SU EHTİYATLARININ HÜQUQi İDARƏÇİLİK VƏ MÜHAFİZƏ ASPEKTLƏRİ

 

Ətraf mühitin mühafizəsi sahəsində Azərbaycan Respublikasının Qanunvericiliyi

 

1991-ci ildə müstəqillik əldə ediləndən sonra, Azərbaycanda ictimaiyyətin cəlb olunması ilə ətraf mühitin sağlamlaşdırılmasında ciddi addımlar atılmışdır. Rəhbər sənədlər, qəbul olunmuş qanunlar və ölkənin qoşulduğu beynəlxalq konvensiyalardır. 1995-ci il Azərbaycan Respublikası (AR) Konstitusiyası, AR 1999-cu il "Ətraf Mühitin Mühafizəsi haqqında" Qanun və ətraf mühitə aid bir sıra başqa qanunlar ətraf mühitin mühafizəsi sahəsində qərar qəbul edilməsində ictimaiyyətin effektiv iştirakını təmin edir.

Ölkədə su siyasəti, birinci növbədə su qanunvericiliyi, xüsusilə ölkənin Su Kodeksi, həmçinin Milli planlar, dövlət Proqramları və fəaliyyət Planları vasitəsilə həyata keçirilir.

2003-cü ildə (18 fevral) Azərbaycan Respublikası hökuməti tərəfindən Ekoloji Kontekstdə Davamlı Sosial-iqtisadi Inkişafın Milli Proqramı qəbul edilmişdir. Proqramın bir bölümü, bütövlüklə su siyasəti məsələlərinə həsr olunub. Milli Proqrama əsasən 2010-cu ilədək ölkənin hər bir sakininin təmiz və keyfiyyətli suya çıxışı olmalıdır.

Proqrama əsasən, su ehtiyatlarının səmərəli istifadə üzrə xüsusi proqramın yaradılması, su ehtiyatlarının səmərəli istifadəsinə həvəsləndirmə, içməli su keyfiyyətinin standartlara uyğun yaxşılaşdırılması, ekosistemlərin fəaliyyətini idarə edən qanunların təkmilləşdirilməsi, transsərhəd çayların çirklənmədən qorunması və suyun səmərəli istifadəsinə onların hövzəsində yerləşən dövlətlərin cəlb olunması nəzərdə tutulur. Bu məqsədlə, regional və beynəlxalq səviyyədə fəal dialoqlar aparılır.

Təəssüf ki, ölkənin keçid dövrü ilə əlaqədar maliyyə çətinlikləri səbəbindən, sadalanan tədbirlərin çoxunu hal-hazırda keçirmək mümkün deyil. Məhz bu səbəbdən, donor-ölkələrin və beynəlxalq maliyyə institutların köməyi vacibdir.

2004-cü ilin yanvar ayında Prezident tərəfindən Azərbaycan Respublikasında hidrometeorologiyanın inkişafı üzrə proqram qəbul olunmuşdur (2004-2010 il). Proqramda, ölkənin hidrometeoroloji xidmətinin keyfiyyətinin yaxşılaşdırılmasına yönəlmiş bir sıra məsələlərin yerinə yetirilməsi, hidrometeorologiya və su sektoru sahəsində beynəlxalq konvensiyalardan irəli gələn öhdəliklərin yerinə yetirilməsi, su ehtiyatlarının optimal idarəçiliyi və onların dəqiq qiymətləndirilməsi, ölkənin su ehtiyatlarının effektiv istifadəsi üzrə layihələrin hidrometeoroloji təminatı, əhalinin hidrometeoroloji təminatının yaxşılaşdırılması, hidrometeoroloji məlumat mühitinin genişləndirilməsi və s. işlər nəzərdə tutulub.

Yuxarıda qeyd edilənlərdən başqa, ölkədə, onun sosial-iqtisadi inkişafı üzrə bir neçə dövlət proqramları həyata keçirilir: 2003-2005-ci illərdə yoxsulluğun azaldılması və ölkənin iqtisadi inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (20 fevral, 2003-cü il), Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı üzrə Dövlət Proqramı - 2004-2008-ci illər (11 fevral, 2004-cü il), 2000-2005-ci illərdə Azərbaycanda turizmin inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (27 avqust, 2002-ci il). Bütün bu proqramlarda xüsusi yer, su sahəsi məsələlərinə ayrılmışdır.

