Təlimin səmərəliliyində fəal-interaktiv metodun rolu
2001-ci ildə ilk dəfə müəllim kimi sinfə daxil olarkən, düzü, çətinliklə qarşılaşacağımdan qorxurdum. Səbəb isə aydın idi. Özüm ənənəvi təlimdə təhsil almışdım, təhsil islahatının isə ilk illəri idi. Bu baxımdan, üzərimə böyük məsuliyyət düşürdü. Elə ilk gündən şagirdlərin fəallığını artırmaq, dərs prosesində yaradıcı mövqedən çıxış etmələrini təmin etmək, onların sərbəst və müstəqil şəkildə fikirlərini ifadə etmək, bir sözlə, yorucu dərs prosesindən uzaqlaşmaq üçün fəal təlim metodlarının müxtəlif üsul və formalarından istifadə etməyə başladım.
Sözsüz ki, ilk vaxtlar müəyyən çətinliklərlə rastlaşmalı olsam da, bunu təbii qəbul edirdim. Çünki ənənəvi təlim metodu ilə təhsil alan şagirdləri birdən-birə fəal təlim metoduna cəlb etmək çətinliklər törədirdi.
Lakin bu çətinlik çox çəkmədi. Tezliklə zəhmətin, yaradıcı işimin bəhrəsini gördüm. Dərs dediyim siniflərin şagirdləri təlim prosesində fəal iştirak etməyə can atır, hər hansı fikrə müstəqil münasibətlərini bildirir, özlərinin bir şəxsiyyət kimi formalaşdıqlarını hiss edirdilər.
2004-cü ildə şagirdim Məmmədova Şəfəq respublika fənn olimpiadalarında I yeri qazandı. Dərslərimi fəal təlim metodlarından istifadə etməklə qurmağımın nəticəsidir ki, 2004-2009-cu illərdə 10 nəfər şagirdim respublika miqyaslı olimpiada və inşa müsabiqələrində qalib olmuşdur.
Yeni təlim metodlarından yuxarı siniflərdə istifadə etmək üçün müəllim yaradıcı olmalı, fəal-interaktiv təlim metodlarını dərindən öyrənməli və dərs prosesində tətbiq etməlidir. Bax o zaman ənənəvi təlimlə fəal təlimin fərqini, alınan müsbət nəticəni özünüz real şəkildə görəcəksiniz. Hesab edirəm ki, yaradıcı müəllim üçün ən yaxşı metod fəal təlimdir. Yalnız bu metoddan istifadə etməklə, yuxarıda qeyd etdiyim kimi, hansısa uğur qazanmaq olar.
***
Bu gün təhsil sahəsində aparılan islahatların tərkib hissəsi olaraq müasir təlim metodlarının səmərəli tətbiqi öz müsbət nəticələrini göstərməkdədir. Fəal-interaktiv təlim metodunun tətbiqi dərs prosesi zamanı şagirdlərin passivliyini aradan qaldırır, təfəkkürünü inkişaf etdirir. "Sifət" mövzusunda dərsin keçilməsi və şərhi nümunəsində həmkarlarımla təcrübə mübadiləsi etmək istərdim.
"Sifət" mövzusunun tədrisində məqsəd şagirdlərə sifətlə bağlı biliklər mənimsətmək və nitqdə sifətlərdən istifadə bacarığı formalaşdırmaqdır. İş forması olaraq qruplarla işi seçirəm.
Metod və iş növləri kimi müəllimin izahı, əqli hücum, klaster, ziq-zaq və BİBÖ-yə (Bilirəm. İstəyirəm biləm. Öyrəndim) üstünlük verirəm.
Dərsə hazırlıq zamanı VI sinif üçün "Azərbaycan dili" dərsliyi, iş vərəqləri və sual kartoçkaları hazırlandı.
Motivasiya belə müəyyənləşdirildi:
Söhbət nədən gedir?
Şagirdlər əqli hücum vasitəsilə problemi həll edirlər, yəni onlara ünvanlanmış sualı sərbəst şəkildə cavablandırırlar: Söhbət sifətdən gedir. Sifət əşyanın neçəliyini bildirir; necə? nə cür? hansı? suallarına cavab verir; sifətlər keyfiyyət bildirir.
Şagirdlərin sifət haqqında qazanılmış bilik və
məlumatlarını aşkara çıxardıqdan sonra müəllim şərhinə
başlayıram: Deməli, sifət haqqında müəyyən qədər məlumatınız var.
Aşağı siniflərdə öyrəndiyiniz kimi, sifət əşyanın necəliyini
bildirir. Necəlik dedikdə isə əlamət
və keyfiyyət nəzərdə tutulur.
