Riyaziyyat dərslikləri müəllim və şagirdləri qane edirmi?
Bu sual günün
aktual suallarından biridir. Daim müzakirə
mövzusuna çevrilir.
Bir fənn müəllimi kimi bu suala
aydınlıq gətirmək
məqsədi ilə bəzi araşdırmalar aparmaq qərarına gəldim. Bunun üçün IX sinif "Cəbr" dərsliyini seçdim.
Ona görə ki, IX sinif buraxılış
sinfidir. Bu sinif üçün hazırlanmış
dərsliyin məsuliyyəti
daha böyükdür. Dərslikdə
yeni mövzuların öyrədilməsiylə yanaşı,
əsas təhsil bazasında (V-IX siniflərdə)
öyrədilmiş mövzuları
təkrarlamaq və bilikləri kompleksləşdirmək
məqsədi qarşıda
durur. Bəs dərslik bu
tələblərə necə
cavab verir?
Dərslik 6 fəsildən ibarətdir. I fəsildə "Funksiya və onun xassələri"
öyrədilir. Funksiya haqqında
ilk anlayışlar VII-VIII siniflərdə
verilmişdir. İlk paraqraflar
bu siniflərdə keçilənlərin təkrarına
həsr olunmuşdur.
Çünki ilk anlayışları bilmədən funksiyanın
digər xassələrini
öyrənmək çətindir.
Bu biliklər təkrarlandıqdan sonra əlavə biliklər verilir. Qrafiklərin köməyilə funksiyaların təyin oblastının, qiymətlər
çoxluğunun ən
böyük və ən kiçik qiymətlərinin tapılması
qaydası konkret nümunələr üzərində
göstərilmişdir. İzahat çox sadə
dildə verilmişdir.
Şagirdlər müstəqil
şəkildə də
dərsliyin köməyi
ilə bu mövzuları
öyrənə bilərlər.
Nəzəri məlumat təqdim
olunan mövzunu tam əhatə edir. Verilən çalışmalar isə
nəzəri bilikləri
praktik olaraq möhkəmləndirməyə kömək edir. Əvvəlki dərsliklərdən
fərqli olaraq yeni dərslikdə y=f(x)+n; y=f(x-m); y=f(x-m)+n; y= -f(x); y=f(-x) funksiyaları, bu funksiyaların xassələri
və qrafiklərin çevrilməsi daha sadə dildə izah olunmuşdur. Qrafiklərin
çevrilməsini təsvir
edən şəkillərdə
müxtəlif rənglərdən
istifadə olunmuşdur
ki, bu da
müəllimin işini
daha əlverişli edir. İzahatın daha anlaşıqlı
olmasını təmin
edir. Nəzərə alsaq ki, qrafiklərdə həll olunan məsələlərə
təkcə riyaziyyatda
yox, həm də həndəsə, fizika və coğrafiya dərsliklərində
də rast gəlirik, onda mövzuların əhəmiyyətinin
nə dərəcədə
vacib olduğunu görərik.
Bərabərsizliklər mövzusunda
isə intervallar üsulu ilə həll qaydası bir çox çalışmaların
həllini asanlaşdırır
və az
vaxt ərzində çox çalışma
həll etməyə şərait yaradır. Müasir təlimdə bu, əsas şərtlərdən
biridir. Əvvəlki vəsaitlərdəki qaydalarla isə çalışmaların həlli
çox vaxt tələb edirdi. Dəyişəni modul işarəsi
daxilində olan bərabərsizliklərin həlli
daha mükəmməl
qaydada izah olunmuşdur.
Bərabərsizliklərdə bir neçə
modul işarəsi olduqda onların həlli qaydası əvvəlki dərsliklərdə
izah olunmurdu.
II fəsildə
"Tənliklər və
tənliklər sistemi"
yer alır. Bu fəsildə də dərslikdə olan yenilikləri qeyd etmək istərdim. Kvadrat tənliyə gətirilən tənliklər
mövzusunda şagirdlərin
bilik dairəsini genişləndirmək məqsədi
ilə "Qayıtma
tənlik", "Simmetrik
tənliklər", "Çəp
simmetrik tənlik"
anlayışları verilmişdir.
Onların həlli qaydaları
konkret nümunələrlə
göstərilmişdir. Dərslikdə verilən qayda
və nümunələr
bütün növlü
tənliklər və
tənliklər sistemini
əhatə edir.
Fənlərarası inteqrasiya
məqsədilə düzbucaqlının
sahəsi ilə tərəfləri arasında, düzbucaqlı
üçbucağın katetləri
ilə hipotenuz arasında, gedilən yol ilə sürət
və zaman arasında, fəhlələrin
gördüyü iş
ilə işə sərf olunan vaxt arasında əlaqəni göstərən
məsələlər verilmişdir.
