Məktəb direktoru - rəhbər, pedaqoq,
tərbiyəçi
Müəllimlər müəllimi olmaq
ikiqat şərəfli və eyni zamanda ikiqat məsuliyyətli işdir.
Heydər ƏLİYEV
Ölkəmizin iyirminci əsrdə ikinci dəfə
müstəqillik qazanması və respublikamızda bazar iqtisadiyyatı münasibətlərinin qurulması yeni idarəetmə formalarının tətbiqini günün
ən vacib məsələsinə
çevirmişdir. Müasir sosial-iqtisadi
şərait bütün xalq
təsərrüfatı sahələrinin,
o cümlədən təhsilin məqsədyönlü idarə
edilməsi və bu istiqamətdə
əsaslı inkişaf
perspektivlərinin təmin
olunması həyati reallıqlarla tənzimlənməlidir.
İdarəetmə prosesində ictimai və kollektiv maraqları əhatəli
şəkildə təmin etmək yalnız bazar münasibətləri
və yeni iqtisadi qanunauyğunluqları
dərindən dərk edən idarəetmə heyətinin mövcudluğu şəraitində
həyata keçirilə bilər.
İdarəetmə
proseslərinin aparılmasında iştirakçı olan heyət
üzvləri artıq dünənki tələbatlar səviyyəsilə
kifayətlənməyərək, cəmiyyət üzvlərinin
artmaqda olan fiziki və hüquqi tələbatlarının
ödənilməsində yerinə yetirəcəkləri əmək
fəaliyyətinin əsas məqsədlərini təşkil
edir. Həmin genişmiqyaslı məqsədlərə nail
olunması isə müasir idarəetmə heyətindən
xüsusi təcrübə, bilik və kollektiv əmək vərdişlərinin
nümayiş etdirilməsi tələb olunur. Deməli, müəssisə,
təşkilat üzrə idarəetmə heyətinin səmərəli
fəaliyyəti təkcə çalışdıqları
iş sahələrində deyil, həm də cəmiyyətin
əsas inkişaf istiqamətlərini əhatə etməklə,
çevik idarəetmə üsulları vasitəsilə onlar
vaxtaşırı təkmilləşdirilməlidir. Buna nail
olmaq üçün idarəetmə proseslərini həyata
keçirən insanlar, eləcə də bütün heyət
üzvləri dinamik idarəetmə fəaliyyəti
aparmalı və bütün istehsal və qeyri-istehsal sahələrinin
qarşılıqlı əlaqə və xüsusiyyətlərindən
irəli gələn çevik idarəetmə üsulları
işləyib hazırlamalıdırlar. Bu iş isə, ilk
növbədə, mövcud əmək və hüquq
qanunvericiliyini daha yaxşı bilən, geniş idarəetmə
təcrübəsinə malik olan bacarıqlı insanlar tərəfindən
həyata keçirilə bilər. Digər tərəfdən,
müəssisənin, təşkilatın perspektiv
inkişafını həyata keçirən idarəetmə
heyəti bütün iş sahələrində
çalışan işçilərin kollektiv səylərinin
vahid lider - başçı tərəfindən və ya mərkəzləşdirilmiş
idarəetmə heyəti vasitəsilə aparılmasına
nail olmaqdır.
Qeyd
etmək lazımdır ki,
bütün ictimai-iqtisadi quruluşlarda hökm sürən
siyasi-sosial durumdan asılı olan idarəetmə prosesləri
insanlar tərəfindən həyata keçirilmiş və
bu proses indiki bazar münasibətləri şəraitində
xüsusilə daha aktual əhəmiyyətə malikdir. Bu
baxımdan, idarəetmə fəaliyyətinin əsas təşkilatçısı
və ilhamverici qüvvəsi olan insanlar əvvəlki
dövrlərə nisbətən daha bacarıqlı olmaqla
şüurlu - yaradıcı əmək fəaliyyətinin
adi iştirakçısından idarənin, kollektivin
sayılıb-seçilən və hamı tərəfindən
qəbul edilən vahid rəhbərinə çevrilməlidir.
Bütün heyət - pedaqoji kollektiv üzvləri tərəfindən
aparılan idarəetmə fəaliyyəti yüksək səmərəlilik
göstəricilərinə malik olduqda, sağlam
inkişaflı fərdi və kollektiv perspektivlərə malik
olmaq mümkündür. Heyətin idarəetmə fəaliyyətinin
insan amilləri ilə sıx surətdə bağlı
olduğunu nəzərə alaraq onun daim yeniləşməsi
və cəmiyyətin həyatında aparıcı mövqe
tutması istər sosial-siyasi baxımdan, istərsə də
iqtisadi inkişaf baxımından olduqca əhəmiyyətli və
zəruri prosesdir.
***
Bəşəriyyətin
fəaliyyət sahələrindən biri də təhsil sahəsidir.
