Etibar Babayev: “Nə böyük matax imiş sərxoş Miron kişinin oğlu?“

 

Onlar sənətçi, siyasətçi, yazıçı kimi doğulmayıblar. Onlar da hamı kimi orta məktəbə gedib, sonra ali təhsil alaraq müxtəlif peşələrə yiyələniblər. Ancaq həyat bəzən onları öz sevdikləri peşələrindən də ayrı salıb. İllər ötüb, tamam başqa bir sahəni özlərinin həyat kredosu seçiblər.

Lent.az “Onun ilk peşəsi” rubrikasında növbəti qonağını təqdim edir. O, alim, televiziya jurnalisti, pedaqoq, sənətşünaslıq namizədi, dosent Etibar Babayevdir. E Babayev  1950-ci il dekabrın 15-də  Bakıda doğulub.

1968-ci ildə orta məktəbi, 1973-cü ildə M.Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun teatrşünaslıq fakültəsini bitirib. İkinci ali təhsilini Bakı Ali Partiya məktəbində alıb.  "Tələbə klubu", "Yeddinci qitə", "Sözlü-nəğməli İstanbul", "Kanal-6 təqdim edir" kimi populyar verilişlərin müəllifi və aparıcısı olub. O, Azərbaycan Komsomolu Mərkəzi Komitəsində təlimatçı, daha sonra təbliğat və mədəni kütləvi işlər şöbəsinin müdiri, Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsində mədəniyyət şöbəsində təlimatçı ,  Bakı şəhər Partiya Komitəsinin təbliğat-təşviqat şöbəsinin müdiri (1981-1988) kimi məsul vəzifələrdə çalışıb.  1989-1992-ci illərdə "Azərbaycantelefilm"in direktoru, Azərbaycan Dövlət Teleradio şirkətinin sədr müavini vəzifəsində işləyib. Bakı İcra Hakimiyyətində məsul vəzifələr daşıyıb. 2001-2006-cı illərdə "Space" müstəqil teleradio şirkətinin prezidenti təyin edilib.

Sənətşünaslıq namizədi E.Babayev həm də elmi-pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində və Bakı Slavyan Universitetində dərs deyir.  Jurnalistika kafedrasının müdiridir. Yeni yaradılmış Teleradio Akademiyasının rektorudur.

Müxtəlif illərdə "Hacı Zeynalabdin Tağıyev" milli mükafatına,  "Qızıl qələm" ə , Yusif Məmmədəliyev medalına, “Həsən Bəy Zərdabi” mükafatına və  müxtəlif ödüllərə layiq görülüb.

- Sizinlə müsahibəyə hazırlaşanda haqqınızda yazılan materiallarla diqqətlə tanış oldum, mətbuata verdiyiniz müsahibələrə baxdım . Həmişə medianın diqqətində  olmağınız nəzərimdən yayınmadı. Həmkarlarımdan  eşitmişəm ki,  jurnalist­lərdən  qaçmırsız, istənilən suala  cavab ver­mə­yə hazırsız. Yəni, solaxay suallardan  çəkinmirsiz...   

- Jurnalistlərdən niyə qaçmalıyam ki?  Özüm də jurnalistəm. Həmkarlarıma yaşından, peşəkarlıq səviyyəsindən, təcrübəsindən asılı olmayaraq, həmişə  hörmətlə yanaşıram.  Təbii ki, indi də belə olacaq. Necə deyərlər, oyunun şərtləri dəyişməyib.

-Verdiyiniz ilk  müsahibəni  xatırlayırsızmı?

Yaxşı xatırlayıram,   50 il keçir. 132 saylı orta məktəbdə birinci sinifdə oxuyurdum. Tədris ili sonunda məktəbə “Azərbaycan pioneri” qəzetinin əməkdaşları gəlmişdilər. Sinif rəhbərimiz Südabə müəllimə­  bir neçə əlaçı şagirdi onlarla görüşdürdü. Bizimlə söhbət etdilər, müxtəlif suallar verdilər,  şəklimizi çəkdilər. Yazı bir neçə gündən sonra  Azərbaycan pioneri” qəzetinin  birinci səhifəsində dərc olundu. Qəzeti məktəbin “Şərəf” lövhəsinə  vurmuşdular.

