Z nəsli
şagirdlər və
biz
Sosioloqlar müəllim peşəsini “insan - insan” interaksiyasında olan peşələr qrupuna daxil edir. Yəni, müəllimin iş “obyekti” insandır. Qızılın xassələrini bilməyən şəxsdən yaxşı zərgər olmadığı kimi insanın (bizim halda - uşağın) xüsusiyyətlərini bilməyən insandan da yaxşı müəllim alınmayacaq. Lakin bu gün uşaq psixologiyasını bilmək uğurlu müəllim olmaq üçün kifayət etmir. “Nəsillər nəzəriyyəsi”nin qənaətlərinə də baxmaq maraqlı olar.
1991-ci ildə Uilyam Ştraus və Nil Houvun elmi ictimaiyyətə təqdim etdikləri “Nəsillər nəzəriyyəsi”nə görə son yüzillikdə nəsillər çox sürətlə (20-25 illik intervalla) bir-birini əvəz edir. Eyni zaman kəsiyində (maksimum 30 il qəbul edilir) anadan olmuş, şüur paradiqması və sosial-texnoloji vərdişləri ilə əvvəlki nəsillərdən fərqlənən insanlar qrupunu “nəsil” termini ilə adlandırırlar. Hər yeni nəsil özünəməxsusluqları ilə əvvəlki nəsli təəccübləndirir. Məsələn, şərti olaraq X (iks) nəsli adlandırılan 1965-1979-cu illərdə doğulanlar siyasi indifferentliyi, istənilən hakimiyyətdən narazılığı, yüksək boşanma əmsalı ilə tanınırdılar. Həmin dövrdə karyera perspektivi dərin akademik biliklər və intellektual bacarıqlar tələb etməyə başlamışdı. Y (iqrek) nəsli (hərdən onları milleniallar da adlandırırlar) 1980-2000-ci illərdə anadan olanlardır. Y nəslinin nümayəndələri əsasən daha yüksək texnoloji bilik və bacarıqları, yeniliyə və öyrənməyə açıqlığı ilə fərqlənir. Və nəhayət, Z (zet) nəsli: 2000-ci ildən bəri anadan olanlar. Alimlərin fikrincə, tarixdə ilk dəfə insanlar öz əcdadlarından bu dərəcədə köklü şəkildə fərqlənir. Z nəslini müxtəlif adlarla çağırırlar: senteniallar, “ev quşları”, “yeni sükut nəsli”, “MənMənMən” nəsli, rəqəmsal insanlar. Onlar fəal şəkildə elektron alətlərdən istifadə edirlər. Bizim (X və Y nəsillərinin) innovasiya adlandırdıqlarımız onlar üçün adi reallıqdır. Bu insanlar, sözün əsl mənasında, ilk rəqəmsal insanlardır. Onlar qloballaşma və postmodernizm dövründə dünyaya göz açan nəsildir. Z nəsli təbiət elmləri və texnologiyalar ilə maraqlanır. Ehtimal olunur ki, onlar daha çox mühəndislik, biomühəndislik, robotlaşdırma və habelə incəsənətlə məşğul olacaqlar.
2000-ci ildə doğulan uşaqlar bu il XI sinifdə
oxuyurlar. Deməli, bu gün bütün şagirdlərimiz
yalnız Z nəslinin
nümayəndələridir. Onların valideynləri və müəllimləri isə
X və Y nəslidir.
Çoxbilmiş alimlər
maraqlı bir bənzətmədən istifadə
edirlər: Z nəslinin
valideynlərini “rəqəmsal
immiqrantlar” adlandırırlar
(axı onlar uşaq olanda bu cür texnoloji
alətlər yox idi). Qəribədir, elə deyilmi - bu rəqəmsal dünyanın tamhüquqlu
“vətəndaşları” olan Z-lərə “immiqrantlar” (X və Y-lər) rəqəmsal dünyada uğurlu olmağı öyrətməyə
çalışır.
Bugünkü şagirdlər internet dövründə
dünyaya gələn
ilk nəsildir. Elektron vasitələr olmayan
dünyanı onlar çox çətinliklə
təsəvvür edirlər.
Onlar hər addımda elektron əlavələrdən
ustalıqla istifadə
edirlər. Z nəsli dünyanı
virtual və real olmaqla
iki hissəyə bölmür. Onların aləmində
hər iki dünya tam harmoniyadadır.
Multikultural mühitdə yaşayan
bu nəslin nümayəndəsi həmsöhbətinin
kimliyi ilə (harda doğulub, hansı görünüşdədir)
maraqlanmır. Deyirlər, bu,
ən dözümlü
və sülhsevər
nəsil olacaq.
Lakin Z nəslinin
mənfi cəhəti
konsentrasiya bacarığının
zəif olmasıdır. Onlarda bir
obyekt üzərində
konsentrasiyanın orta göstəricisi 8 saniyədir.
Böyükhəcmli informasiyanı qavramaqda
çətinlik çəkirlər.