Ölkənin dövlət su siyasətinin məqsədi, hər kəsin tələblərini yerinə yetirərək, onun təhlükəsiz və tamdəyərli yaşayış mühitinin təmin edilməsidir. Bu zaman nə başqa dövlətlərin, nə də gələcək nəsillərin tamdəyərli ətraf mühitə olan hüquqları pozulmamalıdır.

Aşağıda verilənlərin yerinə yetirilməsi vacib hesab edilir:

- əhalinin bütün təbəqələrinin gigiyenik tələblər dairəsində təhlükəsiz içməli suya çıxışı;

- iqtisadiyyatın tələbləri və ekoloji tamdəyərli su ehtiyatlarının istehsal imkanlarının tarazlaşdırılması;

- indiki və gələcək nəsillərin ekoloji tamdəyərli su ehtiyatları potensialından istifadə etmək hüququnun realizə olunması;

Qeyd olunan məqsədlərə nailolma, sudan dayanıqlı istifadə termini ilə müəyyən edilir - su siyasətinin strateji məqsədi.

Hazırkı vəziyyətin müsbət beynəlxalq təcrübə analizi dövlət su siyasətinin əsas prinsiplərini müəyyənləşdirir:

- su təsərrüfat fəaliyyətinin hövzə planlaşdırılması və ərazi inzibatçılığı;

- su obyektlərinə zərərli təsirlərin daimi və planlı aşağı salınması və suyun qorunması;

- iqtisadiyyatın su sektorunun öz-özünü maliyyələşdirməsinə mərhələlərlə keçid;

- açıqlıq, qərarların hazırlanması və qəbul edilməsi prosesinə cəmiyyətin geniş cəlb olunması.

Su ehtiyatlarının səmərəli istifadəsi sahəsində problemlərin həlli üçün bir sıra vacib tədbirlər görülür. Azərbaycanda adambaşına düşən suyun kəskin çatışmazlığını nəzərə alaraq, birinci növbədə istifadə olunan suyun hesaba alınması ciddi surətdə qaydaya salınmalıdır. Şəhər ərazisində su kəməri sisteminə su itkisinin azaldılması üzrə proqramın daxil edilməsi, prioritet məsələ hesab olunur.

Ölkədə su ehtiyatlarının səmərəli istifadəsi sahəsində vacib məsələlər siyahısında su obyektləri və içməli su keyfiyyətinə nəzarətin həyata keçirilməsi üçün ciddi sanitar mühafizə, bütün standartların beynəlxalq normalara uyğun olması və dövlət milli standart sistemin yaradılması durur. Su keyfiyyətinin qorunması və su ehtiyatlarının idarə olunması üzrə tədbirlər, ölkənin iqtisadi kompleksinin bütün sahələri strategiyasına daxil edilməlidir.

Orta və uzunmüddətli qaydada su ehtiyatları, Kür çayı boyunca şəhər kanalizasiya qurğularının tikililərə və axım sularının təmizlənməsi üzrə sənaye sistemlərinə kapital qoyma vasitəsilə qorunmalıdırlar.

Bazar iqtisadiyyatı şəraitində ölkədə su sektoru problemləri həllinin tezləşdirilməsi, bu sektorun idarə olunmasında operativliyin təmin olunması, su sahəsi məsələləri üzrə qanunvericilik və beynəlxalq konvensiyaların yerinə yetirilməsi, beynəlxalq və dövlətlərarası əməkdaşlıq məqsədilə su məsələləri üzrə Dövlət komissiyasının yaradılması vacibdir.

Ölkənin başqa qanunlarında da, su ehtiyatlarının qorunması problemlərinin həllinə əhalinin cəlb olunmasının vacibliyi qeyd edilir. AR Konstitusiyasının 39-cu maddəsində yazılmışdır ki, "hər kəsin sağlam ətraf mühit şəraitində yaşamağa haqqı var" və "hər kəsin ətraf mühitin həqiqi vəziyyəti haqqında məlumat toplamağa və ekoloji qanun pozuntusu nəticəsidə onun sağlamlığına və mülkiyyətinə vurulmuş ziyanın əvəzini almaq haqqı var".

