Bir qrup təhsil
işçisi məktəbəqədər təhsil sahəsində
Finlandiya təcrübəsini öyrənib
Azərbaycan
Respublikası təhsil nazirinin əmrinə əsasən biz -
bir qrup nümayəndə heyəti məktəbəqədər
təhsil sahəsində qazanılmış təcrübələri
öyrənmək məqsədilə Finlandiyada birhəftəlik
tədris səfərində olduq. Finlandiya Avropanın
şimalında, Baltik dənizinin sahilində yerləşir.
Bir tərəfdən Rusiya, digər tərəfdən
Norveç və İsveçlə həmsərhəddir.
Ölkə ərazisinin çox hissəsi (əsasən cənubu)
düzənlikdir. Ölkənin şimalını və şərqini
400-600 metrə çatan yüksəkliklər, şimal-qərbini
Skandinaviya yaylası tutur. Meşələr onun zəngin təbii
sərvətlərə malik olmasından xəbər verir.
187888 göl Finlandiyaya əsrarəngiz bir gözəllik bəxş
edir, onu dünyanın digər ölkələrindən fərqləndirir.
Finlandiya 1995-ci ildə Avropa Birliyinə daxil edilmişdir.
2002-ci ildən onun pul vahidi avrodur. Fin və İsveç dilləri
onun rəsmi dilləridir. Paytaxtı Helsinki şəhəridir.
Ümumi mənzərə
Finlandiya
həm də bir ölkə olaraq özünün təhsil
sistemi ilə dünyada məşhurdur. Heç
də təsadüfi deyil ki, son illərdə beynəlxalq qiymətləndirmənin
nəticələrinə görə yüksək yer
qazanmış ölkələrin cərgəsində
Finlandiyanın da adı çəkilir. Şübhəsiz,
dünyanın təhsil meridianında belə bir uğurun
qazanılmasını stimullaşdıran səbəblər
vardır. Biz Finlandiyanın Təhsil və Mədəniyyət
Nazirliyində olarkən təhsil məsələləri
üzrə müşavir cənab Reijo Atrolainen bu məsələdən
bəhs edərək onu Finlandiyanın təhsil siyasəti ilə
əlaqələndirdi. Ölkənin demokratik təhsil
sistemindəki özünəməxsus cəhətlərdən
danışdı. Oradakı məktəblərin
əksəriyyətinin dövlət və bələdiyyə
mülkiyyəti olmasını, özəl məktəblərin
təhsil haqqı olmadan fəaliyyət göstərdiyini
vurğuladı. Eyni zamanda onların maliyyələşdirilməsindən
bəhs edərkən bildirdi ki, məktəblərin
50%-i dövlət tərəfindən maliyyələşdirilir,
qalan məktəblərin xərci isə yerli hökumətlər tərəfindən verilir. Maliyyələşdirilmə
daha ümumi prinsiplər əsasında qurulduğundan ən
kiçik ödəniş əməliyyatlarının
göstərilməsi cəhdi ləğv edilmişdir. Məktəblərin
büdcəsinə verilən maliyyə vəsaiti ümumi
şəkildə, xırdalanmamış təqdim olunur. Sonra
məktəblər həmin maliyyə vəsaitini
ehtiyaclarına uyğun olaraq özləri
planlaşdırır və xərcləyirlər. Finlandiyada
müəllimlərin əməkhaqqına üç amil təsir
edir: vəzifə, təcrübə və yerli şərait.
Qalan hallarda əməkhaqları qəbul olunmuş ümumi
qaydalara əsasən verilir. Mərkəzdənqaçma
prinsipləri əsasında qurulan Finlandiya təhsilində məsuliyyət
daha çox məktəblərin üzərinə
düşür. Məktəblər göstərdikləri təhsil
fəaliyyəti sahəsində cavabdehlik daşıyırlar.
Bu məsuliyyət daim onları izləyir, kiminsə
qarşısında hesabatlı olmağa təşviq edir.
