Ədəbiyyat əxlaqi dəyərlərin keşiyində

 

"QIRXINCI OTAQ"IN MÜƏLLİFİ HÜSEYNBALA MİRƏLƏMOVA AÇIQ MƏKTUB

 

Hörmətli Hüseynbala müəllim, oxucular Sizi maraqlı, gərgin və həyati süjetlər əsasında qələmə alınan romanlar müəllifi kimi tanıyırlar. Zəngin həyat təcrübəsi olan, neft sənayesinin müxtəlif sahələrində çalışmış peşəkar mühəndis, yazıçı olan Siz həyatı və insan talelərini ədəbiyyatdan yox, həyatın özündən tanıyırsınız. Sizin əsərlərinizdə qadın talelərinin və obrazlarının təsviri xüsusilə maraqlı və təzə alınır. Ona görə də hər yeni əsəriniz maraqla oxunur, nəsrimizi real həyat materialı, insan taleləri ilə zənginləşdirir. Bu xüsusiyyətlər Sizin populyarlığınızın əsas səbəbləridir.

Sizin "Azərbaycan" jurnalının 2009-cu il 1-ci sayında dərc olunan yeni "Qırxıncı otaq" romanınızın süjeti digər əsərləriniz kimi qadın taleyi üzərində qurulub. Romanlarınızda özünə yer tutmuş mürəkkəb taleli qadın obrazları həyat yollarının müxtəlifliyi, müxtəlif sahələrə aidiyyəti ilə diqqəti cəlb edir və bəlkə də əsərlərinizə oxucu marağını şərtləndirən əsas amillərdən biri olur. Sizin yaratdığınız qadın surətləri bir qayda olaraq epizodik xarakter daşıyanda belə, canlı olurlar, səmimiyyətləri və həyat eşqləri ilə diqqəti cəlb edirlər.

Sonuncu romanın qəhrəmanı Cahan bir qədər təzə tipdir. Bu qadın elmi-ədəbi mühitə məxsus bir adamdır, şeir yazır, elmi işlə məşğul olur. Çoxlu çətinliklərdən sonra namizədlik dissertasiyası müdafiə edir. Lakin zahirən çox gözəl və uğurlu görünən qadın iki dəfə ailə qursa da, ömrü boyu tək, qadın kimi nakam bir həyat yaşayır. Oxucu əsər boyu onun gözəlliyi ilə talesizliyi arasındakı ziddiyyət üzərində düşünür. Bu düşüncələrin bir qismi elə qəhrəmanın öz xatirələrindən gəlir.

Romanın digər qəhrəmanları da - həm müsbətlər, həm də mənfilər, ya elmi mühitin, ya da məhkəmə sisteminin adamlarıdır. Əsər hər iki mühitdə baş verən mənfi hallara, burada gedən əxlaqi deqradasiya və aşınma problemlərinə həsr olunub. Lakin romanın quruluşu mürəkkəbdir. Buraya məhkəmə, islah sistemi ilə bağlı qəhrəmanlar və problemlər də daxil edilmişdir. Cahanın həbsxanaya düşməsindən sonra romana islah-əmək müəssisələrinə aid maraqlı epizodlar daxil olur.

Əsər təqaüdə çıxmaq ərəfəsində olan Adil Hüseynli adlı bir hakimin oxucuya təqdim edilməsi ilə başlanır və elə məhkəmə prosesi ilə də bitir. Sonuncu məhkəmənin artıq qırxıncı otağın yerləşdiyi binada deyil, yeni məhkəmə binasında keçirilməsi də əsərdə xüsusi məna kəsb edir. Siz bunu sovetlər vaxtı millətin başına oyunlar açan, günahsız insanlara qarşı mütəmadi repressiyalar həyata keçirən bir sistemin sonu kimi təqdim edirsiniz. Bu baxımdan, əsərin adına çıxarılmış qırxıncı otaq obrazı həm də keçmiş ədalət və məhkəmə sisteminin timsalıdır.

