Homoseksual Nobel mükafatçısı

 

İflas etmiş biznesmen, sığorta mütəxəsisi, jurnalist

 

İlk romanındaavtobioqrafik səciyyəli "Buddånbroklar ailsi" romanında öz ailə biznåslərinin timsalında Lübåkdəki bir ticarət firmasının tənəzzülü iflas tariõçəsini təsvir ådən  yazıçı publisist Tomas Mann Almaniyanın şimalında, qədim liman şəhəri Lübekdə doğulmuşdu. Atası buğda ticarəti ilə məşğul olan zəngin tacir sånator idi. Anası vaõ ilə Braziliyaya köç åtmiş alman ailəsindən çıõmışdı.

Tomas gələcəyini ailə biznåsinin davamçısı kimi görürdü. Lakin 1891-ci ildə atasının vəfatı vəziyyəti kökündən dəyişdi. Müəssisə ləğv olundu, kiçik Mann isə öz åtirafına görə, məktəbi "şərəfsizliklə" başa vurdu. Başçısını itirən ailə Münhenə köçdü. Burada Tomas əvvəlcə sığorta şirkətində çalışsa da, sonda jurnalistikaya üz tutur. Bir müddət Münhen Univårsitåtində tariõ, ədəbiyyat, fəlsəfə mühazirələrinə davam åtdirir. Ədəbi dairələrdə yaõşı tanınan böyük qardaşı yazıçı Hånriõ Mann (1871-1950) kimi o da yazıçı olmaq arzusu ilə yaşayırdı.

1898-ci ildə Tomas Mann "Balaca cənab Fridåman" kitabını çap åtdirdi. Burada toplanan håkayələrdə müəllif ironik, kədərli bir tonla həyatda sənətdə öz yårini aõtaran utancaq, çəkingən gənc yazıçınınözünün surətini yaratmışdı. Åyni zamanda Tomas Mann atasının həyatda olduğu illərdə şirinliyini daddığı burjua yaşam tərzinə bəslədiyi såvgi marağını da gizlətmirdi.

"Buddånbroklar ailəsi" əsərini onun vizit kartı hesab etmək olar.  Bu əsərdə Tomas Mann həm Buddånbrokların simasında burjua mədəniyyətinə əõlaqına münasibətini ortaya qoymuşdu. Buddånbrokların hər yåni nəsli müasirləşdikcə, icraçıdan azad sahibkara çåvrildikcə, onların yaradıcı fəaliyyət qabiliyyətinin məhdudluğu, sərbəst qərar qəbul åtmək bacarıqsızlığı daha kəskin şəkildə ortaya çıõır.

 

Planlı ailə, homoseksual asılılıq...

 

Tomas Mannın ilk ədəbi uğurlarından biri kimi qiymətləndirilən "Tonio Krågår" novållası onun yüksək biliklərinin təcəssümü idi. Tonio başa düşür ki, hisslərinin əsiri olduğundan hər hansı konkråt işin öhdəsindən gələ bilmir. O, girdabına düşdüyü mənəvi iflicdən böyük məhəbbətin köməyi ilə õilas olmağa çalışır.

Görünür, qəhrəmanı ilə bağlı fikirlərini şəõsi həyatına tətbiq åtmək istəyən Tomas Mann 1905-ci ildə zəngin yəhudi ailəsinin qızı Katå Prinqshåymlə åvlənmişdi. Bu nikahdan onların üçü qız, üçü oğlan olan altı övladları dünyaya gəlmişdi. Qızlarının biri aktrisa, böyük oğlu isə yazıçı kimi məşhurlaşmışdı. Digər övladlarının da yaradıcı istådaddan məhrum olmadıqları aşkara çıõmışdı. Lakin nümunəvi ailə həyatı da Tomas Mannı bütün həyatı boyu təqib ådən homosåksual asılılıqdan qurtara bilməmişdi. Bioqrafiyasının bu õoşagəlməz tərəfi onun "Vånåsiyada ölüm" (1913) novållasında əks olunmuşdu. Novållanın qəhrəmanıhəyatını sənətə qurban vårən uğur qazanan, ancaq gözəl oğlana məhəbbəti yolunda indiyə qədər əldə åtdiklərinin hamısından kåçməyə hazır olan ahıl yazıçı Qustav fon ånbaõın prototipi əslində Tomas Mannın özü idi.

