“Qarabağ
şikəstəsi”ynən
götürün məni
Xanəndə Eynulla Cəbrayılovun ölüm ayağında
son sözü bu olmuşdu
...50-ci illərin sözüdür.
O vaxt Kürdəmirdə
balaca bir mədəniyyət evi, yanında da sadə bir yay klubu vardı.
Yerli sənətkarlar
buna yarızarafat – yarıciddi
“konservatoriya” deyirdilər.
Rayonun az-çox tanınmış aşıq
və xanəndələri,
tar-kaman ifaçıları
və sair tez-tez bu məkanda
toplaşar, musiqi məşqləri ilə məşğul olar, çalıb-oxuyardılar.
Xanəndə Əliyusif Qəniyevi, aşıq Pirməmmədli, aşıq
Şakiri, aşıq
Əhmədi, tanınmış
aşıq Mirzə Bilalın oğlu aşıq Ağaları burada tez-tez görmək olardı.
Növbəti musiqi məşqlərinin birində görürlər
ki, yeniyetmə
bir oğlan giriş qapısına söykənib ifaçılara
maraqla tamaşa edir. Həmin oğlan aşıq Şakirin də diqqətini cəlb edir.
Şakir oğlana səslənib deyir: A bala, orada niyə
dayanmısan, bir yaxın gəl, görək sən kimsən, nə istəyirsən? Sonra da gülümsər
halda sözünə
əlavə edir:
Deyəsən, sənin
də çalıb-oxumağa həvəsin
var, ona görə də belə maraqla baxırsan...
Oğlan Şakirin mehribanlığından ürəklənib
deyir: Bəli, həvəsim var, mən də oxumaq istəyirəm.
Bu vaxt xanəndə
Əliyusif Qəniyev tarçalan Ələddinə
üz tutub deyir: Bir Segah çal, çünki Segah muğamların anasıdır. Segahı oxuya bilsə, bu oğlandan oxuyan olacaq.
Ələddin başlayır
çalmağa, oğlan
da oxumağa. Oğlanın
səsi, oxumağı,
boğaz xırdalıqları
eşidənlərin xoşuna
gəlir. Adını
soruşurlar. Deyir adım Eynulladı, özüm də Şüşün kəndindənəm...
Aşıq Şakir və sənət yoldaşları
Eynullaya məsləhət
görürlər ki, tez-tez
məşqlərə gəlsin,
oxuyub-çalanlarla qaynayıb-qarışsın.
Belə də olur. Burada oxuyub
püxtələşən gənc Eynulla bir müddətdən sonra aşıq Şakirin dəstəsinə
qoşulur...
Beləliklə, o vaxtdan Eynullanın sənət yolu başlanır. Əslində bu yol daha əvvəldən,
Eynullanın balaca
yaşlarından başlamışdı.
Belə ki, hələ
uşaq ikən Eynullanın səsi kəndlərinin lap yanından axıb gedən Kür sahilindən, sahil boyunca uzanan bağ-bağatlardan, tut yediyi
ağacın budaqlarından
başlamışdı. Bu yerlərdə gəzib dolana-dolana oxuyan balaca Eynullanın zil səsi Kür
sularında əks-səda
verərək gedib kəndə çatırdı.
Balaca Eynullanı kənd məktəbinin tədbirlərində,
hətta yeri gələndə kənd toylarında
da oxudub ifalarından həzz alırdılar. Beləliklə Eynulla
kənd camaatının
nəzərində gələcəyin
xanəndəsi kimi böyüyürdü.
... Eynulla Cəbrayılov
1935-ci ildə Kürdəmir
rayonunun Şüşün
kəndində dünyaya
gəlmişdi. Atasının qəfil ölümündən bir
neçə ay sonra doğulan Eynullanın uşaqlıq illəri çox ağır keçib. Bir tərəfdən
müharibə, o biri tərəfdən də yetimlik onun həyatında ağır
izlər qoymuşdu. Buna görə
də o, kənd məktəbində bir neçə sinfi oxumaqla kifayətlənmiş, az yaşında çörək
dalınca getməyə,
ailəni dolandırmağa
1
məcbur olmuşdu. Bu yolda
Allah vergisi olan səsi, fitri istedadı onun dadına çatmış, karına gəlmişdi.
