PAYIZ YAĞIŞININ SƏSİ

 

Arazbarı sitat çələngi

 

Sitatın sonu həm o deməkdir ki, mətn bitir; yəni, Şekspir demiş: sonrası - sükutdur.

Mən sükutdan sonragrəvayətlə başlayıram, daha dəqiqi, rəvayətdən çıxarışla: "Sabah sarayıma gəl, sənə on qızıl bəxşiş verəcəyəm". Bu təklif vaqiflərə aid deyil, baxmayaraq ki, Səməd Qaraçöp demiş: gedib asılmağa iki ağac var: çörək ağacıdır, dar ağacıdır.

IX-XII əsrlərə aid məxəzlərdə yazılıb: "... ölkənin ağıllı müdrik alimləri hakimiyyət mərkəzini həm mədəniyyət mərkəzinə çevirməyə çalışırdılar. Bu vasitə ilə həm qılıncın şöhrətini artırmaq, həm elmin hökumətini qaldırmaq, həm fanatizmə qarşı mübarizə aparmaq, həm müxtəlif xalqların hüquqlarını müdafiə etmək, bir sözlə, həm hakim təbəqəni tərifləmək, həm ifşa edib pisləmək kimi bir-birinə zidd olan iki məqsəd üçün istifadə edirdilər. Ona görə də alim və şairlərin saraya toplanması təsadüfi və təəccüblü deyildi".

"Kəpənək zərifliyi" adlı yazımda Mahir Qarayevdən götürdüyüm sitata qayıdıram: "... 30-cu illərdə rəhbərimizin ədəbiyyat üzrə baş məşvərətçisi Zəlimxan Yaqub xislətli bir Adam olsaydı, bircə şairimiz güllələnməzdi".

Təəssüf ki, bizdəki inkar ruhu bizi çox ağır məğlubiyyətlərə düçar etdi. Kimi "saray şairi", kimi "ara müğənnisi", kimi "etibarsız", kimi "satqın" adlandırdıq: öldürüb sonra da boğazdan yuxarı sözlərlə üstündə ağladıq, dəsmalımızı yuyub qurutmağı isə unutduq.

Poeziyamızdakı inkar ruhu haqqında Tehran Əlişanoğlu belə yazıb: "Bu gün inkar ruhu bütövlükdə... poeziyamıza xasdır, milli şeirin sabahına açılan pozitivlər bəzən bu neqativdən daha aydın görünür".

Dünyanın ucqar deyilən yerindən - Kazreti olsun, Başkeçid olsun, ya Əyriqar, fərq etməz - necə görünürsə, elə deyirəm: bu İnkarda xalq şari Zəlimxan Yaqub indiyədək Borçalıdan çıxmış azmanlar içərisində ən olduğu kimi görünən adamdır! Əgər onun heç olmasa, bircə paxıllığı varsa, o da budur - lap sufilərdə olduğu kimi - üçün mənim qardaşım, dostum, sevgilim məndən yaxşı, məndən üstün deyil?! Nə az, nə çox, bax belə!..

Niyə belə uzaqdan başladım? Ona görəmi ki, Marina Svetayeva yazmış:

 

Poet izdaleka zavodit reç,

Poeta daleko zavodit reç.

 

Həm ona görə ki, dünya vaqif adamlar üçün təkcə maddi, konkret olan deyil, həm səslərin, rənglərin obrazların simfoniyasıdır.

... "İnsan payız ölə, yazda dirilə"... Aşıq Ələsgərin sözlərinin tilsimi - sarı-sarı sim üstündə-şizofreniyalı insana bənzəyən oktyabr günlərinin birində məni tutdu. Bu qarqabağı, bu arazbarı havalarda yenidən yola çıxmaq - özü Bakıya! - bu dəfə az qala ölüm hökmünə bərabər idi. "Kəpənək zərifliyi"ndə yazmışam. Bakıdan qaytıdığım vaxtdan heç üç ay da keçməmişdi

Amma Zəlimxan Yaqubun sözünü - dəvətini yerə salmaq dünyanın bu ucqar adlandırdığım yerinin tək mənə yox, həm "borc içində yaşadığım Borçalıya" qarğışı olardı.

... Zəlimxan məni Bilgəh kardioloji sanatoriyasına gətirdi. Bu haqda sevimli müəllimim "Bilgəh səfəri"min səbəbkarı Təhməz müəllim yazıb (şairə o zəng eləyibmiş, sonra bildim). Mən özgə təfərrüfatı, ayrı təəssüratı işıqlandırmağa çalışacağam. Özü bun ə "xala-xala" oynamaqdır, "kirvə qonaqlığı"nın cavabıdır, yaxşılığın əvəzini qaytarmaqdır! Bu, az qala "Xocalıda Solferino xatirələri" adlı yazımın ya əkiz qardaşı, ya da əkiz bacısıdır.

Bilgəhdə, demək olar ki, hamı ürəyini tutur! birinin ürəyinin tutmağının səbəbi Göyçədi, birininki Xocalıdı, birininki oğlunun bankrot olmağıdı, birininki Dubaydan qayıtmayan qızıdı... birininki qan dövranının pozulmağıdı...

Orda tanış olduğum, bu gün tez-tez zəngləşdiyim Nizami İsmayıllı haqqında, bu dostluğa çevrilən tanışlığın işığında Zəlimxan Yaqubun yaradıcılığına vaqif adamların marağına səbəb olacaq qısa rakurs etməyə qərar verdim. Məhz bu ürək sanatoriyasında Zəlimxana olan sevginin ürəkdən olduğunu gördüm! Pafossuz, patetikasız!

 

Ağdam Qarabağın toy otağıydı...

 

85 yaşlı Laçınlı Azər əmidən eşitdim ki, o ancaq Zəlimxana görə inanır ki, Ağdam yenidən Qarabağın toy otağı olacaqdır!

