadka” “aşağıdan” alınıb!

 Ona görə də biz onun yazıçı cəngavərliyinin böyüklüyünü bilmirik!

 O bunu qəhrəmanlıq saymır.

Özü demişkən: “İngilislər özünə qəhrəman axtaran xalqı bədbəxt sayırlar!”

 

 

 Aydın CANIYEV

 

525-ci qəzet.- 2009.- 6 oktyabr.- S.7.