Dini radikalizm və ekstremizmə
qarşı mübarizədə təhsilin
rolu
Bu amillərin cəmiyyət
üçün ciddi fəsadlar törədə biləcəyi
şagirdlərə məqsədəuyğun şəkildə
izah edilməlidir
Tədqiqatlar,
eyni zamanda təcrübə göstərir ki, cəmiyyətin
davamlı inkişafının təmin olunması təhsilin
inkişafı ilə, təhsilin məzmun keyfiyyəti və
onun yeni texnologiyalarla idarəetmə xüsusiyyətləri,
bu istiqamətdə aparılan elmi araşdırmaların tətbiq
mexanizmi ilə bilavasitə bağlıdır. Bu baxımdan təhsil cəmiyyətin
davamlı inkişafına mane olan amillərin aradan
qaldırılmasında, o cümlədən dini radikalizm və
ekstremizmə qarşı mübarizədə mühüm rol
oynayır.
Məlumdur ki, tarixən din cəmiyyət həyatının vacib bir komponenti kimi meydana gəlmiş, dəyərlərin, insan münasibətlərinin formalaşmasına, insanın təbiət, cəmiyyət haqqında təsəvvürlərinə müəyyən təsir göstərmişdir. Məsələyə bu baxımdan yanaşsaq, müqəddəs kitablar, o cümlədən Qurani-Kərimdə əksini tapmış əxlaqi-mənəvi dəyərlər həmişə diqqət mərkəzində olmuş və insanın şəxsiyyətinin səciyyəvi xüsusiyyətindən biri kimi nəzərə alınmışdır. Lakin cəmiyyət üçün həmişə və bu gün də narahatlıq doğuran hal odur ki, bəzən dindən siyasi məqsədlər üçün istifadə olunmuş, insanları xurafata, fanatizmə sürükləməyə cəhd göstərilmiş, din pərdəsi altında radikal və ekstremist meyillər mənəvi cəhətdən sağlam həyat tərzini korlamağa, vətəndaş həmrəyliyini pozmağa, xalqın tarixi ənənələrinə, milli düşüncə sisteminə zərbə vurmağa hədəflənmişdir. Bu baxımdan dini radikalizm və ekstremizm bu gün də vətəndaş cəmiyyəti, hüquqi, demokratik dövlət üçün təhlükə mənbəyi hesab edilir.
Dini radikalizm və ekstremizm nədir? sualına konkret cavab vermək üçün bu anlayışların mahiyyəti ilə bağlı bəzi məqamlara diqqət yetirək. Ümumiyyətlə, radikalizm müəyyən bir hədəfə çatmaq üçün başqalarının hüquq və azadlıqlarını pozmağa hazır olan birlik və təşkilatların fəaliyyəti ilə bağlı işlədilən termindir.
Araşdırmalar göstərir ki, dini radikalizm dedikdə hər hansı bir dini etiqad çərçivəsində formalaşmış, sonradan isə həmin etiqadın təməl inancları ilə qarşılaşdırılaraq və onları tənqid atəşinə tutaraq ondan uzaqlaşmış ideologiya başa düşülür.
Əsasən radikal dini birliklər bu mövqedən çıxış edir. Onlar özündən fərqli dini inanc və əqidələrə qarşı barışmaz mövqe nümayiş etdirirlər. Onlar aqressiv təbliğat metod və vasitələrindən istifadə edir, cəmiyyətin nizamını pozmağa cəhd göstərirlər.
Ekstremizm də qanunsuz fəaliyyət hesab edilir. Ekstremizm sosial-siyasi, dini və digər hədəflərə ifrat mübarizə metodları ilə çatmaq vasitəsidir. Bu baxımdan bir məsələnin həlli zamanı barışmazlıq, ifrat yanaşma, zorakı tədbirlərin tətbiqidir. Ekstremizm cəmiyyətdə qəbul edilmiş hüquqi və etik normalara uyğun gəlmir.
Qeyd edək ki, radikalizm və ekstremizm sözləri arasında nə qədər uyğunluq olsa da onları bir-birindən fərqləndirən xüsusiyyətlər də vardır. Ən başlıca fərq odur ki, ekstremizm ifrat ideyaların zorakı yollarla həyata keçirilməsidir.
