Müəllimlərin etik davranış
QAYDALARI
Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin
16 may 2014-cü il tarixli 600
nömrəli
əmri
ilə təsdiq edilib
1.
Ümumi müddəalar
1.1. Müəllimlərin etik davranış qaydaları
(bundan sonra - Qaydalar) təhsilin bütün səviyyələrində
peşə fəaliyyəti zamanı təhsilverənlərin
ümumi davranışını və təhsil prosesi
iştirakçıları ilə qarşılıqlı
münasibətlərini tənzimləyən normalar məcmusundan
ibarətdir.
1.2. Bu Qaydalar "Təhsil
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununa, digər
qanunvericilik aktlarına və "Təhsil prosesi
iştirakçılarının etik standartlar modeli"nə
uyğun hazırlanmışdır.
1.3. Bu Qaydalar müəllimlərin etik
davranış prinsiplərini və onlara uyğun tələbləri,
təhsil prosesi iştirakçılarının
qarşılıqlı münasibətlərinin xüsusiyyətlərini
müəyyən edir və onları tənzimləyir.
1.4. Bu Qaydalar bütün növ təhsil müəssisələrində
çalışan müəllimlərə şamil edilir.
1.5. Bu Qaydaların tətbiqində əsas məqsəd
təhsil müəssisələrində sağlam
işgüzar durumun bərqərar olmasına, vətəndaşların
təhsil müəssisəsinə və müəllimə
etimadının artırılmasına, təhsil müəssisələrinin
idarə olunmasında valideynlərin və cəmiyyətin
daha yaxından iştirakının təmin edilməsinə,
təhsil müəssisələrinin fəaliyyətində səmərəliliyin
və şəffaflığın artırılmasına, təhsil
müəssisəsində korrupsiya hallarının və
maraqların toqquşmasının qarşısının
alınmasına və müəllim nüfuzunun yüksəldilməsinə
nail olmaqdan ibarətdir.
2. Etik
davranış prinsipləri və onlara uyğun tələblər
Müəllim peşə fəaliyyətində
aşağıdakı etik davranış prinsiplərini gözləməli və müvafiq tələblərə
ciddi şəkildə əməl etməlidir.
Qanunun
aliliyi - müəllim vəzifə
funksiyalarının icrası zamanı Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının, Azərbaycan Respublikasının
qanunlarının, habelə Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrin
tələblərinə, insan hüquqlarına və demokratik
prinsiplərə əməl etməyə borcludur.
Vicdanlılıq
- müəllim cəmiyyət və dövlətin maraqları naminə
öz peşə fəaliyyətini keyfiyyətlə və səmərəli
yerinə yetirməyə borcludur. Müəllim bütün hallarda hər bir
şəxs üçün vicdanlılıq nümunəsi
olmalıdır.
Peşəkarlıq və fərdi məsuliyyət - müəllim öz fəaliyyətini Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyi ilə müəyyən
olunmuş səlahiyyətlər çərçivəsində
peşəkar səviyyədə yerinə yetirməyə
borcludur və vəzifə funksiyalarının keyfiyyətlə
yerinə yetirilməsinə görə məsuliyyət
daşıyır. Müəllim peşəkar fəaliyyəti və
şəxsi nümunəsi ilə təhsilalanların,
valideynlərin, cəmiyyətin təhsil sisteminə, təhsil
müəssisəsinə və təhsil işçilərinə
inamını artırmalı və möhkəmləndirməlidir.
Loyallıq - müəllim onun
peşə vəzifəsinə aid olmadığı hallarda
işlədiyi və digər təhsil müəssisələrinin,
dövlət orqanlarının, onların rəhbərlərinin
fəaliyyəti ilə əlaqədar (qanunsuz fəaliyyət
istisna olmaqla) tənqidi ictimai mülahizələrdən,
çıxışlardan və onların fəaliyyətinə
ictimai qiymət verilməsindən çəkinməlidir. Müəllim
peşə fəaliyyəti zamanı müəllim adına və nüfuzuna, habelə təhsil
müəssisəsinin işgüzar nüfuzuna xələl gətirə
biləcək hərəkətlərə yol verməməlidir.
Mədəni
davranış - müəllim təhsilalanlarla,
rəhbərlik və
həmkarları ilə davranışında nəzakətli,
xeyirxah, diqqətli və təmkinli olmalıdır. Müəllim peşə
fəaliyyəti ilə əlaqədar iradları, tənqidi
fikirləri qəbul etməli, qiymətləndirməli və
onlardan düzgün nəticə çıxarmalıdır. Müəllim səmimi,
çalışqan, intizamlı, təşəbbüskar olmalı,
xarici görkəminə, geyiminə xüsusi fikir verməli,
hər zaman səliqəli olmalıdır.