Romanın sonluğundakı məhkəmə prosesinə ədəbi bir üsul kimi də baxmaq olar. Çünki romanın sonuna doğru elmi mühitdə yaranan və cəmiyyətə yayılan neqativ proseslərin, mafioz halların təsviri və bədii təqdimini elə bir mərhələyə çatdırırsınız ki, sanki özünüz bu mövzunu dərinləşdirməkdən vaz keçir və ədəbiyyatda və kinodramaturgiyada tez-tez rast gəldiyimiz sonluqdan - ədaləti bərpa edən rəmzi məhkəmə iclasının təsvirindən istifadə edirsiniz. Əsərin sonluğundakı məhkəmə, Cahanın oraya qalib kimi qırmızı paltarda getməsi sizə süjeti və qəhrəmanlarınızın taleyini şərti olaraq yekunlaşdırmaq imkanını verir.

Romanın əsas qəhrəmanı Cahan Axundova bu əsərdə öz nənəsi Xoşavaz arvadın obrazından ayrılmazdır. Cahan çoxuşaqlı ailədə böyümüş, kiçik yaşlarından nənəsinin himayəsində yaşamış və ondan tərbiyə almışdır. Nənənin bütün əxlaqı tərbiyəsi və prinsipləri xalq köklərinə bağlıdır. Cahan bunları nəinki mənimsəyib, hətta o, nənəsindən götürdüyü prinsiplərdən bir addım da kənara çıxa bilmir. Həyatda bəxti gətirməyən, çoxlu mürəkkəb vəziyyətlərə, akademik Qaraxanlının yorulmadan qurduğu tələlərə düşən bu mərd qadın bəzən tərəddüd edir və öz bəxtsizliyini nənəsinin prinsipləri ilə yaşamağında görür. Amma belə tərəddüdlər Cahan üçün keçici hallardır, bütün müşküllərin içindən o, üzüağ çıxır və əxlaqi prinsiplərin müqəddəsliyi və əvəzsizliyi qənaətinə gəlir. O, əxlaqsız, gözükölgəli, rişxənd obyekti olub yaşamağı rədd edir. Belə həyat hətta yağ-bal içərisində olsa belə, yenə də Cahan üçün qəbuledilməzdir.

Cahan bəxtsiz olsa da, gözəl bir qadındır. Ona görə daim kişilərin diqqət mərkəzindədir. Mərd insanlar onun əxlaqi təmizliyinə qiymət verir və ona yüksək hörmətlə yanaşırlar. Lakin akademik Qaraxanlı yüngüləxlaq, rəzil bir adam olaraq naqis və qəddardır, Cahana qənim kəsilir. Siz romanda əhatəli yer tutan Cahan-Qaraxanlı əksliyini bəzi epizodlarda nağıl süjetinə bənzədirsiniz. Çünki sahibsiz gözəl olan Cahana qarşı akademikin az qala otuz il davam edən məhəbbət macərası, onu ələ keçirmək cəhdləri bəzən mistik bir rəng alır. Qaraxanlı qeyri-adi ardıcıllıqla Cahanı ələ alıb sındırmaq istəyir. Öz növbəsində Cahan da akademik Qaraxanlıya müqavimət göstərməkdən, onun hədə və təhdidlərini, tələ və şirnikdirmələrini dəf etməkdən yorulmur. Romanın sonunda Qaraxanlı Cahanın təcrübəsiz gəlininə əl aparmağa başlayır. Cahan artıq buna dözə bilmir və dərin ruhi həyəcan içərisində akademik Qaraxanlını qətlə yetirir, onu "cəzasına çatdırır".

Qaraxanlının ölümü Qaraxanlılar nəslinin dağılması ilə deyil, daha da quduzlaşması, qanlı üsullara əl atması ilə nəticələnir. Siz mahir bir sosioloq kimi bu ailənin əxlaqi prinsiplərini və simasını, sosial təbiətini oxucu üçün açmağa çalışır və buna nail olursunuz. Qaraxanlıların əsas prinsipi pul və mövqe qazanmaq üçün hər yola, hər şeyə əl atmaqdır. Ailə və məişət pozğunluğu, şərəfsizlik onların iyrənc niyyətlərinə nail olmaqda əsas üsullarıdır. Babaları da vaxtilə bolşeviklərin cəza maşınını işə salan bir xidmətçi olub. Onun hakimiyyətə yarınaraq, bolşevik terrorunda canfəşanlıq edə-edə böyütdüyü oğlu Aşur Qaraxanlı akademik olub. Elmi mühiti zəhərləyən bu adam böyük bir biznes yaradıb. Onun biznesinin əsası isə saxta dərmanlar, gübrələr istehsal etməkdən və satmaqdan, fırıldaqçılıqdan ibarətdir. Romanın süjetinin inkişafında onun firmalarından biri ilə bağlı cinayət işinə hakim Adil Hüseynin baxması məsələsi mühüm yer tutur. Məhz bu işdə qocaman hakim qanunun aliliyinin təmin edilməsi üçün əsil dəyanət nümayiş etdirir. Akademikin saxta dərmanlarının gözə görünmədən faciələrə səbəb olması, insanların zəhərlənib ölməsi aşkarlanır.