Tədqiqatlar və təcrübə göstərir ki, müxtəlif dinlərin nümayəndələrinə qarşı dözümsüzlük, eyni zamanda konfessiyalararası qarşıdurma mahiyyətcə dini ekstremizmdir. Dini ekstremizmin tətbiqi əsasən dini ekstremist təşkilat vasitəsilə həyata keçirilir. Dini ekstremistlər milli-dini dəyərlərə hörmətlə yanaşmır, bu dəyərləri məhv etməyə, gözdən salmağa çalışırlar. Onların fəaliyyətində zorakılıq metodu üstünlük təşkil edir. Dini ekstremizmə yuvarlanmış gənclər milli və bəşəri dəyərlərdən imtina edir, beləliklə, onların fəaliyyəti dağıdıcı xarakter alır. Belə gənclər təhsildən də uzaqlaşır və nəticədə özünü mənəvi cəhətdən təkmilləşdirə bilmədiyindən cəmiyyət inkişafına mane olan elementlərə çevrilirlər.
Məsələyə bu baxımdan yanaşaraq qeyd etməliyik ki, dini radikalizmə və ekstremizmə qarşı mübarizədə təhsilin mühüm rolu vardır.
İnsanlar təhsil almaqla təbiət və cəmiyyət hadisələrinin mahiyyətini anlaya bilirlər. Təhsil insanın həyat yolunu nurlandıran, ona ən çətin məqamlarda yollar tapmağın sirlərini açan vasitədir. Məhz təhsil vasitəsilə insan milli və bəşəri dəyərləri mənimsəyir, cəmiyyətin inkişaf xüsusiyyətlərini öyrənə bilir, özünü dərk edərək həqiqəti anlamağa, cəmiyyətə fayda verməyin məsuliyyətini hiss etməyə başlayır.
Bu yanaşma həm də onu deməyə əsas verir ki, təhsil bilik, bacarıq və vərdişlərin məcmuyu olmaqla yanaşı prosesdir, nəticədir, dəyərdir, vasitədir.
Azərbaycan Respublikası dünyəvi, demokratik
dövlətdir. Ölkə Konstitusiyasına görə
din dövlətdən ayrıdır. Xalq
milli ənənələrini, milli-mənəvi dəyərləri
yaşatmağa çalışır, multikultural dəyərlərə
böyük hörmətlə yanaşır. Ölkəmizdə heç bir din nümayəndəsinin
başqaları ilə problemi yoxdur. Konfessiyalararası
problemlərimiz də yoxdur. Biz dinin siyasiləşdirilməsini
dünən də istəməmişik, bu gün də, gələcəkdə
də bunu istəmirik. Sadəcə olaraq
dünyada cərəyan edən hadisələr, bəzi xarici
ölkələrdə dinlər, məzhəblər
arasında ayrı-seçkiliyin yaradılması, bəzi gənclərin
bu işə cəlb olunması narahatlıq doğurur.
Qeyd edək ki, Azərbaycan həmişə tolerant
ölkə kimi tanınıb. Biz həmişə
bir xalq, millət kimi başqa xalqlara, başqa dinlərə də
hörmət göstərmişik. Lakin bəzi
ölkələrdə dini radikalizm və ekstremizm elementlərinin
güclənməsi təhlükə mənbəyi kimi bizi də
narahat edir. Ona görə də mövcud ənənələrimizi
yaşatmaq, milli birliyimizi möhkəmləndirmək
üçün təhsil almaq, elmi biliklərə yiyələnmək,
bu və ya digər məsələyə yanaşmada elmə
üstünlük verməklə yanaşı, milli-dini dəyərlərə
əsaslanmaq vacibdir. Respublikamızda dini
radikalizm və ekstremizm elementlərinin yaranmaması, yaxud
onlara qarşı mübarizə üçün möhkəm
qanunvericilik bazası vardır.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında (maddə18. Din və dövlət,
bənd 2) göstərilir ki, “insan ləyaqətini
alçaldan və ya insanpərvərlik prinsiplərinə
zidd olan” dinlərin(dini cərəyanların) yayılması
və təbliği qadağandır”. Konstitusiyanın
48-ci maddəsində (maddə 48. Vicdan
azadlığı. bənd 4.) göstərilir ki, “dini etiqad və əqidə
hüquq pozuntusuna bəraət qazandırmır”.