Finlandiyada
ümumi təhsil dünyanın bir çox ölkələrində
olduğu kimi, onikiillikdir. I-IX siniflər icbari təhsil hesab
olunur. 1-6-cı siniflər ibtidai təhsil səviyyəsi kimi
fəaliyyət göstərir. Bütün təhsil müəssisələri
keyfiyyətli nəticə qazanmağa malik olan normal təhsil
strukturları kimi qəbul edilir. Ona görə də hər
hansı təhsil müəssisəsinin keyfiyyətli struktur
olması onların seçilməsi işini asanlaşdırır.
Valideynlər uşaqlarını oxutmaq üçün istənilən
məktəbi yaxşı təcrübəsi olan məktəb
kimi seçə bilirlər.
Finlandiyada son təhsil islahatları
2003-cü ilə təsadüf edir.
İslahatlar humanist və demokratik prinsiplər əsasında
qurulduğundan onun idarəetmə sistemində ciddi dəyişikliklər
aparılmışdır. Artıq ötən əsrin
90-cı illərindən etibarən məktəb
inspeksiyası ləğv olunmuşdur. Onun əvəzində
qiymətləndirmə qurumları fəaliyyət göstərir:
qiymətləndirməni ümumtəhsil sahəsində
Ümumtəhsildə Qiymətləndirmə Şurası, ali təhsil sahəsində isə Ali Təhsildə
Qiymətləndirmə Şurası həyata keçirir. Ölkə səviyyəsində həyata
keçirilən milli qiymətləndirmə zamanı müəyyən
olunmuş prinsiplər əsasında məktəblər
seçilir və qiymətləndirmə aparılır.
Nəticələr ümumiləşdirilərək
seçilmiş həmin məktəblərin nümunəsində
qərarlar qəbul olunur. Qiymətləndirmənin
bütün məktəblərdə keçirilməməsinin
əsas səbəbi təhsil müəssisələrində
bərabər imkanları formalaşdırmaqla onların
arasında rəqabətin yaranmaması, bununla ölkə
üzrə bütün təhsil müəssisələrində
uyğun keyfiyyət səviyyəsinin saxlanılmasından
ibarətdir.
Finlandiyada təhsil ölkənin prioritet
sahələrindən biri hesab edilir və onun daim inkişaf
etdirilməsi başlıca siyasət kimi diqqət mərkəzində
saxlanılır. Bu siyasətin davam etdirilməsində
dövlət və bələdiyyələr aparıcı rol
oynayır. Hər bir məktəbə fəaliyyətini
qurmaqda sərbəstlik verilir: onlar müstəqil olaraq öz
işini planlaşdırır və həyata keçirir. Bu
ölkədə icbari təhsil 7 yaşdan başlayır və
9 il davam edir. Ümumtəhsil məktəbləri
iki mərhələdə fəaliyyət göstərir:
kiçik ümumtəhsil məktəbi (I-VI siniflər); böyük
ümumtəhsil məktəbi (VII-IX siniflər). Kiçik ümumtəhsil məktəblərində
bütün fənlər bir müəllim tərəfindən
aparılır. Finlandiyada təhsil pulsuzdur. Həm
dövlət, həm də özəl məktəblər
dövlət tərəfindən maliyyələşdirilir.
Özəl məktəblər maliyyələşdirilərkən
dövlət məktəblərindən fərqli olaraq onlardan
xidmət paketi (qidalanma, tibbi xidmət, pulsuz təlim
materialları və məktəb nəqliyyatı) tələb
olunur. Ümumtəhsil məktəbini bitirənlərin,
demək olar ki, hamısı orta təhsilə cəlb edilir,
liseylərdə və texniki peşə məktəblərində
təhsil alırlar.
