Eşqin sözü

 

K. VƏLİ

 

Düşüncələr: sistemli-sistemsiz,

məntiqli-absurd, aydın-bulanıq

Nəvəm Məhəmməd Kamil üçün

Hər yazı bir təcrübədir –

"Gəl təcrübə eylə mən zəifi..."

 

(Füzuli)

 

"Biz sözə baxmarıq. Könülə, hala baxarıq"

...Ədəb bilənlər başqadır, canı, ruhu yanmış aşıqlar başqa.

Eşq şəriəti bütün dinlərdən fərqlidir.

"Aşiqlərin şəriəti də Allahdır, məzhəbi də".

"Məsnəvi"dən gətirilmiş bu örnəkləri Əlif Şəfəq də "Eşq" adlı romanı üçün epiqraf seçib.

Yadıma gəlir, 20 il öncə Konyada böyük məsnəvişünas-alim, mərhum Anna Mariya Şimmel "Məsnəvidə eşq" mövzulu 8 saatlıq söhbətini bu sözlərlə bitirdi. "Mən bu eşqin içində yenidən doğuldum, bu eşqin içində həyatın, insanın, sözün nə olduğunu anladım və bu eşqin ağuşunda da öləcəyəm". Anna xanım onlarca kitab yazdı, eşqi anlatdı. Və əlbəttə ki, eşqə qərq olub bu dünyadan getdi. Onun söhbətinin son cümlələrini xatırlayıram:

"Mən sizə eşqin bir hərfini, bir zərrəsini anlatmağa çalışdım. Anlada bildimsə..."

Allah rəhmət eləsin. Tanrı bu dünyada olduğu kimi o dünyada da müqəddəs eşqi ona çox görməsin.

Sözün o tayındakı eşq ədəbiyyatın əzəli və əbədi məhvəridir. O tay kainatın, dünyanın harasıdır, ilahi?!

Bu qeydlər sənət haqqında düşüncələrdir. Yazı qarşı tərəf - oxucu üçün yazılmayıb. Maarifçilik və ədəbi tənqid səciyyəsi daşımır. Müəllif düşündüklərini özü ilə bölüşüb. Yazını özümə yazdığım məktub kimi də qəbul etmək olar.

 

Siyasət və ədəbiyyat

 

Siyasətlə ədəbiyyat arasında çox mürəkkəb və hardasa qəribə bir münasibət mövcuddur. Siyasətin ədəbiyyata, ədəbiyyatın siyasətə münasibəti bir platform, siyasətçinin ədəbiyyata və ədəbiyyatçının siyasətə münasibəti başqa bir platformdur.

Tarix boyu belə qəbul olunub ki, siyasət ədəbiyyatdan öz məqsədi üçün istifadə edir, bəzən də buna məcbur olur. Siyasət elmini əlbəttə ki, siyasət sənəti tamamlayır. Siyasət elmi strateji, taktiki araşdırmaların yekunudur. Siyasət sənəti hesablanmadan, ölçülüb-biçilmədən ortaya çıxan vəziyyətdən çıxa bilmək, durumu idarə edə bilmək, duyğuların qısa zamanda hökm etdiyi qərarı çıxara bilmək və o qərarı o vaxt ərzində ağıl süzgəcindən keçirə bilməkdir.

Siyasət oyunları və siyasət qanunları arasındakı nisbəti, münasibəti dəqiq bilmək də siyasət sənəti ilə qırılmaz şəkildə bağlıdır.