- Həmin şəkil   qalır?

- Qəzetin bir nüsxəsini arxivimdə saxlamışam. Əgər maraqlıdırsa, göstərə bilərəm.

 Etibar müəllim  kitab rəfindən bir qovluq götürür. Köhnə bir qəzet çıxarıb mənə uzadır. Tarixinə baxıram: 1958-ci il....  Pioner dostlarının arasında  səkkiz yaşlı Etibarı  tanımaq o qədər çətin ol­mur. Uzun illər ötsə də simasındakı  cizgilər kimliyini  bəlli edir. Altyazıda adlarını oxuyuram: Azər Məmmədov, Nadir Nəzərov,  Təhminə Babayeva və Etibar Babayev.   Qəribədir, görən o illərdən xatirə qalan yalnız bu şəkildir, yoxsa pionerləin dostluğu davam edir? 

-  Aradan xeyli vaxt ötüb. Uşaqlıq dostlarınızla əlaqə saxlayırsız?

- Foto insan həyatının ən gözəl anlarını əbədiləşdirir. Bu şəkil mənimçün çox qiymətlidir.    Çünki, o zaman  birinci sinfin birincilərindən idik. Məktəbdə bizə gələcəkdə hansı sahədə olursa-olsun, qabaqcıl olmağı öyrədirdilər. O vaxt  sərvət, mal- dövlət yox,  mənəviyyat təbliğ olunurdu. Müəllimlərimiz Nizaminin:

 

“Kamil bir palançı olsa da insan,

Yaxşıdır yarımçıq papaqçılıqdan”.

 

misralarını tez-tez təkrarlayırdılar.  

- İndi nə palan var, nə papaqçılıq... O zaman müəllimlərin özünü aparması, şagirdlərlə rəftarı,   şəxsiyyətini, ləyaqətini qoruması  hər birimizə nümunə idi. Biz ən böyük tərbiyəni müəllimlərimizdən alırdıq.

 - Qayıdaq şəkildəki pioner dostlarınıza...

 -   “Sehirli xalat” filmi yadıma düşdü. Orada Xan deyir ki, “yox, o piyanar ( yəni pioner)  böyüməyəcək”.   Filmdən fərqli olaraq bizim pionerlər böyüdü, hərə bir işin sahibi oldu. Azər Məmmədov hüquq-mühafizə orqanlarında məsul vəzifələrdə işlədi, indi təqaüd­də­dir. Nadir energetika sahəsində mühəndisdir.  İndiyə kimi  əlaqə saxlayırıq, görüşürük, dostluğumuz davam edir. Amma Təhminədən xəbərim yoxdur.

   -  Düzü, qəzeti görəndə heyrətləndim ki, ilk müsahibənizi bu günəcən qoruyub saxlamısınız...

   - Onu mən yox, valideynlərim  saxlayıb. Atam mətbuatda dərc olunan şeirlərini, haqqında yazılanları  toplayıb,  dəftərində səliqə ilə siyahı tutardı. Mən də uşaqlıqdan bunları görə-görə böyüdüm.                

    Atanız məşhur şair-dramaturq Adil Babayevdir. Kitablarını, haqqında yazılanları biz də oxumuşuq. Müasirləri onu istedadlı yazıçı olmaqla yanaşı, son dərəcə  alicənab insan kimi xatırlayır...

   - Uşaqlar valideynlərini seçmir. Elə bilirəm, peşəsindən, cəmiyyətdəki mövqeyindən  asılı olmayaraq hamının valideyni özünə doğmadır,  əzizdir.  O ki, qaldı mənə... Adil Babayevdən  ədalətli, sədaqətli olmağı öyrənmişəm. Üstəgəl, zəhmətə qatlaşmaq,   hər sözə, əmələ görə  məsuliyyət daşımaq...

    - Sizin “Ədalət” qəzetində “Adil ömrü” adlı silsilə yazılarınızı oxumuşdum. Atanızla bağlı əvvəllər bilmədiyim çox məlumat aldım. İnanın ki, şairin həyatına ,ömürlüyünə  yaxından bələd olandan sonra seirlərini təkrar oxumağa başladım və etiraf edim ki, nə demək istədiyini daha dərindən anladım.

