Proqressiv universitetin ünvanı
Elşən
Bağırzadə: “UNEC elmi-tədqiqat işlərinin ciddi
stimullaşdırma mexanizmlərini yaradıb”
Elmi və intellektual
potensialın inkişafını təmin edən ən
strateji məkan universitetlərdir. Məhz universitetlərdə aparılan elmi-tədqiqat
işlərinin nəticələri, əldə olunan müsbət
dinamika gələcək üçün çox tələb
olunan yüksək ixtisaslı kadr hazırlığına və
nəticə olaraq da ölkəmizin elmi potensialının
artırılmasına xidmət edir. Bu mənada
2015-ci ildə Təhsil Nazirliyi ilə dünyanın məşhur
elmi platforması olan Thomson Reuters (indiki Clarivate Analytics)
arasında imzalanmış əməkdaşlıq müqaviləsi
son illərdə Azərbaycan elminin dünyada nüfuzunun
yüksəldilməsində mühüm mərhələnin
başlanğıcını qoyub.
Bu günlərdə Azərbaycanda
elmi uğurları ilə seçilən ali təhsil müəssisələrinin, bir qrup tədqiqatçı alimin
“Clarivate Analytics” və Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Elmin İnkişafı Fondunun “Web of Science
Awards 2018” birgə mükafatına layiq görülməsi də
mühüm uğur göstəricisidir. Mükafata layiq
görülən ali təhsil müəssisələri
arasında son 3 ildə publikasiya aktivliyi sahəsində
ölkənin ən proqressiv universiteti adına layiq
görülən Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universiteti (UNEC) də var. Bu
günlərdə UNEC rektorunun müşaviri, dosent Elşən
Bağırzadə ilə görüşərək
universitetin uğur yoluna bir daha nəzər saldıq.
- Elşən
müəllim, “Clarivate Analytics”lə keçən son 3 illik əməkdaşlıq
dövrünü necə qiymətləndirirsiniz?
-
Çox müsbət haldır ki, Azərbaycanın ali təhsil məkanında son dönəmlərdə
bir sıra müsbət tendensiyalar baş verir. Onlardan biri də ali təhsil müəssisələrinin
elmi fəaliyyətlərinin intensivləşməsi və
dünya standartlarına yaxınlaşmasıdır. Bu, çox vacib məqamdır.
Bütün dünyada universitet təhsili ilk
növbədə universitet elmi ilə bağlıdır.
Bir universitetdə elm varsa, orada təhsil prosesini
qurmaq çətin olmur. Amma elmi cəhətdən geri
qalan, elmi-tədqiqatları olmayan universitetlərdə tədris prosesini
qurmaq bir qədər çətindir, yəni müəllim
öz üzərində işləmirsə, tədqiqat
aparmırsa, dünya elmindən xəbəri yoxdursa, onun
müasir bilikləri tələbələrə
çatdırması da müşkül məsələdir. Ona görə də çox yaxşı haldır
ki, Təhsil Nazirliyi bir neçə ildir ki, universitetlərin
elmi potensialının artırılmasına xüsusi diqqət
yetirir. Burada ən vacib məqam, ilk növbədə,
dünyada bu işin necə qurulması, standartlarının öyrənilməsi
və universitetlərdə tətbiq edilməsidir. Şübhəsiz
ki, bu proses 2015-ci ildən Təhsil Nazirliyi və “Clarivate
Analytics” şirkəti arasında əməkdaşlıq
çərçivəsində başlayıb.
Bu gün dünyada ən nüfuzlu jurnallar “Clarivate
Analytics” platformasında yerləşən nəşrlərdir. Bu jurnallar
artıq bütün dünyada elmi-tədqiqatın
standartlarını diktə edir - elmi-tədqiqatlar necə
olmalıdır, elmi məqalələr necə
yazılmalıdır, onlar hansı standartlara cavab verməlidir. Standartlarla müntəzəm
olaraq tanış olmaq üçün
universitetlərimizin həmin bazalara girişi olmalı idi. Yəni
universitetlər, professor-müəllim heyəti həmin
bazalara girə bilmirsə, oradakı məqalələrlə tanış ola bilmirsə, o standartları da mənimsəyə
bilməzlər.
Ona görə də Təhsil Nazirliyi çox
böyük bir addım atdı, universitetlərimizin “Clarivate
Analytics” platformasında yerləşdirilən nəşrlərə
çıxışını təmin etmək
üçün bu qurumla müqavilə imzaladı. Nəticədə
bütün universitetlər bu bazalara giriş əldə etdilər.