Xüsusilə siyasət zəmininin hazırlanmasında ədəbiyyatın böyük rolu var. İstər fransız, istər rus, istərsə də digər inqilablarda zəmini ictimai-iqtisadi şərtlərlə yanaşı, ədəbiyyatın, mədəniyyətin hazırladığı şübhəsizdir. Bütün devrimlərin, siyasi keçidlərin, atılımların səbəbi yalnız ictimai-iqtisadi faktorlar deyil, insan şüurundakı ilkin toxumlardır. Bu toxumların böyüməsi, bioloji güc kimi yetişməsi cəmiyyətdəki proseslərlə adekvatdır. Fransız inqilabının səbəbi fransız ictimai-siyasi, mədəni-mənəvi dəyərləridir. Eyni səbəbləri rus və digər inqilablara da istinad etmək olar. Bizcə, XIX əsr rus ədəbiyyatı, özəlliklə Dostoyevski, Tolstoy, Çexov, Qoqol, Qorki... ədəbiyyatı və bu ədəbiyyatın ədəbi-estetik, eləcə də ictimai-siyasi, mədəni-sosial içərikli elmi (Dobrolyubov, Belinski, Çernışevski, Plexanov...) rus inqilabı üçün ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi amillər qədər önəmli olub. Bu barədə onlarca mənbədən sitat gətirməyi yersiz bilirik.

Azərbaycan milli-azadlıq hərəkatında ədəbiyyatın, ümumən sənətin, mədəniyyətin böyük rolundan geniş bəhs etməsək də, bir neçə önəmli amili xatırlatmağı özümüzə borc bilirik. 50-60-cı illərdə İsa Hüseynov, Sabir Əhmədli başlayıb, Ənvər Məmmədxanlı və İlyas Əfəndiyev nəsrindən güc-qüvvət alan və Mirzə Cəlili özü üçün ədəbi estetik, ictimai-fəlsəfi kredo olaraq qəbul edən yeni Azərbaycan nəsri - Anarın, Y.Səmədoğlunun, Ə.Əylislinin M. və R. İbrahimbəyov qardaşlarının, Elçinin, İ.Məlikzadənin, F.Kərimzadənin və bu məktəbin 70-80-90-cı illər davamçılarının böyük rolunu inkar etmək mümkün deyil. Ədəbiyyatımızın həmişə güclü qolu olmuş şeirimiz milli-azadlıq ruhunun, bütövlük ideallarının ifadəçisi üçün həlledici olub.

Çağdaş şeirimizin H.Cavid, M.Müşfiq, S.Vurğun, R.Rza, B.Vahabzadə, B.Azəroğlu, X.Rza, M.Yaqub ənənəsi, dilimizin və milli varlığımızın qorunması, varoluşu üçün böyük mücadiləsi zaman və rejimlə bağlı bütün ziddiyyətləri ilə yanaşı yaratdığı ictimai-siyasi zəminlə milli-azadlıq hərəkatının bünövrəsi olmuşdur.

Müstəqillik uğrunda mücadilə aparan ədəbiyyatın demokratiya uğrunda mücadilədə kifayət qədər yetərsiz olmasının ictimai-siyasi, mədəni-mənəvi səbəbləri yox deyil və bu, ayrı bir araşdırmanın mövzusudur.

Ədəbiyyatın siyasətlə bağlı çox özəl araşdırma tələb edən yönləri, sahələri də var ki, onlar daha ciddi əhəmiyyət daşıyır. Onlardan birini örnək olaraq vermək istəyirik.

Ədəbiyyatda olduğu kimi siyasətdə də realistlər və romantiklər var. Hər xalqın siyasi mücadilə tarixində ədəbiyyat tarixində olduğu kimi bu iki məktəbi açıq-aydın görürük. Fransız inqilabında romantik Dantonla, realist Robespyer, rus inqilabında romantik Trotski ilə realist Stalin, Kuba inqilabında romantik Çeqovari ilə realist Kastro, Türkiyədə romantik Ənvər Paşa, Tələt Paşa, Camal Paşa və realist Mustafa Kamal Paşa Atatürk, Azərbaycanda romantik-demokrat Elçibəylə realist H.Əliyev, Gürcüstanda romantik Qamsaxurdiya və realist Şevarnadze (sonra yenə də realist Saakaşvili).

Biz ədəbiyyatda olduğu kimi siyasətdə də romantik və realist təfəkkürə, baxışa, hərəkətə müsbət-mənfi, yaxşı-pis, mütərəqqi-mürtəce... ölçülərlə yanaşmırıq. Belə təhlil aparanları da haqsız saymırıq.