İnformasiya onlara hissə-hissə,
kiçik porsiyalarla veriləndə stress yaratmır.
Mətn simgələr, şəkillər,
simvollarla zəngin olanda daha rahat
həzm edirlər.
Z nəsli uşaqları
arasında diqqət qıtlığı sindromu
və hiperaktivlik
(DDSH) geniş yayılıb.
Bu səbəbdən Z nəsli oxumaq deyil, baxmağı üstün tutur. Şagirdlər minimum vaxt ərzində
maksimum informasiya almağa çalışırlar.
Bəs onlar niyə belə diqqətsizdirlər? Bizdən kütdürlərmi? Xeyr. Z nəsli texnologiyalarla
çiyin-çiyinə böyüyüb
- hiperlinklərlə keçid
edərək öyrənmək
onlar üçün
daha münasibdir.
Digər
tərəfdən onlar
qlobal fikirləşməyə
meyillidirlər. Üç toxunuşla
dünyanın dörd
bir tərəfindən
istənilən informasiyanı
ala bilirlər. Z nəsli kəşflər
etmək, tədqiqat aparmaq, layihə hazırlamaq həvəskarıdır.
Düzdür, Z nəsli diqqətini cəmləməkdə çətinlik
çəkir, amma qərar qəbul etməkdə surətlidir. Eyni suala
da dönə-dönə
qayıtmağı sevmirlər.
Göz ilə görməyi üstün tuturlar. İnformasiyanın hansı qanunlarla
yaşadığını bu yeniyetmələr gözəl duyur. Bu sizə boş
şey kimi görünə bilər,
amma unutmayaq ki, informasiyanı idarə edən situasiyanı idarə edir.
Bu yazıda çatdırmaq
istədiyimiz əsas fikir budur ki,
Z nəsli X və Y nəslindən pis və ya küt
deyil, o, sadəcə
FƏRQLİDİR. Bəs bu fərqli
nəsillə necə
işləyək? Bir neçə
tövsiyəmizi diqqətinizə
təqdim edirik.
Əvvəla, hər bir informasiyanı
bacardıqca vizuallaşdırmaq
lazımdır. Əyanilik əsas şərtdir.
Kiçik və böyük
qan dövranı barədə necə ustalıqla danışsanız
da, 2 dəqiqəlik videoçarx daha səmərəli olacaq.
Yaxud, hər hansı bir məsələ barədə
şagirdlərin fikrini
öyrənmək istəyirsinizsə,
hərdən onlardan pantomima göstərməyi,
“donmuş səhnə”
qurmağı və
s. xahiş edin. Şagirdlərin həvəslə prosesə qoşulması,
kollektiv düşüncələrinin
məhsulu sizi təəccübləndirəcək.
İkincisi, hər şeyi tez etmək lazımdır. Dərs bizim alışdığımızdan
daha sürətli və canlı olmalıdır. Müəllimin monoton nitqi və
ağır-ağır var-gəli
Z nəslini təbdən
çıxardan məqamlardır.
Sinfə
girəndə sözləri
uzadaraq “Sa-lam, u-şaq-lar” deyən müəllim həmin dəqiqə uşaqları
“itirir”. Uşaqlar onu
anlamırsa, aramla danışan müəllim
daha da ləng
izaha keçməkdənsə,
əksinə, nitq sürətini artırmalıdır.
Yoxlayın, mütləq alınacaq.
Çünki Z nəsli sürətli
informasiyanı daha yaxşı anlayır.
(Uşaqlar üçün
cizgi filmlərinə fikir verin: orada
hadisələr bir-birini
necə də sürətlə əvəz
edir. Amma cizgi filmini seyr edən uşaq demək olar ki, hər
şeyi anlayır).
Üçüncüsü, Z nəsli əsasən praqmatiklərdir. Hər hansı bir
mövzunu öyrənərkən
əvvəl “Bu bizə
nə üçün
lazımdır?” sualını
qabardın, uşaqların
diqqətini çəkəndən
sonra nəzəri hissələri anladın.
Dördüncüsü, dərsdə elektron məzmundan yerində istifadə edin. Uşaqları da elektron resurslar yaratmaq işinə cəlb edə bilərsiniz. Onlar sizə məmnuniyyətlə kömək edəcəklər. Uşaqlara onlardan öyrənməyə hazır olduğunuzu nümayiş etdirin, onların səriştələrinə hörmətlə yanaşın. Ömürboyu öyrənmə yanaşmasını şəxsi nümunənizlə təbliğ edin.
Beşincisi, siz də fərqli olmağa çalışın. Heç kimi təqlid etməyin. Özünüz kimi olmaqla yanaşı, boz kütlədən fərqlənin. Z nəsli (elə əvvəlki nəsillər kimi) parlaq ulduzlara doğru can atır.
Vəfa YAQUBLU,
Təhsil
İşçilərinin Peşəkar İnkişafı İnstitutunun
direktor əvəzi, əməkdar müəllim
Azərbaycan müəllimi.- 2017.-
22 aprel.- S.5.