Səciyyəvi cəhətdir ki, Qaraxanlıların sonuncu nümayəndəsi olan Şahin Verdiyev də böyük vəzifəli hakimdir. Lakin hakimlik üçün onda heç bir ləyaqət və savad yoxdur. Öz ailə ənənəsinə uyğun olaraq o, öz vəzifəsini də əyri yollarla qazanmışdır. Hakimlik onun üçün pul qazanmaq vasitəsidir. Bu, onun əsl əqidəsidir. Ona görə də ədalətdən və düzlükdən dəm vuran Adil Hüseynlini Şahin dəli, ağlı pozulmuş bir adam hesab edir. Onun əqidəsincə, ancaq səfeh adan puldan imtina edə bilər. Adil Hüseynli isə saxta dərmanlarla bağlı məhkəmə işində öz mövqeyində durur və ona təklif olunan külli miqdarda puldan imtina edir.

Romanda diqqəti cəlb edən mövzulardan biri də qanun və terror problemidir. Bu məsələnin müasir cəmiyyətlərdə mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyini və insanların həyatında yer tutduğunu, ictimai rəyi necə məşğul etdiyini izah etməyə ehtiyac yoxdur. Sizi romanda siyasi terror deyil, ancaq iqtisadi köklərə və səbəblərə söykənən terror maraqlandırır. Simvolikdir ki, Adil Hüseynlinin ailəsi də metroda törədilmiş terrorun qurbanı olub. Lakin bu namuslu qanun keşikçisi istedadlı müəllifin - Sizin qələminizin və təfəkkürünüzün köməyi ilə özündə daxili qüvvə tapır, həyatın amansız sınağı qarşısında duruş gətirir və öz insani keyfiyyətlərini saxlayır və humanist fəaliyyətini davam etdirir.

O nəinki Qaraxanlılar mafiyasının ifşasında əsas rol oynayır, həm də Cahanın həbsdən azad edilməsinə nail olur. Aydındır ki, ölüm cinayətin ən ağırlarından sayılır, bu tipli cinayətlərlə bağlı güzəştlərə nail olmaq qanun baxımından çox çətindir. Lakin böyük hüquqçu təcrübəsi olan Adil Hüseynli bunun yollarını tapır və bu işdə cəmiyyətin, ictimai rəyin də imkanlarından istifadə edir. Axı o, mətbuat mühitinə yaxın bir adamdır, hakim olmaqdan başqa həm ədalətin alovlu müdafiəçisi olan yazıçıdır, kitablar müəllifidir. Məhz bu xüsusiyyətləri ona Cahanı həbsdən azad etdirməyə imkan verir.

Dünya malının düşkünü olan Qaraxanlılarla mübarizə Adil Hüseynli üçün prinsipial bir məsələdir. Onun öz atası Həmid kişi də yüzlərlə digər günahsızlar kimi onların çirkin əməllərinin qurbanı olub. Ona görə də Adil Hüseynli Qaraxanlılarla mübarizəni həyat qayəsi sayır və Cahanın həbsxanadan yolladığı dəftərləri oxuyandan sonra işə girişir və bu faktın özündən də Qaraxanlı mafiyasının ifşası üçün dəlillərdən biri kimi istifadə edir. Lakin o bir insan kimi də Cahanın halına acıyır. Düşdüyü tələdən çıxmaqda ona kömək etməyincə, onun azadlığa çıxmasını görməyincə rahat olmur.

