Şagirdlərdə coğrafi mədəniyyətin
formalaşması və
inkişafı
Coğrafiya orta məktəblərdə
tədris olunan ən vacib
ənənəvi fənlərdən biridir.
Hələ 1894-cü il sentyabrın 27-də
xalqımızın görkəmli mesenat oğlu H.Z.Tağıyevin təşəbbüsü
ilə Mərdəkanda açılmış ilk
milli kəndli məktəb-internatda tədris
olunan beş fəndən
biri coğrafiya idi. Coğrafiya məktəblərdə
təbii, sosial və iqtisadi
sistemlər haqqında düzgün məkan
təsəvvürlərini qlobal, regional və yerli səviyyələrdə
formalaşdırır. Bu, geoinformasiya
axınının kəskin artdığı müasir
dövrdə xüsusilə böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Onun
özünəməxsus, digər elm sahələrindən
fərqlənən tədqiqat obyektləri, qanunları və
metodları var.
Psixoloqların fikrincə,
məktəbyaşlı uşaqların inkişafında coğrafi biliklər xüsusi
yer tutur. Coğrafi ədəbiyyat və xəritələrlə
tanışlıq uşaq təfəkkürünün
hüdudlarını, müstəqil düşüncəni son dərəcə genişləndirir.
Tam orta təhsilin
başlıca məqsədi məktəblinin şəxsiyyət
kimi formalaşmasını təmin etməkdir.
Bu prosesdə yerin coğrafi təbəqəsində baş verən coğrafi
proseslərin ümumi
qanunauyğunluqlarını öyrənən
coğrafiyanın rolu əvəzsizdir. Bu fənnin tədrisi nəticəsində məktəblilərdə
aşağıdakı bacarıq və təsəvvürlər
əldə olunmalıdır:
- Yer
kürəsi, doğma Vətən
haqqında müasir coğrafi
biliklərə malik sağlam
düşüncə bacarığı;
- coğrafi
məkanda, müxtəlif təbii, sosial, iqtisadi şəraitdən düzgün
baş çıxartma;
- coğrafi
informasiya mənbələrindən
müstəqil istifadə etmək, ətraf mühitin
keyfiyyətini qiymətləndirmək bacarığı;
- Yer
kürəsinin təbiətinin, insanların həyat şəraiti
və təsərrüfat fəaliyyətinin müxtəlifliyi
haqqında təsəvvürlər;
- təbii, sosial və iqtisadi
geosistemlərdə baş verən hadisə
və proseslər üzərində elementar
müşahidələr aparmaq, onların
nəticələrini ümumiləşdirmək
bacarığı;
- lazımi coğrafi bilikləri müstəqil əldə
etmək və tətbiq etmək bacarığı;
- ətraf mühitə
düzgün münasibətin
formalaşması.
Coğrafiyanın tədrisi
və öyrənilməsi şagirddə insanın ümumi mədəniyyətinin tərkib hissəsi
olan coğrafi mədəniyyətin
formalaşması və inkişafına yönəlmişdir.
Coğrafiya yaranandan böyük humanist potensiala malikdir, çünki o, insanın
təsərrüfat fəaliyyətinin məkan aspektlərini,
onun və bəşəriyyətin coğrafi təbəqədə rolunu öyrənir. Buna
gorə də cografiyanı öyrənən gənc müxtəlif
mədəniyyət məktəblərinə aid
insanları başa düşməyə
çalışacaq. Coğrafi mədəniyyəti
formalaşmış məktəbli yerli, regional və qlobal səviyyədə
insanla ətraf mühitin
qarşılıqlı əlaqələrini dərk edə və
onları proqnozlaşdıra bilər.
Coğrafi mədəniyyət həm məktəblinin
təbiətlə bilavasitə təmasda olması, həm də
məqsədyönlü təhsil yolu ilə
formalaşır. Onun əsas tərkib hissələri
aşağıdakılardır:
- ətraf mühitin elmi şəkildə
tədqiq edilməsi;
- coğrafiya
elminin terminlərinin,
anlayışlarının mənimsənilməsi və coğrafi adların öyrənilməsi;
- səbəb-nəticə
əlaqələrinin öyrənilməsi yolu
ilə coğrafi təfəkkürün inkişaf etdirilməsi;
- məkan təsəvvürlərinin
genişlənməsi üçün
müstəqil biliklərin əldə edilməsi;
- ekoloji
savadlılıq və ekoloji təfəkkür;
- coğrafi
biliklərdən gündəlik həyatda istifadə
bacarığı.
Qeyd olunduğu kimi, coğrafi mədəniyyətin
vacib tərkib hissələrindən biri də ekoloji mədəniyyətdir.
Onun əsasını
şagirddə təbiətə sevgi, onun ehtiyatlarından istifadəyə düzgün münasibətin
aşılanması təşkil edir. Şagird yaşadığı ərazinin ekoloji problemlərindən tutmuş
bəşəriyyəti qlobal səviyyədə
narahat edən ekoloji
problemlər və onların optimal həlli
yollarını tədqiq etməyi bacarmalıdır.