    - Bu təbiidir, Anar. İstər şair olsun, istər rəssam, yaxud bəstəkar, fərq etməz, yaradıcı insanın  əsərlərini doğru-dürüst dərk etmək, qiymətləndirmək üçün onun yaşadığı mühiti bilmək çox vacibdir.   “Adil ömrü”ndə  1925-45-ci illərdəki ədəbi mühitin abı-havasını  göstərməyə çalışmışam. Hadisələrin necə cərəyan etdiyini, cəmiyyətin nəyə kökləndiyini bilmədən insan taleyindən danışmaq, şəxsiyyətin formalaşma prosesini duymaq mümkün deyil.   Tarix həqiqətlər üzərində qurulanda qiymətlidir, əbədidir.

  -  Sizin “Tarix -  ibrət alanlar üçün dərsdir” silsiləsindən maraqlı yazılarınız var. Mətbuatda  onları  izləmişəm. Bu yaxınlarda eşitdik ki, “Yalana heykəl” kitabınız İstanbulda  nəşr olunub.

    - Bu kitabın Türkiyədə nəşri mənim üçün çox əlamətdardır. Türkiyədə kitab nəşri, poliqrafiya mədəniyyəti inkişaf etdiyi kimi, oxucu  səviyyəsi də yüksəkdir.

    - Əsərdə yeni  arxiv sənədlərinə əsaslanaraq,  Sovet hakimiyyətinin ilk illərində Azərbaycana,  Le­nin­qrad vilayətinə rəhbərlik etmiş Sergey Mironoviç Kirovun həyatı ilə oxucuları tanış edirsiniz.  Mətnin dili olduqca oxunaqlı, hadi­sələrə yanaşma tərziniz fərqli, nəticələriniz dəyərlidir.

    - Kitab 2010-cu ildə “Mütərcim” nəşriyyatında çap edilib . Mətbuatda haqqında bir neçə rəy  dərc olunub. Kitabı yazmaqda  məqsədim nə Kirovu vəsf etmək, nə də  onun qatilini tapmaq idi. Kirov mənim üçün sadəcə  bəhanə idi ki, Sergey Kostrikov kimi, sıradan bir insanın ixtiyar sahibinə çevrilməsinin,  nəsillərə nümunə gös­tərilməsinin və  nə olursa-olsun, bir gün bu yalançı bütlərin dağılmasının tarixi qaçılmaz­lığını göstərim. Mən  ucsuz-bucaqsız SSRİ ərazisini  demirəm, yalnız Azərbaycanda Kiro­vun adını daşıyan şəhər və rayonların, fabrik və zavodların, elm, təhsil, mədə­niy­yət, idman-sağlamlıq müəssisələrinin sayını cəmləsək, heç bilirsiz necə böyük siyahı alınar? Axı, nə böyük matax imiş sərxoş Miron kişinin oğlu?  Siyasi səhnədə rəmzi olaraq qalmaq  üçün bəzən faciəli  ölüm əvəzedilməz imkandır.  Bunun üçün Kirov ən uğurlu namizəd idi.

    - Dediklərinizdən belə başa düşmək olar ki, bu, Stalinə lazım idi?

    - Stalinin özü   o rejimi yaşatmaq üçün lazım idi.  Vəzifəsini yerinə yetirəndən sonra  o da   böyük səhnəni tərk etdi. Gördünüz ki, günün birində sıra mavzoleydəki Leninə də gəlib çatdı. Axırda da o  rejimin sonu gəldi. Bir zamanlar dünyaya hökm edən  SSRİ dövlətinin adı indi yalnız tarix kitablarında qalıb.

  -  Cavanlıqdan   yüksək vəzifələrdə  olmusunuz.. Sizcə məmurluq yaradıcılğa mane olur, yoxsa qapı açır?

    - Yaradıcılığa qapı açan yalnız fitri  istedad və zəhmətdir. Məmurluq əksinə,   adamı çox şeylərlə şirnikləndirir, ən azından vaxtını alır.