Bunlar da sistem tənliklərin
köməyi ilə həll olunur.
III fəsildə
"ardıcıllıq, ədədi
və həndəsi silsilələr" öyrədilir. Bu mövzuların da əhəmiyyəti böyükdür.
Çünki qəbul
testlərində bu
tip çalışmalara üstünlük
verilir. Bunu nəzərə alaraq bu mövzulardakı
çalışmaların sayı artırılsa, daha yaxşı olar. Nəzərə alsaq ki, sinifdəki şagirdlərin
hamısının bilik
səviyyəsi eyni olmur, ona görə
ən sadədən ən mürəkkəbə
doğru çalışmalar
verilməlidir. Mövzuya aid çalışmaların əksəriyyəti
üç və dörd bənddən ibarətdir. Bəndlərin sayı artırılsa, şagirdlər tərəfindən
mənimsəmə faizi
daha da artar.
Şagirdlərin çalışma
həllinə az vaxt sərf
etmələri məqsədi
ilə ədədi silsilədə hədlər
fərqi üçün
hədlər arasında
əlaqə üçün
am=an+d(m-n); (m>n) həndəsi
silsilədə vuruq üçün
QUOTE; (m>n) hədlər üçün bm = bn qm-n; (m>n)bm=bnXqm-n; (m>n) düsturlarını
əlavə etmək məqsədəuyğundur. Bu tipli çalışmaların
sayı da dərslikdə artırılsa,
yerinə düşər.
Çünki test tapşırıqlarında
bu tipli çalışmalar üstünlük
təşkil edir. Ədədi silsilədə ədədi
orta düsturu, hədlərin xassələrini
ifadə edən düstur, həndəsi silsilədə həndəsi
orta düsturu və hədlərin xassələrini ifadə edən düstur şagirdlərin işini asanlaşdırır.
IV fəsildə "Rasional
üstlü qüvvət",
n-ci dərəcədən
kök, y=xn: funksiyaları və onların xassələri ətraflı şəkildə
izah olunur. Çalışmalar mövzunu
tam əhatə edir. Qrafiklər aydın şəkildə
verilmişdir. Ədədin kvadratı ilə hesabi kök, n-ci dərəcədən qüvvət ilə n-ci dərəcədən kök arasında əlaqə aydın şəkildə izah olunmuşdur.
V fəsildə
"Triqonometrik ifadələr"
və onların çevrilməsindən bəhs
edilir. Mövzular nisbətən çətin
olduğundan bu mövzulara geniş yer verilmişdir. Triqonometrik eyniliklər
və düsturlar və onlardan istifadə etməklə çalışmalar həllinə
aid çoxlu nümunələr
verilmişdir. Bu dərslikdə hasilin cəmə çevrilməsi
və yarımarqument düsturları əlavə
olunmuşdur. Çalışmaların çox növlü olması mövzunun daha mükəmməl mənimsənilməsinə xidmət
edir. Eyniliklərin isbatına aid çalışmalar
şagirdlərin məntiqi
təfəkkürünün inkişafı və onların analiz etmə qabiliyyətini inkişaf etdirir. Verilmiş çalışmalar mövzunu
tam əhatə edir.
VI fəsil
"Funksiyanın törəməsi
anlayışı" adlanır. Burada törəmə
haqqında anlayışlar
verildikdən sonra törəmə düsturları
verilir. Törəmənin
hesablanmasına aid çalışmalar verilmişdir,
ancaq onların sayı azdır. Törəməyə aid on dörd düstur
verildiyi halda, çalışmaların sayı
on birdir. Mövzunun tam mənimsənilməsi üçün
digər vəsaitlərdən
istifadə zərurəti
yaranır. Bu fəsildə törəmənin
köməyi ilə sürətin və təcilin hesablanmasına
aid çalışmalar riyaziyyat
və fizika fənləri arasında əlaqəni əks etdirir. Bu, müasir
tələblərə uyğundur.
VI fəsil
sonuncu olduğu üçün bu fəsildə VI-IX sinifdə
keçilmiş mövzuları
yekunlaşdırmaq məqsədi
ilə təkrar üçün çalışmalara
geniş yer verilmişdir. Dərslik maraqlı
test tapşırıqları ilə yekunlaşdırılır.
Araşdırmaların nəticəsi olaraq və təmasda olduğum bir çox müəllimlərin
qənaətlərini ifadə
edərək dərsliyin
səviyyəsinin yüksək
olduğunu qeyd etməyi özümə borc bilirəm. Fikrimcə, müəllimlər
dərsliklərə aid rəy
və təkliflərini
bildirməklə milli
dərsliklərimizin daha
mükəmməl olmasına
xidmət etmiş olar.
Akif ŞİRİNOV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 4 mart.- S.18.