Hazırda bizim universitet də daxil olmaqla Təhsil
Nazirliyi sisteminə daxil olan bütün universitetlər ödəniş
etmədən bu bazalara rahat girirlər. Əvvəllər
isə pul ödəmədən bu bazalara baxa bilmirdik.
UNEC-də çalışan professor bilir ki, işlədiyi
sahədə, deyək ki, Fransa, Almaniya və ya Amerikada
hansı tədqiqatlar gedir, hansı son tendensiyalar var.
Bu baxımdan,
Təhsil Nazirliyi və “Clarivate Analytics”
arasında imzalanmış
müqavilə çox gözəl addımdır, bu sənəd
universitetlərin bir növ dünya elmi məkanına
inteqrasiyasını sürətləndirdi.
- UNEC
ölkənin ən proqressiv universiteti adına
layiq görüldü. Siz bu hədəfə
necə çatdınız?
- UNEC -in
son 3 ilin ən proqressiv
universiteti adına layiq görülməsi təsadüfi
hal deyil. Biz 4-cü tədris ilidir ki, elmi-tədqiqat
işlərinin ciddi şəkildə stimullaşdırma
mexanizmlərini yaratmışıq. Bu
mexanizmlər nədən ibarətdir?
Birincisi, bizdə diferensial əməkhaqqı sistemi
mövcuddur, bu sistem universitetin Elmi Şurasının qərarı
ilə qəbul olunmuş qaydalara əsasən fəaliyyət
göstərir. Bu sistem əsasında hər il müəllimlərin
reytinq cədvəli hazırlanır və növbəti tədris
ilində əməkhaqları artırılır. Burada ən böyük payı biz elmi-tədqiqatlara
və “Web of Science” və Skopus bazalarında dərc olunan məqalələrə
ayırmışıq.
Burada həm elmi, həm də tədris,
bütövlükdə müəllimin reytinqini müəyyən
edən 40-50 göstərici var.
Müəllimin birillik akademik reytinqi müəyyənləşdiriləndə
“Web of Science” və Skopus elmi bazalarında dərc
olunmuş məqalələri həlledici
rol oynayır. Bu,
stimullaşdırma ilə bağlı birinci istiqamətdir.
İkinci
istiqamət - biz həm “Web of Sciense”, həm də Skopus-da məqalələri
dərc olunan müəllimlərə birdəfəlik
mükafat veririk, bu da Elmi Şurada ayrıca “Nüfuzlu elmi jurnallarda məqalələri
dərc olunmuş UNEC əməkdaşlarının
mükafatlandırılması barədə” qayda ilə tənzimlənir.
Məqalələrin bazalarda təsnifatı var - Q4-dən tutmuş Q1-ə qədər.
Q1 ən yüksək keyfiyyətdir, ən çox istinad alan jurnallara aiddir. Məsələn, əgər
bir müəllimin Q4-dən Q1-ə qədər “Web of Science”dəki
jurnallarda məqaləsi çıxıbsa, o, yerləşdiyi
kateqoriyadan asılı olaraq 1000 manatdan 4000 manatadək birdəfəlik
mükafat alır. Bu günlərdə biz
UNEC-in 2 əməkdaşına həmin mükafatı verdik. Skopus-da dərc
olunmuş müəllifə də biz 500 manatdan 2 min manata qədər
birdəfəlik mükafat veririk. Bu bizim ikinci iqtiqamətdir.
- Elmi
bazalarda nə qədər məqaləniz var?
-
Universitetdə görülən tədbirlər ona gətirib
çıxarıb ki, bu sistem tətbiq olunandan sonra UNEC-in həm
“Web of Science”, həm də Skopus-da dərc olunan məqalələrinin
sayı sürətlə artır. Məsələn,
sizə bir rəqəm deyim. 1991-ci ildən
bu günə qədər, yəni bu həftəyə qədər
“Web of Science” və Skopus -da UNEC-ə aid cəmi 77 məqalə
var, onun 43-ü son 3 ildə nəşr olunub. Yəni bu sistem - elmi bazalara çıxış əldə
etdikdən və stimullaşdırma tətbiq olunandan bəri
təxminən artım 56 faizdən çoxdur.