Bundan başqa, ölkə Konstitusiyasının maddələri, cəmiyyətin məlumatın alınması və yayılmasında, ətraf mühit problemlərinə dair qərarların qəbul edilməsində fəal iştirak etməyinə geniş imkan və azadlıq verir. Maddələrdən bir neçəsi aşağıda verilmişdir:

 

Maddə 41. Sağlamlığın qorunması hüququ.

Maddə 49. Toplantılarda iştirak etmək hüququ.

Maddə 50. Məlumat azadlığı.

Maddə 57. Müraciət etmək hüququ.

Maddə 58. Birləşmək hüququ.

Maddə 68. Vurulan ziyanın ödənilməsinin tələb edilməsi hüququ.

Maddə 71. Insan və vətəndaşın hüquq və azadlığının qorunması.

Maddə 78. Ətraf mühitin mühafizəsi (qeyd olunur ki, "Ətraf mühitin mühafizəsi hər bir şəxsin borcudur").

Azərbaycan Respublikasının "Təbiətin mühafizəsi və təbiətdən istifadə haqqında" Qanunu 1999-cu ildə yeni - "Ətraf mühitin mühafizəsi haqqında" Qanun ilə əvəz edilmişdir. Bu Qanun, ölkədə həyata keçirilən reformların tələblərinə və Azərbaycanın qoşulduğu konvensiyalara daha uyğun gəlir.

Yeni Qanunda deyildiyi kimi: "Hazırkı Qanun ətraf mühitin mühafizəsinin hüquqi, iqtisadi və sosial əsaslarını müəyyənləşdirir. Qanunun məqsədi, ətraf mühitin ekoloji tarazlığının mühafizəsi sahəsində ekoloji təhlükəsizliyin təmin olunması, təbii ekoloji sistemlərə təsərrüfat və başqa fəaliyyətlərin zərərli təsirinin qarşısının alınması, vacib qərarların qəbul edilməsində cəmiyyətin konkret rolunun göstərilməsi ilə bioloji müxtəliflik və təbiətdən istifadənin səmərəli təşkilinin qorunmasıdır. Qanun, ətraf mühitin keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması, su ehtiyatlarının səmərəli istifadəsi və bərpa edilməsi, ətraf mühitin mühafizəsi sahəsində qanuniliyin və hüquqi qaydaların möhkəmləndirilməsi məqsədilə cəmiyyətin və təbiətin qarşılıqlı əlaqəsini idarə edir". Ətraf mühitin mühafizəsi sahəsində ictimai birliklərin hüquqlarına daxildir:

- Öz ictimai proqramlarının işlənməsi və propaqandası, ətraf mühitin mühafizəsində vətəndaşların hüquq və maraqlarının müdafiəsi, onların bu iş fəaliyyətinə cəlb olunması;

- Ətraf mühitin mühafizəsində ictimai nəzarətin həyata keçirilməsi;

- Ətraf mühitin vəziyyəti və onun bərpa edilməsi tədbirlərinə dair dövlət orqanlarından və təşkilatlardan vaxtlı-vaxtında, tam və dəqiq məlumatın alınması;

- Qanunvericilik tərəfindən baxılan ətraf mühitin mühafizəsi sahəsindəki müqaviləyə əsasən müəyyən işlərin görülməsi üzrə dövlət orqanları və beynəlxalq təşkilatlar ilə əməkdaşlıq

- Ətraf mühitin mühafizəsi sahəsində qanun layihəsi müzakirəsində iştirak; - Müvəqqəti və daimi yerləşdirmənin, tikintinin, yenidən tikilmə, həmçinin ətraf mühit və insan sağlamlığına mənfi təsir göstərən zərərverici müəssisələrin məhdudlaşdırılmasını administrativ və məhkəmə qaydada tələb etmək;

- Günahkar təşkilatların, vəzifəli şəxslərin və vətəndaşların məsuliyyətə cəlb olunması haqqında iş qaldırılması;

- Ətraf mühitin mühafizəsi haqqında qanunvericiliyin pozulması nəticəsində vətəndaşların sağlamlığına və mülkiyyətinə dəyən ziyanın ödənilməsi haqqında məhkəmə işinin qaldırılması;

Ictimai birliklərin öhdəlikləri, öz fəaliyyətlərinin ətraf mühitin mühafizəsi və ictimai birliklər haqqında qanunlara uyğun hayata keçirməsindən ibarətdir.

