İnterpoeziya üfüqlərində...

 

Qəşəm Nəcəfzadənin orjinal modern şair olmasının gerçəkliyini onun mükəmməl poetik nümunələri bədii fakt kimi təsdiqləyir. Bu elmi-nəzəri yanaşma müstəvisində önəmli məntiqi təsdiqini tapmışdır. Şair novatorluğunu şərtləndirən başlıca amil, onun ərsəyə gətirdiyi, meydana çıxartdığı yeniliklərdir. Bu baxımdan Qəşəm Nəcəfzadənin yaradıcılığı yeni təfəkkür, bənzərsiz düşüncə modelini sərgiləyən söz-sənət emalatxanasıdır. O, Azərbaycan poeziyasının milli ornamentləri sayılan qoşma, gəraylı, bayatı kimi oturuşmuş bədii formaların bəlli normativlərini sənətkar məharəti ilə dəyişərək milli koloriti, ruhu qorumaq şəri ilə poetik düşüncənin interpoeziya orbitinə inteqrasiyasının bədii-fəlsəfi formulunu kəşf etdi. Novatorluğun parametrlərini məhz belə yeniliklər müəyyənləşdirir.

"Qoşma" şeiri fikrimin əyaniliyinə zəmanətdir. Bu şeirin hər misrası yüzlərlə müxtəlif məzmunlu qoşmanın mahiyyətindən daha artıq qoşma təmayülünü özünə ehtiva edən poetik koddur.

 

  "Zəminin başındakı arx zəmiyə başlıqdı.

   Çiçəklər quzuların mövsümüdür,

   Quzular çiçəklərin mövzusudur".

 

Bir zamanlar ənənəvi bədii düşüncə ortamında formanın məna, fikir tutumu üzərində hökmranlığı elə kök salmışdı ki, şerin yalnız formanın maddi inkiası olması təsəvvürü önəm daşıyırdı. Formanın mətnin çərçivəsində olmayan və onunla şərtlənməyən yenilik çalarlarına ikinci dərəcəli nəsnə kimi yanaşılırdı. Poetikanın, bədii mətləbin bu şəkildə formaya aid edilməsi uzun zamanlar poeziyamızın geniş sürətdə modern düşüncə qatlarına nüfuz etməsi prosesini kifayət qədər ləngitmişdir. Deməliyəm ki, "modern" düşüncə termini təkcə Qərb dünyagörüşünə şamil deyil. Qədim Şərq dünyagörüşünün bədii-fəlsəfi qatlarının əsl mahiyyətini qavramaq üçün də geniş və zəngin təfəkkür ən vacib şərtdir.

"Gəraylı" "Bayatı", " Çöl müxəmməsi" şerləri də novator düşüncənin heyranedici, özünəməxsus məqamıdır. Şeirlərdəki məzmunun dolğun ovqatı necə əlvandırsa, şairin poetik tapıntıları, obrazlı deyimləri də bir o qədər rəngarəng və səmimidir.

 

   "Könül, bu bulağın başında əylən,

   Gör sular nədən oynar.

   Sular qırmızı köynəkdi,

   İçində bədən oynar".

   Yaxud:

   "Bulaq, içində oynayan nədi?

   - Nəfəsimdi?"

 

Bir vaxtlar bulaq başına qız-gəlin yığışardı. Bulaqda güzgülənən gözəllərin al yanaqlarının əksi düşərdi sulara. Sular qırmızı rəngə boyanardı. O qırmızı köynəyə dönmüş sularda gözəllərin əksi oyanardı. Şeirdə daha sonra müasirlik dalğasının "kauçuk qablar"dan başlanan fırtınasının bədii dialoqlu dekorasiyası canlanır. Müasirliklə keçmişin, daha doğrusu, qədimliyin qovuşma sərhədlərinin psixoloji tablosunu, xalq təfəkkürünün poetik incəliklərinin təravətini və xalq həyatının koloritini bir şeirdə belə sənətkarlıqla ehtiva etmək istedadın parlaq obrazıdır. Burada yüksək poetik ümumiləşməni, həm də öz kökünə qayıtmaq, ilkinliyinə qovuşmaq istəyi kimi də dəyərləndirmək olar. Qəşəm dünənlə bu gün arasında poetik bağlılığı təsvir edərkən, özünəməxsus poetik intonasiyanın bənzərsizliyini bir daha nümayiş etdirir.