Təhsil sistemi çoxpilləli və çoxcəhətli
mürəkkəb infrastruktura malik sistemdir. Bu sistemin ən
geniş sahəsi ümumi təhsil sahəsi - ümumtəhsil
məktəbləri şəbəkəsidir.
Məktəb
bütün dövrlərdə və zamanlarda xalq və
dövlət tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş
və həmişə diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. Böyük mütəfəkkirlər
məktəbin cəmiyyətdəki misilsiz rolunu yüksək
qiymətləndirərək onun xalq üçün nə qədər
əhəmiyyət kəsb etdiyini söyləmişlər. Böyük
Fransa burjua inqilabının rəhbərlərindən biri
olan J.Danton deyirdi ki, "Çörəkdən sonra xalq
üçün ən mühüm, ən əhəmiyyətli
şey məktəbdir". "Məktəb yetişməkdə
olan nəslin fikri, düşüncəsi formalaşan bir
emalatxanadır, əgər gələcəyi əldən vermək
istəmirsənsə, onu əldə möhkəm saxlamaq
lazımdır" (A.Barbüs).
Məktəb
- böyüməkdə olan nəsillərin təlimi və tərbiyəsini
mütəşəkkil şəkildə həyata keçirən
təlim-tərbiyə müəssisəsidir. (Pedaqoqiçeskiy
slovar, M. 1960, str. 588). Məktəb
- yetişməkdə olan
nəslə təlim və tərbiyə verən təlim-tərbiyə
müəssisəsidir. (Azərbaycan dilinin izahlı
lüğəti, III c. s. 329,
B.2006).
Belə
bir müəssisənin fəaliyyətinin uğuru ona kimin rəhbərlik
etməsindən - direktorun kim olmasından çox
asılıdır. Yeni cəmiyyətdə, yeni şəraitdə
məktəbin idarə edilməsi məktəb direktorundan nəinki
tədris prosesinin təşkilini bacarmağı, eyni zamanda onu maksimal effektli etməyi
tələb edir.
Bazar iqtisadiyyatı şəraitində məktəb direktoru hər gün müəssisədə adi səliqə-sahman yaratmaqdan tutmuş, təlim-tərbiyənin keyfiyyətini yüksəltməyin yollarını müəyyənləşdirməyə qədər çox vacib və operativ iş aparmalı və müvafiq qərarlar qəbul etməli olur. Bu da direktordan dərin bilik, bacarıq, peşəkarlıq, səriştəlilik, çeviklik tələb edir. Bəs məktəb direktoru kimdir, idarəedən-menecer, pedaqoq, yoxsa tərbiyəçidir?
Hazırda bu problem çox aktualdır.
Birincisi,
təhsil müəssisəsi
- məktəb sosial sahənin elə fəaliyyət obyektidir ki, burada müəssisənin
əsas rəhbəri
- direktor məktəbin
idarə olunmasını
dörd istiqamətdə
aparır: pedaqoji, şagird, valideyn kollektivlərini və obyektin maliyyə-təsərrüfat
fəaliyyətinin tənzimlənməsini
müvafiq normativ-hüquqi
sənədlər əsasında
həyata keçirir.
Ona görə də direktor son dərəcə
bilikli pedaqoq, gözəl təşkilatçı
olmaqla, hüquqi və iqtisadi biliklərə də sahib
olmalıdır. Digər tərəfdən,
direktor müəllimdir.
O ozü dərs aparır, müəllimlərin
dərslərini dinləyib
təhlil edir, tövsiyələr verir, onların yaradıcı qabiliyyətlərini üzə
çıxarır, onlar
üçün əlverişli
iş şəraiti yaradır, onların peşəkarlığının artırılmasına qayğı
göstərir və
s. Bu deyilənləri müasir
tələblər səviyyəsində
həyata keçirmək
üçün direktor
pedaqogika və psixologiyanı, o cümlədən
pedaqoji psixologiyanı
və yaş fiziologiyası və psixologiyasını yaxşı
bilməli, ümumiyyətlə
bütövlükdə müəllim
əməyinin mahiyyətini
dərindən dərk
etməlidir.
İkincisi,
təhsil qarşısında qoyulan müasir tələblər
məktəb direktorundan çevik idarəetmə tələb
edir. Bu onunla bağlıdır ki, təhsil özü -
özlüyündə çox böyük sayda maraqları,
proqramları özündə birləşdirən qlobal
instituta çevrilir. Bütün bunların öhdəsindən
layiqincə gəlmək üçün sadəcə müəllim
olmaq kifayət deyildir. Məktəb iqtisadiyyatı və maliyyələşdirilməsi
məsələlərinin idarə edilməsi üzrə də
ixtisaslaşmaq vacibdir. Müasir məktəblərdə əsas
məsələ təlim-tərbiyə prosesini yaxşı
bilən, strateji düşüncəyə malik idarəedicilər
- məktəb direktorları hazırlamaqdan ibarət
olmalıdır. İdarəedici kadrların yeniləşdirilməsi
nəticədə müasir məktəbin
qarşısında duran əsas problemin - təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə səbəb olmalıdır.