Əsərdə Cahanın ədalətpərəstliyi ilə, düzlüyü ilə Adil Hüseynlinin humanizmi bir-birini tamamlayır və romanınızın humanist pafosunu artırır. Tamahkarlıqla təmənnasızlıq, sadəlövhlüklə hiyləgərlik, insanpərvərliklə qəddar terrorçuluq və qaniçənlik bütün əsər boyu döş-döşə durub mübarizə edir. Sonda isə böyük çətinliklər, insan qurbanları sayəsində olsa da işıq, ədalət, insanlıq düşüncəsi qalib gəlir. Adil Hüseynlinin ölümündən sonra üzə çıxan vəsiyyətnamə isə bu əksliyə nöqtə qoyur: qoca hakim terror hədəfində yaşayanda belə, özünü itirmir, öz mənzilinin belə ədalətlə təmənnasız qonşularına verilməsini vəsiyyət edir.

Romanda aydın şəkildə görünür ki, bu gün terrora əl atan, xalqı qorxutmağa çalışan qaniçən ünsürlər əslində iyirminci ildə başlanan bolşevik terrorunu davam etdirmək istəyənlərdir. Onlar xalqdan və ədalətli cəzadan qorxaraq terrora əl atırlar. Siz demək istəyirsiniz ki, qanundan qaçmaq, özlərini qan və qorxunun köməyi ilə gizlətmək istəyən ünsürlər rəzil, və daxilən çürükdürlər. Qanunçuluğun təmin olunduğu cəmiyyətdə onlara yer yoxdur, müstəqil dövlət, onun cəmiyyəti ağı qaradan seçməyi bacarır. Cahanın amnistiya yolu ilə azadlığa çıxması da bu həqiqətlərin təsdiqi kimi səslənir. Müsbət, ədalətli insanların üstünlük qazandığı cəmiyyətdə Qaraxanlıların qara hökmü və qanlı caynağı işləmir. Onlar qanlı əməllərlə bu təmizlənməyə müqavimət göstərirlər, tərəddüd etmədən qan tökürlər. Lakin cəmiyyətdə artıq qara qüvvələrə yer yoxdur, bu qüvvələr nə qədər vurnuxsalar da, onların qanuni cəza alması qaçılmazdır.Romanın birinci hissəsində belə təəssürat yaranır ki, Siz əsəri Adil Hüseynlinin üzərində quracaqsınız. Lakin hadisələr davam etdikcə, Cahan mövzusu süjetdə öz həcmini artırdıqca, qocaman hakim əsərdə ikinci planda qalır və Siz ustalıqla Cahanın maraqlı, ibrətamiz taleyini önə çıxarırsınız. Məhz Cahan obrazı əsərə dinamiklik gətirir və birinci hissədəki süjet ləngliyini, dramatizmin azlığını aradan qaldırır. Yalnız Cahan obrazının meydana gəlməsi, onun dəftərlərinin təqdim edilməsi və Adil Hüseynlinin bu yazılardakı həqiqətləri oxuması romanı dramatik edir. Oxucu da Adil Hüseynli kimi Cahanın taleyindən ayrılmaq istəmir, əsəri əlindən qoymadan hadisələrin sonluğunu izləməyə çalışır.

Hadisələr inkişaf etdikcə süjet xətti sona doğru yenidən məhkəməyə qayıdır. Adil Hüseynli ehtiyatsızlıq edib "Qırxıncı otağın sirri" adlı romanı bitirdiyini öz hakim yoldaşı Şahin Verdiyevə deyir. Bu cavan qanun alverçisi isə, demə, böyük bir mafiyanın əsas sütunu imiş. Bir gün sonra müəyyən mənada sadəlövhlük etmiş hakimin evində cinayət yolu ilə axtarış aparılır və romanın hazır əlyazması oğurlanır. Adil Hüseynli anlayır ki, bu əsərin hazır olması barədə o ancaq məhkəmədəki 40-cı otağın hakimi Şahin Verdiyevə söyləyib. Evin talanması da yəqin ki, onun əmridir və əsərin sonunda hakim cildinə girmiş bu canavarın iç üzü açılır. Lakin bu epizod süjetyaratma baxımından əsərin zəif nöqtəsi sayıla bilər. Çünki romanın əlyazmasının oğurlanması Şahin Verdiyevin iyrənc simasından örtüyü götürmək üçün vasitə olaraq qalmır, həm də əsərdəki sirr motivinin vaxtından qabaq açılmış olduğunu göstərir.

Siz Adil Hüseynli obrazını müsbət qəhrəman kimi yaradırsınız. Hadisələr bir-birini əvəz etdikcə Sizin ona aşkar rəğbətiniz hiss olunur, bu isə obrazın müəyyən epizodlarda birmənalı qəbul edilməsi, onun sxematik cizgilərinin üstünlüyü ilə tamamlanır.