Liseylər, əsasən, universitetlər
üçün kadr hazırlayır. Orada təhsil müddəti 3 ildir. Texniki peşə məktəblərində isə 3
illik təhsili başa vuranlara orta peşə təhsilini
bitirmələri barədə attestat verirlər. Aparılan son hesablamalara əsasən Finlandiyada sənaye
üzrə 53 peşə təhsili verilir. Söz yox ki, bu, müasir Finlandiyada cəmiyyətin
ehtiyac və tələbatlarının təzahürü kimi
meydana çıxır. Ölkə miqyasında ali məktəblərin yaradılmasında
başlıca tələblərdən biri cəmiyyətin tələbat
və ehtiyaclarına uyğunluqdur. Finlandiyada ali
təhsil müəssisələri iki qrupa ayrılır:
universitetlər, politexniklər. Politexniklərin
sayı 25 olmaqla nisbətən çoxluq təşkil edir.
İzah olunduğuna görə, bu, ölkənin
sənaye və təsərrüfat sahələrindəki
mütəxəssislərə olan ehtiyacla bağlıdır.
Ölkədə olan universitetlərin sayı isə
16-dır.
Müəllimlərin məktəblərə
götürülməsi, yaxud hansısa səbəbdən məktəbdən
çıxarılması onun rəhbərliyi tərəfindən
həyata keçirilir.
Hər il əhalinin 50
%-i hər hansı təhsil proqramlarında iştirak edir. Bu
işdə ölkənin ali təhsil
müəssisələri fəal iştirakçı olurlar.
Uşaqlara
qayğı mərkəzi
1-6 yaş arasında isə
uşaqların cəlb olunduğu müəssisələr
uşaqlara qayğı mərkəzi adlanır.
Bu mərkəzlər ölkədə geniş
yayılmaqla daha çox cəmiyyətin ehtiyac və tələbatlarının
ödənilməsi istiqamətində fəaliyyət göstərir.
Onlar müxtəlif formalarda təşkil olunmaqla bir-birlərindən
fərqlənir: gün ərzində fəaliyyət göstərən
(qısamüddətli) mərkəzlər; sutka ərzində
fəaliyyət göstərən mərkəzlər; ailəyə
qayğı mərkəzləri; oyun parkları və s.
Qayğı mərkəzlərində
uşaqlar böyük, orta və kiçik yaş
qruplarına bölünmürlər. Onlar, əsasən, iki yaş qrupuna uyğun olaraq
qruplaşdırılırlar. Bu zaman 1-3
yaşlıların bir, 4-6 yaşlıların isə bir olmasına
üstünlük verilir. 3 yaşa qədər
olan 4 uşağa bir müəllim, 4 yaşdan yuxarı olan hər
7 uşağa bir müəllim təhkim olunur. Beləliklə, hər qrupa 21 uşaq qəbul edilir
və onlarla ardıcıl və sistemli olaraq məşğələlər
keçirilir. Hər bir müəssisə
müstəqil olaraq kurikulumlar hazırlayır və onun
reallaşdırılması üçün silsilə tədbirlər
həyata keçirir, özünəməxsus gün rejimi ilə
işləyir.
Uşaqlar 10-11 aylığından
qayğı mərkəzlərinə cəlb olunurlar.
Bu müddətdə uşaqları mütəmadi
müayinədən keçirmək üçün pulsuz fəaliyyət
göstərən tibbi klinikalara müraciət edilir. Ailələr uşaqları 5 yaşında ailəyə
dəstək mərkəzinə gətirir, onları tibbi
yoxlamadan keçirirlər. Əgər
problem olarsa, müvafiq tədbirlər görürlər.
Valideynin dekret vaxtı bitdikdə dövlətin
mövcud qaydalarına görə uşaq hər hansı
bağçada yerləşdirilir. Bu zaman ən yaxşı uşaqlara qayğı mərkəzi
axtarmağa ehtiyac qalmır. Çünki
hər bir belə mərkəz özünün keyfiyyətli
fəaliyyəti ilə digərlərindən o qədər də
fərqlənmir. Onların, demək olar
ki, hamısı uyğun səviyyədə, eyni məsuliyyətlə
fəaliyyət göstərir.
Uşaqlara qayğı mərkəzlərində
fəaliyyət rəsmi məşğələ formasında
deyil, sərbəst təşkil olunur.