Şübhəsiz ki, bu uğurlar Təhsil Nazirliyinin
universitetlərin nüfuzlu elmi bazalara
çıxışının təmin olunması səylərindən
sonra mümkün
oldu, nəticədə ali təhsil müəssisələrinin
dünya elminə interqrasiyası sürətləndi, ancaq
universitetlər də bu tədbirləri görməli idi. Demək
istəyirəm ki,
bu, çox böyük nailiyyətdir. Təsadüfi deyil ki, son 3 ilin ən proqressiv
universitet adını alması UNEC-də görülən
işlərin nəticəsidir. 2018-ci il hələ
başa çatmayıb, ancaq bizim “Web of Science”də artıq
21 məqaləmiz var. Əvvəlki illərdə universitetin ya
heç məqaləsi olmazdı, ya da 1-2 dənə
olardı. Bizim proqnozlara əsasən,
dekabrın sonuna kimi onların sayı 25-ə
çatmalıdır. Bəzi məqalələr
çap olunub, sadəcə, sistemə yerləşdirilməyib,
bunun üçün
müəyyən zaman tələb olunur.
Ən vacib məqam ondan ibarətdir ki, bu bazalarda həm
də nüfuzlu beynəlxalq konfransların materialları yerləşir. Universitet alimi gedib orada
çıxış edir, məruzəsi çap olunur. Onun məruzəsi “Web of Science” və Skopus-da yerləşdirilir.
Biz bazada olan konfransların siyahısını
müəyyənləşdirmişik. Əgər UNEC müəllimi
həmin konfranslara gedərsə və məruzə ilə
çıxış edərsə, məqaləsi orada
çap olunarsa (konfrans materiallarında) ona da 250-500 manat birdəfəlik mükafat veririk. Eyni zamanda onun yol, iştirak xərclərini də
universitet ödəyir. Yəni, çox
sadə dildə desək, bu gün UNEC müəlliminin bu
bazalarda məqalə çap etdirməsi üçün
heç bir bəhanəsi olmasın. Universitet son 3 ildə
Təhsil Nazirliyi rəhbərliyinin müəyyən etdiyi siyasətə
uyğun bu işi davam etdirir və çox yaxşı da nəticələr
əldə olunub. Düşünürəm ki,
növbəti illərdə UNEC artıq bu istiqamətdə
ciddi nəticələr əldə edəcək.
Bu yaxınlarda “UNEC - 100 inkişaf strategiyası” qəbul
olundu. Bu strategiyada 7 strateji məqsəd və 31 strateji hədəf
müəyyənləşdirilib. 7 strateji
məqsəddən biri də universitetin tədqiqat universitetinə
çevrilməsidir. UNEC-in tədqiqat
universitetinə çevrilməsi üçün də bundan
sonra nələr etməliyik- bu məsələ də
detallı şəkildə strategiyada yazılıb.
Bundan sonra etməli olduğumuz işlərdən biri də bu
istiqamətlərdə - yəni “Web of Science” və Skopus-da dərc olunan məqalələrin
sayını artırmaq əsas hədəflərimizdəndir.
Hətta düşünürük ki, biz
ixtisaslaşmış universitetlər arasında ölkədə
daim birinci olaq.
- Bu gün UNEC-in tədqiqat
universitetinə yaxın olduğunu deyə bilərikmi?
-
Düşünürəm ki, əvvəlki illərlə
müqayisədə UNEC bu statusu qazanmağa daha çox
yaxındır. Növbəti illərdə biz bu hədəfimizə
nail olacağıq. Azərbaycanda müəyyənləşdirilən
tədqiqat universitetləri üçün ən vacib məqam
“Web of Science” və Skopus-da dərc
olunan məqalələrinin
sayı ilə bağlıdır. Çox
qürurverici haldır ki, biz ciddi şəkildə bu göstəricilərimizi
yaxşılaşdırmışıq.
- UNEC-in həyata
keçirdiyi ikili diplomlar layihəsi də müəllimlərin
publikasiya aktivliyinə təsir edibmi?
- Bəli,
bizim hazırda növbəti illərdə də davam etdirəcəyimiz
strateji hədəflərimizdən biri UNEC-in beynəlmiləl
universitetə çevrilməsidir. Beynəlmiləl
universitet nədir? Bu, o
universitetdir ki, orada ikili diplomların, əcnəbi tələbələrin
sayı, müəllim mübadilə proqramı çoxdur. Müəllimlərimiz başqa universitetlərdə
dərs deyir, digər universitetlərin müəllimləri
bizə dərs deməyə gəlir. Təbii
ki, bu mübadilə nəticəsində eyni zamanda birgə tədqiqatlar
da ortaya çıxır. Məsələn,
son bir ayda mən Almaniyada Ziegen Universitetində oldum. Orada çox geniş əlaqələr qura bildik,
birgə tədqiqat apara biləcəyimiz həmkarlarımızı
tapdıq.