Qərəzsizlik - müəllim
peşə vəzifəsini yerinə yetirərkən qərəzsiz
olmalı, irqinə, milliyyətinə, dilinə, cinsinə,
sosial mənşəyinə, dinə münasibətinə, əqidəsinə,
ictimai mənsubiyyətinə görə təhsilalanlara və
təhsil prosesinin digər iştirakçılarına fərq
qoymamalıdır. Müəllim özünün və ya
maraqlı şəxslərin mənafelərinin vəzifə
funksiyalarının icrası zamanı ona təsir etməsinə
yol verməməli və buna şərait yaratmamalıdır.
Müəllim
öz peşə vəzifəsindən
və səlahiyyətlərindən
kənar məsələlərə müdaxilə etməməlidir.
Müəllim peşə fəaliyyətini yerinə
yetirərkən siyasi bitərəfliyə əməl etməyə
borcludur.
Gender bərabərliyi
- müəllim təhsil və tərbiyə
prosesində kişi və qadın cinsindən
olan təhsilalanların bərabərliyi prinsipinin gözlənilməsinə
davamlı olaraq əməl etməlidir.
İctimai
etimad - müəllim peşə
nüfuzunu möhkəmləndirməyə, müəllim adını, şərəf
və ləyaqətini uca tutmağa borcludur. Müəllim
etik davranış qaydalarını pozduğu halda pozuntunu tez
bir zamanda aradan qaldırmalı, ictimai etimadın bərpasına
çalışmalıdır. Müəllim
işlədiyi təhsil müəssisəsinin fəaliyyəti
barədə KİV nümayəndələrinin qanunla müəyyən
edilmiş qaydada doğru məlumatlanmasına kömək
göstərməlidir.
Konfidensiallıq - qanunvericiliklə
nəzərdə tutulmuş hallar istisna olmaqla, müəllim
peşə vəzifələrinin icrası ilə
bağlı təhsilalanların, onların valideynlərinin,
habelə həmkarlarının şəxsi həyatı barədə
ona məlum olan məlumatların
konfidensiallığını təmin etməlidir.
3. Müəllim
şəxsiyyəti
3.1. Müəllimin peşə fəaliyyəti
qanunvericiliklə müəyyən olunmuş vəzifələrinin
yerinə yetirilməsi və hüquqlarının təmin
olunması ilə əlaqədar fəaliyyətdir.
3.2. Müəllim təhsil sahəsində dövlət
siyasətinin həyata keçirilməsində iştirak edir,
təhsil proqramlarının təhsilalanlar tərəfindən
mənimsənilməsini təmin edir.
3.3. Müəllim təhsilalanlarda fəal vətəndaş
mövqeyi formalaşdırır, onları vətənpərvərlik,
azərbaycançılıq və dövlətçilik
ruhunda tərbiyə edir, müstəqil həyata və əmək
fəaliyyətinə hazırlayır.
3.4. Müəllim əlavə təhsil və
özünütəhsil yolu ilə ixtisasını,
elmi-pedaqoji və peşəkarlıq səviyyəsini daim
artırır, təhsilin nəticə və göstəriciləri
üzrə araşdırma və təhlillər aparır,
keyfiyyətin yüksəldilməsi və nailiyyətlərin əldə
edilməsi üçün təkliflərlə
çıxış edir.
3.5. Müəllim yenilikçidir, innovasiya və yeni tədris
texnologiyalarını mənimsəyir və öz təcrübəsində
tətbiq edir.
3.6. Müəllim ona həvalə edilmiş işin
keyfiyyətinə və nəticələrinə görə
və hər bir təhsilalanın intellektual, emosional, mənəvi
inkişafı üçün məsuliyyət
daşıyır.
3.7. Müəllim gənc nəslə milli və bəşəri
dəyərləri aşılamaqla təhsilalanların mədəni
inkişafı prosesində birbaşa iştirak edir.
3.8. Müəllim təhsilalanlara keyfiyyətli təhsil
verməklə peşəsinə olan ictimai etimad və
hörməti doğruldur.
3.9. Müəllim pedaqoji etika və əxlaq
normalarına riayət edir, müəllim nüfuzunu yüksək
tutur, ziyalılıq nümunəsi göstərir.
3.10. Müəllim şəxsi nümunəsi ilə təhsilalanlara
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına, dövlət rəmzlərinə,
Azərbaycan xalqının tarixinə, mədəniyyətinə,
dilinə, adət və ənənələrinə, milli və
umumbəşəri dəyərlərə, cəmiyyətə,
ətraf mühitə hörmət və qayğı hissi aşılayır.
