Ev liseyi

 

Ailə təhsilinin rəsmi statusu 45 ölkədə tanınıb

 

Ailə təhsili  keçmiş vaxtlarda  adi  hal olub, lakin icbari ümumi təhsilin yayılması ilə ələqədar olaraq köklü surətdə unudulub.  Bu gün isə ailə təhsili  bərpa olunur  və 1992-ci ildən ona rəsmən icazə  verilib. Uşaqlar  müstəqil surətdə ortaümumi təhsilin proqramlarını  ailədə mənimsəyə bilərlər.  Fənlərin tədrisi ilə isə  valideynlər özləri və ya dəvət olunmuş mütəxəssislər  məşğul ola bilərlər. Məktəbdə aralıq və yekun attestasiyanın aparılması  nəzərdə  tutulub.   Əgər bu halda uşaqlar kifayət qədər biliklər ala bilmirlərsə,  məktəb rəhbərliyi uşağın  təhsil müəssisəsinə qaytarılması məsələsini qaldıra bilər.   Ailə təliminə keçid istənilən sinifdən başlaya bilər.

 

Ailə təhsilini evdə təhsillə qarışdırmaq olmaz.  İkinci halda uşaqlar səhhətləri ilə bağlı məktəbdə oxuya bilmirlər.

Tez-tez belə bir sual ortaya çıxır: xüsusi təhsili olmayan valideynlər bütün dərsləri yuxarı siniflərə qədər yaxşı səviyyədə tədris edə bilərlərmi?  Bir çox hallarda valideynlər öz uşaqlarını hələ ibtidai məktəblərdən başlayaraq ev şəraitində təhsilə köçürürlər.  Bu isə onlara davamlı olaraq addım-addım məktəb kursunun bütün fənlərini mənimsəməyə imkan verir. Bununla belə, istər yaşlılar, istərsə də uşaqlar arasında konflikt  stres situasiyaları istisna olunur.   Ailə məktəbi təcrübəsi göstərir ki, valideynlər  dərslərə hazırlaşarkən, bir qayda olaraq,  təkcə məktəb dərsliklərindən deyil, digər didaktik materiallar və dərsliklərdən istifadə etməklə özünütəhsillə fəal surətdə məşğul olurlar. Buya digər fənnin tədrisi ilə bağlı hər hansı məsələ ortaya çıxanda onlar məsləhət üçün məktəb pedaqoquna müraciət edə bilərlər. Bir çox ailə məktəbləri ayrı-ayrı fənlər üzrə repetitorların xidmətindən yararlanır, onlar isə bir qayda olaraq bir-iki fənni tədris edirlər. Bəzən isə ailə məktəbləri öz səylərini birləşdirir və  öz uşaqlarına ayrı-ayrı fənlər üzrə repetitorları birlikdə tuturlar. 

Ailə məktəbinin effektivliyinə şübhə ilə yanaşanlar üçün bir neçə fakt   göstərək. 12 min ailədən olan 20 min uşaq arasında aparılmış  sorğunun nəticələri göstərib ki, ailə məktəbində  iştirak edən uşaqların 20 faizi   intellektualpsixo-emosional inkişaf səviyyəsinə görə   özəl məktəblərdə, xüsusən də dövlət təhsil müəssisələrində təhsil alan uşaqları 1- 2 il üstələyirlər.  Bu üstünlük birinci sinifdən dördüncü sinfə qədər tam 100 faiz təşkil edir. Ailə məktəblərinin məzunları tez-tez  nüfuzlu ali məktəblərə qəbul olurlar.  "Ailə məktəbi"ndən olan uşaqlar, bir qayda olaraq,  televizora  az baxır, daha çox oxuyur, onların öz valideynləri ilə daha  xoş münasibətləri var. Tədqiqatlara müvafiq olaraq, onlar daha intizamlı,  nəzakətli və əməksevərdirlər və  ətraf mühitin təsirinə daha az dərəcədə  məruz qalırlar.  Bu cür uşaqlar yaşlı insanlarla daha asanlıqla psixoloji kontaktsosial münasibət qura bilir, daha məsuliyyətlidirlər və nadir hallarda hüquq pozuntularına yol verirlər. Psixoloqların fikrincə, bu cür fenomenin səbəbi ondadır ki, onların valideynləri ilə ünsiyyəti  prosesində dəyərlər münasibətinin inkişafı baş verir. Nəticədə onlar adi  məktəblərdə oxuyan həmyaşıdlarına nisbətən daha nümunəvi davranış nümunələri  göstərirlər. M.V. Lomonosov adına  Moskva Dövlət Universitetinin professoru  A.Antonovun fikrincə, ailə təhsili müasir sosium şəraitində ən populyar tədris  üsullarından biridir.  Alim belə bir nəticəyə gəlir ki,  valideynlərin repetitor  tutmadan öz uşaqlarının  müəllimlərinə  çevrilməsi tamamilə  təbii haldır.  Valideynlərin öz uşaqlarının inkişafını  izləməsi, onlarla ünsiyyətdə olması, zəif və güclü tərəflərini öyrənməsi üçün   imkan  yaranır ki,  bu da ailənin sıx birliyinə və möhkəmlənməsinə,  topladıqları təcrübə və mənəvi ehtiyatın  onlara ötürülməsinə  xidmət edir. Bu isə uşaqların şəxsiyyətinin formalaşması üçün çox mühümdür.