Dəqiq xatırlamıram, ya İtaliyada, ya da Makedoniyada xəstələr üçün palatalara payız yağışının səsi verilirmiş... Bunu Nizami müəllimə söylədim. "Bizim palatalara Zəlimxan Yaqubun şeirləri yazılıb verilməlidir" - bunlar Nizami müəllimin dedikləridir.

Nizami müəllimlə Xəzərin sahilində - xiffət qübar çökmüş sahilində - hərəmiz öz aləmimizdə ürəyimizlə danışırıq; Zəlimxanın sözləri ilə:

 

Xeyirə-şərə, toya-yasa yüyür dedim,

Taleyinə yaralanmış cüyür dedim,

Qızdır onu - harda kim üşüyür dedim,

Mən ürəyi ürək kimi saxlamadım.

 

Kardioloq Şərif Şahməmmədov bizdən çox-çox nikbin idi:

 

Əcəl ömrü zəmi kimi biçsə ,

Şərbət bilib bir qurtuma içsə ,

Vaxtlı-vaxtsız Zəlimxanlar köçsə ,

Gözəl dünya, gözəllərin var olsun!

 

sonra:

 

Bu qəmli havadı, bu şən havadı,

Mənim sümüyümə düşən havadı,

Bağrımın başını deşən havadı,

"Sarıtel" oxuyan qaratel gözəl!

 

Düzdür, Bilgəh ziyarət yeri deyildi. Amma çox əhd edənlər gördüm. Bütün niyyətlərin başında Qarabağı istiladan azad görmək dururdu. Nizami müəllim niyyət edənlərə Zəlimxan Yaqubun sözlərini müqəddəs dua kimi pıçıldayırdı:

 

Bu səfərdə şərəf, zəhmət, yorulmaq var,

Bu inama min inamla vurulmaq var,

Bu səfərdə çalxalanıb durulmaq var,

Ziyarətin qəbul olsun, insan oğlu!

 

Zəlimxan "Məndən uzaqlarda üşüyən üldüz", "Aşıq Qərib sazının telindəki pas mənəm", "Bu yaşıl ağacın altı bizimdir", "Gülə güldən ağır söz deməmişəm", "Aldı vaxtımızı dost məclisləri", "Oxuya bilmədim axıra qədər, dünya kitab kimi rəfdə deyilmiş" şeirləri Bilgəhdə ürək ağrılarımıza yazılan resept oldu, əsəblərimizə səpilən payız yağışının səsi oldu. Hələ Nizami müəllimin tütdüğü "siyahı" demirəm. Dərbənddən Təbrizə, ordan da Bosfor üzərindəki Fatih körpüsünə çatardı.

Bir vaqif adamın dediyi kimi "hər bir insanın qəlbində öz xalqının miniatür portreti var". Zəlimxana gəlincə, onun qəlbindəki, o taylı-bu taylı Araz boyu xalqımızın miniatür portreti yox, Özüdür!

Təəssüf ki, hərdən Zəlimxanın Poeziyasından əslində xəbərsiz olanlar da saxta sitayiş göstərirlər. Yadınızdadırmı, hətta Eynşteyn də-müqayisə ucqar müqayisəsidir - onun kəşflərindən tamamilə baş çıxarmayan insanlar arasında məşhur idi.

... Sözümün təkrarına qayıdıram: çox diletantlar üçün maraqlı olardı ki, Zəlimxan "sarayda" yox, Diogenin çəlləyində yaşayardı. Şair haqqında yazılan paskvillərlə tanışam. Məni ağrıdan budur ki, diletantlar tək Zəlimxanı hədəfə almayıblar! Vaqif Səmədoğlu, Vaqif Bayatlı, Ramiz Rövşən... daş atmaq yaramaz əlində nədir ki?..

"Seçilmişlər"ə "sataşanda" onlar bir az görünürlər, bir az diqqət çəkirlər, bir az... göyə yox, yerə böyüyürlər. Göysüzlərin, ulduzsuzların, işıqsızların peşəsi budur. Ustadlar ustadı Aşıq Ələsgər nahaqdan deməmişdi:

 

Hərcayıdan, müxənnəsdən, nakəsdən

söz qaldı sənətkara dəyməmiş?

 

"şeirlərimdə hərdən zilə qalxmaq istəmişəm... Amma görmüşəm ki, yuxarı pərdələrdə oxumaqdan ötrü ya Allahdan istedad mandatı almalısan, ya da varlığının sazını bu kökdə sazlamalısan. Öz səsində üzməyi bacarmalısan". Bu sətirlər Vaqif Səmədoğlunun Zəlimxan Yaqub haqqında yazdıqlarındandır.

"Bu gün ədəbi mühiti öz meyitləriynən zəbt eləyən "ağsaqqalların" içərisində Zəlimxan Yaqub diri duru qalmış qələm adamlarındandır... bəlkə buna görə, hardan baxırsansa, o mütləq görünür". Bu sözlər isə istedadlı gənc şair Salamın qələminə məxsusdur.

 

Ay şeir, məni bir şər vaxtı sən öldür,

elə öldür Zəlimxan da bilməsin

 

bu misralarla başlayan yazını Sınıq körpü nostaljisi - köçmədim, köçə bilmədim, sınıq körpü sınır deyə - içimi-çölümü didən vaxtları yazdım. Dedim, kimsə bilməsin, amma vaqif adamlardan nəyi gizləyə bilərsən? Hətta qeybdən gələn səs təki gözəl olan payız yağışının səsini belə!.. Və bu yağışlı havalarda dirilən dərdləri də...

  

  

İbrahimxəlil

 

Ədalət.- 2010.- 23 yanvar.- S. 13.