Doğrudan da, bütün
dünyada ekoloji vəziyyət
artıq böhran həddə
çatmışdır. Afrika və Asiyada səhralar sürətlə genişlənir,
Avropanın "meşə ləkələri" tədricən
yox olur... Yer kürəsində ekoloji
vəziyyətin belə kəskin pisləşməsinin səbəbləri
çoxdur. Bu səbəbləri
şagirdlər müxtəlif mənbələrdən əldə
etdikləri biliklər əsasında tədqiq edir,
öz səviyyələrində
münasibət bildirir və təqdimatlar
hazırlayırlar.
Müasir dövrdə ətraf mühitin
keyfiyyətinin yaxşılaşması yalnız müvafiq dövlət təşkilatlarının
vəzifəsi deyildir. Bu
işdə ümumi müvəffəqiyyət
həm də hər bir fərdin fəaliyyətindən
asılıdır. Bunun üçün
ekoloji cəhətdən savada,
yüksək mənəviyyata və vətəndaş
mövqeyinə malik olmaq
lazımdır. Məsələn, məktəbli başa düşməlidir ki,
bütün çaylar,
xüsusilə kiçik çaylar
bir landşaft elementi kimi qorunmalıdır.
Çay yaşayış məntəqələrinə
xüsusi gözəllik verir.
Onun bütün suyundan istifadə edərək onu
quru çay dərəsinə
çevirmək olmaz. Neftlə çirklənmiş
torpaq və ya terrikon peyzajlarına məktəbli biganə
qalmamalıdır, o bilməlidir ki, dünyanın iri sənaye
korporasiyaları öz imiclərini daha da
yaxşılaşdırmaq üçün
müxtəlif ekoloji layihələrə qrantlar ayırır.
Məktəbli boş vaxtlarında ictimai-ekoloji
təşkilatlarla əməkdaşlıq etməyə - volonter (könüllü)
funksiyasını yerinə yetirməyə hazır
olmalıdır. Onun şüarı "Qlobal düşünmə, lakin
lokal fəaliyyət" olmalıdır. Bunun üçün beynəlxalq
ekoloji əlaqələr daha
yüksək səviyyəyə qaldırılmalıdır. Bu, məktəblilərdə qlobal
təfəkkürün formalaşmasına kömək edir.
Coğrafiya məktəblilərin böyük
maraq göstərdikləri və həvəslə
öyrəndikləri fənlərdəndir.
İnformasiyanın həddən artıq çox
olduğu müasir
dövrdə bu maraq və
həvəsi daha da
artırmaq üçün məktəbdə
tədrisin səmərəliliyinə, informasiyanın çoxluğuna
yönəlmiş modelindən, yəni şagirdin
yaddaş qabiliyyətinə əsaslanan
modeldən imtina olunmalıdır. Şagird güclü informasiya axınına məruz qalmamalı,
yalnız ən vacib məlumatları
müstəqil əldə etməyə, tədqiqat işləri
aparmağa, səbəb-nəticə əlaqələrini
araşdırmağa çalışmalıdır. Bu, onun bilik
səviyyəsini yoxlamaq üçün
təklif olunan test tapşırıqlarında
da öz əksini
tapmalıdır.
Məlumdur ki, sinifdəki şagirdlər eyni
səviyyədə deyillər və tədris zamanı
onların bacarıqları, sağlamlığı, psixoloji durumu, fənnə
maraqları nəzərə alınmalıdır. Əlbəttə,
bu o qədər də
asan məsələ deyildir.
Lakin tədricən buna
uyğunlaşmaq lazımdır və bu modelin metodik
bazası inkişaf etdirilib,
təkmilləşdirilməlidir. Bu məqam
orta məktəblər üçün
yazılacaq yeni
dərsliklərdə də öz əksini
tapmalıdır. Yeni tədris üsullarının tətbiqi məktəbliyə
informasiyanın çatdırılmasında yeni
metodlardan istifadəni nəzərdə tutur. Həmişə olduğu
kimi, yenə də dərsdə qlobus və müxtəlif xəritələrdən
hökmən istifadə olunmalıdır. Lakin
İnternetlə işləməyi bacaran
məktəbli üçün bunlar artıq kifayət deyildir.
Buna görə də İKT-nin
imkanlarından geniş istifadə edilməlidir.
Belə yanaşma nəticəyönümlü
və şagirdyönümlü olduğundan onların
reallaşdırılmasında fəal (interaktiv)
təlim üsullarından istifadə olunması məqsədəuyğun
hesab edilir. Təlim
prosesində interaktiv təlim
üsullarından istifadə şagirdlərin təhsilə,
elmə maragını artırmaqla yanaşı, onlarda əməkdaşlıq,
yaradıcılıq, tədqiqatçılıq qabiliyyətlərinin
formalaşmasına imkan yaradır.
Rafiq MƏMMƏDOV,
Heydər Əliyev adına Müasir Təhsil Kompleksinin coğrafiya kafedrasının müdiri,
2008 və 2013-cü il "Ən yaxşı müəllim" müsabiqəsinin qalibi
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 21 fevral.- S.10.