Eynulla 1952-ci ildən ömrünün
sonuna kimi Kürdəmir rayon Mədəniyyət evində çalışıb.
Eyni zamanda Respublikanın musiqi həyatında yaxından
iştirak edib. 1956 və 1957-ci illərdə
Azərbaycan gənclərinin I və II Festivallarının iştirakçısı
olub. Bir müddət Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının konsert-qastrol
birliyində çalışıb.
...90 yaşlı həmsöhbətim,
uzun illər Ağsu rayon Veteranlar təşkilatının sədri
olmuş Cəmaləddin
kişi dedi: 1961-ci ildə radioda respublika üzrə bədii
özfəaliyyət kollektivlərinin konserti təşkil olunmuşdu. Həmin konsertdə
Eynulla “Kimdən öyrəndin?” mahnısını
oxudu, çox gözəl də oxudu, Kürdəmir rayonunu layiqincə təmsil elədi. Elə o vaxtlardan istedadlı ifaçı kimi tanındı.
Cəmaləddin kişinın
sözünə qüvvət
olaraq deyim ki, “Sevgilim, sən maral kimi” misrası
ilə tanınmış həmin
mahnını ilk dəfə
Eynulla oxuyub, daha doğrusu Eynulla yaradıb:
Sevgilim,
sən maral kimi
Süzməyi
kimdən öyrəndin?
Ay qabağa
siyah teli
Düzməyi
kimdən öyrəndin?
Kəklik
kimi qayalarda,
Ceyran
kimi səhralarda
Sona kimi
dəryalarda
Üzməyi
kimdən öyrəndin?
Bu mahnı 65 ildən
çoxdur ki, radionun “Qızıl fond”unda saxlanılır.
İndinin özündə
də elə bir toy məclisi, el şənliyi yoxdur ki, orada Eynullanın bir vaxt sənət möhürü vurduğu
həmin mahnı səslənməsin.
Təkcə adını çəkdiyim mahnı deyil, Eynullanın qızıl fondda onlarla
mahnı və təsnifləri, eləcə
də üç muğam dəstgahı
var.
Eynulla Cəbrayılov həm aşıq Şakirlə birlikdə
və həm də ondan ayrılıqda Bakının, Abşeronun
bir çox kəndlərinin
toylarında xanəndə
kimi iştirak etmişdi. O, ayrı-ayrı rayonlarda da yaddaqalan toylar aparmışdı. Hətta Orta Asiya respublikalarında, o cümlədən Özbəkistanda,
Türkmənistanda da bir
neçə toylarda olmuşdu.
Eynulla heç bir musiqi təhsili almamışdı.
Özünün dediyi
kimi, yalnız böyük ustad Xan Şuşinskinin bənzərsiz
səsindən
və ifalarından
dərs alıb püxtələşmişdi. Ona “Qarabağ şikəstəsi”ni
də Xanın ifası sevdirmişdi. Elə buna
görə idi
ki, Eynulla toy məclislərində,
el şənliklərində
və
rayon tədbirlərində
“Qarabağ şikəstəsi”ni həmişə
böyük
fəxrlə, xüsusi
bir şövqlə
oxuyurdu. Mən özüm dəfələrlə
bunun şahidi olmuşdum. Ömrü boyu muğama ürəkdən
bağlı olan bu sənətkar övladlarına da muğam
adları vermişdi:
Zabul, Mahur, Şahnaz...
2
Bir gün aşıq
Şakirlə əlaqədar
rəhmətlik Xalq artisti, xanəndə Arif Babayevdən müsahibə
alırdım. Yeri gəlmişkən Eynulla
haqqında da soruşdum. Arif müəllim dedi ki, Eynulla səsli xanəndə
idi. Xanın yolu ilə oxuyurdu. Həm də ansamblın müşayiəti
zamanı özünü
sərbəst aparırdı.