Azərbaycan Respublikası tərəfindən təsdiq edilmiş müvafiq Beynəlxalq Konvensiyalar

"Ətraf mühitin mühafizəsi haqqında" Qanunun 82-ci Maddəsində qeyd olunduğu kimi, Azərbaycan Respublikasının qoşulduğu beynəlxalq müqavilə normalarının təyin edilməsi zamanı, beynəlxalq müqavilələrin qaydalarından istifadə edirlir.

Azərbaycan Respublikası tərəfindən təsdiq edilən, ətraf mühitlə əlaqəsi olan bəzi Beynəlxalq Konvensiyalar aşağıda göstərilir:

- Getdikcə yox olan vəhşi fauna və flora növlərinin beynəlxalq alveri haqqında Konvensiya, Vaşinqton, (CıTES) (1997);

- Səhralaşmaya qarşı mübarizə Konvensiyası (1998);

- Dənizlərin çirklənməsinin qarşısının alınması Konvensiyası (Marpol Konvensiyası) (1998);

- Transsərhəd kontekstində ətraf mühitə təsirin qiymətləndirilməsi Konvensiyası (1999); - Məlumat almaq hüququ, qərar qəbul edilməsi prosesində ictimaiyyətin iştirakı və ətraf mühitə aid məsələlər üzrə ədalət məhkəməsinə çıxışı (1999);

- Biomüxtəliflik haqqında Konvensiya (2000);

- Transsərhəd su axarlarının və beynəlxalq göllərin mühafizəsi və istifadəsi haqqında Konvensiya (1999);

- Vəhşi fauna və floranın və onların Avropada məskəninin təbii mühiti haqqında Konvensiya (2000);

- Ətraf mühitin vəziyyəti haqqında məlumatın ictimaiyyətə mümkünlüyü həmçinin "Informasiya azadlığı haqqında", "Vətəndaşların müraciətlərinin baxılması qaydaları haqqında" AR Qanunları vasitəsilə təmin olunur.

Dördüncü nazirlər Konfransında "Avropa üçün ətraf mühit" prosesi çərçivəsində 1998-ci il 23-25 iyun Orxusda qəbul olunmuş "Məlumat alınmasının mümkünlüyü, ətraf mühitə dair məsələlər üzrə qərar qəbul edilməsində və ədalət məhkəməsinin mümkünlüyü prosesində ictimaiyyətin iştirakı" Konvensiyasına, 1999-cu ildə Azərbaycanın qatılmağı ekoloji problemlərin həllində əhalinin fəallığının artması üçün daha bir addım hesab olunur.

Transsərhəd kontekstdə ətraf mühitə təsirin qiymətləndirilməsi (Oslo, 18-20 may, 1998-ci il) haqqında Birləmiş Millətlər Təşkilatının Avropa Iqtisadi Komissiya Konvensiyası (BMT AIK), transsərhəd kontekstdə ətraf mühitə təsirin qiymətləndirilməsində ictimaiyyətin iştirakına xüsusi diqqət ayırır. Bu zaman qəbul edilmiş qərarların keyfiyyətinin qaldırılması, planlaşdırılmış fəaliyyət haqqında ictimaiyyət üçün geniş müzakirə imkanları yaradılması, transsərhəd təsirə malik qəbul edilmiş qərarların mənfi qlobal və regional ekoloji nəticələrinin azaldılması və s. nəzərdə tutulur.

Azərbaycan Respublikasının bu konvensiyaya qatılmağı, ictimaiyyətin cəlb olunması ilə transsərhəd kontekstdə bir çox ekoloji problemlərin həllində vacib rol oynamalıdır.

Azərbaycan tərəfindən təsdiq edilmiş "Transsərhəd su axarları və beynəlxalq göllərin mühafizəsi və istifadəsi haqqında" Konvensiyası Kür çayı hövzəsi ölkələrinin, ondan birgə istifadə və axımının çirklənməsinin qarşısının alınmasında beynəlxalq əməkdaşlığın həyata keçirilməsinə kömək edəcəkdir.

  

  

ELNARƏ

 

Ədalət.- 2010.- 16 sentyabr.- S. 4.