Əşyanın gözlə görünə bilən necəliyi
onun əlamətini, gözlə
görünə bilməyən necəliyi isə keyfiyyətini
bildirir. Bu baxımdan,
əlamət və keyfiyyət bildirən sifətlər konkret və mücərrəd isimlərə
oxşayır. Məsələn: "torpaq"
ismi gözlə göründüyü
kimi, "qara torpaq" dedikdə də onun
rəngini görmək olur. "Fikir" ismini görə
bilmədiyimiz kimi, "ağıllı fikir" birləşməsində də onun keyfiyyətini görə bilmərik.
Buradan belə nəticəyə
gəlmək olar ki, sifət əşyanın necəliyini
bildirdiyindən aid olduğu ismin, əsasən, əvvəlində
gələcək və necə? nə cür? hansı?
suallarına cavab verəcək.
Şagirdlərə dərslikdəki
məlumatı oxutduqdan sonra BİBÖ cədvəlini təqdim
edirəm. Şagirdlər özləri müstəqil şəkildə
cədvəli doldururlar.
BİBÖ
Bilirəm: Sifətin
suallarını necəlik bildirməsini.
İstəyirəm biləm:
Sifətin tərifini, Sifətləri cümlələrdə
işlətməyi. Sifətlərin məna növlərini.
Öyrəndim: Sifətin
əlamət və keyfiyyət bildirmək fərqini.
Cədvəli doldurduqdan
sonra şagirdləri zıq-zaq üsulu ilə qruplara
ayırıram:
İgidlər qrupu: 1234,
1111
Yaşlılar qrupu:
1234, 2222
Qəhrəmanlar qrupu:
1234, 3333
Qırmızılar
qrupu: 1234, 4444
Qruplara
tapşırıq yazılmış kartoçkaları və
işçi vərəqlərini paylayır,
aşağıdakı tapşırıqlar verirəm:
1-ci qrup: verilmiş isimlərin
əlamət və keyfiyyətlərini yazın (Vətən,
şagird).
2-ci qrup: öyrəndikləri
biliklər əsasında sifətin tərifini yazın.
3-cü qrup: verilmiş
sifətləri cümlədə işlədin (igid, qəhrəman,
yaşıl, qırmızı, şirin).
4-cü qrup: verilmiş
cümlələrdəki sifətləri seçib yazın
(1. Qızmar Günəş şüaları isti yayda bütün canlı varlıqlara əziyyət verir. 2.
Böyük evin qarşısında
olan kiçik bağçadakı ətirli güllər
adamı valeh edirdi).
İgidlər qrupu
klaster üsulundan istifadə etməklə tapşırığı
yerinə yetirir:
Vətən -: Şagird -:
Doğma Çalışqan
Böyük Nümunəvi
Ulu Əlaçı
Əziz Tənbəl
Gözəl Savadlı
Yaşlılar
qrupundakı şagirdlər biliklərinə əsaslanaraq sifətin
tərifini yazırlar:
Sifət əşyanın
əlamət və keyfiyyətini bildirən, necə? nə
cür? hansı? suallarına cavab verən əsas nitq hissəsidir
Qəhrəmanlar qrupuna
daxil olanlar təqdim edilmiş sifətləri cümlələrdə
işlədirlər:
1.İgid
döyüşçülər Vətən uğrunda
canlarından keçdilər.
2.Bayrağımızdakı
yaşıl rəng İslamın rəmzidir.
3.Azadlığı bizə
bəxş edən qəhrəman oğullara eşq olsun!
4.Şirin dil insan ürəyinin
açarıdır.
5.Bağçadakı qırmızı
güllər çox
xoşuma gəlir.
Qırmızılar qrupu cümlələrdəki
sifətləri seçib
yazmaqla bərabər,
onları əlamət
və keyfiyyətə
görə qruplaşdırırlar.
Cümlələrdəki sifətlər
bunlardır: qızmar,
isti, canlı, böyük, kiçik, ətirli.
Qızmar, isti, canlı, ətirli sifətləri keyfiyyət; böyük, kiçik, sifətləri
əlamət bildirir.
Qruplar öz işlərini təqdim edib fikir mübadiləsi etdikdən sonra ümumiləşdirmə aparıram. Bu mərhələni də yekunlaşdırdıqdan sonra
qiymətləndirmə cədvəlini
qruplara təqdim edirəm. Qruplar həm özlərini,
həm də digər qrupları qiymətləndirirlər.
Yaradıcı tətbiqetməni
ev tapşırığı
formasında şagirdlərə
təqdim edirəm:
Ədəbiyyat dərsliyinizdən tərkibində
sifət işlənmiş
10 cümlə seçib
yazın. Həmin sifətləri əlamət
və keyfiyyət bildirməsinə görə
qruplaşdırın, sualını
qeyd edin.
Təbii ki, dərsin səmərəliliyi
sonrakı dərsdə bəlli olur. Şifahi sorğu və
testlərlə yoxlama şagirdlərin mövzunu yüksək
səviyyədə mənimsədiklərini aşkara
çıxarır.
Rəfail MƏMMƏDOV
Azərbaycan müəllimi.-
2010.- 24 sentyabr.- S.4.