Çünki səsinə,
ifasına güvənirdi.
Əlibaba Məmmədov, xanəndə,
Xalq artisti: Bir gün bir nəfər məni toylarına aparmaq üçün bizə gəlmişdi. Soruşdum
ki, haradansan? Dedi Kürdəmirdən gəlmişəm.
Kürdəmir adını eşidəndə dərhal Eynulla yadıma düşdü. Dedim, incimə, gedə bilməyəcəm.
Ona görə ki, sən
Eynulla kimi xanəndəni orada qoyub, o qədər yolu durub gəlmisən
bura. Getmədim. Gələn adam səhvini başa düşdü və çıxıb getdi...
Ağasəlim Abdullayev, tarzən,
Xalq artisti: Uzun illər sənətə bağlı
bir tarzən kimi xanəndələri, müğənniləri yaxşı
seçə bilirdim. Eynulla da öz gözəl ifaları ilə mənim diqqətimi cəlb eləmişdi. Ona görə
də rəhbərlik
etdiyim ansamblın və eləcə də mənim müşayiətimlə üç
muğam dəstgahını
lentə yazdıq. O qədər yaxşı oxudu ki,
həmin dəstgahları
köçürüb radionun
da qızıl
fonduna verdilər.
Xalq şairi Musa Yaqub: Eynulla nə oxuyubsa hamısına öz sənət möhürünü vurub.
Heç bir musiqi təhsili görməyən,
ömrü boyu mərkəzdən
xeyli uzaqda, sadə dillə desək, əyalətdə yaşayan
bu adam yalnız öz istedadının, sənətə ürəkdən bağlanmasının hesabına tanınıb şöhrətlənmiş,
layiqli sənətkarlar
sırasında öz
yerini tutmuş, öz sözünü
demişdir...
... Son vaxtlar çox
az görünürdü.
Toylara, məclislərə getməyə
daha həvəsi qalmamışdı.
Xəstəlik bir
tərəfdən, Qarabağın
getməsi də bir
yandan onu tamam ruhdan salmışdı.
Olduğu toyları,
məclisləri “Qarabağ
şikəstəsi” ilə
başlayıb “Qarabağ
şikəstəsi” ilə
qurtaran Eynulla üçün də
Qarabağ itkisi böyük dərd olmuşdu.
1992-ci ilin sentyabrı
idi. Həmişə deyib-gülən, necə deyərlər, musiqi dili ilə danışan,
şən zarafatları
ilə könül oxşayan Eynulla artıq yatağa düşmüşdü.
Oğlu Mahur deyir ki, ömrünün
son günləri idi. Bakıdan bir neçə
müğənni dostları
ona baş çəkməyə gəlmişdi.
Bir xeyli oturub söhbətləşdilər. Xudahafizləşib gedəndə
onlardan biri atamın üzünə
baxıb dedi: Ustad, bir ağız
“Qarabağ şikəstəsi”
oxuyarsanmı? “Çalışaram”
dedi və oxudu. Bu, möcüzə idi: Yəni ağır xəstə
ola-ola bu cür gözəl
oxuyasan?!
Bir neçə gündən
sonra atam dünyasını dəyişdi.
Ölümündən əvvəl
bizə son sözü
bu oldu: “Qarabağ şikəstəsi”ynən
götürərsiz məni”...
Biz atamızın vəsiyyətini yerinə yetirdik. Onu son mənzilə özünün
ifasında olan “Qarabağ şikəstəsi”
ilə yola saldıq...
***
Eynulla da Qarabağın azad olunmasını görə bilmədi. Amma Eynullanın
da, Qarabağ nisgili ilə dünyadan gedənlərin də ruhları şaddır. Şükürlər olsun
ki, qədim və gözəl
Qarabağ azadlığına
qovuşub!
Tofiq Abdullayev
Ədalət $g
2025.- 19 sentyabr (¹35).-
S.10.