Təcrübə göstərir ki, bəzən əcnəbilərin
və vətəndaşlığı olmayan şəxslər
tərəfindən dini təbliğatın aparılması cəhdləri
də göstərilmişdir. Bu da demokratik ölkə
və cəmiyyət üçün narahatlıq doğuran,
qəbul edilməyən hal kimi başa düşülməlidir.
Ona görə də belə hərəkətlər
qanunla qadağan olunub. Bu baxımdan “Dini
etiqad haqqında Azərbaycan Respublikasının Qanunu”nda
müəyyən məhdudlaşdırma və
qadağaların qoyulması təqdirəlayiqdir. Qanunun birinci maddəsində (maddə1. Dini
etiqad azadlığı) yazılır: “Dini etiqad
azadlığı yalnız qanunda nəzərdə tutulan və
demokratik cəmiyyətdə zəruri olan hallarda ictimai təhlükəsizlik
mənafeləri üçün, ictimai qaydanın təmin
edilməsi, sağlamlığın və ya mənəviyyatın
və digər şəxslərin hüquq və
azadlıqlarının qorunması üçün məhdudlaşdırıla
bilər”.
Müddəalardan göründüyü kimi, hər bir
fəaliyyət qanun çərçivəsində
olmalıdır. Qanunlarımız da insan hüquq və
azadlıqlarının təminatına real imkanlar yaradır.
Deməli, qanunların pozulması həm də insanların
hüquq və azadlıqlarının qorunmasına mane ola bilər. Ona görə də
hər bir vətəndaş qanun qarşısında məsuliyyətini
dərk etməsi üçün hüquq qaydalarını
bilməli, ölkə Konstitusiyasında və digər
qanunvericilik sənədlərində əksini tapmış
müddəaları öyrənməli, milli və bəşəri
dəyərlər əsasında fəal vətəndaşlıq
mövqeyindən çıxış etməlidir.
Tədqiqatlar və təcrübə göstərir ki,
dini radikalizm və ekstremizmə qarşı mübarizədə
ailədə aparılan tərbiyə işi ilə bərabər,
məktəbdə təlim-tərbiyə işinin məqsədəuyğun
təşkili mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Təhsil prosesində
milli-dini dəyərlərin elmi-pedaqoji tələblərə
uyğun öyrədilməsi böyüməkdə olan nəsilləri
xalqımızın tarixi köklərinə,
türkçülüyə, azərbaycançılığa
möhkəm tellərlə bağlayır, onlar milli ruhlu
şəxsiyyətlər kimi yetişir, multikultural dəyərlərə,
digər xalqların da inanclarına, mədəniyyətlərinə
hörmətlə yanaşır, ümummilli birliyin möhkəmləndirilməsində
torelantlığın əhəmiyyətini dərk edirlər.
İctimai-humanitar fənlərin tədrisində bu
baxımdan böyük imkanlar vardır. Ümumtəhsil
məktəblərində həyat bilgisi, Azərbaycan tarixi,
ümumi tarix, ədəbiyyat fənlərinin məzmununda
milli-dini dəyərlərlə bağlı şagirdləri
məlumatlandırmaq, onlarda milli-mənəvi keyfiyyətləri
formalaşdırmaq, dini radikalizm və ekstremizmin cəmiyyət
üçün təhlükəliliyini izah etməkdən
ötrü kifayət qədər materiallar vardır. İlk növbədə təhsil proqramları
şagirdlərdə qeyd etdiyimiz bilik, bacarıq, vərdişləri,
nəticə etibarilə dəyərləri
formalaşdırmaq üçün geniş imkanlar
açır. Bu proqramlarda müxtəlif
siniflər, fənlər üzrə verilmiş təlimin məqsədi
əldə olunacaq ümumi nəticənin məzmununu əks
etdirməklə müəllimin fəaliyyət istiqamətlərini
konkret, aydın şəkildə ifadə edir. Şagirdlər
həyat bilgisi fənnini öyrənərkən
respublikamızın qanunları, həm də beynəlxalq
insan hüquqları ilə tanış
olurlar. Onlara aydın olur ki, həm ölkəmizdə, həm
də beynəlxalq səviyyədə dini radikalizm və
ekstremizmə qanunla yol
verilmir. Dini ekstremizmə qarşı
mübarizə haqqında Azərbaycan Respublikasının
Qanunu da qəbul edilmişdir.