Bizim məqsədimiz fərq qoymadan bu prosesi, ardıcıllığı izləmək, səbəblə nəticə arasındakı məntiqi aramaq və başlıcası düşüncə olaraq sənət dünyası ilə siyasət dünyası arasındakı fərqləri və uyğunluğu, eyniliyi və əksliyi, təkrarı və təzadı görmək və göstərməkdir.

 

Tarix və ədəbiyyat

 

Savaşda, yolda, vəba, cüzam içində ölən insandır. Minlərlə məmləkəti, yeri-yurdu, mədəniyyəti yaradan da insandır. Boş səhralarda salınan şəhərləri, tikilən körpüləri, əzəmətli ehramları, məscidləri, kilsələri yaradan da insan əlləridir.

Sonsuzluq qədər gözəlliyi, ülviliyi və sonsuzluq qədər iyrəncliyi, vəhşiliyi özündə birləşdirən bu təzad, paradoks dolu insanı yazmaq, ifadə etmək, yaratmaqdan daha çətin, müdhiş dərəcədə ağır bir işdir.

Hər halda, bu missiya sənətin, ədəbiyyatın missiyasıdır.

...Biz tariximizin bədii mənzərəsini yaratmışıqmı? "Tarixi yazmaq tarixi yaratmaq qədər önəmlidir"- deyən türk öndərinin sözlərinə haqq qazandırmamaq olmaz.

Tarixi yazmaq iki anlamdadır. Tarixi tarixçi kimi, elm olaraq yazmaq, ölçülü-biçili metodlarla araşdırmaq və bu araşdırmalarla Qərbin və Şərqin özünə çıxmaq, təhrifləri cavablandırmaq, millətin tarixi haqqını ortaya qoymaq.

Bu anlamdakı tarixi yazmamışıq.

Dünyanı sarsıdan İskit, Hun savaşlarının, Batı-Doğu Hun dövlətlərinin, Göytürk dövlətinin İlteriş Kaqan, Kapaqan Kaqan, Bilgə Kaqan, Kül Təkin kimi dövlət başçıları - qəhrəmanların, Tonyukuk kimi dövlət xadiminin Moyun Çur kimi qəhrəmanın, Qaraxanlı dövlətinin, onun Kaşğarlı Mahmud, Yusif Xas Hacib kimi bilgə-yazarlarının, Fərabi, İbn Sina kimi elm zirvələrinin, Çingiz xan, Batı xan kimi dünya miqyaslı sərkərdələrinin, Yasəvi, Yüknəki, Mevlanə, Nəsimi, Nəvai, Babur, Füzuli, Bagi... kimi qələm ustalarının, Sultan Fateh, Şah İsmayıl, İldırım Bəyazid, Sultan Səlim, Teymurləng, Qanuni... kimi hökmdarların, dövlət xadimlərinin, Qaraxanlı, Səlcuq, Göytürk, Osmanlı, Səfəvi... kimi dövlətlərin haqqında layiq olan romanları, povest və hekayələri yazmışıqmı?

O qəhrəmanların daxili aləmi, o savaşların həqiqəti, o dövlətlərin fəlsəfəsi, o eşqlər, tutqular, macəralar... bədii sözün qüdrəti ilə canlandırılıbmı?

Bizcə yox, yazılmayıb. Fəqət o tarixin yazılması zərurətdir.

Elmlə sənətin əsas fərqlərindən biri də yanlışlama nəzəriyyəsinin, metodunun sənətə deyil, elmə xas olmasıdır.

"Yanlışlamağa açıq olmayan nəzəriyyə elmi nəzəriyyə deyil" (Potter).

Məsələn, Darvin (izm) (diqqət edin - izm ya fəlsəfədə, ya da ideolojidə işlənir. Darvinçilik elm yox, ideologiyadır. Və elm, heç təsadüfi deyil ki, darvinizmi yanlışlamağa yox, doğrulamağa çalışıb ki, bu da elmin mahiyyətinə ziddir). Yaradılış nəzəriyəsi (dini nəzəriyyə) isbat olunmadığı kimi (iman isbat tələb etmir), darvinizm də ateizmin məhsuludur və elm olmaqdan daha çox ideologiyadır.