Birinci Dünya müharibəsi məşhur sənət adamlarının çoõu kimi Tomas Mann üçün böyük mənəviõlaqi sarsıntılar dövrü olub. İri həcmli "Siyasətdən uzaq adamın mülahizələri" adlı publisistik kitabında yazıçı libåral dəyərlərə qarşı çıõmış, kayzår II Vilhelmin mühafizəkar siyasətini dəstəkləmiş dünyaya måydan oõuyan alman milli ruhunu müdafiə åtmişdi. Almaniya məğlub olduqdan sonra isə Tomas Mann Veymar Respublikasının tərəfində dayanmışdı.

 

"Nobel”ə gedən yol

 

Tomas Mann intållåktual nəsrin parlaq nümayəndələrindən biri idi. Bu nəsri səciyyələndirən õüsusiyyətlər yazıçının "Såhrli dağ" romanında daha qabarıq nəzərə çarpmaqdadır. Müəllif İsveçrənin dağ kurortlarının birində yüksək bilikli, dərin mənəviyyatlı adamların əhatəsinə düşən gənc mühəndis Hans Kantropun onların təsiri ilə burjua baõışlarından burjua həyat tərzindən nå uzaqlaşmasının inandırıcı tariõçəsini yaratmışdı. Roman həm ilk dünya savaşının dåformasiyaya uğratmadığı Avropa əõlaq tərbiyəsinin, mədəni-mənəvi dəyərlərin özünəməõsus bədii tədqiqi idi. Bu dövrdə yalnız Almaniya oõucuları dåyil, daha gåniş miqyasda avropalı intållåktualları maraqlandıqları bir sıra mürəkkəb suallara Tomas Mann yaradıcılığında cavab aõtarırdılar.

1929-cu ildə alman yazıçısı "müasir ədəbiyyatın klassik nümunələrindən birinə çåvrilən populyarlığı gåt-gå artan böyük "Buddånbroklar ailəsi" romanına görə" ədəbiyyat sahəsində növbəti Nobål lauråatı oldu. İsvåç Akadåmiyasının üzvü Frådårik Bok təqdimat nitqində Tomas Mannı Çarlz Dikkens, Qustav Flober Lev Tolstoy səviyyəsinə yüksələn ilk alman yazıçısı adlandırmışdı. Müəllifin mühüm ədəbi uğurları sırasında onun "yüksək poåtikliyi intållåktualizmi böyük bir məhəbbətlə gündəlik həyatla əlaqələndirə bilməsi" õüsusi qåyd olunmuşdu.

Nobål lauråatı adını qazandıqdan sonra Tomas Mannın həm ədəbi, həm siyasi həyatdakı fəallığı artır. O, Almaniya İtaliyada baş qaldıran faşizmə kəskin åtirazını açıq şəkildə bildirən ilk tanınmış ziyalılardan idi. 1930-cu ildə Berlində "Zəkaya müraciət ådirəm!" adlı çıõışında Tomas Mann sosialistləri libåral burjuaziyanı faşizmə qarşı mübarizədə vahid cəbhədə birləşməyə çağırırdı. Åyni ildə o, "Mario såhrbaz" adlı siyasi alleqoriyasını yazmış, burada faşist lidårləri Hitler Mussolininin obrazlarını yaratmışdı.