Müəllimlərə imkan verilir ki, onlar uşaqların sadəcə
fəaliyyətini
təşkil etsinlər. Onların
ümumi inkişafını təmin edə bilsinlər.
Bu mərkəzlərdə uşaqların
fəaliyyətləri başlıca olaraq
aşağıdakı istiqamətlərdə təşkil
edilir:
* Oyun
* Hərəkətlilik (fiziki inkişaf)
* İncəsənət (estetika)
* Ətraf aləmlə tanışlıq
(idrak)
Qeyd olunan istiqamətlərdə
uşaqların fəaliyyətini daha səmərəli qurmaq
üçün müəllimlərdən xüsusi
hazırlıq işini təşkil etmək və onu məqsədəuyğun
formada həyata keçirmək tələb olunur.
Bunun üçün müəllimlər, ilk növbədə,
uşaqlarla tanış olur, onlar barəsində
ümumi məlumat alırlar. Müəllimlər, eyni zamanda
valideynlərlə də tanış olur,
uşaq barədə təəssüratlarını
tamamlamaqla nisbətən təfərrüatlı məlumat
almaq, uşaqların bir sıra fərdi keyfiyyətləri barədə
mülahizələrini bölüşmək və nəticədə
uşaq üçün fərdi təhsil planı hazırlamaq
üçün müzakirələr aparırlar. Nəticədə uşağın inkişafı ilə
bağlı strateji fəaliyyət xətti müəyyən
olunduqdan sonra onun tətbiqinə başlayırlar. Uşağın fiziki, idraki, hissi-emosional və
ünsiyyət bacarıqlarının inkişaf etdirilməsini
xüsusi olaraq diqqət mərkəzində saxlayırlar.
Bütün fəaliyyətlər maraq üzərində
qurulur. Uşaqlar
stimullaşdırılmaqla axtarıcılığa,
yaradıcılığa söykənən fəaliyyətə
təşviq olunurlar.
Uşaqlara qayğı mərkəzlərində
ilk gündən valideynlərlə əməkdaşlıq əlaqələri
qurulur. Uşaqlar üçün fərdi
planların hazırlanmasından başlayaraq bütün
işlərdə valideynlər fəal iştirakçı kimi
çıxış edir, övladlarının
ümumi inkişafını ardıcıl olaraq izləmək
imkanı qazanırlar. İl ərzində uşaqların fəaliyyəti
barədə valideynlərə ardıcıl olaraq məlumatlar
verilir: uşaqların hazırladıqları əl işlərinin
nümunələri, onlara dair fotolar, eləcə də
uşaqların iştirak etdikləri tədbirlərin elektron
variantı disk formasında valideynlərə göndərilir.
Onların proseslə tanışlığı
təmin olunmaqla yanaşı, görülmüş işlərə
dair münasibətləri öyrənilir.
Finlandiyada məktəbəqədər təhsil
dedikdə 6-7 yaşlıların təhsili başa
düşülür. Əslində
bu, məktəbə hazırlıq mərhələsi kimi
xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Ölkənin 5 yaşlılarının 99%-i məktəbəqədər
təhsilə cəlb olunur və hazırlıq keçərək
məktəbə gedir. Məhz bu mərhələ
məktəbəqədər təhsil adlanır və
inkişafının hazırkı mərhələsində
ümumi təhsilin əsasını təşkil etməklə
xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Finlandiyada bağça yaşlı uşağı olan
valideynlərin xüsusi imtiyazları vardır: körpəsi
olan ana və ya ata uşağa baxmaq üçün məzuniyyət
almaq hüququna malikdir. Əgər valideyn müəyyən
səbəbdən uşağını bağçaya qoymaq
imkanına malik deyilsə, o zaman onlardan biri uşağa baxmaq
üçün evdə qalmalı olur və bunun müqabilində
əlavə olaraq ailəyə 500 avro verilir.