3.11. Müəllim təhsilalanların şərəf
və ləyaqətinə hörmətlə yanaşır, əsassız
mühakimələrə yol vermir, obyektivlik və qərəzsizlik
nümayiş etdirir.
3.12. Müəllim peşə fəaliyyəti
dövründə maraqların toqquşmasına yol vermir və
vəzifə səlahiyyətlərindən şəxsi
maraqları üçün istifadə etmir.
3.13. Müəllim bilərəkdən yalan, təhrif
olunmuş, yaxud öz şəxsi marağı naminə həmkarının
vəziyyətini pisləşdirən və ya
yaxşılaşdıran məlumat verilməsinə görə
qanunvericilikdə nəzərdə tutulmuş qaydada məsuliyyət
daşıyır.
3.14. Müəllim təhsil müəssisəsinin əmlakından
səliqəli və səmərəli istifadə edir, onu
qoruyur. Müəllim təhsil müəssisəsinə
məxsus əmlakdan (sinif otağı, tədris resursları,
telefon, kompüter, mebel və s.) şəxsi maraqları
üçün istifadə etmir.
3.15. Müəllim icra və əmək
intizamına riayət edir, iş vaxtında kənar işlərlə
məşğul olmur, üzürsüz səbəbdən
işdən yayınmır.
3.16. Müəllim şəxsi həyatında milli əxlaq,
ictimai davranış normalarına riayət edir.
4.
Münasibətlər
4.1. Təhsilalanlarla münasibət
4.1.1. Müəllim təhsilalanlarla münasibətdə
qarşılıqlı hörmətə əsaslanan
ünsiyyət tərzi seçməlidir.
4.1.2. Müəllim özünə və təhsilalanlara
qarşı tələbkar olmalı, bu tələbkarlıq əsaslı
və müsbət xarakter daşımalıdır.
4.1.3. Müəllim təmkinli davranmalı və hər
bir vəziyyətdə özünü ələ
almağı bacarmalıdır.
4.1.4. Müəllim təhsilalanlarda müsbət keyfiyyətlərin
formalaşmasına və inkişafına təkan verəcək
müasir təlim texnologiyalarından və strategiyalarından
istifadə etməlidir.
4.1.5. Müəllim hər bir təhsilalanın
sağlamlığını və rifahını
düşünərək, onları zərərli vərdişlərdən
çəkindirməlidir.
4.1.6. Müəllim təhsilalanların fəaliyyəti,
nailiyyətləri və kompetensiyalarının qiymətləndirilməsində
obyektiv və qərəzsiz olmalı, təhsilalanlarda
özünəinam hissini möhkəmləndirməli,
motivasiyanı yüksəltməlidir. Təhsilalanlara
verilən qiymətin qərəzli şəkildə
azaldılmasına və ya əsassız olaraq
artırılmasına yol verməməlidir.
4.1.7. Müəllim təhsilalanlara qarşı xeyirxah və
ədalətli olmalı, onlara qarşı
haqsızlığa yol verdikdə səhvini etiraf etməyi
bacarmalı, onun nəticələrini aradan qaldırmağa
çalışmalıdır.
4.1.8. Müəllim hər zaman nitqinə fikir verməli,
nitqində kobud və təhqiredici sözlər işlətməməlidir.
4.1.9. Müəllim təhsilalanlara qarşı fiziki zor
işlətməməli, onların şərəf və ləyaqətini
alçaldan hərəkətlərə (və ya hərəkətsizliyə)
yol verməməlidir.
4.1.10. Qanunvericilikdə müəyyən olunmuş
hallar istisna olmaqla, müəllim təhsilalanlar tərəfindən
ona verilən şəxsi məlumatların məxfiliyini
qorumalıdır.
4.1.11. Təhsilalanlarla münasibətdə müəllim
öz vəzifə səlahiyyətlərindən sui-istifadəyə
yol verməməlidir.
4.1.12. Müəllim peşə fəaliyyətini yerinə
yetirmək müqabilində təhsilalanlardan hər hansı
maddi və qeyri-maddi nemətlər tələb etməməlidir.
4.1.13. Müəllim qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada təhsilalanlara göstərdiyi əlavə təhsil
xidməti (xidmətləri) müqabilində hədiyyə və
ya pul tələb etməməlidir.
4.2.
Kollektivlə münasibət
4.2.1. Müəllimlər arasında münasibət əməkdaşlıq
və qarşılıqlı hörmət prinsipinə əsaslanmalıdır.