"Bayatı" şeirində də milli özünəməxsusluq elementlərinin rəngarəngliyini, lirik-psixoloji ovqatın canlılığı, poetik nəfəsin modern təqdimatı orijinaldır.

 

   "Əzizinəm, çiçəklərin üstündə qan –

   xonça kimi,

   Əzizinəm qan da durub

   yarası üçün ağlar,

   Əzizinəm, bu dərdi qanan yox,

   ay aman?

 

Qəşəm Nəcəfzadə poetik ənənənin bir çox sterotiplərindən cəsarətlə imtina edən, bədii mətndə söz oyununa deyil, obrazlı fikrin, düşüncənin çoxqatlılığına önəm verən, öz fərdi modern yaradıcılıq yolunu təsdiq etmiş orijinal şairdir.

Şeirlərinin bir qisminin qeyri-adi cəhətlərindən biri də odur ki, burada obrazlılıq, poetik gözəllik ayrı-ayrı misralarda deyil, mətnin məzmunundakı hadisələrin hərəkət dinamikasından doğur. Əlbəttəki burada mətndaxili psixoloji fiqurların da özünəməxsusluğu mövcuddur.

    "Məktub yazmaq" şeiri sənətkar yetkinliyinin gözəl nümunələrindən biridir.

 

    "Məktub yazmaq

    kənddə yaşayan sonbeşik qızdı,

    Həm də

    Məktub yazmaq vaxtı tutmaqdı –

    Qız vaxt göndərər şəhərə -

    Vaxtı olmayan sevgilisinə".

 

   "Müharibə, ayaqqabı, ölüm" şeiri də daha bir yaradıcılıq uğuru, sənət naliyyəti kimi səciyyəvidir.

 

   "Müharibə hisslərin təzahürüdür,

   Güllələrin nəğməsi bədii üslubdur.

   Və ya:

   "İnsanın öldüyünü ən çox bildirən

    ayaqqabılardır.

    Yaxud:

   "Bəzən ayaqqabıların çirkli

   olması içdəki gərginliklərin

   cırmaq yerləridir".

   Bir sözlə ayaqqabı

   insan yoxluğunun

   ən qəmli fotosudur".

 

Bu şeir poetik potensialın nəhayətsizliyini, fəlsəfi-bədii təfəkkürün dərinliyini, bədii obyektə yeni düşünə aspektindən yanaşma məharətini sərgiləyir.

Qəşəm Nəcəfzadənin bəzi şeirləri zamanın doğurduğu milli və sosial-ictimai ağrıların yeni düşüncəylə təsviridir. Vətəndaşlıq qayəsi başda olmaqla obrazlılığın yeni rakursu, zamanla səsləşən ironik rəngarənglik, məzmunun ənənə sektorundan kənarlaşdırılaraq vizual görüntülərlə təqdimatı onun sənətkarlığının üslubi məziyyətlərindəndir. Qəşəmin sosial-ictimai məzmunlu şeirlərində yenilik, təkcə forma axtarışları ilə deyil, həm də aktual mövzu seçimi, mətləbin təqdimatındakı poetik səmimiyyətin təbiiliyi ilə daha çox müşayiət olunur. "Xocalı mövsümü fevral", "8 may 1992", "Tapşırıq", "Vətənpərvərlik", "8 a sinif jurnalının arxasında yazı" vəs. bu məzmunlu şeirlərdə həyat həqiqətlərinin özünəməxsus ironik detallarla ehtivası maraq doğurur.

Qəşəm Nəcəfzadənin poeziyası bədii-fəlsəfi, milli-mənəvi dəyərlərin poetikası baxımından, ədəbi-ictimai fikrin sanbalı aspektindən aysberqə bənzəyir. Qəşəmin şeirlərində hər misra poetik gərginlik altındadır. Bu enerji qeyri-adi poetik informasiya daşıyıcısı kimi bənzərsiz yaradıcılıq xüsusiyyəti yaradır.

Qeyd edim ki, Qəşəm Nəcəfzadənin ən işıqlı cəhətlərindən biri də həmişə yaradıcılığına yenilik axtarışları aparmasındadır. Apardığı gərgin sənət axtarışları sənət uğurlarının təminatçısına çevrilib.

 

 

Balayar SADİQ

 

525- qəzet.- 2009.- 26 sentyabr.- S.25.