Səhnəmizin yeni uğuru - “Cavad xan

 

 

Azərbaycan teatrı musiqili komediyalar, müzikıllar, teatral pyeslər, dramlar, opera və baletləri ilə daim səhnəmizi zənginləşdirməkdədir. Xüsusilə operabalet  kimi mürəkkəb janrlar teatr repertuarında önəmli yer tutmaqdadır. Uzun illər Əfrasiyab Bədəlbəylinin  “Qız qalası”,  Soltan Hacıbəəyovun “Gülşən”,  NiyazininÇitra”, Fikrət Əmirovun “Min bir gecə”, Qara Qarayevin  Yeddi gözəl”, Arif Məlikovun “Məhəbbət əfsanəsi” baleti  s. baletlər tamaşaçı ürəklərini fəth etmiş, böyük nəaliyyətlər  uğurlar qazanmışdır.

 

Bu yaxınlarda isə yeni bir balet işıq üzü görərək musiqi tariximizdə maraqlı səhifələr açdı.

 

9 iyun 2018-ci ildə Azərbaycan Dövlət Akademik OperaBalet Teatrının 109-cu mövsümündə bəstəkar, əməkdar incəsənət xadimi  Sərdar Fərəcovun “Cavad xan  baletinin  premyerası Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyinə həsr edilərəktəqdim olundu.

 

Bəstəkar Sərdar Fərəcov bir çox Azərbaycan teatrları ilə  sıx  əməkdaşlıqda olmuş və müxtəlif janrlı teatral əsərlərə musiqi bəstələmişdir. Lakin balet janrına ilk dəfə müraciət edən Sərdar Fərəcov  bu dəfə Azərbaycan Dövlət Akademik OperaBalet Teatrı iləəməkdaşlıq edir.

 

Qeyd edək ki, “Cavad xan   baleti - Fikrət Əmirovun  Nizami”, “Nəsimi”, Aqşin Əlizadənin “Babək”, “Qafqaza səyahət”, “Ümüd valsı” kimi tarixi  hadisələri özündə əks etdirir. Əsər XIX əsrdə Rusiya İmperiyasının Azərbaycan Xanlıqlarını parçalayaraq öz  müstəmləkəsinə çevirmək istəyindən, Azərbaycan xalqının yadelli işğalçılarına qarşı olan qəhrəmanlıq mübarizəsindən bəhs edir.

 

Gəncə xanı olan Cavad xanmərd, qürurlu, qorxmaz xan kimi tarixdə iz buraxmışdır. Rus ordusunun qat-qat çox, döyüşdə daha sərişdəli və hərtərəfli silahlanmış  olmasına baxmayaraq  Cavad xan öz  qoşunuiki gənc oğlu ilə birgə  son nəfəsinə kimi mübarizə aparmış və  qəhrəmancasına həlak olmuşdur.  Təbii ki, bu cür qəhrəmani obraz, tarixi şəxsiyyət unudulmamalıdır  və “Cavad xanbaletinin ərsəyə gəlməsi  tarixi şəxsiyyəti bir daha yaşatmış oldu.

 

Baletdə Cavad xanın obrazını, eləcə də, qəhrəmani, döyüş ruhunu əks etdirən üvertura xarakterli girişdən sonra süjetə əsaslanaraq   İmperator sarayında ziyafət səhnəsi öz əksini tapır. Burada İmperator Aleksandrın hüzuruna general Sisanov Qafqazın Rusiyaya tabe edilməsinin rəmzi kimi gürcü knyaginası – Tamaranı  saraya gətirir. Ziyafət səhnəsini təsvir  edən “Valssaray mühitini və süjetdəki hadisələri, imperatorun sevincini əks etdirir. “Vals”-a bəstəkar Sərdar Fərəcov gürcürus  xalq musiqisinin intonasiyalarını daxil etməklə süjetə musiqinin dili ilə aydınlıq gətirir. Elə burada da İmperator  general Sisanova növbəti hədəf kimi Gəncə xanlığını  ələ keçirtməyi tapşırır. Səhnədə qəfil dönüş baş verir... Kübar ziyafət  səhnəsi  sadə Azərbaycan xalqının şənliyi  ilə, gözəl, milli musiqimizin melizmaları ilə  əvəz edilir.... Səhnədə  sadə insanlar şad yanalıq edir. Arxa fonda isə qara qüvvələrin simvolu kimi göstərilən çar ordusu Gəncə xanlığının keşikçi məntəqəsini dağıdır. Lakin gəncəli döyüşçülər xəbərdarlıq məşəlini yandırmağa macal taparaq xalqı döyüşə, mübarizəyə səsləyir. Gəncə xanı Cavad xan Sisanovla sülh  danışıqlarına can atır, lakin general öz fikrində qətidir. O, Gəncəni ələ keçirtməkdə israrlıdır. Rus ordusu ilə müharibə edən gəncəlilərin ordusu I döyüşdə böyük itgilər hesabına qalib gəlir. Hər iki tərəf böyük itgi verir. Döyüşdə Cavad xanın böyük oğlu həlak olur. Oğlunun ölümü Cavad xanı və onun həyat  yoldaşını sarsıldır. Elə burada da ananın oğlunun ruhu ilə vidalaşma səhnəsi qəmli musiqi  ilə - “adajio  ilə  ifadə edilir.