Müəllim yalnız şəxsi nüfuzunu
deyil, işlədiyi təhsil müəssisəsinin və həmkarlarının
da nüfuzunu qorumalıdır. Təhsilalanlar
və digər şəxslər qarşısında müəllimin
öz həmkarını təhqir etməsi və zor tətbiq
edilməsi yolverilməzdir.
4.2.2. Müəllim öz həmkarının peşəkar
baxış və fikirlərinə hörmətlə
yanaşmalıdır.
4.2.3. Müəllim pedaqoji münasibətlərdə əsassız
münaqişə və mübahisələrə yol verməməlidir.
Münaqişə yarandıqda isə onun
konstruktiv həllinə çalışmalıdır.
4.2.4. Müəllim ümumi vəzifələrin
icrasına və əməkdaşlığa mane olacaq rəqabətə
yol verməməlidir.
4.2.5. Müəllim həmkarlarının fəaliyyətini
düzgün qiymətləndirməli, onların səhvlərinə
göz yummamalı, fikir və baxışlarına yönəlmiş
tənqidləri təhqirə çevirməməlidir, tənqid
əsaslandırılmış, dəqiq və xoşniyyətli
olmalıdır.
4.2.6. Müəllim öz fəaliyyəti ilə işlədiyi
kollektivin nüfuzunun artmasına
çalışmalıdır.
4.3. Rəhbərliklə
münasibət
4.3.1. Müəllim vəzifəyə təyin edilərkən
və işlədiyi müddətdə rəhbərlik onu etik
davranış qaydaları, korrupsiyaya qarşı mübarizə
və maraqların toqquşmasının
qarşısının alınması ilə bağlı
normativ hüquqi aktlarla tanış etməlidir.
4.3.2. Müəllim səlahiyyətləri daxilində rəhbərliyin
qanuna uyğun yazılı əmrlərini, sərəncamlarını
və ya şifahi tapşırıqlarını yerinə
yetirməyə borcludur.
4.3.3. Müəllim təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi
tərəfindən ona verilən əmrin və
tapşırığın qanuna və ya digər normativ
hüquqi akta zidd olmasına əmindirsə, o, həmin əmri
və ya tapşırığı yerinə yetirməkdən
imtina edə bilər. Bu barədə
yazılı əsaslandırmanı birbaşa rəhbərliyə
və ya yuxarı orqana təqdim etməlidir.
4.3.4. Rəhbərliyin qanuni göstərişlərinin
müəllimlər tərəfindən yerinə yetirilməməsi
intizam məsuliyyətinə
səbəb olur.
4.3.5. Təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi kollektivin etik
davranış qaydalarına əməl etməsinə
birbaşa məsuliyyət daşıyır.
4.3.6. Rəhbərliyin müəllimlərlə
münasibəti qarşılıqlı hörmət əsasında
qurulmalıdır.
4.3.7. Rəhbərlik tərəfindən müəllim əməyinin
qiymətləndirilməsi həqiqi xidmətlərinə
görə olmalı, qərəzsiz və ədalətli
formada həyata keçirilməlidir.
4.3.8. Rəhbərliyin müəllimdən peşə vəzifələrinin
icrasına aid olmayan və ya şəxsi həyatı
haqqında məlumatlar tələb etməsi və yayması
yolverilməzdir.
4.3.9. Müəllim rəhbərliyə öz həmkarları
barədə bilərəkdən yalan və ya təhrif
olunmuş məlumatlar verməməli, məlumatı verməzdən
əvvəl bütün imkanlardan istifadə edərək onun
düzgün olub-olmamasını müəyyən etməlidir.
4.3.10. Təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi tərəfindən
müəllim əməyinin keyfiyyətinə və onun
karyerasına təsir edəcək məlumatların gizlədilməsi
və ya ona təhrif olunmuş məlumatların verilməsi
yolverilməzdir.
4.3.11. Rəhbərlik təhsil müəssisəsinin fəaliyyətinə
mənfi təsir göstərən münaqişələr və
maraqların toqquşması hallarının
qarşısını vaxtında almalı, yaranmış
münaqişəni konstruktiv həll etməyə
çalışmalı və nizam-intizam
yaratmalıdır.
4.4.
Valideyn və qanuni nümayəndələrlə münasibət
4.4.1. Müəllim valideyn və qanuni nümayəndələrin
hüquqlarını bilməli, mütəmadi olaraq onlara təhsilalanlarla
bağlı tövsiyələr verməli, valideyn və
uşaqlar arasında yaranan münaqişələrin həllində
yardımçı olmalıdır.
4.4.2. Müəllim tərəfindən valideynlərin
qanunazidd hərəkətlərə sövq edilməsi
yolverilməzdir.