Bu qanunda göstərilir ki, dini ekstremizmə
qarşı mübarizə ilk növbədə ölkəmizin
konstitusiya quruluşunun əsaslarının, habelə ərazi
bütövlüyünün və təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi; insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi məqsədini
daşıyır (maddə 3).
Dini radikalist və ekstremist əməllər cinayət
xarakterli əməllərdir. Azərbaycan
Respublikasının Cinayət Məcəlləsinin bəzi
maddəsində məhz bu əməllərə görə cəzalar
nəzərdə tutulmuşdur. Məsələn,
Dini etiqad etməyə məcbur etmə və ya bu əməlləri
dini düşmənçilik, dini radikalizm və ya dini
fanatizm zəminində törədilməsini maliyyələşdirmə
(maddə 167-1); Dini ekstremist materialları hazırlama, saxlama,
yayma və ya bu əməlləri maliyyələşdirmə
(maddə167-3); Dini ayinlərin icrası adı altında vətəndaşların
hüquqlarına qəsd etmə (maddə 168) və s.
Bu və ya bu qəbilli digər əməllər, o
cümlədən milli, irqi, sosial və ya dini nifrət və
düşmənçiliyin salınması qanunla
qadağandır və bu əməlləri törədənlər
cinayət məsuliyyətinə cəlb olunurlar.
Qeyd edək ki, bu tipli məsələlərin təhsilalanlara
öyrədilməsi üçün tədris prosesinin
geniş imkanları vardır. Bu, eyni zamanda hər
birimizin vətəndaşlıq borcumuzdur.
İctimai-humanitar
fənlərin tədrisində təkcə islam
dini haqqında deyil, bütün dinlər barədə təhsilalanlara
dərin bilik və bacarıqlar aşılamaq
mümkündür. İlk növbədə
dövlətin təhsil sahəsində siyasəti, eyni zamanda
təhsil proqramları, dərsliklər, dərs vəsaitləri,
həm də digər tədris resursları buna imkanlar
yaradır. Təlim prosesində və dərsdənkənar
vaxtlarda şagirdlərə “Bir saat elm öyrənmək
altımış illik ibadətdən yaxşıdır”,
“Elmi uzaq Çində də olsa öyrənin”, “İslam
dinində düzlük, doğruçuluq, sədaqətlilik,
qəhrəmanlıq məsələləri”, “Elmi beşikdən
qəbrə qədər öyrənin”, “İslam dinində
dostluq, yoldaşlıq məsələləri”, “İslam dini
və milli mənlik şüuru”, “Dövlət
bayrağının rəngləri: bütövlük rəmzi”
və sair konseptual, problem mövzulara aid müvafiq məsələlərlə
bağlı kifayət qədər əsaslandırılmış
fikirləri çatdırmaq mümkündür. Bu məsələlərin öyrədilməsi
şagirdlərin milli ruhuna, şəxsiyyət kimi yetkinləşməsinə,
onlarda Azərbaycan dövlətçiliyinə sədaqət
hissinin möhkəmlənməsinə müsbət təsir
göstərir. Araşdırmalar və təcrübə
göstərir ki, milli-dini dəyərlər təhsilalanlara
öyrədilərkən bir sıra elmi pedaqoji prinsiplər nəzərə
alınmalıdır:
-təhsil
proqramlarının imkanları;
-təlim
və tərbiyənin keyfiyyət baxımından yüksəldilməsinə
təsir edən müvafiq dəyərlərin düzgün
seçilməsi;
-dəyərlərin şagirdlərdə
milli mənlik şüurunun formalaşdırılması kontekstində izah
edilməsi;
-şagirdlərdə
məntiqi, tənqidi, yaradıcı təfəkkürün
inkişaf etdirilməsi;
-şagirdlərdə
vətəndaşlıq keyfiyyətlərinin
formalaşdırılması və inkişafı;
-şagirdlərdə
Azərbaycan dövlətçiliyinə sədaqət hissinin
formalaşdırılması;
-təlim-tərbiyə işində problem
baxımından məqsədəuyğunluğa,
ardıcıllığa, sistmliliyə əməl olunması.