 

          Son dərəcədə mərdlik və şücaət göstərən gəncəliləri təslim etmək Sisanov üçün mürəkkəb olur. Lakin  bir satqının köməyi ilə  Sisanovun qoşunu əlçatmaz qala divarlarını ələ keçirdir. Döyüş səhnəsi üçün yazılmış  musiqi son dərəcə dramatik    şiddətli səslənir. Kulminasiyada Cavad xanın oğlununCavad xanın qəhrəmancasına həlak olma səhnəsi   təsvir olunaraq  musiqinin dili ilə  tamaşaçıları riqqətə gətirir.  Cavad xanın qəhrəmanlığına, mərdliyinə  görə onun nəşi qarşısında hətta Sisanov belə baş əyir. Sonda Cavad xanın səhnədə şəkli yer alır və xalq onun qarşsında baş əyərək Azərbaycan xalqının əsil qəhrəmani obrazına və mübarizə simvolna çevirir.

 

Baletin libretto müəllif olan Əjdər Ulduz da məhz  real tarixi  hadisələrə tam uyğun olaraq gözəl libretto yazmışdır. Digər bir müsbət cəhəd isə  quruluşçu baletmeystr, balet truppasının bədii rəhbəri, xalq artisti - Kamilla Hüseynova son dərəcə baletə  aydın, yorucu olmayan, hər kəs tərəfindən başa düşülən, olduqca gözəl quruluş vermişdir.

 

Tamaşanın musiqi rəhbəri və dirijoru xalq artisti, professor Cavanşir Cəfərovun rəhbərliyi ilə orkestrın gözəl ifası, quruluşçu rəssam, xalq rəssamı Rafiz İsmayılov, dekoratorçu, əməkdar mədəniyyət işçisi Tehran Babayevin səhnədəki əməyi də  yüksək qiymətləndirilməlidir.

 

Həmçinin, “Cavad xan” baletində mürəkkəb  dramatik səhnələri canlandırmaq, hərtərəfli rəqs vasitəsi ilə nümayiş etdirməkdə balet truppasının da   rolu böyükdür.  Məsələn Cavad xan obrazının canlandıran Gülağa Mirzəyev, onun həyat yoldaşının rolunu ifa edən  Nigar İbrahimova, Sisanov obrazını yaradan Samir Səmədov,  İmperator I  Aleksandrın rolunu oynayan  Makar Fernştandt, Gürcü knyaginyasını təsvir edən  Ayan  Eyvazova, Cavad xanın oğlanlarının mərdliyini göstərməyi bacaran  Anar Mikayılov, Fərid İbrahimovun  xidmətləri danılmazdır.  Eləcə də, əsərin səhnələşməsinə təkan verən  uğuruna səbəbkar olan şəxslərdən biri də,  Azərbaycan Dövlət OperaBalet Teatrının direktoru Akif Məlikov da xüsusi   təşəkkürlərə layiqdir.

 

Maraqlı süjetmusiqinin vəhdətindən ərsəyə gələn “Cavad xanbaleti tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanaraq yüksək qiymətləndirildi. Düşünürük ki,  bəstəkar Sərdar Fərəcovun “Cavad xanbaleti  digər tarixi baletlərimiz kimi OperaBalet Teatrının repertuarında möhkəm yer  tutaraq bir çox uğurlara imza atacaq.

 

Azad Azərbaycan .- 2018.- 3 iyui.- S.7