    Bu gün təhsil sistemindəki nöqsanlardan,  yararsız dərsliklərdən danışmaq adi hal alıb. Hər gün tələbələrin içindəsiniz. Bu günkü  təhsil səviyyəsi Sizi qane  edirmi?

    - Bu sual heç vaxt öz aktuallığını itirmədiyi kimi, birmənalı şəkildə həllini də tapmayacaq. Bəli, dərsliklər yazılır, istifadə olunur, köhnəlir və yeniləri ilə əvəz edilir. Ola bilir ki,  yeni dərslik  tələblərə  cavab vermir. Onları  təzəsiylə əvəzləmək mümkündür. Əsas odur ki, gənclərin həyata inamı itməsin, sabaha ümidi qırılmasın . Biz tələbələrə ancaq dərsliklərdən dərs keçsək, gələcəyin vətəndaşını, vətənpərvərini hazır­laya bilmərik. Ən yaxşı dərslik də bunun üçün azdır. Tələbənin  auditoriyada eşitdikləri ilə ətrafda gördükləri, KİV-də izlədikləri çox vaxt üst-üstə düşmür. Cavabsız suallar onun qəlbini sıxır. Mənim fikrimcə, müəllimin ən başlıca vəzifəsi tələbəyə dayaq olmaq­dır. Bunun ən yaxşı  yolu tələbədən öyrənmək, onun daxili aləmini bilməkdir. Mən tələbələrimlə bu cür ünsiy­yət qurmağa çalışıram. Onlara necə yazmaqdan öncə, nədən yazmaq barədə  düşünməyi öyrətməyə səy göstərirəm. Bərabər  muzeylərə gedirik, şəhər gəzintisinə çıxırıq, filmlərə, tamaşalara, sərgilərə baxırıq, fikir mübadiləsi aparırıq. Biz eyni addım­larla, eyni sürətlə olmasa da, eyni istiqamətdə getməyi bacarmalıyıq.

   -  Həmişə televiziyaya bağlı olmusuz.. Bu sahədə həm yaradıcı, həm təşkilatçı kimi xidmətləriniz ictimaiyyətə  məlumdur. Çox istərdik ki, bu gün bir  tamaşaçı kimi,  fikirlərinizi bizimlə bölüşəsiz.

- Bir qədər fərqli tamaşaçıyam. O mənada ki, yalnız məni maraqlandıran verilişlərə baxıram. Səhər açılandan axşama kimi  ekran qarşısında oturmuram. Buna nə vaxtım, nə həvəsin var. Təzə xəbərlər,  tarixi mövzuda sənədli filmlər, təbiət və heyvanat aləmi ilə bağlı elmi-kütləvi filmlər, aktual məsələlərə həsr olunan maraqlı tok-şoularla maraqlanıram.  Tamaşaçı olaraq te­leviziyalardan istədiyim keyfiyyətli görüntüdür, təmiz danışıqdır, janrından asılı olmayaraq , ruhumuzu oxşayan gözəl musiqidir. Lirik-psixoloji süjeti, aydın rejissor qayəsi,  professional çəkiliş mədəniyyəti, yüksək aktyor məharəti ilə seçilən  bədii film­lərdir. Maraqlı idman yarışlarıdır. Duzlu uşaq verilişləridir. Bir tamaşaçı kimi, bu cür verilişlə­rin Azərbaycan efirində daha çox olmasını istərəm.

    - Siz Azərbaycan Reklamçılar İttifaqının yaradıcılarından olmusunuz. KİV-də və şəhər tərtibatında reklam indi çoxalıb. Səviyyə necə,  qənaətbəxşdirmi?