Məktəbəqədər
təhsil kurikulumu
Məktəbəqədər təhsil sahəsində
fəaliyyətlərin ölkə miqyasında
nizamlanmasında kurikulumların əvəzsiz rolu vardır.
Ona görə də bu kurikulumların xüsusi
qaydada, müəyyən ardıcıllıqla
hazırlanması əsas tələb kimi gözlənilir.
Finlandiyada ölkə üzrə
kurikulumların özünəməxsus şəcərəsi
vardır. Burada kurikulumlar barəsində
kimdən soruşularsa, o, həmin anda aşağıdakı
sxemi təqdim etməklə onun
ardıcıllığını şərh edir.
Finlandiyada təhsilin məzmununun, eləcə
də digər texnologiyaların qurulmasına münasibət də
yeni xarakterdədir. Bir qayda olaraq Milli Kurikulum Təhsil
üzrə Milli Şura tərəfindən hazırlanır.
Bu işə müəllimlər, valideynlər,
şagirdlər, eləcə də cəmiyyətin digər
üzvləri cəlb olunurlar.
Milli səviyyədə
yaradılmış bu kurikulumlar
bütün ölkə üçün eynidir. Orada bütün məktəblər
üçün eyni olan xüsusiyyətlər ifadə edilir.
Məktəblər isə, öz növbələrində,
özlərinə məxsus kurikulumlar hazırlayırlar.
Milli Kurikulumlarda olan ümumi müddəaları
konkretləşdirməklə məktəb səviyyəsində
təfərrüatlı bir sənəd
formalaşdırırlar. Bu zaman məktəbin
şəraiti, müəllim və şagirdlərin potensial
imkanları nəzərə alınır. Finlandiyada məktəbəqədər təhsil
özünəməxsus kurikulumu ilə fərqlənir.
2000-ci ildə qəbul olunmuş, sonralar təkmilləşdirilən
bu kurikulum ümumi prinsiplərə görə dünyəvi
xarakter daşıyır və inkişafetdiriciliyi
baxımından daha çox diqqəti cəlb edir. Bu sənəd birdən-birə deyil, cəmiyyətin
qazanmış olduğu dəyərlər üzərində
qurulmuşdur. Bu zaman cəmiyyətin
ehtiyacı, tələbatları öyrənilmiş və
kurikulumların hazırlanmasında onlar nəzərə
alınmışdır.
Məktəbəqədər təhsilin
baza kurikulumu hazırlanarkən uşaqların fiziki, psixoloji,
sosial, idraki və emosional inkişafının dəstəklənməsi,
yaranacaq risklərin
aradan qaldırılması zəruri hesab edilmişdir. Eyni zamanda uşaqların sağlam özünüdərkinin
güclənməsi, müvafiq biliklərə yiyələnmələri,
nəyin düz, nəyin yanlış olması barədə
bacarıqları mənimsəmələri, nitq mədəniyyətinə
bələd olmaları, təbiət, insanların qurduğu ətraf
mühit haqqında zəruri bacarıqları əldə etmələri
vacib bilinmişdir.
Bu səbəbdən də kurikulumun
strukturunda məktəbəqədər təhsilin rolu və əhəmiyyəti,
zəruri bacarıqlar, tədris mühiti, iş metodları,
inteqrasiya imkanları, zəruri biliklər, ümumi dəstək
olaraq valideyn və qəyyumlarla
əlaqə, uşağın məktəbəqədər təhsil
planı, qiymətləndirmə, xüsusi dəstəyə
ehtiyacı olan uşaqlarla iş, fərdi pedaqoji sistem və
ya prinsiplərə əsaslanma
məsələləri nəzərə
alınmışdır.