Adil Hüseynlinin ən cazibədar cəhəti onun təvazökarlığıdır, sadə bir insan olmasıdır. Qürrələnmək, özünü dartmaq, sadə adamlara yuxarıdan baxmaq ona yaddır. Adil sadə bir ailədən çıxmışdır. Müharibəni ləyaqətlə, başa şərəflə vurandan sonra doğma atası da qırxıncı otağın badına getmişdir. Bu otağın obrazı Adil Hüseynlinin şəxsi axtarışları, həqiqətpərəstliyi sayəsində simvolik bir məna daşıyır, Stalin repressiyalarının qorxunc mərkəzi kimi ümumiləşir. Qaraxanlılar sülaləsi də məhz bu qorxunc otaq, müdhiş cəza maşınına xidmət sayəsində, onun əliqanlı icraçıları olaraq yüksəliblər.

Siz Cahanın sarsıntı vəziyyətində akademik Qaraxanlını öldürməsi ilə romanda bir detektiv xətt yaradırsınız. Bu xətt Adil Hüseynlinin ölümü və Cahanın həbsxana macəraları şəklində davam edir. Siz hadisələri o qədər dəqiqliyi ilə qələmə alırsınız ki, bu epizodlar əsərin gərginliyini artırır, digər tərəfdən isə terror mövzusunun inkişaf etdirilməsinə imkan yaradır. Bu terrorun əsas məqsədi isə qanunsuz qazanılmış sərvətləri, ləyaqətsizliklə ələ keçirilmiş vəzifələri qorumaqdan ibarətdir. Qaraxanlılar mafiya olaraq qorxulu olmaqdan başqa həm də qəddardırlar. Qan axıtmaq onların xislətindədir, öz niyyətlərinə çatmaq, mane olanları isə aradan götürmək adi bir vasitəsidir.

Qoca hakimin amansızlıqla öldürülməsi oxucunu sarsıdır, elə təəssürat yaradır ki, ədalət bununla nazilib qırılacaq. Lakin belə olmur. Zahirən sadə görünən Adil Hüseynli öncəgörmə nümunəsi göstərmiş olur. Cahanla görüşə gələndə təhlükəni və izləndiyini hiss etdiyindən əks tədbirlər görür. Öz ölümünü göz önünə gətirsə də o, həqiqətin və ədalətin zəfər çalmasını təmin etmək üçün görüş yerinə kameralı telejurnalistləri dəvət edir. Nəticədə Qaraxanlıların ustalıqla düzəltdikləri sui-qəsd kameraya alınmış olur və cinayətkarların ifşasına imkan yaradır. Lakin qoca hakimin həyatı qurban gedir, günahsız qanı axıdılır. Ancaq bu, romanın ümumi nikbin ruhunu dəyişə bilmir. Çünki sonda ədalət zəfər çalır.

Hörmətli Hüseynbala müəllim! Siz yığcam, gözəl bədii dilə malik yazıçısınız. "Qırxıncı otaq" romanı da dəqiq və təsirli təbiət təsvirləri ilə yadda qalır.

Ümumilikdə yeni romanınızı yaradıcılığınızın yeni bir uğuru kimi qiymətləndirmək olar. Əsərin əsasında duran əxlaqi problematika bütün indiki nəsr düşüncəsi üçün səciyyəvi və müştərək bir cəhətdir.

Biz keçid xarakteri daşıyan bir cəmiyyətdə yaşayırıq və bu keçid təbii ki, çoxlu əxlaqi ziddiyyətlər yaradır, müəyyən dəyərlərin gözdən düşməsi, digərlərinin isə daha vacib sayılması ilə nəticələnir. Bu prosesdə bədii ədəbiyyat və nəsr özü də əxlaqi polemikaya qoşulur. "Qırxıncı otaq" romanı bu polemikada birmənalı olaraq xalq əxlaqının, insanpərvərlik düşüncəsinin əsas dəyərlərini ehtirasla himayə edir. Romanın əsas dəyəri də, bizcə, elə bundadır.

 

Hörmətlə ,

 

Nurlana ƏLİYEVA,

filologiya elmləri doktoru,

professor

 

525-ci qəzet.- 2009.- 23 may.- S.21.