4.4.3. Müəllim valideyn və digər qanuni nümayəndələrlə
hörmətlə və nəzakətlə
davranmalıdır.
4.4.4. Valideyn və qanuni nümayəndələrlə
münasibətlər təhsilalanlarla münasibətlərə
və onların nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsinə
təsir göstərməməlidir.
4.4.5. Valideyn və qanuni nümayəndələr tərəfindən
könüllü və qanuni yollarla təhsil müəssisəsinə
edilmiş yardım, müəllim - təhsilalan münasibətlərinə
və nailiyyətlərin
qiymətləndirilməsinə təsir göstərməməlidir.
4.5.
Müəllim və cəmiyyət
4.5.1. Müəllim milli-mənəvi dəyərlərin,
mədəni irsin qoruyucusu missiyasını daşımaqla bərabər
cəmiyyətin fəal üzvü olmalıdır.
4.5.2. Müəllim hər zaman cəmiyyətə fayda
verməyə çalışmalıdır. Yalnız peşə
fəaliyyətini həyata keçirərkən deyil,
bütün hallarda münaqişələrə və yersiz
mübahisələrə yol verməməli, problemlərin həllinə,
münaqişələrin
qarşısını almağa
çalışmalıdır.
4.5.3. Müəllim vətəndaşlıq borcunu dərk
etməli və yerinə yetirməli, cəmiyyət üzvləri
ilə münasibətlər qurarkən öz şəxsiyyətini
qorumalı və mənfi təsir altına düşməməlidir.
5. Müəllim
andı
5.1. And Azərbaycan Respublikası ilə müəllim
arasında açıq hüquqi borc və sədaqət
münasibətlərini təsdiq edir.
5.2. Müəllim ilk dəfə daimi işə qəbul
olunarkən belə bir and içir: "Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına və qanunlarına riayət edərək
Azərbaycan təhsilinin ənənələrinə sadiq
qalacağıma, keyfiyyətli təhsil xidməti göstərəcəyimə,
peşəkar fəaliyyət zamanı qeyri-etik
davranışın hər hansı bir formasına yol verməyəcəyimə,
həmkarlarım, təhsilalanlar, valideynlər və digər
şəxslərlə münasibətləri hörmət,
şərəf və ləyaqət əsasında
quracağıma, müəllim adını və şərəfini
uca tutacağıma and içirəm."
5.3. Andiçmə təntənəli şəraitdə
Azərbaycan Respublikasının Dövlət bayrağı
altında Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əl
basmaqla həyata keçirilir.
5.4. Andiçmə bir dəfə olur. Andın
imzalanmış mətni müəllimin şəxsi işində
saxlanılır.
6. Etik
davranış qaydalarına riayət olunmasının təmin
edilməsi
6.1. Hər bir müəllim etik davranış
qaydalarına əməl etməyə borcludur.
6.2. Müəllimlər tərəfindən etik
davranış qaydalarına əməl olunması rəhbərlik tərəfindən müntəzəm
təhlil edilir və bu Qaydalarla müəyyən edilmiş tədbirlər
görülür.
6.3. Təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi:
6.3.1. yeni işə qəbul olunan
müəllimləri bu Qaydalarla tanış etməlidir.
6.3.2. müəllimlərin
davranışının bu Qaydalara uyğunluğuna nəzarət
etməli və onun təhlilini aparmalıdır.
6.3.3. öz davranışı ilə
Qaydalara əməl olunmasında nümunə göstərməlidir.
6.3.4. pedaqoji kollektivi
və ya hər hansı bir müəllimi hüquqa və etik
normalara zidd olan hərəkətlərə sövq etməməlidir.
6.3.5. Qaydaların
pozulmasının qarşısının alınması
üzrə tədbirlər görməlidir.
6.3.6. pedaqoji kollektivə
Qaydaları izah etməli və müraciət edən hər
bir müəllimə müvafiq tövsiyələr verməlidir.
6.3.7. bu Qaydaların
pozulması hallarının rəhbərlikdə və
kollektivdə müzakirəsini təşkil etməli və
qayda pozmuş müəllimlərin qanunvericiliyə uyğun
intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsi
üçün tədbirlər görməlidir.
6.3.8. Qaydaların
pozulması halları ilə bağlı həyata
keçirilmiş tədbirlər barədə kollektivi və
ictimaiyyəti məlumatlandırmalıdır.
6.3.9. bu Qaydaların
pozulmasının nəticələrinin aradan
qaldırılması, təhsil müəssisəsinə
ictimai etimadın artırılması üçün tədbirlər
görməlidir.
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 23 may.- S.9.