Sənət isə inkarla yox, təsdiqlə özünəməxsusluğunu ortaya qoyur. Ayrı-ayrı ideologiyalar sızmış sənətdən (marksist estetika, faşist fəlsəfəsi, ifrat milliyyətçilik və dinçilik istisnadır və sənətin mahiyyəti ilə bağlı deyil) fərqli olaraq əsl sənət ruhi, ilahi, mənəvi və ya maddi varlığı əks edən sənət duyğularının yarandığını isbat etmir, bu heç ona lazım da deyil. Sənət ilahi, mənəvi və ya maddi varlığı sənət kodu, sənət dili ilə bəyan edir. Əgər sənət haqqında elmlərdə (estetika, ədəbiyyatşünaslıq...) bu iddia varsa, bu sənət iddiası yox, sənət haqqında elmin iddiasıdır.

Elin həsrətində, dilin qürbətində yaşayan, bir mühacir bəlkə dilin rənglərini, min bir səsini daha aydın görür, daha aydın eşidir. Dili eşitmək, görmək anlayışını ona həsrət olandan sor. Öz dilində danışmayanların içində, yalnız xatirələrinin bağrında, yuxunun dərinliyində, özün-özünlə olanda bu dili duyub onu ən əziz, ən qiymətli yadigar kimi hamıdan gizləyirsən, yalnız özün üçün qoruyub saxlamağa çalışırsan. Və özünü də o dil üçün qoruduğunu, o dil üçün yaşadığını hiss edirsən. Yasaq eşqi, ümidsiz sevgini, son görüşü xatırladan bu ünsiyyət sənin içində elə yerləşir, elə təməllənir ki, tək bir söz, ana dili kəlməsi bir anda səni öldürər, varlığını yox edər və ya yenə tək bir söz, yeganə bir kəlmə nəfəsinin tıxandığı, dünyanın cəhənnəmə döndüyü vaxt səni həyata qaytarar, dirildər, yaşadar.

Bütün dünya ədəbiyyatı minlərlə dilin içində öldürən və yaşadan kəlmələrin arayışındadır. Hər sənət adamı bir mühacir, bir qürbətçi. Hər söz sirr, hər kəlmə möcüzə.

Hər savaşçı yayından qopmuş ox kimidir. Vuruş yolunda naməlum sevgi, dəli bir eşq də var, ölüm də, doğmalardan əbədi ayrılıq da.

Hər savaş bir qiyamətdir.

Hər savaşın sonunda göz yaşı da var, zəfər çılğınlığı da.

Hər savaş işığa da, zülmətə, qaranlığa da yol aça bilir.

Hər savaşın qurbanı yaşayan, quran, yaradan insandır. Allah insanı ölmək üçün yaratmayıb. Fəqət insan Vətən üçün, ideallar üçün qurban gedirsə, o şəhiddir - haqq yolunun qurbanıdır.

Atilla da, Bilgə xaqan da "biz Allahın verdiyi missiyanı, borcumuzu yerinə yetiririk, yetirməliyik" deyir, Fateh Sultan İstanbulun fəthini öz dininin tövsiyəsi, uca peyğəmbərin vəsiyyəti kimi qəbul etmiş və uca borcu yerinə yetirmişdir.

Bir-birinə qarşı qoyulan, xaç dünyasının təbliğatı, təşviqatı sayəsində savaşa girən və əlbəttə ki, yanlış yapan Sultan Səlim də, Teymurləng də, İldırım Bəyazid də, Şah İsmayıl da Ankara, Çaldıran savaşında uca borcu yerinə yetirmək naminə üz-üzə gəlmişlər. Türküstan iddiası ilə Anadolu iddiası, şiə həqiqəti ilə sünni həqiqəti islam həqiqətinə kölgə salsa belə, böyük türk hökmdarları uca borc yolunun yolçuları olmuşlar.