Bir məqamı
da deyim ki, biz növbəti illərdə
“Web of Science” və Skopus-da olan
konfransların UNEC-də keçirilməsini sürətləndirəcək,
bu işi təşkil edəcəyik. Artıq növbəti semestrdə bizdə materialları “Web of Science” və
Skopus-da çap olunan beynəlxalq konfrans keçiriləcək.
Konfransda UNEC və ölkəmizin digər universitetlərindən
olan alimlərin məruzələri
dinləniləcək və müvafiq məruzələr o
bazaya daxil ediləcək. Yəni, bu imkanı da
biz müəllimlərə təqdim edirik, çünki xaricə
gedib konfranslara qatılmaq böyük xərc tələb
edir. Biz həmin statuslu konfransı UNEC-ə
gətiririk ki, burada keçirilsin. Müəllimlərimizin
publikasiya aktivliyini artırmaq üçün bu da bir istiqamətdir.
- Gəncləri
tədqiqatlara cəlb etmək, universitetdə gənc alimlər
fondunu
formalaşdırmaq üçün hansı tədbirləri
zəruri hesab edirsiniz?
-
Müasir tədris metodlarının tətbiqi ona imkan verir ki,
biz müəllim mərkəzli tədris sistemindən tələbə
mərkəzli tədris sisteminə keçək. Bunun mahiyyəti nədir? Müasir
sistemin mərkəzində tələbə dayanır. Bu sistemdə tədqiqatı tələbə
aparır. Müəllim müəyyən sahələr
üzrə mövzu verir, tələbələr onu
araşdırır. Daha sonra dərsdə birgə müzakirələr
aparılır. Sərbəst
mövzular da var. Mövzularda problemli məsələlər də
qoyulur. Bakalavrları elmi-tədqiqata
cəlb etmək üçün birinci gördüyümüz iş tədris
metodikalarını dəyişməkdir. Yəni,
“Müəllim hər şeyi bilir, bütün biliklər
müəllimdədir” kimi bir şeylər yoxdur.
Artıq müasir İKT imkanları ona gətirib
çıxarıb ki,
müəllim auditoriyada biliyin yeganə mənbəyi
deyil. Müəllimin verdiyi
biliyi tələbə öz iPad və ya iPhone-nunda düyməni
basaraq, deyək
ki, Harvardın, MIT-ın, İstanbul, Hacəttəpənin
müəllimlərindən ala bilər. Şəbəkədə
çoxsaylı informasiyalar, məqalələr var. Ona görə
də bütün informasiyanın müəllimin verməsi
dövrü artıq
geridə qalıb. Müəllim metodikanı,
istiqamətləri,
mənbələri verir. Tələbələr
özləri müstəqil şəkildə işləyirlər
ki, bu, artıq araşdırmadır. Yəni
bu prosesin içində biliklərin tapılmasından işlənməsinə
qədər tələbə dayanır. Bu,
birinci istiqamətdir.
Son 4 ildə UNEC-ə 300-dən çox gənc müəllim
cəlb olunub.
Onlar “2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı” çərçivəsində xaricdə təhsil
almış gənclərdir. Biz onları universitetə
dəvət edirik, onlar da təhsil aldıqları universitetlərdə
gördüklərini, müasir metodikaları dərslərində tətbiq
edirlər. Bu da bakalavrların elmi-tədqiqatlara
cəlb olunmasının bir isiqamətidir.
Növbəti mühüm istiqamət odur ki, biz tələbə
təşkilatları yaratmışıq. Bilirsiniz ki, Qərb
ölkələrində müasir universitetlərdə
çoxsaylı tələbə təşkilatları var. Tələbələr
öz maraq dairələrinə uyğun klublar, dərnəklər
yaradır. Məsələn, ekonometrika fənni
var. Bu sahəyə
maraq göstərənlər öz dərnəklərini
yaradır. Biz bunu təşviq edirik, tələbələrə
deyirik ki,
klublarınızı yaradın, biz sizi dəstəkləyirik. Tələbə
elmi cəmiyyəti makro təşkilatdır, bu cəmiyyətin
içində ayrı-ayrı klublar, istiqamətlər ola bilər. Biz tələbələrin
elmi fəaliyyətinə dəstək ictimai birliyi
yaratmışıq. Buna da tələbələr
və müəllimlər rəhbərlik edir. Tələbələrə
xaricdə konfranslarda
iştirak etmək, elmi məqalə yazmaq, məruzə
etmək bacarığı
öyrədilir.