Finlandiyada hazırlanmış mövcud məktəbəqədər
kurikulum təhsil prosesində uşaqların fərdi
inkişafını dəstəkləməklə onların
daha məqsədəuyğun istiqamətə yönəlməsində
həlledici rol oynayır. Ən başlıcası uşağın
sosiallaşması, idraki, fiziki qabiliyyətinin inkişaf
etdirilməsinə imkan yaradır. Kurikulumlar
inkişafyönümlü, dinamik xarakter daşımaqla
yanaşı, həm də ardıcıl və sistemli
yaradıcı fəaliyyətə təminat verir. Müxtəlif inkişaf səviyyəsində olan,
eləcə də əqlində, fiziki inkişafında
müxtəlif qüsurlar olan uşaqların əhatə
olunması da bu ölkədə kurikulumların başlıca
cəhəti kimi maraq doğurur.
Bu kurikulumların ümumi cəhəti
ondan ibarətdir ki, onların heç birində standartlar
verilmir. Uşaqlara öyrədiləcək
məzmunun, onların inkişafını tənzimləyən
nəticələrin ifadə edilməsindən yan
keçilir. Orada yalnız ümumi tələblərə,
prosedur qaydalara üstün yer ayrılır.
Milli kurikulumlara əsasən hazırlanan
şəhər kurikulumlarında başlıca olaraq yerli
xüsusiyyətlərə üstünlük verilir, milli səviyyəli
ümumi tələblərin gözlənilməsi diqqət mərkəzində
saxlanılır. Qayğı mərkəzlərinin
kurikulumlarının hazırlanması zamanı milli və
şəhər səviyyəli kurikulumların tələblərini
nəzərə almaqla qayğı mərkəzlərinin məhz
özünəməxsus olan sənədin yaradılması əsas şərtlərdən
hesab edilir. Qayğı mərkəzlərində
əhalinin tərkibi, onun mənəvi-psixoloji xüsusiyyətləri
əsas göstəricilərdən biri kimi
götürülür.
Finlandiyada 6-7 yaşlı uşaqları əhatə
edən məktəbəqədər təhsil qisamüddətli
bir dövr olsa da, çox ciddi və həlledici rola malikdir.
Uşaqlar bu dövrdə mahiyyət etibarı
ilə məktəbə hazırlaşırlar. Müəllim bütün fəaliyyətini
uşaqların məktəb təhsilinə
hazırlanmasına yönəldir.
Bu dövrdə uşaqları inkişaf
etdirmək üçün aşağıdakı istiqamətlərdə
iş aparılır:
* dil və ünsiyyət;
* riyaziyyat;
* etika;
* ətraf mühit;
* fiziki inkişaf;
* incəsənət.
Sağlamlığın
qorunması
Finlandiya şimal ölkəsidir.
Orada havaların soyuq keçməsi həmişə
insanları səfərbər olmağa, işlərini
ehtiyatlı görməyə məcbur edir. Məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
də bu ehtiyatlılıq diqqəti cəlb edir. Uşaqlarla aparılan sistemli təhsil-tərbiyə
işində onların təbiətə, mühitə
adaptasiya olunması ön planda dayanır.
Uşaqların fiziki cəhətdən möhkəmliyi istiqamətində
iş aparılır. Adi hava ilə bağlı uşaq
bağçalarının devizi belədir: "pis hava yoxdur,
uyğun gəlməyən geyim var". Bu o deməkdir ki,
Finlandiyada hansı hava şəraiti: istər qar,
yağış, istərsə də şaxta olsun, uşaqlar
həmişə açıq havada, çöldə-bayırda
gəzir, heç nədən qorxmurlar. Müxtəlif
hava şəraiti üçün geyimlərdən istifadə
edirlər. Kiçik yaşlarından
müxtəlif hava şəraitində oynamağa, gəzməyə
uyğunlaşırlar.
Finlandiyada həm də uşaqların təlim-tərbiyəsində
gəzintilərdən geniş istifadə olunur.
Məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
buna daha çox yer ayrılır. Uşaqlar
meşələrə, təbiətin qoynuna səyahət etməkdən
xüsusi həzz alır, bu tip tədbirlərdə məmnuniyyətlə
iştirak etməkdən çəkinmirlər. Onlar məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
yaradılmış isti, sakit və rahat şəraitdə
özlərini sərbəst hiss edirlər. Bu müəssisələrdə uşaqların fəaliyyətini
tənzimləyən xüsusi qaydalar vardır ki, onlar
uşaqları işlərini daha mədəni, ardıcıl
və sistemli qurmağa sövq edir. Məsələn,
bazar ertəsi uşaqlar meşəyə gedir, çərşənbə
axşamı çörək bişirir, çərşənbə
günü şəkil çəkir, cümə
axşamı nəyisə rəngləyir, cümə
günü kukla teatrında nağıl-tamaşalara
baxırlar. Uşaqlarının fəaliyyəti
ilə maraqlanan valideynlər daim onları izləməklə
həm də bağçalara yaxından köməklik
göstərir, xüsusi növbətçilik qrafiki düzəldərək
bağçanın problemlərinin həll olunmasında fəal
iştirak edirlər.
Uşaqlar məktəbəqədər təhsil
müəssisəsinə qəbul olunanda da, ondan sonra da
dövri olaraq tibbi müayinədən keçirilir.
Lakin maraqlıdır ki, məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində tibbi xidmət fəaliyyət
göstərmir. Onun əvəzində
sağlamlaşdırıcı mühit vardır. Bu mühit uşaqların inkişafını təmin
etməklə həm də onların sağlam böyümələrini
stimullaşdırır. Əgər
uşağın səhhəti ilə bağlı ciddi bir
problem yaransa, valideyn məlumatlandırılır. Onun vasitəsilə uşaq sağlamlıq mərkəzinə
müraciət olunur.
Məktəbəqədər təhsil
müəssisələrində hamı üçün vahid
olan qaydalar vardır ki, uşaqlar ilk gündən onlarla
rastlaşırlar. Tədricən bu qaydalara
uyğunlaşırlar. Bütün
uşaqların, o cümlədən başqa millətlərdən
olan uşaqların məktəbəqədər təhsil
müəssisələrinə cəlb olunması
üçün hər cür imkanlar yaradılır.
Onların fin dilini öyrənmələri xüsusi tələb
kimi qoyulur.
Bundan əlavə, bəzi məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində bütün
uşaqlar, o cümlədən fiziki və əqli cəhətdən
qüsuru olan uşaqlar bir yerdə fəaliyyətə cəlb
olunurlar. Uşaqların bir-birlərinə
kömək göstərmələrinə imkan
yaradılır.
Uşaqların məktəbəqədər
təhsil müəssisələrinə qəbul olunması
üçün ümumi qaydalara əsasən ərizə
yazmaq, yaxud bu barədə fin dilində İnternet vasitəsilə
müraciət etmək tələb olunur.
Ərizə, adətən, yazda, zəruri olan
hallarda isə ilboyu təqdim edilir. Ödənişlər
ayda bir dəfə aparılır. İmkansız
ailələr ödənişlərdən azad olunur.
Müəllim
hazırlığı
Məlum olduğu kimi, təhsildə
yaxşı nəticələrə nail olmaq, ilk növbədə,
müəllimlərdən asılıdır.
Müəllimin peşəkarlığı,
biliklərə yiyələnməsi, eyni zamanda fitri qabiliyyətlərə
malik olması onu daha yaxşı nəticələrə
doğru aparır. Ona görə də Finlandiyada ilkin müəllim
hazırlığında bu məsələyə xüsusi
diqqət yetirilir. Məktəbəqədər
pillə üçün müəllimlərin
hazırlanmasında digər pillələrdən fərqlilik
nəzərə alınır. Hec təsadüfi
deyildir ki, təhsil müəssisələrində işləmək
üçün müəllimlərin magistr dərəcəsinin
olması vacib hesab edilir. Onun peşəkarlığına,
uğurlu fəaliyyətinə etibar edilir.
Biz Helsinki universitetlərində Müəllim
hazırlığı departamentinin Müəllim
hazırlığı və erkən təhsil şöbəsinin
müdir müavini professor xanım Nina Sajaniemi ilə görüş zamanı bu məsələ
ilə bağlı xeyli fikir mübadiləsi apardıq.