Ardı-arası kəsilməyən xaç yürüşlərinin qabağını alan, sonralar Avropanın ustalıqla mənimsədiyi çağdaş ordu sistemini quran Səlcuqlar və Osmanlı dövlətləri islam ədaləti üstündə qurulan dövlətlərdir.

Tarix də dünya da yalnız iki rəngdən ibarət deyil. Ağ ilə qara arasında sözün fiziki mənasında olduğu kimi, məcazi, bədii anlamda onlarca, bəlkə yüzlərcə rəng var.

Sənət bu rəngləri ayırd edən, dirildən, bu gün və gələcək üçün ona ruh verən əvəzolunmaz fenomendir.

 

Bulanıq məntiq

 

Ədəbi-bədii arayışların bulanıq məntiq axarına gəlməyinin əlamətləri elmdən əvvəl ədəbiyyatda təzahürünü tapıb.

Bulanıq məntiq nədir və onun ədəbiyyatda ifadəsi hansı yaradıcılıq fəlsəfəsinin başlanğıcıdır? Zəmanəmizin böyük alimi Lütfüzadənin, onun tələbəsi Rafiq Əliyevin və başqa bilim adamlarının bulanıq (qeyri-səlis) məntiq sahəsində apardığı araşdırmaları bilgisayar, robot, nonotexnologiya sahələrində açdığı yeni nəzəri üfüqlər səbəbsiz sayıla bilməz. Zaman-zaman fizikanı elmlərin anası sayanlara haqq qazandırmaq mümkün deyil. Əvvəla elmlərin anası sözün klassik mənasında fəlsəfədir, sözün çağdaş mənasında, elmlər elmi, daha doğrusu ən mücərrəd baxışlar sistemi riyaziyyatdır. Riyaziyyatın təbiət elmlərinə, iqtisad elmlərinə, fizikaya, biologiya və kimyaya... tətbiqi, sonsuz imkanlar aça bilməsi, insanın yeni-yeni potensial gizlinlərini ortaya qoyması - mübahisə doğurmur. Riyaziyyat bu elmlərin beyni, hesab-kitab mərkəzi, imkansızı imkanlı edə bilmək mərkəzidir, desək yanılmarıq.

Sənətə bu məntiqin tətbiqi mexaniki şəkildə anlaşıla bilməz. Məsələn, yaxşı-pis, xeyir-şər, var-yox, ağ-qara... dixatomiyalarının arasındakı zənginlik kənar edilir. Və 0 ilə 1 arasından sonsuzluq inkar edilə bilinmədiyi kimi bu anlayışlar arasındakı sonsuz çalarlar, rənglər, keyfiyyətlər, kəmiyyətlər də inkar edilə bilməz. A ilə B arasında və Do ilə Re arasındakı sonsuzluğu görməmək ola bilərmi?

Əgər bu belə rəqəmli və qəti olsaydı, insan çox asanlıqla modelləşdirilər və qapalı sistem qanunauyğunluğu ilə insan da, cəmiyyət də asan idarə olunar və yer üzünün ən qədim dövrdən bugünə uzanan ədəbiyyata da ehtiyac qalmazdı.

Elmdə uzun zaman mərkəzdə axtarılan səbəblər marginal sahələrdə, köşə-bucaqda ortaya çıxa bilirsə dünyanın bütövlüyünə, bütövlüyün zənginliyinə inam yeni boyutlar qazanmış olur. Söhbət elmin mexanik tətbiqindən getmir. Baxış bucağından dəyişən ölçülərdən, yenidən görünən dünyadan və insandan gedir. Eynşteynin Dostoyevski sənətinə, fəlsəfəsinə baxışı bu yanaşmanı gözəl ifadə edir. Elm günbəgün dəyişir və inkişaf edir. Elmin sənətə açdığı yol, sənətin elmə açdığı yoldan kiçik sayıla bilməz. Əslində burada söhbət kiçik-böyüklükdən yox, açılan üfüqlərdən, qapalı sirlərdən, getdiyi üçün məsələyə daha dərindən və hərtərəfli baxmağı tələb edir.

 

 

Kamil VƏLİ

 

525-ci qəzet.- 2009.- 26 sentyabr.- S.28.