Ailə təhsilinin rəsmi statusu artıq  45  dövlətdə  tanınıb. Lakin bir qism insanlar hesab edirlər ki, özünün bütün müsbət keyfiyyətlərinə baxmayaraq ailə təhsilinin bir mühüm çatışmazlığı  var: bu cür uşaqlar öz həmyaşıdları  ilə kontaktdan məhrumdurlar və onlarla ünsiyyət vərdişləri qazana bilmirlər.  Lakin bu heç də belə deyil. Dünya təcrübəsi sübut edir ki,  əgər uşaqlar,  məsələn, idman bölmələrində və ya dərnəklərdə digər həmyaşıdları ilə  ünsiyyət qurarsa, sosiallaşma prosesi bu halda da effektiv olacaq.  Beləliklə də ailə təhsilini seçən valideynlər öz uşaqlarının böyükkiçik sosial qruplarda, formalya qeyri-formal vəziyyətdə, müxtəlif  yaşlı insanlar ,  dostlar, qohumlar    tanımadıqları insanlar arasında zəruri sosial  vərdişlər qazanmaları üçün zəruri  şərait yarada bilər və yaratmalıdırlar.  Çox vaxt ailə məktəbləri birgə istirahət, ekskursiyalar təşkil edirlər. Belə ki, Arxangelsk vilayətində  "Aist"  birləşmiş  ailə məktəbi birgə istirahət - idman yarışları, yürüşlər, bayramlar təşkil edir. Bununla da uşaqların sonrakı sosiallaşmasında heç bir problem yaranmır.

Adi  bir ailə məktəbinin təcrübəsini gözdən keçirək. Ailə tərkibi ata, ana və qız övladlarından ibarətdir. Ata ali, ana isə orta təhsillidir. Ata işləyir, ana isə evdar qadındır. Onların qızları   Alina isə V sinifdə oxuyur.  Valideynləri Alinanı III sinifdən ailə təhsilinə keçirməyə qərar veriblər. Onlar məktəbin   verdiyi təhsilin keyfiyyətini qaneedici hesab etməyiblər.  Digər bir səbəb də olub, Alinanın sinif yoldaşları ilə münasibətində çətinliklər yaranıb və  buna görə də uşaq məktəb məşğələlərində iştirakdan imtina edib.  III-IV siniflərdə uşaq anasından dərs alıb. V sinifdə isə riyaziyyat fənnini atası tədris edib. Məşğələlər müntəzəm rejimdə gündüzlər, tərtib olunmuş  cədvələ uyğun keçilib.  Dərslər balanslaşdırılıb,  yüngül dərslər daha çətin dərslərlə növbələnib.  Dərslər 10 dəqiqəlik fasilə ilə 45 dəqiqə davam edib.  Şənbə və bazar  istirahət  günləridir, tətillər də nəzərdə tutulub. Alinanın müvəfəqiyyət dərəcəsi əladır.  Uşağın sosiallaşması  idman hazırlığında heç bir problem yoxdur.  O, bədii  yaradıcılıq və idman məktəbinə gedir.  Alinanın 4 rəfiqəsi (onlardan 3-ü ilə bədii yaradıcılıq məktəbində tanış olub)  var.

Ailə təhsili  hələ bilik əldə etmənin ən gənc formasıdır,  buna  görə    bu cür valideynlərə müəllimlər tərəfindən dəstək zəruridir. Çox kədərli haldır ki, bəzən pedaqoqlar  bu  cür təhsilə şübhə ilə yanaşır,  bunda məktəbə münasibətdə rəqabət görürlər. Əslində isə ailə təhsili uşaqların yaxşı, möhkəm biliklər almasında məktəbin köməkçisidir.

 

"Uçitelskaya qazeta"dan

 

Oruc MUSTAFAYEV

 

Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 28 noyabr.- S.6.