Belə məlum oldu ki, ali məktəbə
qəbul zamanı ciddi seçim edilir.
Ali məktəbə qəbulla
yanaşı, onların hazırlanması, təhsil alması
da diqqət mərkəzində saxlanılır.
İlk növbədə, onlara ən zəruri məsələlərin
öyrədilməsi istiqamətində iş aparılır. Ən əsası müəllimlik sənətinin
incəliklərini aşılayan fənlərə,
mövzulara üstün yer verilir.
Məktəbəqədər təhsil
üzrə müəllim hazırlığının kurikulumu
ilə tanış olarkən məlum oldu ki, tələbələrə
tədris olunan fənlər dörd blokda ümumiləşdirilib:
"Dil və ünsiyyət bilikləri", "Təhsildə
vasitəçi biliklər", "Erkən yaş təhsili"
və "Məktəbəqədər təhsil
quruculuğu". "Dil və ünsiyyət bilikləri"nin
müəllim şəxsiyyətinin formalaşmasındakı
rolu nəzərə alınmaqla tələbələrə
"Elmi yazı", "Nitq ünsiyyəti", "Milli
dil", "Xarici dil", "İnformasiya və ünsiyyət
texnologiyası" fənlərinin öyrədilməsi nəzərdə
tutulur. "Təhsildə baza bilikləri" kimi isə təhsilin
sosial və mədəni əsasına aid "Təhsildə
psixoloji, tarixi və sosial üstünlüklər",
"Uşağın formalaşması və
inkişafı", erkən uşaq təhsilinin fiziki
bazasına aid "Artma, inkişaf və öyrənmə",
"Uşaq inkişafının səciyyəsi və
inkişaf prosesi", erkən uşaq təhsilinin pedaqoji
bünövrəsinə aid "Ümumi pedaqogika",
"Erkən uşaq təhsili pedaqogikası", təhsilin
elmi bazasına aid "Tədqiqatın psixologiyası və
metodologiyasi" fənlərinin tədrisi
planlaşdırılır. Eyni zamanda "Erkən uşaq təhsilində
planlaşdırma və inkişaf", "Hərəki biliklər",
"Erkən uşaq vaxtında xüsusi təhsil",
"Erkən uşaq təhsilinin nəzəriyyəsi və
didaktikası", "Erkən uşaq təhsilinin
qurulmasında əməkdaşlıq" kimi fənlərə
tələbələrin təhsilində vasitəçi bilik
kimi yanaşılır. Eləcə də "Səhiyyə
təhsili", "Dil və qarşılıqlı təhsil",
"Riyazi biliklər", "Ekoloji və təbiət bilikləri",
"Din və mənəviyyat bilikləri" və sair fənlər
erkən yaş təhsil quruculuğunda konkret oriyentirlər,
istiqamətlər kimi dəyərləndirilir.
Finlandiya
təhsilinin, xüsusilə də məktəbəqədər
təhsilin özünəməxsus cəhətləri
çoxdur. Təhsil quruculuğunda prioritet istiqamətlərin
müəyyənləşdirilməsi, təhsilin təşkil
olunması və həyata keçirilməsi sahəsində əldə
olunan irəliləyişlər, ölkənin bütöv təhsil
sistemində məktəbəqədər təhsilin həlledici
rolunun nəzərə alınması, diqqət mərkəzində
saxlanılması hər kəsin marağına səbəb
ola bilən parametrlərdir. Biz səfər müddətində
onlarla ümumi şəkildə tanış ola bildik.
Heç şübhəsiz, bunları daha yaxından öyrənmək,
bu və ya digər istiqamətlərdə fəaliyyətlərin
əhəmiyyətlilik dərəcəsini müəyyənləşdirmək
üçün xüsusi tədqiqat formasında
araşdırmaların aparılmasına ehtiyac vardır.
Ənvər
ABBASOV,
Təhsil
Problemləri İnstitutunun
direktor müavini, pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 16 noyabr.- S.7.