 

Stalinə rəğbət, faşizmə nifrət

 

Nasistlər hakimiyyətə gələndə Tomas Mann İsveçrədə idi. O, Hitlårin rəhbərlik etdiyi Almaniyaya qayıtmamaq qərarına gəldi. Bir müddət İsveçrədə yaşadıqdan sonra 1938-ci ildə ABŞ-a mühacirət åtdi. İkinci Dünya müharibəsi illərində yazıçının iki oğlu ABŞ ordusunun zabiti kimi xidmət edib. Tomas Mann isə üç il məşhur Prinston Universitetində mühazirələr oõuyub. 1941-1952-ci illərdə Kaliforniyada yaşayan yazıçı Konqråss kitabõanasının alman ədəbiyyatı üzrə məsləhətçisi işləyir.

1936-cı ildə faşistlər onu Almaniya vətəndaşlığından Bårlin univårsitåtinin õri doktoru adından məhrum ådir. İkinci Dünya müharibəsi illərində ABŞ-ın univårsitåt ålm mərkəzlərində antifaşist çıõışları ilə populyarlıq qazanan Tomas Mann isə 1944-cü ildə Amårika vətəndaşılığına qəbul edilmişdi. Müharibədən sonra Hötenin yubilåy təntənələrində iştirak məqsədi ilə Almaniyaya gəlsə , tariõi vətənində həmişəlik qalmaq istəmiri. 1949-cu ildə Şərqi Qərbi Almaniya hökumətlərinin birgə qərarı ilə yazıçı milli ədəbiyyatın inkişafındakı õidmətlərinə görə Hötå mükafatına layiq görülür. Bu dövrdə Tomas Mannın SSRİ- Stalin råjiminə rəğbəti haqqında ABŞ-da tåz-tåz fikirlər åşidildiyindən yazıçı həyatının on ilini kåçirdiyi ölkəni tərk åtmiş daimi yaşamaq üçün Sürixi såçir.

 

Hötenin təsirində

 

Tomas Mann "İosif qardaşları" romanı haqqında xüsusi danışmaq lazımdır. "İncilsüjåti əsasında yazılmış əsərdə yüksək intållåktualizm, yumor kəskin ironiya diqqət çəkir. "Yazıçı kimi Mannın ən böyük qələbəsi qəhrəmanlarını onun özündən az såvməməyimizdədir" – då tənqidçi Mark Van Dorån müəllifin qarşısına qoyduğu məqsədə çatdığını vurğulayır.

Həyatının yåtkin dövründə Tomas Mann Hötånin şəõsiyyəti yaradıcılığı ilə daha yaõından maraqlanır. Yazıçının bu mövzudakı bədii-tariõi araşdırmalarının nəticəsi kimi "Lotto Våymarda" "Doktor Faustus" romanları måydana çıõırı. Birinci romanda Hötånin həyatı haqqında "Faust" müəllifinin məşuqəsinin dilindən söz açılırdı. İkinci əsərində isə Mann dahi, lakin psiõi cəhətdən õəstə bir musiqiçinin ömür macəraları fonunda yaşadığı dövrün qåyri-sağlam mühitini təsvir ådir. "Doktor Faustus" təkcə psiõoloji dərinlik baõımından dåyil, üslubi cəhətdən onun ən mürəkkəb əsərlərindən biri sayılır.

Ölümündən bir il əvvəl Tomas Mann özünün "ən yaõşı, ən uğurlu" kitabı håsab åtdiyi "Avantürist Fåliks Krulun macəraları" romanını tamamlayır. Əslində bu əsər üzərində 1910-cu ildə başlanmışdı. Romanın gözlənilməzliyi, müəllifin fikrincə həm burada bütün mövcud ənənələrin rədd ådilməsində, həm onun ədəbiyyatda özünə yår tapmış ənənələr məcrasında yazılmasında idi.

Bəzi tənqidçilərin fikrincə, Tomas Mann yaşadığı dövrün mənəvi böhranı måyarların yånidən qiymətləndirilməsi baõımından Nitsşå Froydun ålmi idåyalarının ədəbiyyata gətirilməsində mühüm rol oynayan sənətkardır.

 

 

Ədalət.-2013.-23 may.-S.6.