Təcrübə göstərir ki, dini radikalizm və
ekstremizmə qarşı mübarizə aparmaq
üçün müxtəlif elm sahələri, o cümlədən
pedaqogika və psixologiya sahələri üzrə ciddi elmi tədqiqatların
aparılması vacibdir. Elmi araşdırmaların nəticələri
təhsil müəssisələrində, məktəbdənkənar
müəssisələrdə əqidəcə sağlam,
milli vətəndaş təfəkkürünə sahib olan
şagirdlərin, yeniyetmə və gənclərin
formalaşdırılması üçün praktik kömək
göstərə bilər.
Bəzən yanlış olaraq dindarlıqla dini dəyərlər
qarışdırılır. Beləliklə,
dindarlıq artdıqca təhsilə qarşı çıxışlar
da artmağa başlayır. Ona görə
də mükəmməl təhsil almaq, milli dəyərlərə
yiyələnmək, onun mahiyyətinə varmaq çox
vacibdir. Hər bir millətin gələcəyi
aldığı dünyəvi təhsillə
bağlıdır. Təhsilin müasirləşməsi,
qabaqcıl dünya ölkələrinin təcrübəsindən
istifadə etməklə davamlı olaraq inkişafı, modernləşdirilməsi
hər bir vətəndaşın, cəmiyyətin inkişaf
etdirilməsi üçün zəruridir. Bu prosesdə, təbii ki, milli dəyərlərə
önəm verilməsi xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir.
Xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyev
və ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev öz məruzə
və çıxışlarında həmişə
milli-dini-mənəvi dəyərlərə yüksək qiymət
vermiş, bu dəyərlərin qorunması, tarixi ənənələrimizin
yaşadılması və gənclərin milli ruhda şəxsiyyət
kimi formalaşdırılmasının zəruriliyini əsaslandırmışlar.
Ölkə
Prezidenti cənab İlham Əliyev dinin cəmiyyət həyatındakı
rolundan bəhs edərkən demişdir: “Dinin cəmiyyət həyatında,
xüsusən də gənclərin mənəvi-əxlaqi tərbiyəsində
yeri və rolu düzgün istiqamətləndirilməli,
mütərəqqi islami dəyərlərin təbliği və
təşviqi müasir tələblər səviyyəsində
aparılmalı, dindən siyasi məqsədlər
üçün istifadəyə yol verilməməlidir” .
Göründüyü kimi, dövlət dini dəyərlərimizi
şəxsiyyət yetişdirilməsində mühüm vasitələrdən
biri sayır.
Bizim dini dəyərlərimiz milli dəyərlərimizin
tərkib hissəsi hesab olunur. Məsələyə
bu kontekstdən yanaşaraq qeyd etməliyik ki, milli dəyərlərimizin
ana xətti isə Azərbaycançılıq məfkurəsi,
Azərbaycançılıq ideologiyasıdır. Yəni,
dini dəyərlər Azərbaycançılıq
konsepsiyasına zidd ola bilməz və zidd
deyil. Təhsil prosesində milli-dini dəyərlərin
öyrənilməsi məhz Azərbaycançılıq
konsepsiyasına əsaslanmalı, millətimizə xas olmayan
yad elementlərə imkan yaradılmamalı, dini radikalizm və
ekstremizmin cəmiyyət üçün çox ciddi fəsadlar
törədə biləcəyi şagirdlərə (həm də
tələbələrə) məqsədəuyğun şəkildə
izah edilməlidir.
Tədqiqatlar sübut edir ki, müasir dövrdə
insanın və bütövlükdə cəmiyyətin həyatında
milli dəyərlərə böyük önəm verilməsi,
həqiqətən, vacibdir. İnsan və cəmiyyətin
davamlı inkişafı, rəqabətəqabil şəxsiyyətin
yetişdirilməsi, dini radikalizmə və ekstremizmə
qarşı mübarizə apara bilən vətəndaşın
formalaşdırılması təhsillə, təlim-tərbiyə
işinə son dərəcə ciddi elmi yanaşmalarla
bağlıdır. Bu baxımdan dini radikalizmə və
ekstremizmə qarşı mübarizədə təhsilin böyük rolu
vardır.
İntiqam CƏBRAYILOV,
pedaqogika üzrə elmlər doktoru,
Azərbaycan Respublikasının Təhsil
İnstitutunun
Təhsil nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri
Azərbaycan müəllimi.- 2019.- 1 fevral.- S.13.