   - Şəhər tərtibatında reklamın ifadə vasitələri bu gün dünya səviyyəsindədir. Yaxın keçmişdə  istifadə olunan metal lövhələr üzərində primitiv təsvirlər və yazılar indi gözə dəymir.    Bakı gecəsini  reklamlarsız təsəvvür etmək çətindir.  Amma şəhərdə, yol kənarlarında bəzi reklamlar düzgün quraşdırılmadığından  sürücü və piyadalara əlavə çətinlik yaradır. Yaxud, nəqliyyat vasitələri üzərindəki elektron reklam lövhələrə qarşıyam.   Reklamların dilində xətalar davam etmək­dədir. Rəsmi dövlət bayraqlarının asılması ilə bağlı qaydalara  riayət olunmur. Bir də görürsən ki, hansısa kiçik bir müəssisənin öz qapısında bir neçə ölkənin bayrağı dalğalanır. KİV-ə gəlincə,  qəzetlərdə reklam  azdır, təsir gücü zəifdir. Jurnal  reklamları daha cazibədar təsir bağışlayır mənə. Televiziya reklamları son zamanlar xeyli artıb. Hətta bəzi kanallar  Milli Teleradio Şurasının  müəyyən etdiyi reqlamenti  pozur. Tələbat çoxaldığından reklamın qiyməti də yüksəlib. Fəqət nümayiş olunan reklamların əksəriyyəti xarici istehsaldır. Reklam istehsalı ilə məşğul olan yerli mütəxəssislər azdır.  Reklam çarxlarının dublyajında naşılıq daha çox özünü göstərir. Reklam dili qısa olmalı, konkret hədəfə yönəlməlidir. Bu işdə mətnin hərfi tərcü­mə­si  yolverilməzdir. Radio reklamları isə daha çox elan xarakterlidir . Bu sahədə dünya təcrübəsindən bəhrələnmək lazımdır. Ən başlıca iradım, reklam-kommersiya verilişlərində ölçü hissini itirərək, məddahlıqla məşğul olmaqdır. Sən demə, bu məmləkətdə bütün klinikalar birincidir, yaxud ən şəfalısıdır, ya da səhiyyənin ən son nailiyyətlərinin daşıyıcısıdır... Bir sözlə, hamı birincidir...

   - Söhbətimizə sizdən alınan ilk müsahibəni yada salmaqla başladıq. Axı siz özünüz də müxtəlif vaxtlarda müxtəlif adamlardan  yüzlərlə müsahibə almısız. Onlar  arasında neçə-neçə görkəmli ictimai-siyasi xadim, elm, sənət fədaisi, dövlət rəhbəri olub. Aldığınız İlk  müsahibəni xatırlayırsız?

    - 1970-ci ilin iyununda radionun Gənclər redaksiyasının Baş redaktoru Fəridə xanım Aslanbəyova mənə xalq rəssamı Salam Salamzadədən müsahibə almağı tapşırdı. Müsahibim barədə  mümkün olan  məlumatı topladım. O zaman internet yox idi ki, əlini atan kimi  axtardığın ekrana çıxsın. Redaksiyada Arif Şəfiyev, Natiq Səfərl kimi təcrübəli işçiləri  xeyli sorğu-sual etdim, kitabxanaya gedib köhnə qəzetləri araşdırdım, təs­vi­ri sənətə aid ədəbiyyatla tanış oldum. Evdə atamdan da  çox şey öyrəndim.  Rəssamın həyat yoldaşı Qəmər xanım “Molla Nəsrəddin”çi Əliqulu Qəmküsarın qızı idi. Salamzadənin yaradı­cılığında qadın portretlərinin xüsusi yer tutduğunu,  rəssamın  Ərəb ölkələrində uzunmüd­dətli ezamiyyətdə olduğunu bilməyim  işimə yaradı. Ürəklənib Salam müəllimin evinə zəng etdim, məqsədimi bildirdim və görüş üçün vaxt təyin etdim. İki gün sonra məni  evlərində görüşdük . Rəhmətlik ,çox maraqlı, diqqətcil insan idi.  Aramızdakı yaş fərqini  mənə hiss etdirmədi, bəzi əsərlərini göstərdi, həyatının mühüm məqamlarından,  kino rejissor Qəmər xanımla necə ailə qurduqlarından danışdı. Eşitdiklərimin hamısını diktafona yazdım.  Deyilənə görə, çox səmimi söhbət alınmışdı.  Təəssüf ki,  o za­man  verilişləri yazıb saxlamaq imkanımız yox idi. Yaxşı ki, xatirələr yadda­şı­mıza əbədi həkk olur.  Ürəyimiz doludur xatirələrlə, cavanlara danışmağa sözümüz var hələ...

 

 

       Ədalət.-2013.-14 mart.-S.4.