Üçüncüsü,
məktəb direktorunun yeni pedaqoji texnologiyalara bacarıqla yiyələnməsi
həyati zərurətdir. Direktor məktəbin idarə edilməsi
ilə bağlı öz şəxsi təcrübəsində
müasir texnologiyalardan istifadə etməyin nə qədər
mühüm olmasına inanmalı, yeni texnologiyalardan istifadənin
vacibliyini dərk etməli və onu mənimsəməli və
tətbiq etməyi
bacarmalıdır. Direktorun İKT-yə belə
münasibəti pedaqoji kollektivə sirayət edir, onun fəaliyyətinin
aktivləşməsinə təkan verir.
Qeyd
edilənlərdən aydın olur ki, yeni cəmiyyətin tələblərinə
uyğun olaraq təhsil menecmentinin (idarəetmə elminin)
formalaşdırılmasına ciddi ehtiyac vardır.
Məktəb
menecmenti qarşıya qoyulan məqsəd və vəzifələri
həyata keçirməklə bağlı kadrların idarə
olunmasında, onların fəaliyyətinin koordinasiya edilməsində,
eyni zamanda nəzarətin və görülən işlərin
təhlilinin aparılmasında direktora yaxından kömək
etməlidir.
Pedaqoji
sahədə menecment nədir?
Pedaqoji
menecment - məktəbdə təlim-tərbiyə prosesinin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinə yönəldilmiş
prinsiplərin, metodların, təşkilati formaların və
texnoloji vasitələrin məcmusudur.
Dördüncüsü,
müasir məktəb direktoru təhsilin qabaqlayıcı
xarakterini təmin etməyi, bu gün üçün vacib
olan, sabah isə daha vacib olacaq məsələləri
qaldırmağı və onların həlli yollarını
tapmağı bacarmalıdır. Məhz belə məktəb
direktoru peşəkar və
bacarıqlı idarəedici ola bilər.
Deyilənlərdən
bu qənaətə gəlmək olar ki, müasir mərhələdə
ölkəmizdə mövcud olan məktəbi idarəetmə
təcrübəsi göstərir ki, yeni tipli rəhbərin -
təhsil menecerinin hazırlanmasına çox ciddi ehtiyac
vardır. Təhsildə gedən sürətli dəyişikliklər
şəraitində menecment üzrə yalnız akademik səriştəyə
malik olmaqla kifayətlənmək yox, eyni zamanda həyata
keçirilən dəyişikliklərin, yeniliklərin mahiyyətini
və xarakterini, onların normativ-hüquqi təminatını,
təhsilin idarə edilməsini tənzimləyən
bütün qanunvericilik bazasını yaxşı bilməlidir.
Başqa sözlə, Azərbaycan təhsilinin özünəməxsus
spesifik, ölkəmizin təhsil sisteminin xarakterinə
uyğun menecmenti formalaşmalıdır.
Bazar
iqtisadiyyatı cəmiyyətinin müasir məktəb
qarşısında qoyduğu tələbləri vaxtında və
keyfiyyətlə həll etmək baxımından məktəb
rəhbərlərinə kömək məqsədilə Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutu və Bakı Pedaqoji
Kadrların İxtisasartırma və Yenidənhazırlanma
İnstitutu tərəfindən beynəlxalq təcrübəyə
əsaslanan menecment elminin prinsiplərini, menecerlik idarə
üsullarını özündə əks etdirən təhsil
menecerləri - ümumtəhsil məktəblərinin direktor və
müavinləri üçün ixtisasartırma
kurslarının tədris-tematik planları
hazırlanmış və həmin planlar üzrə məktəb
rəhbərləri idarəetmənin yeni metodlarının nəzəriyyəsi
və praktikası ilə tanış edilirlər. Müasir Təhsil
və Tədrisə Yardım Mərkəzi və
Açıq Cəmiyyət İnstitutu - Yardım Fondu tərəfindən
"Məktəb liderliyinin inkişaf layihəsi" üzrə
keçirilən təlimlərdə məktəb rəhbərlərinin
peşəkarlığının artırılması ilə
yanaşı, onlara idarəetmənin problemli aspektlərinin
praktik həlli yollarını da mənimsətməyə
çalışmışlar.
Cəmiyyətimizin
müasir inkişaf səviyyəsi məktəbdə təlim-tərbiyənin
səviyyəsini daha da yüksəltməyi təkidlə tələb
edir. Bu gün şagirdlərə müəyyən həcmdə
biliklərin verilməsi kifayət deyil, onlara məktəb illərindən
əməksevərliyi, axtarıcılığı,
yaradıcı düşünməyi, bilikləri müstəqil
surətdə əldə etməyi, əxz edilən nəzəri
biliklərin həyata tətbiqini, gündən-günə
artan elmi informasiya axınında düzgün istiqamət
götürməyi aşılamaq gərəkdir.
(Ardı var)
Arif MURADOV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 11
mart.- S.5.