Beləliklə də birinci istiqamət tədris
metodikalarını dəyişmək və tələbələri
elmi-tədqiqatlara yönləndirməkdir. İkinci istiqamət isə
tələbə təşkilatları yaratmaqdır, bunu da əsas
istiqamət kimi götürmüşük. Tələbələri
elmi-tədqiqatlara cəlb etmənin 3-cü mərhələsi
magistratura və doktorantura proqramları ilə
bağlıdır. Bu səviyyələr tamamilə
tədqiqatyönümlü sahələrdir. Onlar dissertasiya yazırlar. Son dönəmlərdə
UNEC bu istiqamətdə də çox ciddi dəyişikliklərə
nail olub.
- Bu sahədə
növbəti hədəfləriniz nədir?
- Bizim hələ
görə biləcəyimiz çox iş
var. Bizdə yeni magistratura və doktorantura mərkəzi
yaradılıb. Bu mərkəz fəaliyyətini tamamilə
magistratura və doktorantura tədrisi üzrə Qərb universitetləri
modelində qurmağa başlayıb. Ən vacib məqamlardan
biri budur ki, ikili
diplomlar proqramının icrasına
başlamışıq. Bu istiqamətdə
bir neçə xarici universitetlə danışıqlar davam
etdirilir. Bu, o deməkdir ki, tələbə,
tutaq ki, tədrisi bizdə alacaq, dissertasiyasını xaricdə
yazacaq və ya əksinə.
Doktorantura səviyyəsində də çox iş görülüb. Azərbaycanda,
ümumiyyətlə,
doktorantura təhsilinin müasir standartlar səviyyəsinə
çatdırılması istiqamətində Təhsil
Nazirliyi də çox mühüm işlər görür. Məsələn, Nizami layihəsini göstərə
bilərik. Doktorantura təhsilində biz
vacib məsələ kimi keyfiyyət üzərində
dayanırıq. Keyfiyyət isə qəbuldan
başlayır.
Doktoranturaya qəbul olan tələbələrə, dissertantlara
qarşı UNEC tərəfindən çox ciddi tələblər
qoyulur. Xüsusən
də xarici dil bilikləri sahəsində. Tədqiqatçılar üçün xarici dil
bilikləri vacib şərtdir.
Tələbələr “British Council”-də imtahan verib əcnəbi
dil biliklərini təkmilləşdirir. Təcrübələr göstərir
ki, Azərbaycanda tədqiqat aparanların, doktorantların dil bilikləri
problemlidir. Biz bu problemi əvvəlcədən
həll edirik. Çalışırıq
ki, universitetə dil bilikləri, elmi-tədqiqatlara
marağı olanlar gəlsinlər.
Bizdə tələbələrin elmə meyilliliyi ilə
bağlı mərkəzlər yaradılıb. Təxminən 40-a yaxın
mərkəz yaranıb, bunlar spesifik istiqamətlər üzrədir
və hər birinə nüfuzlu professorlar rəhbərlik edir. Empirik və ya enerji tədqiqatları mərkəzləri
var ki, orada professorlar tələbələri öz tədqiqatlarına
cəlb edirlər. Tutaq ki, hər hansı
marketinq araşdırmasıdır, bunu tələbələr
yerinə yetirir. Onlar müəyyən sorğular
keçirir və müəyyən qazanc da əldə edə bilirlər.
Ən böyük qazanc isə təcrübədir,
müəllimlərlə apardıqları tədqiqatlarda
öyrənirlər.
Digər mühüm bir məqama da toxunmaq istəyirəm.
Çox yaxşı bir haldır ki, Təhsil Nazirliyi bir
neçə il bundan əvvəl bütün universitetlərdə
plagiatla mübarizə çərçivəsində
antiplagiat sisteminin tətbiqini təmin etdi. Bu sistem bu gün
bütün universitetlərdə var. Bütün
dissertasiyalar antiplagiata gedir.
Bu, çox ciddi məsələdir. Qeyd edə bilərəm ki, tədbirlər
nəticəsində plagiat məsələsi tədqiqatlarda
minimuma enib. Bu sistem çərçivəsində
universitetlərdə müəllimlər və tələbələr
arasında çox ciddi intizam tədbirlərinin həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulub.
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2018.-
14 dekabr.- S.7.